Stressz menedzsment program ADHD-s gyermeket nevelő anyák
számára,
és annak hatékonysága az anyák mentális egészségére
A.
Parand, G. Afrooz, M. Mansoor, M. Shokoohi, Y. Mohammadali Besharat, K.
Khooshabi, Procedia Social and Behavioral Sciences 5 (2010) 1135-1139.
Az
összefoglalót készítette: Góczán Gabriella.
Absztrakt
Jelen
tanulmány fő célja egy kognitív-viselkedéses megközelítésű stressz menedzsment
program kidolgozása, valamint hatékonyságának megállapítása, az ADHD-s
gyermekkel rendelkező anyák mentális egészségére nézve. A program a szülői,
szituációs és egyéni stresszre fókuszál: 10, egyenként két órás alkalomból áll.
A kutatás tartalmaz kontrol csoportot, egy vizsgálat előtti tesztelést, és
vizsgálat utáni tesztelést. A vizsgálatban 50 olyan édesanya vett részt,
akiknek gyerekeit ADHD-val diagnosztizálták és önként jelentkeztek a programba.
Közülük harmincan a vizsgálati csoportba, tizenheten pedig a kontrol csoportba
kerültek. A műhely hatékonyságának az MHI és DASS kérdőívek segítségével
történt. Az adatok többváltozós kovariancia analízis segítségével kerültek
kiértékelésre. Az eredményekben szignifikáns csökkenés mutatkozott a vizsgálati
csoportba tartozó anyák depresszió, szorongás és pszichés distressz
pontszámában. Valamint szignifikáns fejlődést figyeltek meg az anyák mentális
jóllétében a vizsgálat előrehaladtával. Továbbá megállapítható, hogy csökkent
az anyák depresszió és szorongás szintje is.
Bevezetés
Számos
szakirodalom létezik arra vonatkozóan, hogy a fejlődési, neurológiai és testi
problémával küzdő gyerekek szülei milyen nagymértékű stressznek vannak kitéve.
Sok specialista úgy véli, hogy a mentális
egészség fejlesztésére vonatkozó próbálkozások ellenére, a speciális
szükségletekkel rendelkező gyerekek családjai stresszhez köthető
rendellenességektől szenvednek, köszönhetően ezen gyerekek speciális
helyzetének, a szülők jellemvonásainak és a környezeti tényezőknek. Az egyik
legnagyobb probléma, amivel ezeknek a családoknak szembe kell nézniük, az a
gyermekük rendellenes viselkedése. Viselkedési problémák rendellenességekkel
társulva extra stresszt okoznak a szülőknek. Pusztán a figyelem nem elég az
intervenciós programoknak, hogy fejlesszék a speciális igényű gyerekkel
rendelkező családok mentális jóllétét.
Az
ADHD figyelemhiányos hiperaktivitás-zavart jelent. Neurológiai természetű
fejlődési rendellenesség, melynek vezető tünete a figyelemzavar, kísérő tünetei
a hiperaktivitás, feledékenység, gyenge impulzuskontroll. Figyelemzavar tünetei
időnként bárkinél jelentkezhetnek, de csak akkor beszélünk figyelemzavarról, ha
ezek meghaladnak egy bizonyos mértéket: a szokottnál tartósabbak, erősebbek, és
egyszerre több is jelentkezik.
Az
ADHD-s gyerekek általában ignorálják szüleik kéréseit, és kevesebb figyelmet
fordítanak az elvárt munkákra és feladatokra. A negatív interakció az ilyen
gyerekek és szüleik között frusztrációt és agressziót, rossz bánásmódot és a
családtagok közti egyensúly hiányát okozza. Depresszió, házastársi konfliktusok
és válás nagyobb arányban fordul elő ADHD-s gyerekkel rendelkező családokban,
mint más családoknál. Az ilyen gyerekek rendellenes viselkedése negatív
hatással van a szülő-gyerek kapcsolatra és a tehetetlenség érzését okozhatja.
Úgy tűnik, a család-orientált tréningek, hangsúlyozva a stressz menedzsmentet,
fejleszthetik a családok mentális egészségét és a szülő-gyerek interakciót.
Figyelembe véve a szülők és gyerekeik közti szoros kapcsolatot, minden olyan
tréning program, aminek célja a szülők mentális egészségének fejlesztése, a
gyerekek egészségét is befolyásolhatja és csökkentheti a viselkedési
problémáikat.
Számos
tanulmány kimutatta, hogy a stresszes szülők problémája pozitívan korrelál a
gyerekek bizonyos rendellenességeivel és immunrendszerével. Természetesen a
biológiai sérülékenysége ezeknek a gyerekeknek fontos szerepet játszik ebben a
tekintetben, mivel a családban jelenlévő krónikus stressz kihat az
immunrendszerükre. Továbbá az anyák temperamentuma is hat a gyerek egészségére.
Tehát minden program, ami az anya mentális egészségére hat, hatni fog a gyereke
általános egészségi állapotára is.
Az
utóbbi években nagyon fontossá vált tanítani a speciális igényekkel bíró
gyerekek családjait. Tanácsadók, pszichológusok és a mentális egészséget
elősegítő szervezetek sokféle programot dolgoztak ki. Képessé tenni a
családokat, hogy megbirkózzanak a mindennapi stresszel és a speciális
szükségletekkel rendelkező gyerekek nevelésével járó stresszel, egy jobb
családi kapcsolat, és jobb mentális egészséget eredményezhet.
Eljárás
A
vizsgálatot Teheránban végezték, ADHD-vel diagnosztizált gyerekekkel és
anyukáikkal, akik két tanácsadói központból érkeztek. A részvétel önkéntes
volt. 50 anya vett részt a kísérletben, közülük harminchárman a kísérleti
csoportba, tizenheten pedig a kontrol csoportba kerültek. A kísérleti csoport,
heti 2 napos tréningen vett részt, két csoportra osztva ( 16 és 17 anya). A
vizsgálat kvázi kísérlet, elő-és után tesztelési tervvel és kontrol csoporttal.
A kapott adatok elemzése többszempontos kovariancia analízissel történt.
Az
egyik kérdőív, melyet a vizsgálat során használtak az MHI-28 ( Mental Health
Inventory) volt, amely Veit és Ware 1983-ban kidolgozott, 28 itemből álló
kérdőíve. Két alskálát tartalmaz: pszichológiai jóllét (14 item), pszichológiai
distressz (14 item).
A
vizsgálatban használt másik mérőeszköz pedig a DASS (Depression-Anxiety-Stress
Scale) volt, melyet Lovibond és Lovibond alkottak meg 1995-ben. Két formája
van: a hosszabb 42 itemből áll, mely itemek a depresszióra, szorongásra és
stresszre vonatkoznak.
A
kutatás részei voltak a stresszkezelési workshopok is. Minden ülés tartalmazott
egy brosúrát, óratervet és ppt-t is. A brosúra alapvető információkat, házi
feladatokat, és példákat tartalmazott az órai feladatokra. Két szekció volt: az
egyikben diszkusszió zajlott az adott általános stresszről. A másikban pedig
információk hangzottak el a fennálló szülői stresszről, a gyerek viselkedéses
problémáira fókuszálva. A 10 műhely ülés témái a következők voltak:
1)
mi a stressz?
2)
stressz és betegségek
3)
a stressz forrásai
4)
mi az ADHD?
5)
ADHD-s gyereket nevelő stressz
6)
ADHD-s gyerekek viselkedéses
támogatása
7)
növelni a gyerekekben a képességet,
hogy megértsék mások érzéseit és növeljék saját önértékelésüket
8)
kognitív rekonstrukció
9)
pozitív gondolkodás és
megbocsájtás
10) relaxációs
technikák
Eredmények
A
program hatékonyságának felmérését 33 édesanya részvételével végezték el.
Fejlődés mutatkozott az anyák pszichés jóllétében, valamint csökkentek a
depresszió, szorongás, stressz és pszichológiai distressz tüneteik is.
Depresszió és szorongás alskálákban a kísérleti csoport az ülések
előrehaladtával csökkenő értékeket mutatott, a kontrol csoporthoz képest. A
stressz alskálában nem volt szignifikáns különbség a két csoport között.
A
pszichológiai jóllét mindkét csoportnál nőtt a műhely végére,de a pszichológiai
distressz értéke csak a vizsgálati csoportnál csökkent. Eltekintve a teszt
előtti állapottól, szignifikáns különbség van a két csoport között a
pszichológiai distressz alskálát tekintve.
Nincs viszont szignifikáns eltérés a két csoport között a pszichológiai
jóllétet tekintve.
A
vizsgálat eredményei mindenképp azt sugallják, hogy érdemes és nagyon fontos
lenne minél több erőfeszítést tenni annak érdekében, hogy a különböző
rendellenességekkel élő gyermekek szüleit megtanítsák kezelni a betegségből
adódó stresszhelyzetet és az egyéb nehézségeket, hiszen ez az egész család
pszichés egészségét szolgálja, és egy fontos lépés lehet a betegség javulásában
is.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése