Motivációs
alapú iskolai intervenció a serdülők alvás problémái ellen
Neralie Cain,Michael Gradisar, Lynette Moseley (2011): A
motivational school-based intervention for adolescent sleep problems. Sleep Medicine 12, 246-251
Az
összefoglalót készítette: Gergácz Orsolya
Bevezetés
Köztudott, hogy az alvási
szokások megváltoznak serdülőkorban, míg az 11 évesek átlagosan 9,6 órát
alszanak, addig a 16 évesek már csak 8,1 órát. De egy újabb kutatás szerint ez
ma már kevesebb, mint 7,6 óra éjszakánként. Ez pedig az egyre későbbi fekvés
miatt van, hiszen a reggeli kelés az meghatározott az iskola miatt. Éppen ezért
a hétvégéken sokkal tovább alszanak, hogy bepótolják a lemaradásukat és hogy
ilyen sokáig alszanak hétvégén, újra nehezebb lesz lefeküdniük időben hétköznap
is, így ez egy eltolódott elalvási ciklust alakít ki. Sok serdülőnél ez az
eltolódott ciklus a nappali funkciókban is meglátszik ( napközbeni álmosság,
rossz hangulat), extrém esetekben romlik az életminőségük is és ez késő
alvásfázis zavarhoz vezethet.
Rövid és hosszú távú hatásai és
következményei is lehetnek az alvás problémáknak. Rövid távú lehet: napközbeni
álmosság, rosszabb koncentráció, rosszabb iskolai teljesítmény, megromlott
munkamemória és viselkedési problémák. A hosszabb távú hatások: megnövekedett
esélye lehet felnőttkori szorongásos zavaroknak és csökkenhet az esélye a
sikeres átlépésnek a gimnáziumból a felsőoktatásba vagy a foglalkoztatásba. Egy
tanulmány szerint az öngyilkossági kísérletet véghezvitt serdülők között
nagyobb száma volt az alvásproblémákkal rendelkezőknek, mint a kontroll
csoportban. A csoportos kognitív viselkedés terápia egy jó módszer az
alvásprobléma számos jellemzőjének javítására, de ezt a módszert csak kevesen
érhetik el, a probléma viszont általánosabb egészségügyi probléma ennél.
Emellett a serdülőknek ezen kezelésekhez alacsony motivációja és adherenciája
van, emiatt sok a hiányzás az alkalmakról. Összesítve ez az jelenti, hogy
akiknek igazán szükségük lenne az intervencióra, vagy nem kapják meg, vagy nem
vesznek részt rajtuk.
A probléma széleskörű
természete miatt és mivel a motivációs elemek hatnak a kórházi körülmények
közötti intervenciókra, ezért a kutatók nagy része azt gondolja, hogy az iskola
egy jó alternatív helyszín lehet az alvással kapcsolatos intervenciókra. Az
ezzel kapcsolatos kutatások eltérő eredményeket találtak eddig.
Moseley és Gradisar a fent
említett korlátozásokat is figyelembe vette egy 81 diák részvételével végzett
iskolai, alvással kapcsolatos edukációs program kivitelezésében. Az intervenciós
csoportban a serdülők alvással kapcsolatos tudását fejlesztették. A kontroll
csoporthoz képest nem találtak szignifikáns fejlődést az alvási jellemzőikben.
Mindazonáltal, a 36 tanulónál (akiknek kifejezett alvásproblémája volt) a
program után kisebb eltérést találtak az iskolai napokon és a hétvégékén
tapasztalt felkelés időpontja között a kontrollcsoporthoz képest. Habár a
visszajelzések alapján a serdülők nem igazán voltak motiváltak a hétvégi
elalvásaik csökkentésére. A transzteoretikus modellre alapozva, mely leírja a
viselkedésváltozás motivációs szakaszait (1.fontolgatás előtti , 2. fontolgatás
szakasza, 3. előkészítés/döntés szakasza, 4. akció/cselekvés szakasza 5.
fenntartás szakasza), a legtöbb serdülő a fontolgatás előtti szakaszban járt,
annak ellenére, hogy szignifikáns számú tanuló számol be szegényes alvásról.
Motivációs interjú egy kliens
központú, célorientált, tanácsadási technika, ami igyekszik javítani a belső
motivációt azáltal, hogy feltárja és tisztázza az ambivalenciát. Moseley és
Gradisar eredményei azt mutatják, hogy habár növekedett a tanulók tudása az
alvással kapcsolatban, mégis ambivalensek maradtak a hétvégi továbbalvásuk
csökkentésével kapcsolatban. A motivációs interjú elvei jól érvényesülhetnek az
iskolai intervencióban is, hogy segítsék a tanulók alvási szokásainak
fejlesztését.
Módszerek
Résztvevők
104 fő vesz részt a kutatásban,
ők mind 11-edikes tanulók három Adelaide-i koedukált iskolából. (62 lány, 42
fiú, átlagéletkor: 16,2+/-0,4 év). Két pszichológia csoport vett részt
mindegyik iskolából, egy mint az intervenciós csoport, egy pedig kontrollcsoportként.
A három iskola szocioökonómiai státusz alapján is illesztve lett. A program
eredetileg az alvási szokások rendezését célozta meg azon tanulóknál, akiknek
az alvási időjük eltolódott. 2 kritériumot használtak arra, hogy azonosítsák
azok csoportját, akiknek eltolódott az alvási idejük. A kritériumok ezek
voltak: (1) eltérés a hétköznapi és hétvégi felkelés időpontja között (>2h),
(2) elégtelen alvás hétköznapokon (<8h).
Design
2 (intervenciós, kontroll
csoport) x3(alapmérés, intervenció után egy héttel, 6 hetes utánkövetés)-as
elrendezésű a vizsgálat. Az elsődleges mérések a következő adatokból származnak:
OOB(out of bed): eltérés a hétköznapi és hétvégi napok felkelési ideje között,
TST(total sleep time): iskolai napokon mért alvásidő, SOL(sleep onset latency):
iskolai éjszakákon az elalvási latencia, nappali álmosság, depressziós hangulat
és az alvással kapcsolatos tudás.
Eljárás
A két csoportba (intervenciós,
szokásos foglalkozás) véletlenszerűen kerültek be a kiválasztott személyek. A
beleegyező nyilatkozatot minden diák a saját tanára jelenlétében olvashatta el.
Akik viszaküldték a beleegyezésüket, megnyerhették a különböző 20 dolláros
iTunes ajándékutalványokat. A beleegyezések száma nagyon magas volt (95,2%)
A diákok 3 időpontban online kérdőív
csomagot töltöttek ki. Az alapmérés után egy héttel elkezdődtek az órák is,
melyek 50 percig tartottak, 4 héten át heti egy alkalommal. Ezek tartalmaztak
pszichoedukációt azért, hogy emeljék a serdülők tudatosságát az alvással
kapcsolatos egészségükről, szerepjátékokat, hogy az ambivalenciát növeljék
bennük és a motiválják a serdülőket a változásra, beszélgetéseket a változás
fontosságáról és relapszus prevenciót. A pszichológus szakember, aki tartotta
neki, egyszerre volt középiskolai tanár és kiképzett a motivációs interjú
területén is. Moseley és Grandisar által
kifejlesztett programon alapultak az órák, motivációs interjús keretbe szabva.
Mérések
-
Alvás mintázat: Alvás
Mintázat Kérdőív (Sleep Patterns Questionnare)-vel mérték, amely az elmúlt két
hétre kérdez vissza, különválasztva az iskolai napokat és a hétvégéket.
-
Napközbeni álmosság: Gyerek
Nappali Álmosság Skála ( The Paediatric Daytime Slepiness Scale)-val mérték.
Nyolc tételt tartalmaz, amit egy ötfokú Likert skálán kell megítélnie.
-
Alvással kapcsolatos tudás: Moseley
és Grandisar által kitalált kvízzel mérték. Mindkét csoport kitöltötte ezt, az
intervenció előtt és után is, de nem tudták előre, hogy az intervenció után is
ki kell még tölteniük újra.
-
Depresszió: Depresszió
Szorongás Stressz Skála (Depression Anxiety Stress Scale-21)-t töltették ki
azon megfontolásból, hogy erős kapcsolat van a korlátozott alvás és a
depresszió között.
-
Motiváció:
Moseley és Gradisar által fejlesztett Viselkedési Szándék Kérdőív ( The
Behavioral Intentions Questionnaire) , hogy megállapítsák a diákok motivációját
a változás mellett. A transzteoretikus modellen alapul ez a kérdőív. Főleg
alvással kapcsolatos viselkedéseket mér, kevésbé az általános jólléttel
kapcsolatosakat.
Eredmények
Alvással és napközbeni működés
alapmérése
37, 9%-uk számolt be elalvási
nehézségről, 59, 2%-uk nem megfelelő alvásról az iskolai napokon, 74,8%-uk
számolt be eltérésről az iskolai és hétvégi napok felkelésének idejéről.
Szignifikáns különbséget találtak a csoportok között a depresszió mértékében
is, de nem volt szignifikáns különbség az alvási jellemzőkben.
Az intervenció versus szokásos foglalkozás
értékelése
Szignifikáns interakciót
találtak a csoport és az idő között, az alvással kapcsolatos tudásban.
Mindazonáltal, hogy nem találtak szignifikáns interakciós hatást sok alvással
vagy napközbeni változóval kapcsolatban, az időnek szignifikáns főhatása volt a
teljes alvási időre, és az elalvási latenciára.
Intervenciós csoport: motiváció
A program ideje alatt
folyamatosan csökkent az intervenciós csoportban az „Én nem tervezem” válaszok
száma, és nőtt azoknak a serdülőknek a száma, akik azt válaszolták, hogy „Megteszem”
abban a kérdéskörben, hogy minden nap hasonló időben keljenek fel. A szokásos
trend ellenére a 9 órás alvási idő elérésére a motiváció nőtt a diákokban. Nem
találtak viszont motivációt a változásra abban a kérdéskörben, hogy a felkelés
után egy fél órát a szabad levegőn töltsenek.
Intervenciós csoport: a
viselkedés változásra tett kísérletek
Az intervenciós csoportban
76,1% a diákoknak beszámolt arról, hogy megpróbálták megváltoztatni az alvási
szokásaikat a program ideje alatt. Pontosabban, 48,1 %-uk beszámolt arról, hogy
megpróbálta csökkenteni a hétvégi elalvásokat, 34,6%-uk pedig, hogy korábban
próbál meg lefeküdni a hétvégéken, hogy növelje az alvásidejét. Kisebb részük
beszámolt arról is, hogy megpróbálja csökkenteni a koffeinbevitelt, vagy, hogy
megpróbál a felkelés után a szabadban időt eltölteni.
De 60%-a azon személyeknek, akik beszámoltak
arról, hogy megpróbálják megváltoztatni a szokásaikat, arról is beszámoltak,
hogy nehézségeik voltak ennek fenntartásában a program után. A leginkább közbelépő
faktorok a következőek voltak: házifeladat, iskolán kívüli tevékenységek, és
egyszerűen a több alvás iránt érzet szükségletük.
Visszajelzés a programról
A program után kvalitatív
visszajelzést adtak a résztvevők arról, hogy mit tanultak a programon. A
visszajelzések főként két témára kategorizálhatóak: alvással kapcsolatos
információk (73,1%), gyakorlati alvási tippek (63,5%). Kis számban annak a
nyereségét, hogy tudatosabban tudtak tekinteni az alvási szokásaikra.
A kedvenc és legkevésbé kedvelt
részüket is meg kellett nevezniük a programból. A kedvencek között főként az
interaktív tevékenységek, a gyakorlati alvási tippek tanulása és kivitelezése
voltak. A legkevésbé kedvelt részekre vonatkorzó kérdésekre általában úgy
válaszoltak, hogy nem volt ilyen, de aki megnevezett valamit, az a naplózást, szerepjátékokat
és a házifeladatokat említette. Végül egy ötfokú Likert skálán kellett
pontozniuk az érdekesség, informatív, élvezetes, tiszta és családias jellegét a
programnak.
A tanárok is adtak kvalitatív
visszajelzést a programról, akik szerint releváns volt a program a serdülők
számára és nagyon jó szerintük, hogy aki tartotta egyszerre volt tanár és
pszichológus is.
Diszkusszió
A korábbi tanulmányok
eredményeihez hasonlóan jelen kutatásban is emelkedett az alvással kapcsolatos
tudás mértéke az intervenciós csoportban. A motivációjuk arra, hogy rendezzék
az alvási szokásaikat nőtt a program során, az eltolódott alvási idővel
rendelkező serdülők motiváltabbá váltak arra, hogy megnöveljék az alvási
idejüket 9 órára és sokan közülük ezt meg is próbálták a program ideje alatt,
viszont utána nehézségekbe ütköztek ennek fenntartásában. Viszont a diákokat
nem sikerült meggyőzni annak a hasznossága felől, hogy fél órát a felkelés után
a szabadban kellene tölteniük. Ennek két oka is lehet: egyik, hogy sötétek
voltak a reggelek abban az időszakban, amíg a program futott, másrészt az
eltolódott alvási mintával rendelkező fiatalok jobban szeretik a lámpafényt
használni, mint a nappali világosságot. Az elkövetkezendő intervenciók
adhatnának alternatív megoldásokat a nappali fény használhatóságára.
A névtelen visszajelzések
alapján a program élvezetes és érdekes volt. Az alvási napló készítését éppen
annyian tekintették a kedvencüknek, mint ahányan a legkevésbé kedveltnek, ez is
mutatja, hogy a tevékenységek változatossága jó volt.
Ez a kutatás is megerősítette a
kontrollcsoport szükségességét az iskolai intervenciók kutatásában, és azt is,
hogy fontos, hogy a kontroll csoport ugyanabból az iskolából kerüljön ki. A
kontrollcsoportban is megfigyelhetőek voltak változások az alvási szokásokban
éppen annyira, mint az intervenciós csoportban.
Miller és Rollnick elmélete
szerint a viselkedés változáshoz több motivációs szempont is szükséges. Így
kell, hogy készek legyünk rá (a megfelelő idő legyen hozzá), érezzük a
fontosságát és képesnek érezzük magunkat rá. Az iskolai intervenciók főként a
változás fontosságára fektetik a hangsúlyt. De ez csak egy komponense a motivációnak.
A magabiztosság érzése és a megfelelő időpont nélkül a változás nem fog
bekövetkezni. Mivel ezeket jelen kutatásban nem mérték, így lehetséges, hogy a
serdülők csak a fontosságát érezték meg a változásnak, de a másik két komponens
nem volt adott a motivációjukhoz. Az elkövetkezendő intervencióknak olyan
gyakorlatokat is tartalmazniuk kellene, amelyek a képességükkel kapcsolatos
magabiztosságot növelik, például korábbi tapasztalatok megfigyelése,
megbeszélése annak, hogy hogyan tudják elérni a változást, és hogy ki tudja
támogatni őket a változásban. Ezek javulhatnak azáltal, ha felmérik a másoktól
jövő támogatást, vagy a szülők számára is alvással kapcsolatos edukációt
tartanak az elkövetkezendő programok.
Konklúzió
Moseley és Gradisar eredményeivel
konzisztensen ez a kutatás is azt mutatja, hogy nem mindig elegendő az alvással
kapcsolatos tudás növelése ahhoz, hogy valódi viselkedésváltozást érjünk el. Az
elkövetkezendő kutatásoknak tartalmaznia kell (1) a nappali fény alternatív
forrásaival ellátni (2) alvással kapcsolatos edukációt a szülőknek (3)
bátorítani a tanulókat abban, hogy megfontolják hogyan küzdjenek meg a
potenciális akadályokkal, mielőtt megjelennek, és hogyan alkalmazzák a szülői
támogatást a viselkedésváltozás ideje alatt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése