A reziliencia és a szívósság kapcsolata a sportolói teljesítménnyel és a mentális egészséggel
sportolói mintán
Salehi Nezhad, M. A., & Besharat, M. A. (2010). Relations of
resilience and hardiness with sport achievement and mental health in a sample
of athletes. Procedia Social and
Behavioral Sciences, 5,757–497. doi:10.1016/j.sbspro.2010.07.180.
Készítette: Pálfi Krisztina
Bevezetés
A sportolói teljesítménnyel kapcsolatos kutatások alapvetően
a stresszel kapcsolatos faktorokra és szituációkra és a sportolók stresszre
adott megküzdési módjaira fókuszáltak. A teljesítményt és a sikert a sportban
többnyire tipikusnak mondható stresszorok befolyásolják (Anshel, Williams &
Williams, 2000; Sheard, 2009). Az eddigi kutatások azt mutatják, hogy a
sporttal kapcsolatos stresszel való hatékony megküzdés képtelensége káros
hatással van a sportoló teljesítményére és személyes elégedettségére (Gaudreau
& Blondin, 2002).
Többek között a pozitív pszichológia is megfelelő elméleti
modellként szolgál a sporttal kapcsolatos stresszel való megküzdés
vizsgálatára. A reziliencia egy olyan konstruktum, mely a pszichológia számos
területét gyarapította, úgy mint az egészség vagy pozitív pszichológiát is
(Yi-Frazier,Smith, Vitalino, Yi, Mai, Hillman & Weinger, 2009). A
reziliencia számos jelentéssel bírt az előzetes kutatásokban, úgy mint az
adaptáció dinamikus folyamata kedvezőtlen és kellemetlen élményekhez (Luthar
& Cicchetti, 2000; Masten, 2001). De
általában az individuális kapacitásra vonatkozik stresszel teli eseményekkel
szemben (Yi-Frazier et al., 2009), továbbá a működés egyfajta módjára, mely
előrejelzi a pozitív adaptációt kockázat vagy kedvezőtlen körülmények
fennállásakor, két feltétel esetén: a, kockázatnak való kitettség b, pozitív
adaptáció (Ong, Bergeman & Boker,
2009). Egyéb definíciókban hívhatják stresszel szembeni rezisztenciának (Garmzy,
1985) vagy poszttraumatikus növekedésnek (Tedeschi, Park & Calhoun, 1998).
Bonanno (2004) alapján a reziliencia több mint az élet stresszes eseményeinek
túlélése és nem egyenértékű a sebezhetetlenséggel (Philippe, Lecours &
Beaulieu-Pelletier, 2009), de összhangban van a sikeres szabályozással
(Donnellan, Conger, Mc Adams & Neppl, 2009), a viselkedés szabályozásával
(Leve, Fisher &Chamberlain, 2009) és egy előzetes egyensúlyhiányos állapot
utáni egyensúlyra való törekvéssel (Richardson, 2002).
A jelenlegi elméletek úgy tekintenek a rezilienciára mint
egy multidimenzionális konstruktumra, mely magába foglal belső változókat mint
temperamentum, személyiség és egyéni különbségek (Mancini & Bonanno, 2009;
Campbell-sills, Cohan & Stein, 2006), és külső változókat mint a szociális környezet egy adott neurológiai
funkcionálással, mely mediáló tényezőként működik ( Leve et al., 2009; Davis,
Luecken, Lemery-Chalfant, 2009). Mancini és Bonanno (2009) olyan reziliencia
modellt javasolnak, melyben egyéni különbségek, értékelési folyamatok, társas
támogatás és megküzdési stratégiák determinálják a reziliencia valószínűségét.
Habár a rezilienciát, a konstruktum elsődleges kutatásai alapján, a különleges
emberek kizárólagos karakterisztikumának tekintették, mégis számos embernél
figyelhető meg különböző fejlődési szinteken, beleértve a gyermek-, serdülő- és
felnőttkort is (Davis et al., 2009), kialakítva a rendes, normatív humán
erőforrásokat a lelkekben, agyban,és testekben egy család és közösségük számára
(Donnellan et al., 2009).
Az
emberek gyakran mutatnak rezilienciát egyes csapásokkal szemben, ahelyett hogy
rágódnának a rossz dolgokon, melyek az életükben történnek (MacAdams, 2008).
Tágabb értelemben véve a reziliencia nem csak egyének, hanem családok és
közösségek számára is alkalmazható (Zautra, 2009). Történetileg, a reziliencia
vizsgálatok hatásköre főleg a fejlődési vizsgálatokban emelkedett ki, melyek a
korai gyermekkort és felnőttkort tanulmányozták (Ong et al., 2009). Mindez most
kiterjedt a kora közép és késő felnőttkorra (Fawa & Tomba, 2009). Klinikai
pszichológusok mostanában vizsgálták a rezilienciát olyan helyzetekben, mint
gazdasági nehézség, szociális egyenlőtlenség és diszkrimináció, pszichológiai
trauma, veszteség, gyász, depresszió és fájdalom (Davis et al., 2009; Donnellan
et al., 2009; Keyes, 2009; Mancini & Bonanno, 2009; Southwick, Vythilingam
& Chamey, 2005; Zautra, Johnson, & Davis, 2005). A konzisztens
eredmények megerősítik a pozitív és protektív hatásait a rezilienciának a
stresszel szembeni ellenállásban (Ong et al., 2009), a sikeres alkalmazkodásban (Donnellan et al.,
2009), a pozitív érzelmekben (Philippe et al., 2009), a másokkal való kapcsolatok
jobb minőségében (Bonanno, Papa, Moskowitz, & Folkman, 2005), a szubjektív
jóllétben ( Burns & Anstey, 2010), a fizikai és pszichológiai jóllétben
(Davis et al., 2009; Fava & Tomba, 2009) és még a betegségből való
felgyógyulás sebességében is(Yi-Frazier et al., 2009). Ezzel ellentétben, a reziliencia alacsony
szintje kapcsolatba hozható a vulnerabilitással, a jóllét alacsony szintjével,
pszichológiai zavarokkal, maladaptív megküzdési viselkedéssel és a negatív
védelmezéssel (Campbell-sills et al., 2006; Fava & Tomba, 2009; Philippe et
al., 2009; Yi-Frazier et al., 2009).
A másik
pszichológiai konstruktum, mely döntő a sportolói teljesítményben, a szívósság.
A szívósság három, egymással kapcsolatban levő diszpozíció jelenléte
által meghatározott: elkötelezettség, kontroll és kihívás (Kobasa, Maddi, &
Kahn, 1982; Maddi, Harvey, Khoshaba, Lu, Persico, & Brow, 2006). A
szívósság egyfajta pufferként működik a major élethelyzeti stresszorokkal
szemben (Maddi et al., 2006). Magas fokú szívósság kapcsolatba hozható az
alacsonyabb szintű pszichológiai distresszel és a magasabb életminőséggel
(Hoge, Austin, &
Pollack,
2007), továbbá a magasabb szívóssággal rendelkező egyén jellemezhető a
megemelkedett elköteleződéssel, kontroll érzésével és kihívással (Johnsen, Eid,
Pallesen, Bartone, & Nissestad, 2009). Ez egy olyan pszichológiai stílus,
amely kapcsolatban áll a rezilienciával, jó egészséggel és a jó teljesítménnyel
számos stresszes feltétel esetén. Valószínűleg egy értékes személyiség
stílusként fogható fel magas követelményeket állító helyzetekben és
foglalkozásokban (Bartone, Roland, Picano, & Williams, 2008). Egy korábbi kutatás alapján a szívósság egy
diszpozicionális faktorként működik a teljesítmény, ill. a fizikai és mentális egészség megőrzésére és javítására a stresszes
körülmények ellenére (Maddi et al., 2006). A sportpszichológia területén néhány
vizsgálatot végeztek, melyben a szívósság hatását vizsgálták a
sportteljesítménnyel összefüggésben (
Maddi & Hess, 1992; Golby & Sheard, 2004). A reziliencia és a szívósság jelentőségének
ellenére a sportpszichológiában egyenlőre kevés vizsgálat folyik és az
eredmények elsődlegesek.
Ennek a
vizsgálatnak három elsődleges célja (hipotézise) van:
1. Pozitív kapcsolat van a
reziliencia, a szívósság és a sportolók teljesítménye között.
- A reziliencia és a szívósság pozitív összefüggést mutatnak a sportolók pszichológiai jóllétével.
- A reziliencia és a szívósság negatív kapcsolatban van a pszichológiai distresszel.
Módszer
Résztvevők
149
sportoló (96 férfi, 43 nő) a Teheráni Egyetem Testneveléstudományi Karáról és
egyéb sport klubokból. Az átlag életkor 23 év, 23,3 év a férfiaké és 22,24 év a nőké.
Eszközök
Connor-Davidson
Reziliencia Skála (CD-RISC): 25 kérdésből áll, melyeket 5-fokú Likert
skálán kell megítélni 0 és 4 között. A minimum és maximum érték 0 és 100.
összesen 5 alskálása van: személyes kompetencia/kitartás, bizalom az
ösztönökben/negatív hatások toleranciája, a változás pozitív
fogadása/biztonságos kapcsolatok, kontrol és spiritualitás.
Szívósság
Skála (HS): 40 itemet
tartalmaz, melyek kiadják a teljes szívósság pontszámot, ill. a 15 itemes
alskálákra jellemző pontszámot is: elhivatottság, kontroll és kihívás. A
pontozás 4 fokú Likert- skálán történik 0 és 3 között.
Mentális
Egészség Leltár (MHI): 34 itemből áll, melyek magukba foglalják a
pszichológiai jóllétet és distresszt. Az értékelés 5 fokú Likert-skálán
történik 1 és 5 között.
Sportolói
teljesítmény Skála (SAS): 16
itemből álló önbeszámolós mérőeszköz, melyet az edzők válaszolnak meg. Az
értékelés 5 fokú Likert-skálán történik.
Az
eljárás menete
A
sportolók, akik hajlandóak voltak részt venni a kutatásban, szóbeli
beleegyezésüket adták és kitöltötték az önbeszámolós kérdőíveket. A résztvevők
tájékoztatva voltak a vizsgálat céljáról és megköszönték nekik a részvételt.
Statisztikai
analízis
A
felvett adatokon a Pearson-féle korrelációs elemzést hajtottak végre, hogy
lássák a kapcsolatot a szívósság, a reziliencia és egyéb változók között.
Regresszió analízist alkalmaztunk, hogy felbecsüljék a bejósló változók által
megmagyarázott variancia százalékát, továbbá ANOVA-t használtak a
rezilienciában és szívósságban mutatkozó különbségek vizsgálatára a kritériumváltozók
és nemi különbségek függvényében.
Eredmények
A
Pearson-féle korreláció alapján a reziliencia és a szívósság pozitív
kapcsolatban áll a sportteljesítménnyel és a pszichológiai jólléttel, és
negatív kapcsolatot mutat a pszichológiai distresszel. Az eredmények
statisztikailag szignifikánsak (p <0,001). Az eredmények alapján a
hipotézisünk igaznak bizonyult. A reziliencia és szívósság pozitív együttjárást
mutat a sportolói teljesítménnyel és a pszichológiai jólléttel, ahogy azt az 1.
és 2. hipotézisben feltételeztük. A negatív együttjárás a pszichológiai
distresszel pedig a 3. hipotézist támasztja alá. Regresszió analízist és ANOVA-t
futtattak, hogy meghatározzák a reziliencia és szívósság prediktor változókként
való hozzájárulását az a sportolói teljesítmény egyes változóinak
variabilitásához. Az eredmények felfedik, hogy a reziliencia és a szívósság a
sportolói teljesítményben nyújtott variancia 61 %-ért felelősek, míg a
pszichológiai jóllét varianciájának 35 %-ért. Ami a pszichológiai distresszt
illeti, a variancia 21 %-ában játszanak szerepet a fentebb említett tényezők.
Nemek közötti különbségeket nem lehetett találni, mi több inkább hasonlóságok
domborodtak ki.
Következtetések
és diszkusszió
A
jelenlegi vizsgálat kimutatta, hogy a reziliencia és a szívósság pozitív
kapcsolatban áll a sportbeli teljesítménnyel és a pszichológiai jólléttel,
továbbá negatív a kapcsolata a pszichológiai distresszel. Mindez be tudja
jósolni a sportbeli teljesítménnyel, pszichológiai jólléttel és distresszel
kapcsolatos variációkat sportolóknál. Ong et al. (2009) Zautra (2009) és Tugade
& Fredrickson (2004) azt indikálják, hogy a reziliencia vonás a hasznos
hatásokkal járó pozitív érzelmek termelője, ha stresszes időkben jelen van. A
reziliencia magas szintje a pozitív érzelmek kifejezése által segít a
sportolóknak megszabadulni a stresszoroktól. A pozitív érzelmek talán képesek
biztosítani egy fontos pszichológiai idő-korlátot, fenntartva a folyamatos
megküzdési erőfeszítést és helyreállítva a stressz által kimerült vitális
erőforrásokat (Ong et al., 2009). Philippe és munkatársai javaslata a pozitív
érzelmi emlékezet hálózatépítés (EMN), mely mediálja a kapcsolatot a
reziliencia és a pozitív érzelmek létrejötte között szomorúság vagy szorongás
beiktatása után. Ezt követve érzelmi reguláció és jobb teljesítmény várható
sportolóknál. A reziliencia segít a sportolóknak boldogulni megterhelő
helyzetekben, mert támaszkodhatnak a pozitív EMN-re.
Egy másik
magyarázat szerint a reziliencia megerősíti az önértékelést és a sikeres
megküzdést a kellemetlen élményekkel szemben, tekintettel a tényre, hogy az
élethelyzeti stresszorok és az önbecsülés között negatív kapcsolat áll fenn. A
reziliencia szabályozáshoz és adaptációhoz vezet az önbecsülés növelése által. Az
önbecsülés érintett a stresszel szembeni nagyobb ellenállásban, jobb
szabályozásban és megküzdésben sportolóknál (Luria & Torjman, 2009).
Stressz rezisztencia, adaptív növekedés, és az emocionális komplexitás
erőforrásként szolgálnak kihívás idején. Magas rezilienciával rendelkező sportolók
képesek hatékonyan szabályozni a negatív érzelmi arousaljukat a stressz kellős
közepén. A személyes jellemzők és egyéni különbségek összefüggésben a rezilienciával
tekinthetők a másik magyarázatnak a sportolóknál megfigyelhető pozitív
kimenetelért. Ebben az esetben facilitálják az önbecsülésüket kompenzáló és
puffer hatásokon keresztül. Ezek a pozitív jellemzők segítenek a sportolóknak
növelni a siker valószínűségét a pozitív adaptáció és a viselkedéses
szabályozás támogatásán keresztül (Davis et al., 2009). Az egyéni különbségek a rezilienciában,
összefüggésben állnak a sportolók mentális egészségével.
A kompetencia
és személyes kitartás alkotják a további faktorait a rezilienciának (Leve et
al., 2009; Connor & Davidson, 2003), hozzákötve azt a sportolói
teljesítményhez és a sportolók mentális egészségéhez. A szelfkoherencia (SOC),
mely a reziliencia egyik feltétele, kapcsolódik a jólléthez és a mentális
egészséghez is sportolók esetében (Evans, Marsh, & Weigel, 2008). A
jólléttel kapcsolatos kutatások körvonalazzák az érintett kognitív és affektív
pszichológiai konstruktumokat, s a reziliencia felfogható egy kognitív
pszichológiai erőforrásként is, mely optimalizálja a szubjektív jóllétet
növelve a pozitív és csökkentve a negatív affektivitást (Burns & Anstey,
2010). A szívósság és a sporthoz, ill. mentális egészséghez való kapcsolata
szintén meghatározott. Az elkötelezettség a sportoló azon képességére utal,
hogy képes a sporteseményeket valami értelmesbe és jelentőségteljesbe fordítani
(Hoge et al., 2007) és képes az élményt érdekesként és értékesként
interpretálni (Johnson et al., 2009), amely növeli a siker valószínűségét. A
kontroll érzése és a kihívás a további faktorok, melyek közrejátszanak a
szívósságban. A kihívás nem csak azért van jelen, hogy lehetőséget biztosítson
a tanulásra és növekedésre nehezebb helyzetekben, hanem mert a sportolók
belsőleg motiváltak és megteremtik a saját céltudatosságukat (Barton et al.,
2008). A változást természetesnek és egyben lehetőségnek is tartják a
növekedésre a negatív és pozitív tapasztalatokból tanultaknak köszönhetően
(Maddi et al., 2006), amely kifejezetten fokozza a sportolók teljesítményét. Továbbá
a transzformációs vezetés, mely magába foglalja a befolyásolás négy komponensét
(egyéni megfontolás, inspiráló motiváció, szellemi stimuláció), alapvetően
facilitálható és bejósolható a személyes szívósság által (Johnson et al.,
2009), ami pedig a sikeres teljesítményhez köthető. Másfelől a szívósság
összefüggésbe hozható az alacsonyabb mértékű pszichológiai distresszel, a
magasabb életminőséggel (Hoge et al., 2007), ill. a jó egészséggel és jólléttel
(Kobasa et al., 1982). A transzformációs
megküzdési stratégiák a szívóssággal jellemezhető egyéneknél és a szívósság
puffer hatása fenntartják és növelik az egészséget sokféle stresszes
környezetben, fejlesztve a jóllétet és mentális egészséget, továbbá hatékony
funkcionáláshoz vezetnek sportolóknál (Maddi et al., 2006).
Összefoglalva,
a jelen kutatás indikálja a reziliencia és szívósság szignifikáns pozitív
kapcsolatát a pszichológiai jólléttel és a sportban nyújtott teljesítménnyel
összefüggésben, emellett negatív kapcsolatot feltételez pszichológiai distressz
mértékével. Ez a tanulmány támogatja a korábbi kutatások eredményeit és a
jelenlegi elméleteket a rezilienciával és szívóssággal kapcsolatban. A korábbi
vizsgálatokkal összehasonlítható eredmények azt sugallják, hogy edukációs
programok elrendelése sportiskoláknak, edzőknek és sportolóknak hozzájárulhat a
gyakorlati és hasznos irányelvek elsajátításához, melyek a reziliencia és a
szívósság szintjét képesek előmozdítani (Luthar, Cicchetti, & Becker, 2000).
Speciális készségek tanulása, mint a probléma megoldás kifejezetten ajánlott
(Campbell-Sills et al., 2006) mivel ez
az egyik fő faktora a reziliencia és
szívósság programoknak. Az alacsony reziliens erőforrásokkal rendelkező
sportolók azonosítása tájékoztató jellegű lehet a pszichoedukációs megküzdési
készségek intervenciója számára, mely a maladaptív megküzdési stratégiák
csökkentésére lett megtervezve (Yi-Frazier et al., 2009). További vizsgálatok
ajánlottak a rezilienciához és szívóssághoz köthető faktorok vizsgálatára a
különféle sportterületeken. A hosszú távú hasznok meghatározásához
longitudinális vizsgálatok szükségesek. Emellett prospektív vizsgálatoknak
kellene egyidejűleg tanulmányoznia a pszichológiai és biológiai
reziliencia/szívósság jellemzőket, ill. a további érintett változókat annak
érdekében, hogy tágabb elméleti és gyakorlati következtetések váljanak
elérhetővé az elmélet és intervenció terén. A jelenlegi tanulmány korlátait képezik
az egyszerű korrelációk a változók között, továbbá az eredmények általánosíthatóságának
korlátozottsága, melyeket érdemes figyelembe venni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése