Szex edukáció: Az elsődleges prevenció és a kortárs
oktatás
David
L. Evans, John H. Tripp (2006). Sex
education: The case for primary prevention and peer education. Current
Paediatrics 16, 95–99
Készítette: Szabó Orsolya
Egy ilyen modern, liberális világban, mint amiben élünk,
még mindig problémát jelent a szexualitás. Míg anyáink korában a tabuk
ledöntése volt a kívánt cél, addig napjainkra a felvilágosítás, a megfelelő információadás és a felelősségre
való nevelés és ezen szemléletek elterjesztése serdülők körében jelent
problémát.
Az általam választott cikk a brit serdülők kockázatos
szexuális magatartását, szokásait és korai nemi életük árnyoldalát hivatott
bemutatni, éppúgy, mint az egészséges intim élet promoválására és fenntartására
létrehozott programokat. Jelen tanulmány azt találta, hogy az Egyesült
Királyságban élő serdülők szexuális egészsége és szokásai a legrosszabbak
Európa szerte. Ennek hátterében politikai, kulturális, és edukációs okokat
véltek felfedezni, amelyekben olyan korlátokat találtak, amelyek gátolják az
elsődleges prevenció hatékonyságát. Számos tanulmány és kutatás készült a
témával kapcsolatban, de változtatásra való törekvések és a magatartásra
irányuló intervenciók, amelyek az első szexuális aktus bekövetkeztét próbálták
késleltetni, sokszor a brit edukációs rendszer vaskalaposságával találta szembe
magát. Szakemberek beszámolói alapján a hatékony intervenció nemcsak elméleti
képzést és nemcsak bizonyítékon alapuló prevenciós programot foglal magába,
hanem a kortársak által nyújtott információ tömkelegét is.
Úgy vélik, hogy brit serdülők szexuális egészsége a
legalacsonyabb Európa szerte, szakemberek azt feltételezik, hogy ez a
társadalmi krízis főleg Angliát, és Walest érinti. A nem kívánt terhességek
megszakítása és a szexuális úton terjedő betegségek arányának növekedése az két
iránymutató, amiből látni lehet, hogy az angol fiatalok milyen kockázatos
szexuális magatartást tanúsítanak, amely a fejlett amerikai társadalom után a
legrosszabb.
A szexuális nevelés több vonalon nyilvánulhat meg, így
például politikai szinten is. Az angol társadalomban, politikai szinten két fő
álláspontot alakítottak kis a szex edukáció kapcsán, így a jobb oldalit, ami
elhíresült a tradicionális nézeteiről, és amely szerint az iskolában túl nagy
hangsúlyt kapott a liberális szexuális felvilágosítás, miközben nem veszik
figyelembe a hagyományos családi értékeket, és ami szerint túlságosan is
elnézőek a homoszexualitással kapcsolatban. Ezzel ellentétben a másik oldal már
figyelembe veszi a felelőtlen szexuális magatartás egészségügyi és szociális
következményeit, mégis úgy gondolja, hogy a liberális szellem és a védekezésre
való ösztönzés az edukáció leghatásosabb módja. De azt mind a két párt
elfelejti, hogy míg a szexualitást, mint csakis negatív következményekkel járó
cselekvést mutatja be, és ameddig nem helyez előtérbe olyan fontos változókat,
mint egy egészséges párkapcsolat addig próbálkozásaik sikertelenek maradnak.
Szakemberek azt feltételeik, hogy az optimálisabb környezet, biztonságosabb és
érzelmileg támogatóbb párkapcsolatok bár nem, vagy csak kicsivel csökkentik a
serdülők közt létrejövő szexuális együttlétek számát, de mégis csökkentik
bizonyos kockázati tényezők előfordulását.
Oktatási szinten számos kísérlet és erőfeszítés született
már a primer és szélesebb körű felvilágosítás érdekében: például színházi
társulatokat kértek fel bizonyos darabok eljátszására, serdülő anyákat hívtak,
meg hogy beszámoljanak tapasztalataikról, kórházakba látogathattak el vagy
különböző előadásokat hallhattak a fogamzásgátlásról. De mint mindenhol, itt is akadályokba és
eredménytelenségbe ütköztek. A brit kormány, hogy felére csökkentse a
kamaszkori terhességek számát egy nagyobb pénz befektetéssel létrehozott egy új
edukatív programot, melynek fő céljai a hatékony szex és párkapcsolat edukáció
volt (sex and relationship education, SRE) és amit igyekeztek a nemzeti tanterv
részévé is tenni, de ami nem kis bonyodalmat okozott az iskoláknak gyakorlatba
ültetésük miatt.
Elsősorban azért, mert úgy gondolták, hogy ez a program
elméleten és bizonyítékon alapuló is kell, legyen, ami akkor, a program
megalkotásakor és gyakorlatba ültetésekor még nem állt szolgálatukban, és ezt
nagyon hosszas folyamatnak tekintették, ami nem biztos, hogy egyből pozitív
eredményeket hoz a terhesség csökkentést illetően. Másodsorban azt találták,
hogy nagyon sok tanár kényelmetlennek tartotta a szerepet és a feladatot is,
hogy ők oktassanak vagy tartsanak bármilyen edukációs programot a szexről és a
párkapcsolatokról a diákoknak. Azzal magyarázták a jelenséget, hogy
feltehetőleg a program egyes elemei, vagy mondanivalója egyik másik tanár
meggyőződése ellen volt. Ebből az okból kifolyólag a harmadik nagy nehézség az
volt, miszerint megfelelő szakembereket kellett kiképezni, ami még jobban
megnövelte a program kiadásait.
Nemrég megjelent tanulmányok egy teljesen új
megközelítést igyekeztek gyakorlatba is ültetni, ami talán ígéretes kimenettel
szolgál a kockázatos szexuális viselkedések csökkenése érdekében.
Fő komponense a kortársak által nyújtott edukáció.
Szakemberek úgy gondolják, hogy a szexuális élet fiatalkori megkezdése
hátterében egy szociális húzóerőről beszélhetünk. Ennek következtében a
serdülők nem a valós világot képezik le, hanem annak azt a részét, amivel
azonosulni tudnak, ezáltal ha úgy értékelik, hogy környezetükben, baráti
társaságukban már „mindenki csinálja” vagy „ciki szűznek lenni” akkor a
csoportnyomás és a vágy, hogy ki ne maradjanak, valamiből arra készteti őket,
hogy kockázatos magatartásba keveredjenek. Ha ez egy ilyen erős hatóerő, akkor
szakemberek joggal feltételezhették, hogy ha kortársaktól ennek az ellentétét,
vagyis a felelősségteljes magatartást látják, akkor azzal fognak azonosulni. Az
elmélet gyakorlatba lett ültetve, és bár kísérleteik még fejlesztés alatt
állnak mégis bizakodóak, ami a kimenetet illeti. Apró részletességgel
igyekeztek megalkotni a programot, amely három fő ponton tudja hatékonyan
megszólítani a serdülőket: az első, hogy a kortárs párok hatékonyabban tudják
szerepjátékok, vagy akár saját szerepeik által megmutatni egy párkapcsolat
előnyeit, másodsorban kortársak jelenléte erősítheti a pozitív szociális
készségeik kialakulását és fenntartását, és harmad ízben pedig a kortárs
edukáció olyan hatásos, tanulásra alkalmas környezetet tud teremteni, ami
biztonságot adhat egy serdülőnek.
A kutatók tisztában vannak kutatásuk gyengeségeivel, és
saját tapasztalataikból tanulva igyekeznek kijavítani azokat. Olyan
nehézségekbe ütköznek, mint a brit oktatási rendszer hagyomány iránti
ragaszkodása, mely szerintük tiszteletreméltó mégis szöges ellentétben áll a
program elveivel. Továbbá tisztában vannak azzal, hogy a kortársak jelenléte és
hitelessége nagyon fontos, mégis azt gondolják, hogy ezek olyan fiatalok, akik
még szintén az önmegvalósítás és én fejlődés útján járnak, ami akár egy torzító
tényezőként is szolgálhat.
Mindezek függvényében ugyanakkor mindezektől függetlenül
a szerzők felhívják a figyelmet arra, hogy a brit nemzet fő hibája, hogy a
szexualitás fogalmához még mindig negatív értelmet társít, így olyan elsődleges
jelentést kap a szex, mint betegségek terjesztőjét, vagy nem jelent mást, mint
nem kívánt csecsemőket. A szerzők felhívják a figyelmet arra, hogy ugyanakkor
vannak olyan példák is, például a hollandoknál, ahol a szex és a szexualitás
egész korán, kisiskolás kortól az egészséges nevelés része, ami pedig tökéletes
alapja lehet a későbbi egész és érett szexualitással kapcsolatos attitűdök
kialakítására.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése