Iskolai egészségfejlesztő stratégiák a testkép fejlesztése és
az evészavarok megelőzése kapcsán
O’Dea, J.
A. (2004). School-based health education strategies for the improvement of body
image and prevention of eating problems. An overvies of safe and successful
intreventions, Health Education, 105. http://www.emeraldinsight.com/journals.htm?issn=0965-4283
Az összefoglalót készítette: Uram Dóra
Bevezetés
A testképet és evészavarokat célzó
egészségfejlesztő és preventív iskolai programok elterjedtsége egyre nő a
gyerekek és serdülők körében. Ennek oka, hogy a testtel való elégedetlenség
gyakran egészségkárosító súlykontroll technikákkal társul (pl. önhánytatás,
böjtölés, hashajtózás, szteroid használat és túlzásba vitt testedzés). Az
anorexia a serdülő lányok 0,5-1%-át, a bulimia 3-5%-ukat érinti; még a
szubklinikai evészavarok prevalenciája a fent említettnél jóval nagyobb,
10-20%-ra tehető. Ráadásul diétázás, zsírfóbia, testképpel kapcsolatos
aggodalmak, súlyvesztési kísérletek és súlyos evészavarok már egészen fiatal,
hét éves gyermekeknél dokumentálhatók. Ugyan a nők és serdülő lányok körében
előfordulásuk nagyobb valószínűségű, manapság a férfiak és fiatal fiúk közt is
egyre gyakrabban detektálhatók. Esetükben a testmérettel és formával
kapcsolatos aggodalmak kerülnek előtérbe, valamint a tömegnöveléssel
kapcsolatos viselkedésformák (radikális tömegnövelő étrend, nem megfelelően
végzett súlyemelés, sztedoid abúzus). Összefoglalásként megállapíthatjuk, hogy
a testtel való elégedetlenség hátterében alacsony önértékelés és depresszió
állhat.
Nem csak egészségkárosító, de magas gazdasági
és társadalmi költségvonzattal, valamint rövid és hosszú távú fizikai,
pszichológiai társas problémákkal társulnak a tárgyalt zavarok.
A
testkép és evészavarok kapcsolata a túlsúllyal gyermekkorban
Közismert, hogy világszerte nő a túlsúllyal
küzdő gyermekek száma; a diétázás és kockázatos testsúly-csökkentő technikák
révén pedig szoros kapcsolat valószínűsíthető az evészavarokkal. Azok a
gyerekek, akik extrém fogyási kísérletekbe kezdenek, csak állandósítják a
diétázás - túlevés - testsúlygyarapodás ördögi körét. Vizsgálatok támasztják
alá, hogy a diétázó lányok nagyobb mértékben kitettek az elhízás kockázatának,
mint a nem diétázó társaik, függetlenül a tanulmány kezdetekor mért aktuális
testsúlyuktól. Mindezek okán a testkép fejlesztését és az evészavarokat,
valamint elhízást célzó programok célja az egészséges étkezés és fizikai
aktivitás elősegítése.
Elsőként:
„ne ártsunk”
Az iskolai edukatív programok tervezői –
tanárok, egészségfejlesztők, dietetikusok, iskolai adminisztrátorok, ápolók,
kutatók, döntéshozók, termékfejlesztők, marketingesek – számára a legfontosabb
alapelv a „ne árts”. Az elhízást célzó programok témája kapcsán „véletlenül” is
előtérbe kerül a testsúllyal kapcsolatos aggodalom, és a súlyvesztési
kísérletek témája. Ezzel szemben az evészavarok megelőzésére kialakított
stratégiák szuggesztív módon hozzák felszínre az önhánytatás, éhezés,
hashajtózás, diétás tabletták, dohányzás testsúlycsökkentésben betöltött
szerepét. Azok a prevenciós programok, melyek evészavarban szenvedő hírességek
példáját használják demonstrációs céllal, tudattalanul is normalizálhatják a
diétázást, és a soványságideált. Az ételek marketingje, reklámkampányai és a
szülők, tanárok akaratukon kívül is erősíthetik bizonyos élelmiszerrel (pl.
zsír, gyorséttermi étel, cukor) kapcsolatos félelmeket, a negatív üzeneteken
keresztül pedig bűntudatot, szégyent és félelmet ébreszthetnek.
Az
evészavarok megelőzését és a pozitív testképet céltó intervenciók
A tárgyalt áttekintések (review) olyan
tanulmányok összegzésén alapulnak, amelyben legalább 100 fő vett részt, és volt
kontroll csoport (21 releváns intervenciót azonosítottak USA-ból, Kanadából,
Ausztráliából, Izraelből, Svájcból, Olaszországból).
Az 1995 előtti kutatások leginkább az
evészavarokról való ismeretek bővítését célozták, a diétázás veszélyeiről,
tápértékekről, a tökéletesnek tartott test kulturális sztereotípiáiról
nyújtottak bővebb ismeretet – ám mindezek ellenére nem idézték elő az
evészavarok előfordulásának csökkenését. Egy korai, és a bulimiás tendenciát
csökkentő tanulmányban súlykontrollal kapcsolatos viselkedésváltozást, a média
elemzéséhez szükséges képességeket és asszertivitást tanítottak.
Média-„műveltséggel”
kapcsolatos intervenciók
Ezen programok célja megtanítani a
fiataloknak, hogy felismerjék, a média mesterségesen mutatja be a „tökéletes”
emberi testet „tökéletes” női és férfi képek felhasználásával, amik szinte
kivétel nélkül sztereotipikusan karcsúak és izmosak. Az intervenció lényege,
hogy a diákok médiahasználattal kapcsolatos tudatossága növekedjen, a
szuggesztív üzeneteket felismerjék. Ennek köszönhetően nő énhatékonyságuk, a
súllyal kapcsolatos társas normákra nagyobb befolyást tudtak gyakorolni.
9-10 évesek körében a táplálkozással,
diétázással kapcsolatos ismeretek szélesítése nem vezetett viselkedéses
változásokhoz, de az elhízottakkal kapcsolatos attitűdök, hiedelmek fejlődését
eredményezte.
A médiával kapcsolatos edukációs programok
lényege közismertté tenni, hogy az ott látható képek nem valósághűek, és
gyakran úgy manipulálják őket, hogy a tökéletesség látszatát keltsék. Ezáltal a
serdülők elutasítják a manipulált, sablonos, sztereotipan ábrázolt
testideálokat, és nő az önelfogadásuk mértéke. A változás oka lehet kognitív
természetű (az edukáció hatására elutasítják a soványságideálhoz kapcsolt
szociális normákat), és fejlesztheti a program célzottan az önértékelést,
önelfogadást.
Az
önértékelés növelés a testkép javítása és az evészavar elkerülése érdekében
A stabil önértékeléssel rendelkező gyermekek
és serdülők képesek azonosítani saját gyengeségeiket, fejlesztendő
területeiket, mindeközben pedig alapvetően elégedettek önmagukkal. A pozitív
énkép és erős önértékelés révén a tinédzserek könnyebben el tudják fogadni
testalkatukat, testformáikat, méreteiket, és reziliensek, valamint rezisztensek
lesznek a médiában bemutatott ideálokkal szemben. Jobban megbirkóznak a
csúfolódással, kritikákkal, stresszel, szorongással – vagyis mindazon
faktorokkal, melyek az evészavarokkal összefüggésbe hozhatók.
A pozitív énkép kialakítása nem csak a fizikai
megjelenés értékelésére van hatással, hanem csökkenti a gyermek perfekcionista
rögeszméit, és a hitet, hogy tökéletesnek kell lenni, vagy a tökéletességre
kell törekedni, hogy értékeljenek, elfogadjanak és szeressenek mások.
Egy
iskolai önértékelés program – „mindenki különböző”
A kilenc hetes program elsődleges célja az önértékelés javítása az énkép szántalan aspektusának feltárásával és értékelésével. Ennek köszönhetően az énkép forrása nem csak a fizikai megjelenésre összpontosul. Fontos eleme, hogy elősegíti az öntiszteletet, toleranciát és csökkenti a perfekcionista elvárások szubjektív fontosságát; a program központi témája az egyediség értékelése, elfogadása. A fő üzenet: mindenki különböző, és senki sem tökéletes.
A középiskolai tanárok tréningjének célja a
gyerekközpontú, kooperatív és interaktív oktatási stílus elsajátítása volt,
hogy elősegíthessék a csapat- és csoportmunkát, játékokat (pl. dráma),
vikariáló tanulást, visszajelzések cseréjét egy biztonságos, tisztelettudó és
pozitív osztálytermi környezetben, ahol a diákok azt élik meg, nem „bukhatnak”
el.
A mindenki különböző program szignifikánsan
javította a testképpel való elégedettséget, valamint csökkentette a soványság
iránti késztetést, az egészségtelen diétázási szokásokat. Az intervenciót
követően a társas elfogadottság (társas nyomás, népszerűség), fizikai
megjelenés és teljesítmény kevésbé számított fontosnak; ezzel szemben a szoros
baráti kapcsolatos és visszajelzések értékelődtek fel. Ezek az eredmények a 12
hónappal későbbi utánkövetéskor is megfigyelhetőek voltak. A program
érdekessége, hogy egyaránt hatékony fiúk és lányok testképének fejlesztésére
akár túlsúllyal küzdenek, akár más típusú evészavar veszélye valószínűsíthető
náluk. Ebben a kulcs feltehetően a test-tudatosság, testtel való foglalkozás
mértékének csökkentése, ezáltal a fizikai és társas aktivitás elősegítése.
Célok
|
Módszerek,
technikák
|
Milyen
úton érhető el az eredmény?
|
Stresszel való megküzdés módjainak azonosítása
|
Csoportos
megvitatás – diákok által javasolt megküzdési formák
Relaxációs, vizualizációs technikák (házi feladatok, hangfelvételek)
Stressz-kontroll
előnyeinek megvitatása (diákok szemszögéből)
|
A stressz-kezelés
egészséges formáinak bátorítása, a társas, tanári, családi, szülői támogatás
azonosítása, harag kifejezése és kommunikálása
A relaxáció
pozitív testtudatosságot alakít ki, pozitív fizikai érzéseket ébreszt és
segíti a stressz-kontrollt
Házi feladatok a
pozitív stressz-kezeléssel kapcsolatban
|
A pozitív énkép felépítéséhez szükséges készségek
|
Az énkép
összetevőinek bővítése (fizikai és személyes tulajdonságok mentén)
„Mindenki
különbözős és senki sem tökéletes” tudatosítása
Pozitív
tulajdonságok azonosítása
Pozitív
visszajelzések adása-elfogadása
Pozitív
önértékelés, egyediség értékelése
|
Több aspektus
beépítése az énképbe – így csökken a fizikai megjelenése hangsúlyossága.
Elősegíti a sokféleség elfogadását, és érzékenyít az előítéletekkel és
csúfolódással szemben. Csökkenti a merev mindent-vagy-semmit típusú
gondolkodást.
Jelentős mások
bevonása
Kritika
hatásainak csökkentése, pozitív támogatás elfogadása több forrásból
|
Egyediség (saját és társaké) feltárása – önreklám
|
A társadalmi
sztereotípiák visszautasítása, megvitatása
|
Karcsúság/izmosság-ideál
elutasítása
|
Önelfogadás és mások elfogadása
|
Az emberek közti
különbözőség elfogadása
|
Média-üzenetek és
ezzel kapcsolatos tudatosság
|
Kommunikációs készségek felfedezése, gyakorlása és fejlesztése
|
Társas támogatás
(drámajátékok, szerepjátékok, megvitatás)
|
Önkifejezési
készségek fejlesztése, érzelmek kifejezése, társas és családi kommunikáció
|
Összegzés
Az edukációs programok tervezésekor
legfontosabb szempont az iatrogenezis (nem szándékosan okozott károsodás). Szem
előtt tartandó, hogy a testkép és önértékelés nem csak az iskolai tanterv és
tanítási stílus (autoriter versus tanuló-központú, interaktív) függvénye, hanem
hatással vannak tá a társak, családi attitűdök, tanárok és iskolai környezet,
közösségi tényezők (média, reklámok, sportolási lehetőségek), valamint a
kultúra (feminista mozgalmak, kulturális sztereotípiák, társas normák, súlyhoz
és testalkathoz kapcsolódó stigmák).
A teljes iskolai oktatáspolitika és házirend
módosítása során megfontolandó szempont a csúfolódás és kötekedés ellenes
irányelvek beépítése, ezáltal olyan környezet megteremtése, ahol a különböző
testformák, alakok változatosan előfordulhatnak nagyobb tolerancia mellett.
A környezet holisztikus megközelítésére
összpontosító prevenciós programok alaptétele, hogy a teljes közösség bevonása
(iskolai házirendek, előírások, erkölcsi megfontolások) nélkülözhetetlen. Egy
kanadai balettiskola célkitűzése így szól: „Olyan iskolai környezetet
teremtünk, ahol a tanulók a serdüléssel és éréssel járó folyamatokat
kényelmesen érezhetik meg, miközben biztonságban érzik magukat és pozitívan
élhetik meg testüket a különbözőségük ellenére.”
A projekt során az iskolai személyzet
összetételén változtattak, valamint a fókusz a testalakról az állóképességre és
erőnlétre helyeződött át; a tanárok nem tehettek a testhez kapcsolódó
megjegyzést a diákjaikra vonatkozóan, bevezették a csúfolódás ellenes
politikát, egy tanár mindig rendelkezésre állt, ha valaki a testével való
aggodalmairól szeretett volna beszélni. Ezeken felül a tanári testületnek is
tartottak edukációs órákat a pubertáskori normál fejlődés stádiumairól, a
testképpel kapcsolatos előítéletekről és az önértékelés fejlődéséről. Az
ideális programok a növekedéssel járó változások pozitív aspektusaira, az
egészséges táplálkozásra, és a normális és elfogadható sokféleségre hívják fel
a tanulók figyelmét. Ennek keretében olyan foglalkozások is megvalósíthatók,
ahol egészséges ételeket készítenek és kóstolnak – fontos, hogy ne az étel
zsírtartalma legyen a központi téma, valamint ne a mozgásszegény életmód
egészségtelen és veszélyes aspektusai kerüljenek középpontba.
Végül egy rövid összefoglalás a javasolt
stratégiákról:
Fókuszált intervenciós terület
|
Javasolt
stratégiák
|
Iskola, oktatás
|
Normális fejlődés,
növekedés, egészséges táplálkozás, fanatikus diéták vizsgálata, önértékelés
fejlődése (alultápláltság veszélyei, bio-pszicho-szociális szemlélet)
A társas nyomás
csökkentésére alkalmas készségek kifejlesztése, hogy elkerülhetőek legyenek
az egészségtelen testsúly-kontroll technikák (hánytatás, hashajtózás, túlzott
testedzés)
Tanárok tréningje
és tudatosság-növelés (szerepjátékok, média felhasználása)
|
Iskolai etikai
szabályzat
|
A csúfolódás,
bullying és előítéletek kezelésére szolgáló iskolai kultúra, szabályzatok és
gyakorlatok vizsgálata
|
Iskolai környezet
|
Elérhető ételek,
büfé-kínálat vizsgálata
Az iskolai
étkezéssel kapcsolatos üzenetek felmérése
Az iskolai
sportolási lehetőségek akadályainak azonosítása
|
Iskola – és
közösségi szolgáltatások
|
Kollaboratív
kapcsolat a családokkal, közösségi egészségfejlesztőkkel, fiatalokkal
foglalkozó szervezetekkel
Szülők, nővérek,
szociális munkások, coachok, tánctanárok, újságírók bevonása
|
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése