Alkoholprevenció az iskolában
Caria, P. M. Faggiano, F. Bellocco, R. Galanti,
M. R. & EU-Dap Study Group (2012). Effects of a School-Based Prevention
Program on European Adolescents’ Patterns of
Alcohol Use. Journal of Adolescent Health 48, 182–188.
Az összefoglalót
készítette: Kauker Dávid
A cikk egy iskolai alkohol prevenciós program hatását elemzi, amelyet 7
európai országban alkalmaztak. A program az EU Drug Abuse Prevention kutatása
volt. Az „Unplugged” program szociális hatás modellt használja, amelyet gyakran
használnak az iskolai prevenciós programokban, azonban ritkán vizsgálják a
hatékonyságát.
Elrendezés és minta
A kutatás elrendezése a klaszter randomizált kontrollált vizsgálat volt,
résztvevői általános iskolai felsősök voltak. 170 iskola került a kutatásba,
amelyeket kiegyenlítettek a szocio-ökonómiai
státusz mentén, ezután véletlenszerűen kísérleti és
kontroll csoportba sorolták. A kísérleti
csoport 12db 1 órás intervenciót kapott, amelyeket az osztály szokásos tanárai
csináltak három hónapon keresztül. A kezdeti minta 7079 fő volt, akik 12-14
éves korúak voltak. A következő adatfelvételek 6 és 18 hónappal az első
adatfelvétel után történtek. A 18 hónapos utánkövetéskor 5541 fő
adatait tudták hasznosítani. Az adatokat
Ausztriából, Belgiumból, Németországból, Görögországból Spanyolországból,
Olaszországból, és Svédországból gyűjtötték.
A program
Az alkalmazott intervenciós program neve „Unplugged” volt, amely 12-14
éves gyerekek számára terveztek, akár kÍsérletező, akár rendszeres dohány, alkohol, vagy illegális
droghasználók. Az intervenció a szociális hatás modellen alapult. A módszer
interaktív, tudást, életkészségeket tanít és hagyományosan tanÍti módszereket.
A 12 alkalom három darab négy alkalmas blokkra oszlik. Az első blokkban a
serdülő alkohollal, dohánnyal és illegális drogokkal kapcsolatos tudása kerül a
fókuszba. A másodikban szociális készségek (hatékony kommunikáció, személyközi kapcsolatok,
önismeret) tanÍtása van a fókuszban. A harmadik blokk az
interperszonális készségeket megerősÍtésével foglalkozik. A diákokat megkérik, hogy
gyakorolják a visszautasítás,
asszertivitást, kritikai gondolkodást, és problémamegoldást. A tanárokat egy 3
napos tréning keretében készÍtették fel a program tartására. Az intervenció
programját és az értékelési protokollját standardizálták.
A kutatásban az alkohol használat és az alkohollal összefüggő problémák
voltak a kimeneti változók. Az alkalmazott tesztek nagy részét az European
Monitoring Center for Drugs and Addictions honlapjáról vették át, továbbá
használták a Health Behavior in School-Aged Children Survey-t is. A kérdéseket
néhol módosították, a
statisztikai
elemezhetőség kedvéért. Lehetséges zavaró változókat is mértek: a kimeneti
értékek alapszintje, kor, családi lakáshelyzet, családi alkoholhasználat,
észlelt iskolai teljesítmény, a
szülők észlelt alkohol toleranciája az alkoholfogyasztással kapcsolatban.
Eredmények
A randomizáció
ellenére az életkorban és az alkohollal kapcsolatos problémákban
különbséget találtak a kontroll és a kísérleti csoport között. Az
alkoholhasználat az iskolai osztályokkal emelkedett. A programban való
részvétel nem csökkentette jelenlegi ivó, vagy gyakori ivás kockázatát, de
csökkentette az alkohol okozta problémákat, a relatív rizikó
22%-kal csökkent az intervenciós csoportban. A nem ivók az intervenciós
csoportban nagyobb valószínűséggel maradtak nem ivók, és kisebb valószínűséggel
lettek gyakori ivók. Az alkalmi ivók
között alacsonyabb volt a előrehaladás a gyakori ivók csoportjába, ha az intervenciós csoportban
voltak. Az alkohollal kapcsolatos problémákban a serdülőknél, akiknek nem volt
problémájuk, nagyobb valószínűséggel
maradtak meg ebben állapotban, ha az intervenciós csoportba tartoztak. Az
intervenciós csoportban a serdülők kisebb hányada számolt be alkohollal
összefüggő viselkedési problémákról az utánkövetésben, mint a kontroll csoport.
A lemorzsolódás vizsgálatánál szignifikánsan többen
hagyták ott az intervenciós csoportot. A kimaradó tanulóknak nagyobb valószínűséggel volt
magasabb kezdeti adatuk
az elmúlt 30 napi
alkoholhasználatban és az alkohollal összefüggő problémákkal, mint azoknak, akik a kutatásban maradtak. Az
csoportba tartozás és az kezdeti értékek között nem volt interakció, tehát a
kimaradás mintázata hasonló volt mindkét feltételben.
Diszkusszió
Az intervenció csökkentette az alkohollal
összefüggő problémákat, azonban az
alkoholhasználat gyakoriságát nem csökkentett. Ez nem váratlan eredmény, mert
az eddigi kutatások is korlátozott eredményeket értek el az ivás
csökkentésében. Ennek lehetséges magyarázta, hogy az ivás a csoportjaikban
szociálisan elfogadott, így az egyéni szintű készségek a varianciának csak
kis százalékáért felel. A cikk javaslata szerint az iskolai programot ki
kellene egészíteni családi, közösségi szintű stratégiákkal is. A
Northland project is úgy érte el az alkoholhasználat csökkentését a fiataloknál, hogy kiterjedt iskolán
kívüli aktivitásokat is bevezetett, azonban az ilyen
több komponensű
kutatást nehéz kivitelezni. Egy további lehetséges magyarázat, hogy ebben a
korcsoportban az alkoholhasználat gyakoriságának variabilitása alacsony, mert serdülők csak alkalmanként
isznak. Azonban nagy az egyének közötti különbség az erős alkalmankénti ivás és
az ezzel összefüggő problémák között. Jelentős probléma a magas kiesési arány, de ez valószínűleg nem torzította az
adatokat a fent említettek miatt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése