Az irritábilis bél szindrómával (IBS) küzdő
betegek számára való edukációs intervenció kifejlesztése: pilot vizsgálat
Ringström,G., Störsrud,S., Lundqvist,S., Westman,B., Simrén,M.
(2009) Development of an educational intervention for patients with Irritable
Bowel Syndrome (IBS): a pilot study. BMC
Gastroenterology,9: 10
Az
összefoglalót készítette: Nyulászi Anna
Háttér
Az IBS egy funkcionális gasztroenteriális
betegség, amelynek 10-20% a prevalenciája. A betegség hasi fájdalommal és/vagy
diszkomfort érzéssel, a székelési szokások zavarával jár (a Római II/III
kritériumai alapján). Az IBS patofiziológiai mechanizmusa nem ismert és a
kezelési lehetőségek is korlátozottak. Az ilyen kórképpel diagnosztizált
páciensek körében gyakoribbak a pszichológiai tünetek a normál populációhoz
képest (de nem ez a betegség oka). Az IBS-es betegek körében az egészséggel
kapcsolatos életminőség (HRQoL) rosszabb, mint a normál populáció esetében. Az
IBS-es betegek jelentős része szenved a betegség tüneteinek hétköznapjaikra
gyakorolt negatív hatása miatt. Az irritábilis bélszindrómás betegek az
egészségügyi dolgozókkal is konfliktusba kerülhetnek, mivel azok limitált tudással
rendelkeznek állapotukról (nem veszik őket komolyan). A beteg egy része
előnyben részesíti az edukációs intervenciókat (pl. gyógyszerrel ellenben),
amelyek több kutatás eredményei szerint hatásosak lehetnek a résztvevők
állapotának kezelésére.
A szerzők szerint az ilyen intervenciók,
ha csoportban történnek, számos pozitív hatással rendelkeznek. Ezek közé
tartozhat, hogy a betegek hozzájuk "hasonlókkal" találkoznak és
megoszthatják élményeiket egymással. A szerzők szerint egy jó edukációs program
elemei a következők: információátadás, tanácsadás, tanítás. Ezen
tevékenységeket jó, ha program vezetői flexibilisen, egyénre-szabottan, de
mégis kereteket alkalmazva vezetik a programot.
A vizsgálat célja az volt, hogy a szerzők
tanulmányozzák az általuk kialakított IBS iskola nevű edukációs program hatását
a kórképet érintő információkkal kapcsolatban. A szerzők az intervenció hatását
a következő tényezők mentén kívánták értékelni: az IBS-sel kapcsolatos
(észlelt) tudás, a gasztroenteriális (GI) tünetek súlyossága és HRQoL.
Módszer
A résztvevők
A
vizsgálatban 16 IBS-sel ( Római II-es kritériumok alapján) diagnosztizált
páciens vett részt, akik a göteborgi Schlgrenska Egyetemi Kórház járóbeteg
rendelésére jártak. A résztvevők közül kizárták: az organikus GI betegeket, illetve,
más olyan betegségben szenvedőket, akiknek állapota hathatna GI tüneteikre és a
pszichiátriai zavarokkal küzdőket. A betegeket levélben kaptak egy rövid
tájékoztatót a vizsgálattal kapcsolatban és meghívták őket egy beszélgetésre. Egy
30 perces interjún vettek részt, amelyet egy nővér vezetett. A beszélgetés az
anamnézis felvételét szolgálta illetve a jelentkezők kérdéseket tehettek fel az
edukációs programmal/vizsgálattal kapcsolatban.
Az
IBS-iskola
Egy
korábbi, a kutatócsoport által végzett tanulmány az IBS beteg számára tartott
edukáció szükségességével és a betegek igényeinek és kórképpel kapcsolatos
tudásuk feltérképezésével foglalkozott. Eredményeik szerint a páciensek
rendkívül hiányos tudással bírnak betegségükről (pl. diéta, fájdalom, ill.a további
következmények kapcsán). Az edukációs
program kialakításánál a Bandura Self-Efficacy elméletet, Oren- a General
Theory of Nursing elméletét és Gayness- bio-pszicho-szociális szemléletét
vették alapul.
Az
edukációs program heti egyszeri, 2 órás ülésekből állt 6 héten keresztül. Az
alkalmak 5 fős csoportokban történtek, amelyeket mindegyikét más-más
egészségügyi szakember tartotta. Az ülések során bíztatták a pácienseket az
előadások alatti/utáni aktivitásra, illetve az előadások után handout
formájában a hiányzó beteghez is eljutott a kurzus anyaga.
Az első alkalom: Az ülést a nővér vezette le és az alkalom
célja az edukációs program bevezetése és kózvetlen légkör megteremtése volt. A növér
a betegekkel interaktív beszélgetést folytatott az IBS-hez kapcsolódó
kérdésekkel (pl. milyen krónikus betegséggel élni, hétköznapi életre való
hatásai). Majd a egy összefoglaló előadást tartott az IBS-sel kapcsolatos
alapvető tényekről és hangsúlyozta a jóllétet segítő és a tüneteket csökkentő
életmód egyénre-szabottságát, melyet minden betegnek magának kell "kikísérleteznie".
A második alkalom: Az ülés egy
gasztroenterológus tartotta, aki az IBS patofiziológiai mechanizmusairól és a
kórképpel kapcsolatos tudományos eredményekről számolt be. Elmondta a pacienseknek,
hogy jelenleg nem ismerjük a betegség okát. Továbbá ismertette a tüneteket
bizonyítottan javító és rontó tényezőket. Emellett szó esett az ülésen az
egészségügyi szakemberekkel kapcsolatos találkozásról, kezelésekről és ezek nehézségeiről.
Harmadik alkalom: Az ülést egy dietetikus tartotta, aki a
megfelelő étkezésről beszélt a pácienseknek. Előadásában főleg a rendszeres és
vegyes (mindenfajta élelmiszert tartalmazó) étkezés mellett érvelt. Felhívta a
betegek figyelmét arra, hogy egyes ételek ugyan a gyomor-bélrendszeri tüneteket
növelik, de ez nem jelenti azt, hogy ártalmasak a szervezetre.
Negyedik alkalom: Az
ülés a fizioterapeuta tartotta, aki a beteg számára a test és az elme
kapcsolatát hangsúlyozta (pl. testtudatosság, fájdalom kapcsán). A szakember
elmagyarázta a páciensek számára a stressz fokozó hatását az IBS tüneteire.
Kiemelte, hogy fontos a stresszorok felismerése és kizárása a hétköznapi
életből. A fizioterapeuta felhívta a résztvevők figyelmét a fizikai aktivitás
jótékony hatására és egy rövid relaxációs gyakorlatba is bevonta őket.
Ötödik alkalom: Az ülés egy pszichológus vezette le, aki
az "IBS ellenére élhető jó élet" címmel tartott előadást a betegek
számára. Az alkalom központi témája az volt, hogy a betegek merjenek a tünetek
által keltett fájdalomról és frusztrációról beszélni környezetükkel. Emellett a
szakember a IBS esetében alkalmazott pszichológiai kezelésekről is beszélt a
pácienseknek.
Hatodik alkalom: Az utolsó, összegző ülést ismét a nővér
vezette. Ezen alkalommal a megpróbálta visszaidézni/visszahívni és reflektálni
a kurzus során átadott tudásra. A közös beszélgetés fő kérdése az volt, hogy
ezeket az információkat, hogyan tudnák a betegek a hétköznapi életben
felhasználni. Emellett önsegítő csoportokról kaptak hasznos információkat a
betegek.
Mérőeszközök
A kurzus értékelése: A résztvevők egyaránt értékelték az
egész edukációs programot és az egyes alkalmakat külön-külön. A személyek a
kurzus első alkalmán kaptak egy kérdőívet, ahol az összes alkalmat, ill. a
végén az egész kurzust osztályozhatták. Ha a betegeknek további megjegyzéseik
voltak, azt is, megtehették a papíron. A
kitöltött kérdőíveket az utolsó alkalom során - az anonimitást biztosítva -
gyűjtötték be a vizsgálat vezetői.
Az érzékelt tudás: A pácienseknek az IBS-sel kapcsolatos
"érzékelt tudásukat" kellett egy vizuális analóg skálán értékelniük
két szempont mentén. Az első szempont az érzékelt tudásuk mértéke, míg a
második szempont annak hasznossága volt.
Egyéni cél: A páciensek még az
edukációs program megkezdése előtt határoztak meg saját maguk számára egy
egyéni célt, amit el akartak érni. A három hónappal későbbi után-követési
alkalom során megkérdezték a résztvevőket, hogy mennyire sikerült megvalósítani
céljukat (teljesen, részben vagy egyáltalán nem).
IBS Súlyossági Pontozási Rendszer
(IBS-SSS): A
mérőeszköz célja a betegséggel kapcsolatos két terület felmérése: a IBS tünetei
( pl. fájdalom súlyossága, hasi puffadás) és az bélrendszeren kívüli funkciók
(hányinger, hátfájás, korai telítődés). A pácienseket az egyes itemeket egy
vizuális analóg skála segítségével kellett meghatározzák. Ezt követően a két
területtel kapcsolatos válaszokra adott pontokat külön összesítették.
Short Form-36 (SF-36): A mérőeszközt az HRQoL mérésére
használták a vizsgálatban.
Adatelemzés és statisztika
Az
adatelemzés során az edukációs program előtti értékeket hasonlították össze a
3,6 és 12 hónappal későbbi után-követés eredményeivel.
Eredmények
Az
interjúval kapcsolatban 16 személyt sikerült elérniük, akik közül 3-an nem
tudtak az edukáción résztvenni praktikus (pl. munka, időbeosztás) vagy
szociális indokok miatt. Egy résztvevő ugyan megkezdte az edukációs programot, de
annak ideje alatt kórházba került súlyos IBS-sel. Így 12 személy tudott
bekapcsolódni az edukációs programba (átlagéletkor 37 év, 75% nő és 25% férfi).
A betegek mindössze 25% élt egyedül. A Római II-es kritériumok alapján: 2 betegnél
a diarrhoea (IBS-D), 6 betegnél a konstipáció (IBS-C) volt meghatározó, és 4
beteg a kevert (IBS-A) csoportba tartozott. A betegeket két csoportba
osztották: 5 fős csak női és 7 fős vegyes csoportba. A résztvevők közül
mindössze egy páciens volt, aki csak 3 alkalommal volt jelen (4-en 6, 3-an 5 és
4-en 4 ülésen voltak jelen a csoportok tagjai közül). A hiányzás okaként a
betegek időbeosztással kapcsolatos gondokat neveztek meg.
Eredmény
Az edukációs programmal való
elégedettség: A
résztvevők nagyon elégedettek voltak a kurzus és az egyes alkalmak tartalmával
és szervezésével kapcsolatban (az egész kurzus 7-es skálán történő
értékelésének átlaga: 6,42 pont volt). A résztvevők által leírt pozitív
kommentekben kiemelték: a más IBS-es betegekkel való találkozást, a különböző
területekről való egészségügyi szakemberek és az általuk bemutatott betegség
tényezők összetettsége. Azonban kritikák is elhangzottak a programmal
kapcsolatban: túl kevés idő a kérdésekre és túl sok időt vettek el egyes
résztvevők egyéni hozzászólásai.
Az IBS-sel kapcsolatos tudás: A
programot megelőző tudás és annak minőségével kapcsolatos elégedettségi értékek
szignifikánsan megnövekedtek az IBS - iskolát követően (a 12 hónapos után-követés
értékeit a kezdeti értékekkel összehasonlítva).
Az edukációhoz kapcsolódóan meghatározott
egyéni cél értékelése:
A résztvevők fele teljes mértékig, 5-en csak részben és egy személy egyáltalán
nem érte el a célját. A kijelölt végcélt teljes mértékig megvalósítók olyan
célokat fogalmaztak meg, mint "a magabiztos tudás megszerzése és a képessé
válni a barátoknak és családnak az IBS magyarázatára" vagy "
lehetőség a hasonló helyzetben levőkkel való találkozásra". A
megfogalmazott eredményt csak részben teljesítők, olyan célokat tűztek ki
maguknak, mint pl. "a tünetek feletti kontroll megszerzése".
A gyomor-bélrendszeri tünetek: Az IBS-tünetek szignifikánsan csökkentek
a kezdeti értékekhez képest a három hónappal (p<0,05), a hat hónappal
(p<0,05) későbbi után-követési alkalmakkor mért eredmények alapján. Míg a 12
hónappal későbbi után-követés értékei esetében is megmaradt csökkenés, azonban
az itt mért eredmény már nem volt szignifikáns.
Az egészséggel kapcsolatos életminőség
(HRQoL): A SF-36
számos domainjén szignifikáns javulást mutattak a 12 hónapos után-követés
értékei az edukációs programot megelőzőekkel összehasonlítva. A fejlődés mind a
fizikai, mind a mentális összpontszámokban megmutatkozott.
Diszkusszió
Ebben a pilot-vizsgálatban azt
találták a szerzők, hogy az IBS-iskola egy hasznos módszer, hogy információt
nyújtsanak az IBS-betegek számára. A páciensek jó része nagymértékű
elégedettséget fejezett ki az edukációval kapcsolatban és többségük elérte
egyéni célját az intervenció során. Az érzékelt tudás szignifikánsan nőtt és
megmaradt a 12 hónapos utánkövetés során. Emellett pozitív változás mutatkozott
a gyomor-bélrendszeri tüneteket és a HRQoL illetően, de néhány összehasonlítás
nem volt statisztikailag szignifikáns. Ennek oka talán a kis minta/ elemszám
lehetett.
A páciensek megtapasztalták, hogy elérték
egyéni céljukat, ami jól korrelál a mindennapi életben a tünetekkel való
megküzdés megnövekedett képességével. Egy tanulmány szerint az IBS betegek
edukációs szükségleteiket illetően a leginkább abban érdekeltek, hogy
megtanulják, hogy hogyan kezeljék/menedzseljék állapotukat a mindennapokban. Ez
azonos a szerzők intervenciójának céljával is.
A páciensek rendkívül sokat profitáltak
abból, hogy találkoztak más betegekkel és megosztották hasonló tüneteiket és
nehézségeiket. Ez is összhangban van korábbi tanulmányok tapasztalataival. Az
IBS-iskola pozitív hatással volt a gyomor-bél rendszeri tünetekre és HRQoL-ra.
Ez és egyéb elérhető tudományos eredmények egy irányba mutatnak: IBS betegek profitálnak egy edukációs
intervencióból. További kutatások szükségesek IBS beteg számára tartott különböző
edukációs formák értékelésével és fejlesztésével kapcsolatban. Emellett a
tanulmányukban bemutatott betegedukációs forma lehet, hogy idő- és
pénzigényesnek bizonyul. Így a jövőben a költséghatékonysággal kapcsolatos
vizsgálatok is szükségesek.
A vizsgálat
korlátokkal is rendelkezik. Egyrészt a beteg edukációban fontos szerepe lehet
annak, hogy alapellátásból vagy a szakellátásból származnak a vizsgálati
személyek. A szakellátásból származó betegek egyes kutatások szerint nagyobb
intenzitású hasi fájdalomról, a napi aktivitással kapcsolatos nagyobb mértékű
interferenciáról, fáradtságról, több pszichológiai tünetről, és rosszabb HRQoL-ról
számolnak be. Ez a faktor valamelyest befolyással lehetett a vizsgálat
eredményeire is. Másrészt a kis HRQoL és a gyomor-bélrendszeri tünetek esetében
egyes javulást mutató eredmények nem bizonyultak szignifikánsnak. De ezen tapasztalatok talán részben
magyarázhatóak a kis elemszámmal, hiszen gyomor-bélrendszeri tünetekkel és a
HRQoL-lel kapcsolatos pozitív irányú fejlődést a páciensek többségénél jelen
volt. A szerzők szerint fontos, hogy ezt követően nagyobb mintákkal dolgozó
randomizált kontroll vizsgálatokat végezzenek a pozitív eredmények megerősítése
érdekében. Továbbá fontos lehet, hogy ezeket az intervenciókat a tünetek
megjelenésekor ill. a diagnóziskor alkalmazzák.
Konklúzió
Összefoglalva, ez a fajta intervenció egy
kielégítő módszernek bizonyult a betegek számára az IBS-sel kapcsolatos
információ és tudás átadásában. Emellett lehetőséget is biztosított számukra,
hogy megosszák élményeiket sorstársaikkal. További kutatások szükségesek, hogy
értékelhessük az intervenció hatását : 1) a gyomor-bélrendszeri tüneteket és
HRQoL-t illetően több páciensen, 2) az
alapellátásból származó páciensekre illetve 3) olyan páciensekre is, akiknél rövidebb
ideje állnak fenn a tünetek. Továbbá a jövőbeli kutatásoknak olyan
összehasonlításokat is kellene tenniük, ahol eltérő intervencióban részesülő
csoportokat hasonlítanák össze és, hogy így megerősíthessék a szerzők által
alkalmazott strukturált beteg edukációt. Emellett a bélrendszeren kívüli
tünetek, a megküzdési erőforrások, az egészségügyi szolgáltatások használata, a
betegség miatt a munkából való távol maradás és egyéb tényezők mérése is
hasznos lehet, hogy értékelhessék ezt a fajta intervenciót. Végül pedig több
kutatás szükséges, mielőtt az intervenciót a klinikai gyakorlatban alkalmazzák.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése