A reziliencia és a szívósság kapcsolata a sportolói teljesítménnyel és a mentális egészséggel
sportolói mintán
Salehi
Nezhad, M. A., & Besharat, M. A. (2010). Relations of resilience and
hardiness with sport achievement and mental health in a sample of athletes. Procedia Social and Behavioral Sciences, 5,
757–497. doi:10.1016/j.sbspro.2010.07.180
Az összefoglalót készítette: Pálfi Krisztina
Bevezetés
A sportolói teljesítménnyel kapcsolatos kutatások alapvetően
a stresszel kapcsolatos faktorokra és szituációkra és a sportolók stresszre
adott megküzdési módjaira fókuszáltak. Az eddigi kutatások azt mutatják, hogy a
sporttal kapcsolatos stresszel való hatékony megküzdés képtelensége káros
hatással van a sportoló teljesítményére és személyes elégedettségére (Gaudreau
& Blondin, 2002).
Többek között a pozitív pszichológia is megfelelő elméleti
modellként szolgál a sporttal kapcsolatos stresszel való megküzdés vizsgálatára.
A reziliencia egy olyan konstruktum, mely a pszichológia számos területét
gyarapította. Általában az individuális kapacitásra vonatkozik stresszel teli
eseményekkel szemben (Yi-Frazier et al., 2009), továbbá a működés egyfajta
módjára, mely előrejelzi a pozitív adaptációt kockázat vagy kedvezőtlen
körülmények fennállásakor, két feltétel esetén: a, kockázatnak való kitettség
b, pozitív adaptáció (Ong, Bergeman
& Boker, 2009). Bonanno (2004) alapján a reziliencia több mint az
élet stresszes eseményeinek túlélése és nem egyenértékű a sebezhetetlenséggel,
de összhangban van a sikeres szabályozással, a viselkedés szabályozásával és egy előzetes egyensúlyhiányos állapot utáni
egyensúlyra való törekvéssel.
Mancini és Bonanno (2009) olyan reziliencia modellt
javasolnak, melyben egyéni különbségek, értékelési folyamatok, társas támogatás
és megküzdési stratégiák determinálják a reziliencia valószínűségét. Habár a
rezilienciát, a konstruktum elsődleges kutatásai alapján, a különleges emberek
kizárólagos karakterisztikumának tekintették, mégis számos embernél figyelhető
meg különböző fejlődési szinteken, beleértve a gyermek-, serdülő- és
felnőttkort is (Davis et al., 2009), kialakítva a rendes, normatív humán
erőforrásokat a lelkekben, agyban,és testben egy család és közösségük számára
(Donnellan et al., 2009).
Az
emberek gyakran mutatnak rezilienciát egyes csapásokkal szemben, ahelyett hogy
rágódnának a rossz dolgokon, melyek az életükben történnek (MacAdams, 2008).
Tágabb értelemben véve a reziliencia nem csak egyének, hanem családok és
közösségek számára is alkalmazható (Zautra, 2009). A klinikai pszichológusok által végzett
kutatások konzisztens eredményei megerősítik a pozitív és protektív hatásait a
rezilienciának a stresszel szembeni ellenállásban (Ong et al., 2009). Ezzel
ellentétben, a reziliencia alacsony szintje kapcsolatba hozható a
vulnerabilitással, a jóllét alacsony szintjével, pszichológiai zavarokkal,
maladaptív megküzdési viselkedéssel és a negatív védelmezéssel (Yi-Frazier et
al., 2009).
A másik
pszichológiai konstruktum, mely döntő a sportolói teljesítményben, a szívósság.
A szívósság három, egymással kapcsolatban levő diszpozíció jelenléte által
meghatározott: elkötelezettség, kontroll és kihívás (Kobasa, Maddi, & Kahn,
1982). A szívósság egyfajta pufferként működik a major élethelyzeti
stresszorokkal szemben (Maddi et al., 2006). Ez egy olyan pszichológiai stílus,
amely kapcsolatban áll a rezilienciával, jó egészséggel és a jó teljesítménnyel
számos stresszes feltétel esetén. Valószínűleg egy értékes személyiség
stílusként fogható fel magas követelményeket állító helyzetekben és
foglalkozásokban (Bartone, Roland, Picano, & Williams, 2008). Egy korábbi kutatás alapján a szívósság egy
diszpozicionális faktorként működik a teljesítmény, ill. a fizikai és mentális egészség megőrzésére és javítására a stresszes
körülmények ellenére (Maddi et al., 2006).
A
sportpszichológia területén csak néhány vizsgálatot végeztek, melyben a
szívósság hatását vizsgálták a sportteljesítménnyel összefüggésben.
A reziliencia és a szívósság jelentőségének
ellenére a sportpszichológiában egyenlőre kevés vizsgálat folyik.
Ennek a
vizsgálatnak három elsődleges célja (hipotézise) van:
1. Pozitív kapcsolat van a
reziliencia, a szívósság és a sportolók teljesítménye között.
- A reziliencia és a szívósság pozitív összefüggést mutatnak a sportolók pszichológiai jóllétével.
- A reziliencia és a szívósság negatív kapcsolatban van a pszichológiai distresszel.
Módszer
Résztvevők
149
sportoló (96 férfi, 43 nő) a Teheráni Egyetem Testneveléstudományi Karáról és
egyéb sport klubokból. Az átlag életkor 23 év, 23,3 év a férfiaké és 22,24 év a nőké.
Eszközök
Connor-Davidson
Reziliencia Skála (CD-RISC): 25 kérdésből áll, melyeket 5-fokú Likert
skálán kell megítélni 0 és 4 között. A minimum és maximum érték 0 és 100.
összesen 5 alskálása van: személyes kompetencia/kitartás, bizalom az
ösztönökben/negatív hatások toleranciája, a változás pozitív
fogadása/biztonságos kapcsolatok, kontrol és spiritualitás.
Szívósság
Skála (HS): 40 itemet
tartalmaz, melyek kiadják a teljes szívósság pontszámot, ill. a 15 itemes
alskálákra jellemző pontszámot is: elhivatottság, kontroll és kihívás. A
pontozás 4 fokú Likert- skálán történik 0 és 3 között.
Mentális
Egészség Leltár (MHI): 34 itemből áll, melyek magukba foglalják a
pszichológiai jóllétet és distresszt. Az értékelés 5 fokú Likert-skálán
történik 1 és 5 között.
Sportolói
teljesítmény Skála (SAS): 16
itemből álló önbeszámolós mérőeszköz, melyet az edzők válaszolnak meg. Az
értékelés 5 fokú Likert-skálán történik.
Az
eljárás menete
A
sportolók, akik hajlandóak voltak részt venni a kutatásban, szóbeli
beleegyezésüket adták és kitöltötték az önbeszámolós kérdőíveket. A résztvevők
tájékoztatva voltak a vizsgálat céljáról és megköszönték nekik a részvételt.
Statisztikai
analízis
A
felvett adatokon a Pearson-féle korrelációs elemzést hajtottak végre, hogy
lássák a kapcsolatot a szívósság, a reziliencia és egyéb változók között.
Regresszió analízist alkalmaztunk, hogy felbecsüljék a bejósló változók által
megmagyarázott variancia százalékát, továbbá ANOVA-t használtak a
rezilienciában és szívósságban mutatkozó különbségek vizsgálatára a kritériumváltozók
és nemi különbségek függvényében.
Eredmények
A
Pearson-féle korreláció alapján a reziliencia és a szívósság pozitív
kapcsolatban áll a sportteljesítménnyel és a pszichológiai jólléttel, és negatív
kapcsolatot mutat a pszichológiai distresszel. Az eredmények statisztikailag
szignifikánsak (p <0,001). A reziliencia és szívósság pozitív együttjárást
mutat a sportolói teljesítménnyel és a pszichológiai jólléttel. Negatív
együttjárás figyelhető meg a reziliencia és a pszichológiai distressz között.
Regresszió analízist és ANOVA-t futtattak, hogy meghatározzák a reziliencia és
szívósság prediktor változókként való hozzájárulását az a sportolói
teljesítmény egyes változóinak variabilitásához. Az eredmények felfedik, hogy a
reziliencia és a szívósság a sportolói teljesítményben nyújtott variancia 61
%-ért felelősek, míg a pszichológiai jóllét varianciájának 35 %-ért. Ami a
pszichológiai distresszt illeti, a variancia 21 %-ában játszanak szerepet a fentebb
említett tényezők. Nemek közötti különbségeket nem lehetett találni, inkább
hasonlóságok domborodtak ki.
Következtetések
és diszkusszió
A
jelenlegi vizsgálat kimutatta, hogy a reziliencia és a szívósság pozitív
kapcsolatban áll a sportbeli teljesítménnyel és a pszichológiai jólléttel,
továbbá negatív a kapcsolata a pszichológiai distresszel. Mindez be tudja
jósolni a sportbeli teljesítménnyel, pszichológiai jólléttel és distresszel
kapcsolatos variációkat sportolóknál. Zautra (2009) , Tugade és Fredrickson (2004)
azt indikálják, hogy a reziliencia vonás a hasznos hatásokkal járó pozitív
érzelmek termelője, ha stresszes időkben jelen van. A reziliencia magas szintje
a pozitív érzelmek kifejezése által segít a sportolóknak megszabadulni a
stresszoroktól. A pozitív érzelmek talán képesek biztosítani egy fontos pszichológiai
idő-korlátot, fenntartva a folyamatos megküzdési erőfeszítést és helyreállítva
a stressz által kimerült vitális erőforrásokat (Ong et al., 2009). Philippe és
munkatársai (2009) javaslata a pozitív érzelmi emlékezet hálózatépítés (EMN),
mely mediálja a kapcsolatot a reziliencia és a pozitív érzelmek létrejötte
között szomorúság vagy szorongás beiktatása után. Ezt követve érzelmi reguláció
és jobb teljesítmény várható sportolóknál. A reziliencia segít a sportolóknak
boldogulni megterhelő helyzetekben, mert támaszkodhatnak a pozitív EMN-re.
Egy másik
magyarázat szerint a reziliencia megerősíti az önértékelést és a sikeres
megküzdést, továbbá szabályozáshoz és adaptációhoz vezet az önbecsülés növelése
által. Az önbecsülés érintett a stresszel szembeni nagyobb ellenállásban, jobb
szabályozásban és megküzdésben sportolóknál (Luria & Torjman, 2009).
Stressz rezisztencia, adaptív növekedés, és az emocionális komplexitás
erőforrásként szolgálnak kihívás idején. Magas rezilienciával rendelkező sportolók
képesek hatékonyan szabályozni a negatív érzelmi arousaljukat a stressz kellős
közepén. A személyes jellemzők és egyéni különbségek összefüggésben a
rezilienciával tekinthetők a másik magyarázatnak a sportolóknál megfigyelhető
pozitív kimenetelért. Ebben az esetben facilitálják az önbecsülésüket kompenzáló
és puffer hatásokon keresztül. Ezek a pozitív jellemzők segítenek a
sportolóknak növelni a siker valószínűségét a pozitív adaptáció és a
viselkedéses szabályozás támogatásán keresztül (Davis et al., 2009). Az egyéni különbségek a rezilienciában,
összefüggésben állnak a sportolók mentális egészségével.
A kompetencia
és személyes kitartás alkotják a további faktorait a rezilienciának (Connor
& Davidson, 2003), hozzákötve azt a sportolói teljesítményhez és a sportolók
mentális egészségéhez. A szelfkoherencia (SOC), mely a reziliencia egyik
feltétele, kapcsolódik a jólléthez és a mentális egészséghez is sportolók
esetében (Evans, Marsh, & Weigel, 2008). A jólléttel kapcsolatos kutatások
körvonalazzák az érintett kognitív és affektív pszichológiai konstruktumokat, s
a reziliencia felfogható egy kognitív pszichológiai erőforrásként is, mely
optimalizálja a szubjektív jóllétet növelve a pozitív és csökkentve a negatív
affektivitást (Burns & Anstey, 2010). A szívósság és a sporthoz, ill.
mentális egészséghez való kapcsolata szintén meghatározott. Az elkötelezettség
a sportoló azon képességére utal, hogy képes a sporteseményeket valami
értelmesbe és jelentőségteljesbe fordítani (Hoge et al., 2007) és képes az
élményt érdekesként és értékesként interpretálni (Johnsen et al., 2009), amely
növeli a siker valószínűségét. A kontroll érzése és a kihívás a további
faktorok, melyek közrejátszanak a szívósságban. A kihívás nem csak azért van
jelen, hogy lehetőséget biztosítson a tanulásra és növekedésre nehezebb
helyzetekben, hanem mert a sportolók belsőleg motiváltak és megteremtik a saját
céltudatosságukat (Barton et al., 2008). A változást természetesnek és egyben
lehetőségnek is tartják a növekedésre a negatív és pozitív tapasztalatokból
tanultaknak köszönhetően (Maddi et al., 2006), amely kifejezetten fokozza a
sportolók teljesítményét. Továbbá a transzformációs vezetés, mely magába
foglalja a befolyásolás négy komponensét (egyéni megfontolás, inspiráló
motiváció, szellemi stimuláció), alapvetően facilitálható és bejósolható a
személyes szívósság által (Johnson et al., 2009), ami pedig a sikeres
teljesítményhez köthető. Másfelől a szívósság összefüggésbe hozható az
alacsonyabb mértékű pszichológiai distresszel, a magasabb életminőséggel (Hoge
et al., 2007), ill. a jó egészséggel és jólléttel (Kobasa et al., 1982). A transzformációs megküzdési stratégiák a
szívóssággal jellemezhető egyéneknél és a szívósság puffer hatása fenntartják
és növelik az egészséget sokféle stresszes környezetben, fejlesztve a jóllétet
és mentális egészséget, továbbá hatékony funkcionáláshoz vezetnek sportolóknál
(Maddi et al., 2006).
Összefoglalva,
a jelen kutatás indikálja a reziliencia és szívósság szignifikáns pozitív
kapcsolatát a pszichológiai jólléttel és a sportban nyújtott teljesítménnyel
összefüggésben, emellett negatív kapcsolatot feltételez pszichológiai distressz
mértékével. Ez a tanulmány támogatja a korábbi kutatások eredményeit és a
jelenlegi elméleteket a rezilienciával és szívóssággal kapcsolatban. A korábbi
vizsgálatokkal összehasonlítható eredmények azt sugallják, hogy edukációs
programok elrendelése sportiskoláknak, edzőknek és sportolóknak hozzájárulhat a
gyakorlati és hasznos irányelvek elsajátításához, melyek a reziliencia és a
szívósság szintjét képesek előmozdítani (Luthar, Cicchetti, & Becker, 2000).
Speciális készségek tanulása, mint a probléma megoldás kifejezetten ajánlott
(Campbell-Sills, Lohan & Stein,
2006) mivel ez az egyik fő faktora
a reziliencia és szívósság programoknak.
Az alacsony reziliens erőforrásokkal rendelkező sportolók azonosítása
tájékoztató jellegű lehet a pszichoedukációs megküzdési készségek intervenciója
számára, mely a maladaptív megküzdési stratégiák csökkentésére lett megtervezve
(Yi-Frazier et al., 2009). További vizsgálatok ajánlottak a rezilienciához és
szívóssághoz köthető faktorok vizsgálatára a különféle sportterületeken. A
hosszú távú hasznok meghatározásához longitudinális vizsgálatok szükségesek.
Emellett prospektív vizsgálatoknak kellene egyidejűleg tanulmányoznia a
pszichológiai és biológiai reziliencia/szívósság jellemzőket, ill. a további
érintett változókat annak érdekében, hogy tágabb elméleti és gyakorlati
következtetések váljanak elérhetővé az elmélet és intervenció terén. A
jelenlegi tanulmány korlátait képezik az egyszerű korrelációk a változók között,
továbbá az eredmények általánosíthatóságának korlátozottsága, melyeket érdemes
figyelembe venni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése