Hozzájárul-e a középiskolák által szervezett sporttevékenységben való részvétel a későbbi fizikai aktivitás
mértékéhez különböző szociális háttér mellett?
Walters, S. M. D., Barr-Anderson, D. J, Wall, M., Neumark-Sztainer, D.,
(2009) Does Participation in Organized Sports Predict Future Physical Activity
for Adolescents from Diverse Economic Backgrounds? Journal of Adolescent
Health 44, 268–274
Az összefoglalót készítette: Hende Borbála
Az eredmények azt mutatják, hogy a serdülőkori mozgáshiánnyal összefüggő
betegségek (2-es típusú diabétesz, elhízás, depresszió) szoros összefüggést
mutatnak a szocioökonómiai státusszal (továbbiakban SES) is. A SES és fizikai
aktivitás kapcsolatának feltérképezése döntő jelentőségű a rizikócsoportok
azonosítása és megfelelő prevenciós programok kidolgozása szempontjából. Pubertás korban a sportolással töltött idő
meredek csökkenést mutat a középiskola első évétől az érettségiig. Ezen
tendencia megállítása és visszafordítása jelentős hatást gyakorolna a fiatalok
egészségére, alkohol- és cigarettafogyasztására, iskolai teljesítményére, és
mentális egészségére. Ugyanakkor az alacsony SES-sel jellemezhető fiatalok
nagyobb valószínűséggel maradnak ki a sporttevékenységekből anyagi vagy
logisztikai okok miatt. Jelen vizsgálat célja kettős: keresztmetszeti vizsgálat
során feltárni a SES, a szervezett sportban való részvétel és az
egyéb fizikai aktivitás összefüggésének mintázatát, illetve egy 5
éves után-követéses vizsgálatban megfigyelni a sportban való
részvétel hatását a mozgás gyakoriságára későbbi életkorban, különös
tekintettel a nemi és SES különbségekre.
Módszer
Minnesota állambeli középiskolák 10.-ik osztályosai töltötték ki az EAT I kérdőívet
az 1998/99-es tanévben (n=3138, átlagéletkor: 15,9 év). A 2003/04-es évben újra
megkeresték a résztvevőket e-mailben és megkérték őket az EAT II kitöltésére.
Ekkor a megkérdezettek 68%-a töltötte ki érvényesen a tesztet (n=1710, átlagéletkor:
20,4 év). A kérdések a kalória bevitelre, a fizikai aktivitás mértékére és a
testsúlyra vonatkoztak.
Mérőeszközök
Sportolás felmérése dichotóm változóval: nem sportol (ha az elmúlt 12
hónapban 0 db csapat tagja volt), sportol (1,2,3 csapat tagja volt). Az
utóvizsgálatban ezt nem kérdezték meg, mert az adott kultúrában a középiskolás
évek múltán amatőr szinten nincs mód a szervezett (= csapat) sportban való
részvételre.
MVPA (közepestől erős intenzitású fizikai
aktivitás): egy átlagos héten a sportolással töltött idő és a testmozgás
intenzitásából képzett érték.
Szocioökonómiai adatok: nem, életkor, szülői SES (legmagasabb végzettség,
foglalkoztatottság – munkanélküli, fél állás, teljes állás -, iskolai
kedvezményes étkezésre jogosultság)
Statisztikai elemzés:
Célja, hogy megvizsgálja:
1) a SES befolyásolja az iskolai csoportos
sportaktivitást (1. mérés) és a heti átlagos MVPA-t (2. mérés) egyaránt
2) az iskolai csapatsportban való részvétel
bejósolja a későbbi MVPA mértékét
3) az MVPA szintje függ a korábbi csapat
sportokban való részvételtől és a SES-től
4) az MVPA szintje a korábbi sport
mértékéből és a SES interakciójából alakul
Minden
kérdés esetében regressziós analízisnek vetették alá a mérés időpontját (1999
vagy 2004), a SES szintjét (alacsony, közepesen alacsony, közepes, közepesen
magas magas) és a sportban való részvételt (dichotóm változó: 0 vagy
1). Az etnikai eloszlás vizsgálatának eredménye: 59.5% fehér, 16.8% ázsiai, 13.3% afrikai-amerikai, és 10.4%
egyéb. A SES megoszlása: 17.8% alacsony, 18.9% közepesen alacsony, 26.6%
közepes, 23.3% közepesen magas, és 13.3% magas.
Eredmények
Az első mérési időpontban a SES pozitív, lineáris
kapcsolatban állt a sportban való részvétellel mindkét nem esetében. Ugyanígy a
második mérési időpontban az MVPA is szignifikánsan magasabb értékeket mutatott
a SES magasabb szintjei mellett mind a lányok, mind a fiúk körében.
Szintén bizonyítást nyert, hogy az iskolai csapat sportokba
jobban bevonódó gyerekek fiatal felnőttként is
szignifikánsan többet sportolnak, mint inaktív társaik.
A longitudinális eredményekkel kapcsolatban általánosságban
elmondható, hogy a fiatal felnőttek kevesebbet mozognak, mint a középiskolások nemtől és SES-től függetlenül. A
csökkenés mintázata azonban nem szabályszerű: a középiskolában nem sportoló
fiúk későbbi MVPA szintje nem tér el szignifikánsan a középiskolában mért
értéktől, míg a középiskolában sportoló fiúk MVPA szignifikánsan alacsonyabb
értéket mutat 5 év elteltével. A középiskolában sportoló lányok MVPA szintje
szignifikánsan nagyobb mértékben (majdnem kétszer annyira) csökken, mint az
egykor sportoló fiúk esetében. A középiskolában aktív fiúk átlagosan heti 1.7
órával sportolnak kevesebbet 5 év múlva, míg a lányoknál a csökkenés mértéke
heti 2.6 óra. Az idő elteltével tehát a sportolók és nem sportolók közti
különbség egyre csökken – a sportolók lesznek inaktívabbak. A SES moderátor
hatással bír a csökkenésre a fiúk esetében: a magasabb SES-sel jellemezhető
fiúk esetében alacsonyabb az MVPA csökkenés, heti 2.6 óra helyett 2.1 óra
hetente. Másrészt a magas SES-sel rendelkező, a középiskolában inaktív fiúk 5
évvel később ugyanolyan MVPA szintet mutatnak, mint az egykor sokat sportoló
társaik. Az ő esetükben tehát MVPA növekedésről beszélhetünk. A lányok esetében
a SES nem gyakorol hatást a sportolás mértékére.
Diszkusszió
A SES szignifikáns mértékben befolyásolja a
középiskolások csapatsportba való bevonódásának mértékét és a fiatal felnőttek
MVPA értékét mindkét nem esetében. A nem sportoló fiúk kivételével, mind a
sportoló fiúk, valamint sportoló és nem sportoló lányok esetében meredeken
csökken az MVPA szintje a középiskolás időszakot követő 5 évben. Az egykor
aktívan sportolók esetében élesebb az esés, mint a középiskolában alacsony
MVPA-ú gyerekeknél. A SES fiúk esetében moderátor hatással bír az MVPA
csökkenésére: a magas SES-sel jellemezhető, középiskolában inaktív fiúk 5 évvel
későbbi MVPA szintje meghaladja a középiskolában aktív, magas SES-ű társaikét.
A SES szignifikáns hatása iskoláskorban valószínűleg az alacsonyabb státuszúak
nehézkes felszerelésbeszerzésén és utazásán keresztül érvényesül, míg fiatal
felnőttkorban ezen a fiatalok kapacitásai a pénzkeresésre, önfenntartásra, vagy
az otthoni teendőkre korlátozódnak, mintsem a sportra, mozgásra. Ezek a
fiatalok családjukban nem találkoznak aktívan sportoló modellekkel és nem is
buzdítják őket az iskolában szervezett sportokban való részvételre.
A korábbi kutatásokkal összhangban látható, hogy az
iskolában szervezett sporttevékenységekben való részvétel elősegíti a
középiskola elvégzése utáni aktív életmódot. Ugyanakkor az első olyan
tanulmány, ami fiúkat és lányokat is vizsgál, amerikai mintán, és az érettségi
után is követi az aktivitásukat. Az iskola elvégzését követően a sportaktivitás
jelentősen csökken a fiatalok körében. Az egykori sportoló és nem sportoló
diákok közti különbség az érettségi utáni ötödik évben jelentősen csökken. Az
iskolai sportolás során elsajátított képességek csak minimális mértékben
járulnak hozzá a későbbi fizikai aktivitáshoz. A SES ebben a tekintetben is
moderátor tényező: a magasabb szocioökonómiai státusszal bírók (első sorban
fiúk) magasabb MVPA szinttel rendelkeznek a vizsgált életkorok bármelyik
pontján. A magas SES tehát protektor tényezőnek tekinthető a mozgásszegény
életmód szempontjából.
A kutatás erőssége, hogy nagy mintán, több etnikai csoport
bevonásával, hosszú időn át tanulmányozta az iskolai sporttevékenység hatásait.
Annak felismerése, hogy a mozgás, sportolás gyakorisága SES alapján rétegződik,
hasznos információ intervenciók tervezésekor.
Hátrányai közé tartozik az önbevallás, mint adatforrás, és az,
hogy az egyetem alatti szervezett sporttevékenységekről nem kértek információt
a résztvevőktől. Az MVPA-t felmérő kérdések alacsony száma és rövidsége szintén
torzított adatokhoz vezethetett. Például a munkavégzésből adódó mozgásokat
figyelmen kívül hagyja, holott pont e tekintetben kompenzálhatják az alacsony
SES-sel jellemezhetők a szabadidős sportolásbeli lemaradásukat. Végül pedig
mivel a kutatás nem kérdezett rá az életstílusra, a megadott adatok átmenetinek
is tekinthetők, például gyermekvállalás vagy
több főiskolai képzés együttes végzése alatt a testmozgás minimálisra
csökkenhet. Így nem jósolható be, hogy a középiskolában sportolók és nem
sportolók közt után-követéses vizsgálatában a két csoport fizikai aktivitása
közötti különbség nő vagy csökken.
További kutatások
A továbbiakban érdemes lenni specifikálni a
különböző sporttevékenységek hosszú távú hatásait. Például adatok vannak arra
nézve, hogy az egyéni állóképességet igénylő sportok (terepfutás, síelés,
úszás) hosszabb távú aktivitást eredményeznek, mint a
kevésbé megerőltető mozgásformák. Fizikailag aktív fiatal felnőttek
kvalitatív elemzése alapján lehetőség nyílik megfelelő intervenciós program
tervezésére középiskolások és korabeliek számára, különös tekintettel az
alacsony szocioökonómiai státuszú fiatalokra.
Gyakorlati implikációk
Bár az iskolai sporttevékenységekben való részvétel csökkenti a későbbi
inaktivitás mértékét, ennél fontosabb a középiskolások bátorítása a szabadidő
játékos formában aktív eltöltésére,
hiszen a jövőben ez fog hozzájárulni a mozgásszegény életforma
elkerüléséhez.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése