Az érzelemszabályozás zavarai és szorongás gyermekeknél és serdülőknél: Nemi különbségek
Bender, P.K, Reinholdt-Dunne, M.L., Esbjørn, B.H, Pons, F. (2012). Emotion dysregulation and anxiety in children
and adolescents: Gender differences. Personality
and Individual differences, 53, 284-288.
Az összefoglalót készítette: Galambos Attila
Absztrakt: Egyre
több tanulmány szól az érzelemszabályozási nehézségek gyerekkori szorongásban
mutatott fontos szerepéről. Míg a nemi különbségeket gyakran az érzelmi
kompetenciával hozzák összefüggésbe, még nem irányult kutatás annak
feltárására, vajon az érzelemszabályozási nehézségek hasonlóan alakulnak-e a
lányoknál és a fiúknál? A tanulmány ezt a nemek között feltételezhető eltérést
vizsgálta 544 fős fiatal mintán (9-14 éves kor, 298 lány, 246 fiú). A
szorongást a Gyermekek Szorongással
Kapcsolatos Emocionális Kórképeinek Szűrése (SCARED-R) kérdőívvel
vizsgálták. Az érzelemszabályozási nehézségek vizsgálatára az
Érzelemszabályozási Nehézségek Kérdőívet (DERS) használták. Négy eredmény
emelhető ki a tanulmányból: korábbi tanulmányokkal összevetve megállapították,
hogy (1) a lányok szorongóbbak és nehezebben szabályozzák negatív érzelmeiket,
mint a fiúk és (2) az érzelemszabályozási nehézségeknek jelentős hatása van a
szorongásra. Amit más tanulmányok nem mutattak ki, az az, hogy (3) az
érzelemszabályozási nehézségek jobban előrejelzik a szorongást lányoknál, mint
fiúknál és (4) különböző érzelmek szabályozásának nehézségei felelősek a
szorongásért lányoknál és fiúknál. A résztvevők életkora nem volt hatással a
szorongás skálán elért pontszámokra. Az eredmények klinikai jelentőségét és
jövőbeli lehetőségeit tárgyalják.
Bevezetés: Kutatások azt mutatták, hogy a szorongó gyerekek sokkal
nehezebben alkalmaznak a helyzetnek megfelelő érzelemszabályozási stratégiákat
és az ilyen szabályozással kapcsolatos
én-hatékonyság érzésük is alacsonyabb kortársaiknál. Olyan
meghatározások kerültek előtérbe, melyek a szorongásos zavart úgy határozzák
meg, mint ami érzelmi stresszel, valamint az adaptív válaszokhoz való
hozzáférés illetve a maladaptív válaszok gátlásának képtelenségével
jellemezhető. Ezzel összhangban azt is feltételezik, hogy az érzelemszabályozás
nehézségei fontos szerepet játszanak a szorongásos zavar kialakulásában.
A
gyerekkori szorongással foglalkozó szakirodalomban megfigyelhető a nemek
közötti különbségek feltárására irányuló igény. Számos kutatás bizonyította
felnőtt mintán, hogy a női válaszadóknál nagyobb gyakorisággal és intenzitással
figyelhetőek meg a szorongásos zavar tünetei, ezért feltételezik, hogy már
fiatal korban is megfigyelhető különbség van a nemek között. Mivel a szorongás és
az érzelemszabályozási nehézségek közötti kapcsolat ismert, ezért
feltételezhető, hogy a lányok nehezebben szabályozzák negatív érzelmeiket, mint
a fiúk. Kutatások bizonyították, hogy serdülő lányok az érzelmi reakciók
elfogadhatatlanságát, az érzelmi tisztaság hiányát, az érzelemszabályozási
stratégiákhoz való csökkent hozzáférést és a célirányos viselkedés
fenntartására irányuló nehézségeket nagyobb mértékben mutatják, mint serdülő
fiúk.
Korábbi
kutatások bizonyították, hogy egyes, szorongás során megjelenő kognitív
érzelemszabályozási stratégiák megegyeznek a nemeknél, vannak azonban olyanok,
melyek vagy csak a férfiakra (töprengés a negatív események megoldásán) vagy
csak a nőkre (érzelmek elfogadása, pozitív újraértékelés) jellemzőek.
Kutatások
bizonyították, hogy az olyan stratégiák, mint a töprengés vagy a gondolatok
elnyomása hatással lehet a szorongásra, a szerzők mégis hangsúlyozzák, hogy
tanulmányukban az érzelemszabályozási nehézségek nem konkrét stratégiákra
utalnak, hiszen további vita tárgya lehet, hogy melyek adaptív és melyek
maladaptív stratégiák.
A
tanulmány a következő kérdésekre keresi a választ: az érzelemszabályozási
nehézségek szorongásra kifejtett hatása megjelenik-e serdülő mintán? Igazolható
az a feltevés, hogy a lányok szorongóbbak és nehezebben szabályozzák negatív
érzéseiket, mint a fiúk? Illetve mi a nemek szerepe az érzelemszabályozási
nehézségek és szorongás kapcsolatában?
Módszer
Résztvevők: 544
gyerek és serdülő, 9 és 12 éves kor között. A résztvevőket Dán állami
iskolákból válogatták szülői beleegyezéssel. Minden fiatal folyékonyan beszélt
dánul, a szüleik nem számoltak be fejlődési problémáról és közép vagy felső
középosztálybeliek voltak.
Eljárás: A
tanulmány megkezdése előtt, az iskolák tájékoztatták a szülőket. A kutatás
napján a fiatalok szóbeli hozzájárulásukat adták és kitöltötték a
tesztcsomagot. A kutatók végig felügyelték az eljárást és segítettek, ha
szükség volt rá. A fiatalok bármikor abbahagyhatták a teszt kitöltését, ha
mégsem kívántak részt venni a kutatásban. A tesztek felvétele a résztvevők
saját iskolájában zajlott.
Mérőeszközök: Minden tesztet adaptálták a dán nyelvre is,
fordítás-visszafordítás segítségével.
SCARED-R: Önkitöltős
kérdőív, mely különböző DSM-IV-ben megtalálható szorongásos zavar
elkülönítésére alkalmas gyerekeknél. Alskálái (a) szeparációs szorongás, (b)
pánik zavar, (c) állatokkal kapcsolatos fóbiák, (d) vérfóbia, (e) specifikus
szituációkkal kapcsolatos fóbia, (f) szociális fóbia, (g) obszesszív-kompulzív
zavar, (h) PTSD és (i) generalizált szorongás. A kérdőív 66 itemet tartalmaz,
melyben 3 fokú Likert-skálán kell bejelölni, milyen gyakran érzi a kitöltő (1-
soha, 3- gyakran). A szerzők nem nézték külön az alfaktorok eredményeit.
DERS: 41
elemes önkitöltős kérdőív, melyben a résztvevőnek 5 fokú Likert-skálán kell
válaszolni (1- szinte soha, 5- szinte mindig). A kérdőív 6 alfaktorból áll: (1)
az érzelmi reakciók elfogadhatatlansága, (2) nehézségek a célirányos viselkedés
fenntartásában, (3) impulzuskontroll nehézségek, (4) az érzelmi tudatosság
hiánya, (5) az érzelemszabályozási stratégiákhoz való csökkent hozzáférés és
(6) az érzelmi tisztaság hiánya.
Hiányzó adatok: Eredetileg
693 fiatallal vették fel a teszteket, de 57 esetben a nem meghatározása elmaradt,
59 esetben pedig az életkort nem írták rá a kérdőívekre. A kérdőívek nem
megfelelő kitöltése miatt tovább csökkent a minta nagyság. A végső létszám 544
fiatal volt.
Eredmények: Először
megvizsgálták a nemek hatását a szorongás és érzelemszabályozási nehézségek
pontszámaira. Aztán nézték, hogy az érzelemszabályozási nehézségek
előrejelzik-e a szorongást. Végül azt nézték, milyen hatása van a nemnek a
szorongás és érzelemszabályozás kapcsolatára.
Az adatokon egy szempontos varianciaanalízist
végeztek. Az eredményekből látszik, hogy a lányok szorongóbbak, mint a fiúk. A
lányok összességében több érzelemszabályozási nehézségről számoltak be. Az
eredmények alapján megállapítható, hogy a lányokat az érzelemszabályozó
stratégiákhoz való csökkent hozzáférés, az érzelmi reakciók elfogadhatatlansága
és az érzelmi tisztaság hiánya jellemzi, míg a fiúknál az érzelmi tudatosság
hiánya volt az, amiben jelentősen különböztek a lányoktól. A célirányos
viselkedések fenntartásának nehézségeiben nem mutatott különbséget a két nem.
Annak
meghatározására, hogy az érzelemszabályozási nehézségek magyarázzák-e a
szorongás skálán elért pontokat, többszörös lineáris regresszió analízist
futtattak, ahol első lépésben a kort és a nemet vonták be, a másodikban a DERS
pontszámait. Az eredmények alapján megállapították, hogy a nem meghatározó a
szorongás skálán elért pontok bejóslásában (12%) és ezt tovább növelik a DERS
kérdőívben elért eredmények (24%). Az életkornak azonban nincs hatása. A lányok
szorongás skálán elért pontjait a DERS pontok nagyobb mértékben jósolják (33%),
mint a fiúkét (20%).
Annak
megállapítására, hogy a DERS alfaktorai közül melyek növelik a becslés
pontosságát további regresszió analíziseket futtattak. Az alfaktorok közül az
érzelemszabályozási stratégiákhoz való csökkent hozzáférés és az érzelmi
tisztaság hiánya alfaktotok növelték a becslés mértékét a lányoknál (így 37%-ra
nőtt a pontosság), míg az érzelmi reakciók elfogadhatatlansága alfaktor volt
jelentős a fiúknál (23%-ra növelve a pontosságot).
Összefoglalás: Jelen
tanulmány célja az volt, hogy megvizsgálja a nemek közötti különbséget az
érzelemszabályozás zavarai és szorongás kapcsolatában, gyerek és serdülő
mintán. Az eredmények alapján elmondható, hogy a nemi különbségek léteznek. A
lányok szorongóbbak és nehezebben szabályozzák negatív érzelmeiket, mint a
fiúk. Az érzelemszabályozás zavarai a lányoknál a szorongás prediktorai
lehetnek, valamint eltérő érzelemszabályozási nehézségek felelősek a
szorongásért lányoknál és fiúknál.
Jelen
tanulmány is bizonyítja az érzelemszabályozási nehézségek és a szorongás
kapcsolatát ezzel segítve a jövőbeli lehetséges intervenciók tervezését például
azzal, hogy az ilyen programok a fiatalok érzelemszabályozási képességeit
célozzák meg. Azok a kutatások, amelyekben a negatív érzelmek szabályozására
fókuszáló terápiát alkalmaztak kimutatták, hogy a terápia után a gyerekeknek
kevesebb szorongás tünete volt, fejlettebb érzelemszabályozási képességgel és
érzelem felismeréssel rendelkeztek és összességében jobban érezték magukat. A
szerzők azt javasolják, hogy az ilyen terápiában a nemi különbségeket is
figyelembe kellene venni, így specifikusan azzal a területtel lehetne
foglalkozni, ami adott nemnél problémás.
A
felnőttkorban megfigyelt nemek közti különbséget ez a kutatás megerősíti,
kiegészítve az elméletet azzal, hogy az érzelemszabályozásban jelentkező
különbségek már gyermek és serdülő korban megfigyelhetőek.
A
nemek közti különbséget bár több tanulmány is kimutatta, mégis további
vizsgálatok szükségesek annak megállapítása érdekében, hogy pontosan mi
okozhatja ezt. Egyesek szerint tanult elemek játszanak szerepet, de neurológiai
különbségeket is felfedeztek az érzelmek kifejezésében.
Mint
azt jelen tanulmány is kimutatta, az érzelemszabályozás zavarai a lányoknál erősebb
kapcsolatban vannak a szorongással, mint a fiúknál. Talán azért, mert a lányok
gyakrabban kifejezik érzelmeiket, gyakrabban beszélnek róluk, így a negatív
érzelmek szabályozása nagyobb hatással van rájuk. A fiúknak ezzel szemben
érzelmeik felismerésével vannak problémáik.
Úgy is mondhatjuk, hogy mivel a lányok jobban figyelnek érzéseikre,
tisztában vannak érzéseikkel, ezért mindennapi életük során előtérbe kerülnek a
negatív érzelmek megélésével és szabályozásával kapcsolatos problémáik, melyek
szorongást okozhatnak.
A cikk végén a szerzők kutatásuk korlátairól
is beszámolnak. Az önkitöltős kérdőívek számos előnnyel, de ugyanakkor számos
hátránnyal is bírnak. A kitöltés során torzíthat az eredményeken például az,
hogy a kitöltőnek mennyire van kedve kitölteni vagy mennyire érti a válaszokat.
A jövőben érdemes lehet az érzelemszabályozással és szorongással kapcsolatos
kutatásokban önbeszámolókat, interjúkat, családi értékeléseket valamint
viselkedési és fiziológiai méréseket is alkalmazni a pontosabb adatok
érdekében. Figyelembe kell venni továbbá, hogy jelen kutatás azonos szociális
hátterű gyerekeket és serdülőket hasonlított össze és keresztmetszeti adatokat
adott. Longitudinális vizsgálat a nemek közötti eltérések további megértését
segítheti.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése