Elhízást megelőző iskolai programok bizonyíték-alapú
áttekintése
Jonathan A. Kropski,
Paul H. Keckley and Gordon
L. Jensen (2008). School-based Obesity
Prevention Programs: An Evidence-based Review. Obesity 16 5, 1009–1018.
Az összefoglalót
készítette: Hekli Judit Anna
Bevezetés:
Az általam tanulmányozott
cikk témája olyan iskolai programok hatékonyságát vizsgálja, melyek a
gyermekkori elhízást igyekeznek megelőzni. Egy 2003-2004-es kérdőív
megállapította, hogy az amerikai gyerekek 17.1% volt túlsúlyos és közel 34%-ál
fent állt a túlsúlyosság veszélye. A gyermek és felnőttkori elhízás között
korrelációt mutattak ki, ezért tartották fontosnak, hogy megvizsgálják az
iskolák szerepét ebben a tekintetben.
42 államban mutattak
be egy törvényt, melyet arra terveztek, hogy táplálkozási útmutatót biztosítson
az iskoláknak és ezt 21 államban el is rendelték. A testmozgással kapcsolatos
ismertetőt 44 államból 22 államban vették alkalmazásba. Egy szülök körében
végzett országos felmérés szerint az iskolának nagy a felelőssége a gyermekkori
elhízás csökkentésében, a szülők 65% úgy gondolja, jelentős szerepet kell, hogy
vállaljanak az iskolák a túlsúlyosság megfékezésében
Módszer:
1990 és 2005
között megjelent tanulmányokat vizsgáltak ebben a témakörben. A vizsgálatoknak
kísérleti vagy kísérleti jellegűnek kellett lenniük, a testsúly indexel
kapcsolatos elsődleges vagy másodlagos eredményeket kellet tartalmazniuk,
testzsír mérést vagy túlsúlyosság gyakoriságát kellet feltűntetniük, 6 hónapos
utánkövetési adatokat bizosítani, tanulmányi vagy környezeti mintájúnak kellett
lenni és egy megelőző beavatkozást kellett alkalmazniuk normál és túlsúlyos
gyermekeknél.
A megadott
feltételeknek 14 program felelt meg, melyek közül egy a helyes táplálkozásra
helyezte a hangsúlyt, kettő a fizikai aktivitásra, a fennmaradó 11 pedig ennek
a kettőnek volt a kombinációja.
Eredmények:
A táplálkozásra
fókuszáló programot az Egyesült Királyságban végezték el, melynek az volt a
célja, hogy a szénsavas üdítők fogyasztását csökkentsék a gyermekek körében. A
program végére jelentős visszaesett a szénsavas üdítők mennyisége, habár a
testsúly indexre vonatkozó adatokat nem közöltek.
Két tanulmány foglalkozott a fizikai
aktivitással. Az elsőt Californiában végezték, ahol jelentősen nőtt a gyermekek
fizikai aktivitás iránti lelkesedése ez által a sporttal töltött idő is, ám
túlsúly csökkentésével kapcsolatban nem mutattak ki semmilyen változást. A
másodikat, Tájföldön, óvodás gyermekek körében végezték, ahol a lányoknál mutattak
ki testsúly csökkenést.
A vegyes
tanulmányok esetében, egy bostoni mutatott jelentős testsúlycsökkenést lányok
esetében, egy másik amerikai gyermekek körében végzett vizsgálat nem mutatott
különbséget a kontroll és beavatkozás között, de a programban részt vett
gyermekek körében növekedett a testmozgás aránya.
A Gyermek és
Serdülőkori Kardiovaszkuláris Egészségügyi program 2 vizsgálatot végzett. Az
egyik esetben túlsúly kapcsán nem mutatott változást, ám a gyermekek napi
fizikai aktivitással eltöltött ideje nőtt és csökkent az iskolai menzán
található ételek zsírtartalma 2.5%-al. A második, Texasban, egy
mexikói-amerikai közösségben végzett kutatás során a lányok esetében 11%-al,
fiúknál pedig 8%-al csökkent a túlsúly gyakorisága illetve a fizikai aktivitásuk
nőtt.
Az Egyesült
Királyságban végzett kutatás, nem mutatott szignifikáns eltérést, de a
gyermekek gyümölcs és zöldségfogyasztása növekedett.
Egy Nebraskai vizsgálat esetében 6%-os fizikai
aktivitásbeli növekedés volt kimutatható.
Németországban
is végeztek kísérletet, ahol 1 éves utánkövetésnél kimutatták, hogy a
gyermekeknél, akik részt vettek a programban és túlsúlyosak voltak, 3.2%-al
csökkent a testzsír, illetve a televízió előtt töltött idő csökkent, a sporttal
töltött pedig nőtt.
4 éves utánkövetés
pedig kimutatta, hogy lányok esetében a túlsúlyosság gyakorisága 13.2%-al
csökkent.
Egy Chilei
vizsgálat testsúly index csökkenésről számolt be mindkét nem esetében, illetve
egy viszonylag nagy ausztráliai tanulmány is jelentős változást mutatott, ahol
a gyermekek étrendje is pozitív irányba változott, sokkal több egészséges ételt
fogyasztottak.
Nemrégiben
tettek közzé három szisztematikus vizsgálatot, melyek az iskolai rendszeren
fekvő túlsúly megelőző program elemzését tartalmazták. A Cochrane vizsgálatban
egy olyan megelőző beavatkozást vizsgáltak, melyet 1 éves időtartamra terveztek,
hogy az iskolai és fiatalkori elhízást megelőzzék, ám nem tudták bizonyítani a
túlsúlyosságot megelőző kezdeményezés sikerességét.
Felmerültek problémák, melyek gyakori elemzési
hibák tartalmaztak, nem volt megfelelő hangsúly az egészséges életmód
fenntartásán illetve nem azonosították megfelelően a program sikerességét
akadályozó tényezőket. A szerzők azt tanácsolták, hogy a későbbi tanulmányok
esetében ajánlott egy hosszabb időtartamú és intenzívebb beavatkozás, az
eredmények nagyobb kiterjedésű mérése, a módszertan megerősítése és, hogy vegyék
figyelembe a program fenntarthatóságát és általánosíthatóságát.
Egy kanadai kutató csoport egy széles körű
összefoglalást készített az elhízás és a krónikus betegségek megelőzése
céljából a népesség egészségét fejlesztő programra, illetve a program
hatékonyságra es a bevándorlók egészségére vonatkozólag. A szerzők esetekben ahol elsődleges vagy
másodlagos iskolai környezetben folyt a beavatkozás, a minőségi táplálkozásbeli
illetve fizikai aktivitásbeli kedvező változásokról számoltak be. Minden olyan
esetet, amikor jelentős változás következett be a túlsúly megelőzését illetően,
„sikeres” programnak könyveltek el. Ha az elhízási mutatók nem párhuzamosak az
egyéb, erősen korreláló változókkal, első típusú hiba lehetősége kell, hogy
felmerüljön.
Az Egyesült
Királyságban nemrégiben közétett elemzés, melyet a National Institute for
Health and Clinical Excellence szervezet végzett, az elhízással kapcsolatos
problémák azonosított széles körben, hiszen az iskolai alapú programok
eredményei bizonytalanok, többféleképpen voltak értelmezhetőek. A nemek közötti
különbségét szem előtt tartó program működhetne sikeresen, az egész iskolára
kiterjedő beavatkozás helyett.
Megkérdőjelezték
a randomizált kontroll csoport egészségfejlesztési beavatkozás kiértékelési
használatát. Gyakran említett hibák közé tartozik a randomizált folyamat, gazdasági
és megvalósíthatósági akadályok, nem megfelelő kluszter szám, hogy kiszűrje a
csoportok közötti zavaró tényezőket.
Néhány csoport
egy folyamat alapú vizsgálat használatát javasolta egészségfejlesztési
beavatkozás kiértékelésére, hiszen alkalmasak közösségi és beavatkozási
vizsgálatokra, habár független tanulmányok eredményei tekintetében ezzel az
eljárással kapcsolatban is felmerülhetnek aggályok.
Diszkuszzió:
A tanulmányokat
áttekintve, elmondható, hogy nemi különbség detektálható, hiszen a fiúk és
lányok nem azonos mértékben reagálnak a beavatkozásra. Lányok esetében, több
program bizonyult sikeresnek, még a fiúknál csak chilei és amerikai vizsgálat
mutatott pozitív változást.A kapott eredmények alapján megállapítható, hogy a
lányok esetében a szociális tanuláson alapuló edukációs , még fiúk esetében a
környezeti és strukturális program
melyek fizikai aktivitáson és megfelelő étrenden alapulnak, bizonyultak
hatékonyabbnak.
Ahhoz, hogy egy
programban résztvevőknél csoportszintű változás történjen, a fenti szempontokat
is figyelme kellene venni.
Természetes az
elsődleges szocializációs környezet, azaz az otthon szerepe sem elhanyagolható,
hiszen a viselkedési mintát onnan hozzák a gyermekek, mind táplálkozás, mind
fizikai aktivitás tekintetében.
Korosztályt
tekintve, a programok, mely 7-10év között gyermekeket céloztak meg, nem jártak
sikerrel, ám 10-14 év közötti célcsoport esetében már pozitív eredményekről
számoltak be.
A cél olyan
beavatkozó programokat létrehozni, melyek képesek hosszantartó és sokáig
fennmaradó változásokat létrehozni a túlsúlyosság megelőzése érdekében. Sok
kérdés maradt azonban még mindig megválaszolatlanul. Vajon egy 1-3 évig tartó
program valóban eredményes változást tud létrehozni? A testsúly indexet kell
vizsgálni a program hasznossága tekintetében, mint változási mutató? Mely
korban kell a beavatkozást elkezdeni? A szülők és tanárok szerepe mennyire
meghatározó? Folyamatos támogatás
mellett, jól megtervezett intervenciós program vizsgálatoknak kellene utat
mutatnia az elhízás elleni iskolai prevencióknak.
A túlsúly és az
elhízás egy súlyos egészségügyi probléma, mely kitüntetett figyelmet igényel.
Az iskolai
környezet az egyik helyszín, ahol a gyermekkori elhízással foglalkozni lehet.
Egy ideális
elhízást megelőző program csökkentené a lányok és fiúk körében a túlsúlyosságot
, azzal, ha tartós változtatásokat tudnának elérni mind a táplálkozás mind a
fizikai aktivitás tekintetében, ezáltal egy súlykontroll programot létrehozva.
Költséghatékonyságot is el lehetne vele érni.
Jelenleg, nem
áll rendelkezésre elegendő bizonyíték, mely az ilyen jellegű programok előnyeit
és hatékonyságát bizonyítaná, illetve kevés tanulmányt közöltek ebben a
témában. Módszertanilag sem sikerült még csökkenteni az érvényesség és
összehasonlíthatóság közötti akadályokat. A jövőbeli tanulmányoknak
tartalmazniuk kell egy jól kidolgozott protokollt, mely értékeli a program
rövid és hosszú távú hatékonyságát testsúly változás szempontjából, a
táplálkozás és sport, mint változást elősegítő faktorok alapos elemzését, a
folyamat-alapú eredmények megbeszélését és egy költséghatékonysági elemzést.
Az egészségügyi
szervezeteknek nagyobb figyelmet kell fordítaniuk egy olyan intervenciós
program létrehozására, melynek gyakorlati alkalmazásával megelőzhető lenne
gyermekkori és fiatalkori elhízás és túlsúlyosság.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése