Narratív egészség-kommunikáció és a viselkedés módosítása: a hírekben megjelenő
példaképek befolyása a dohányzásról való leszokási szándékra
Kim, H.S.,
Bigman, C.A., Leader A.E., Lerman, C.,Cappella, J.N. (2012) Narrative Health Communication and Behavior
Change: The Influence of Exemplars in the News on Intention to Quit Smoking. Journal
of Communication, 62. 473-492
Készítette:
Révész Ágnes
A
személyes esetek, példák és elbeszélések a meggyőzéshez vezető út hatékony
eszközeiként kerültek a figyelem középpontjába, mint egy lehetőség az
egészségviselkedés fejlesztéséhez.
A
narratív meggyőzés elmélete szerint egy adott történetbe való bevonódás mértéke
határozza meg, hogy az adott történet mennyire képes befolyásolni a világról
alkotott képünket és a viselkedésünket. Bár számos tanulmány kimutatta a
narratív bevonódás és a meggyőzés pozitív kapcsolatát, azt még kevesen
vizsgálták, hogy az üzenet mely jellegzetességei vezetnek mélyebb bevonódáshoz.
Az általam olvasott tanulmány hipotézise az, hogy ha a személtetés, a
példaállítás válik az üzenet eszközévé, az mélyebb bevonódáshoz vezet, így
pedig hatékonyan befolyásolja az egészségmagatartást az új információk
befogadásával.
A dohányzással kapcsolatos információk lefedettsége a leszokásra való mindnagyobb igénnyel együtt nő. Amennyiben egy adott cikkben nem pusztán a tiszta, a dohányzás egészségkárosító hatásával kapcsolatos információkat kapják meg az olvasók, hanem mindezt egy valós példán keresztül szemléltetik, az mélyebb bevonódáshoz, ezen keresztül pedig hatékonyabb meggyőzéshez vezet. A felhozott, New York Timesból származó példacikkben - amellett, hogy az tájékoztat az obstruktív tüdőbetegségről, illetve diagramokkal, statisztikákkal támasztja alá, hogy milyen egyéb problémákkal járhat együtt a dohányzás – megismerhetjük Jean Rommes-t, egy korábbi dohányost, aki szintén OCPD beteg. Ez a módszer az olvasók nagyobb bevonódását eredményezi.
A dohányzással kapcsolatos információk lefedettsége a leszokásra való mindnagyobb igénnyel együtt nő. Amennyiben egy adott cikkben nem pusztán a tiszta, a dohányzás egészségkárosító hatásával kapcsolatos információkat kapják meg az olvasók, hanem mindezt egy valós példán keresztül szemléltetik, az mélyebb bevonódáshoz, ezen keresztül pedig hatékonyabb meggyőzéshez vezet. A felhozott, New York Timesból származó példacikkben - amellett, hogy az tájékoztat az obstruktív tüdőbetegségről, illetve diagramokkal, statisztikákkal támasztja alá, hogy milyen egyéb problémákkal járhat együtt a dohányzás – megismerhetjük Jean Rommes-t, egy korábbi dohányost, aki szintén OCPD beteg. Ez a módszer az olvasók nagyobb bevonódását eredményezi.
A
narratív bevonódás egyaránt jelenti a történettel, és a főbb szereplőkkel való
azonosulást. Három fő alkotóelemmel rendelkezik, melyek nem feltétlenül járnak
együtt. Ezek a következők: egyrészt az olvasót magával ragadja a történet,
teljes figyelmi kapacitásával követi a történetben zajló eseményeket, másrészt
magas hasonlóságot észlel a főszereplőkkel, harmadrészt pedig erősen együtt
érez velük. A bevonódás során tehát minimálisra csökken az észlelt
pszichológiai távolság a történet (karakterei) és a személy között. Az olvasó
azonosul a megismert karakterrel, annak céljaival és nézőpontjával.
Az
üzenetbe való bevonódás mértéke számos módon befolyásolható, a feldolgozott
cikk a példaállítást emeli ki ezek közül. Egy újsághírben példaképnek
számítanak azok az emberi sorsok, akik valamilyen szempontból érdekesek, vagy
foglalkoztatják az olvasót. A karakter megléte, az általa megfogalmazott
személyes célok és megélt tapasztalatok mind olyan kulcsjellegzetességei egy
történetnek, amelyek segítik a feldolgozást, emellett egy példakép narratívabb
jelleget ad egy hírnek. Továbbá a hír nagyobb figyelmet kap, könnyebben
felidézhetővé válik egy személyes példán keresztül.
Az általam ismertetett kísérlet két hipotézist fogalmaz meg,
majd kapcsol össze. Az első hipotézis (H1) szerint, azok a személyek, akik
olyan cikket olvasnak, melyben egy példakép szerepel, nagyobb bevonódást élnek
meg, mint azok, akik példakép nélküli cikket olvasnak. A második hipotézis (H2)
a narratív bevonódás és a dohányzásról való leszokás közötti szándék pozitív
kapcsolatát fogalmazza meg. Vagyis a példaállítás hatással van a viselkedéses
szándékra, a kapcsoltban pedig a narratív bevonódás jelenti a közvetítő
változót.
A kutatás két részből állt. Az első
kísérletben összesen 1219 Egyesült Királyságbeli, 18-91 év közötti felnőtt vett
részt, a személyek 48%-a volt férfi. A
személyek a.) jelenleg is dohányoztak, b.) az utóbbi egy héten 5 vagy több
cigarettát szívtak el naponta és c.) több mint 100 szál cigarettát
fogyasztottak eddig életükben. Felmérték azt is, hogy a személyek mennyire
érzik magukat késznek arra, hogy a közeljövőben leszokjanak a
dohányzásról.
A példaszemély, mint független változó mellett a felkínált,
megkonstruált szövegekben független változót jelentett még a példaszemély
jelenlétén kívül az, hogy 1.) a cikkben megfogalmazott egészségügyi kockázat általános
vagy örökölhető fenyegetést jelentett-e; 2.) milyen leszokási módokról volt szó
az adott cikkben. Ez utóbbiak: segítség nélküli leszokás; általános leszokást
segítő módszerek – például nikotinpótló terápia – és személyre szabott
leszoktatási módszerek. Így egy 2*3*2-es kísérleti elrendezés keletkezett, (Van
példakép/nincs példakép; általános kockázat/genetikai kockázat; segítség
nélküli leszokás/ nem személyre szabott/ személyre szabott terápia), összesen
12 szöveggel. A cím minden esetben ugyan az volt, ahogy az alapvető információk
is. A példakép-feltételben a személyt egy nevesített 62 éves, tüdőrákban
szenvedő asszony, Joan jelentette, aki napi 2,5 doboz cigarettáról szokott le
45 év dohányzás után, míg a példakép nélküli változatban a cikk szerzői
általánosan a kórházi betegekről írtak.
A mért függő változó egyrészt az olvasók
által átélt bevonódás mélysége volt: ezt az észlelt azonosulással, a főszereplő
asszonnyal/betegekkel való empatizálással, és a történet magával ragadó
mivoltának a megítéltetésével mérték. Ez utóbbi érték mérésére lehet példa az
alábbi tétel: „Oda tudtam képzelni magam abba a jelenetbe, ahol a történet
játszódik.” Az egyetértés mértékét 1-5-ig terjedő skálán mérték. A dohányzásról
való leszokás szándékának mérésére a kísérleti személyeknek arra kellett
válaszolniuk, hogy 1-5-ig terjedő skálán mennyire valószínű, hogy a.) leszoknak
b.) megpróbálnak véglegesen vagy időlegesen leszokni a dohányzásról a következő
3 hónapban.
A statisztikai elemzés során 2*3*2-es
kovariancia elemzés történt. Egy utóelemzés során kiszűrték annak a hatását is,
hogy a személyek a vizsgálat előtt mennyire érezték magukat késznek a
leszokásra.
Az első hipotézisnek megfelelően, a
személyek mélyebb bevonódást éltek át abban a helyzetben, ha példaképnek
állított, nevesített személy szerepelt a hírben. A második hipotézis is
beigazolódott: a mélyebben bevonódás pozitív kapcsolatban állt a leszokási
szándékkal.
A második kísérleti elrendezést az tette
szükségessé, hogy kérdéses volt az első kísérlet eredményeinek
általánosíthatósága. Felmerült az a probléma, hogy a vizsgálat szignifikáns
eredményeit az adott példaszemély és történet jellegzetessége okozta, vagyis a
bevonódás nem pusztán a példakép megjelenésének tudható be.
A második elrendezésben 659 személy vett részt, 50%-uk volt férfi, a dohányosság kritériumai megegyeztek az első kísérletnél ismertetett 3 mintába kerülési kritériummal.
A kísérlet elrendezése néhány kiegészítéssel bővült az elsőhöz képest. Ezek:
1. A hatékony leszokás tényezői közé beemelték a tanácsadást, mint lehetőséget, illetve
A második elrendezésben 659 személy vett részt, 50%-uk volt férfi, a dohányosság kritériumai megegyeztek az első kísérletnél ismertetett 3 mintába kerülési kritériummal.
A kísérlet elrendezése néhány kiegészítéssel bővült az elsőhöz képest. Ezek:
1. A hatékony leszokás tényezői közé beemelték a tanácsadást, mint lehetőséget, illetve
2. További 3 új példaképet emeltek be a példaszemélyek közé, ők
nemben, korban és motivációban is különböztek az első elrendezés idős
asszonyától. Így összesen 64 (2 /fenyegetettség jellege/*4 /leszokás jellege/
*2 /példaszemély van-e/*4/speciális történet/) történet keletkezett. A személyeket ebben az esetben is random
osztották be a feltételek szerint.
Az eredmények szerint a bevonódást itt is növelte
példaszemélyen keresztül zajló információ felvétel, illetve a karakterek.
Hasonlóan igazolódott a 2. hipotézis is: a mélyebben bevonódott személyek
nagyobb hajlandóságot mutattak a leszokásra.
Összefoglalásul elmondhatjuk, hogy a hírekben szereplő,
példaképül szolgáló személyek valóban az egészséggel kapcsolatos információk
hatékony közvetítőjének bizonyultak. Ezeket a történeteket olvasó személyekre
mélyebb narratív bevonódás volt jellemző, ezen keresztül pedig nagyobb
hajlandóságot mutattak a leszokásra. A például állított személyek hatása az
üzenet egyéb jellegzetességeitől – fenyegetettség jellege, leszokás menete, a
példakép neme, életkora, motivációja – függetlenül érvényesült. Az üzenet
minden faktora hatékonyabban érvényesült, ha egy példaszemélyen keresztül
került közvetítésre. A korábbi szándék sem volt szignifikáns hatással a
kapcsolatra. Ugyan a szövegek hossza különbözött az egyes történetek mentén, és
ez, mint módszertani probléma merülhet fel – a kérdés az, hogy a történet
hossza befolyásolhatja-e a bevonódás mértékét – az eredmények ezt cáfolták. A
hossz és a bevonódás mélysége között nem volt kapcsolat.
A kutatás hiányossága, hogy a mintában csak felnőttek vettek
részt – igaz fiatal felnőttek is – így az eredménye nem igazán használhatók a
tizenéves populáció esetében. Hasonló korlátot jelent, hogy a tényleges
viselkedést – a leszokást/leszokási kísérletet - nem, csupán a szándékot
mérték, és azt is egy elvárásokkal terhelt helyzetben.
További érdeklődés irányulhat arra a kérdésre, hogy milyen
tulajdonságokkal bíró példakép használható a leghatékonyabban. Illetve a
megfelelő, viselkedésváltozást implikáló üzenet jellegzetességeivel
kapcsolatban még számos nyitott kérdés maradt, ezeknek a kérdéseknek a
megválaszolása a jövő kutatóira vár.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése