2012. december 10., hétfő

Iskolai programok az öngyilkosságot megelőzésére


Veszélyes vizeken: Rizikótényezők, felelősség és bizonytalanság az iskolai öngyilkosság-prevenciós programokban
White, J., Morris, J. (2010). Precarious spaces: Risk, responsibility and uncertainty in school-based suicide prevention programs. Social Science & Medicine, 71, 2187-2194.

Az összefoglalót készítette: Láng Adrienn

Bevezető
Iskolák, mint az öngyilkosság prevenciójának terei
       Az iskolai öngyilkosság prevenciós programok az 1980-as években jelentek meg, válaszul a fiatalok körében (15-19 éves) elkövetett öngyilkosságok számának növekedésére. Az öngyilkosság ekkor a második vezető halálok volt a fiatalok körében (a közlekedési baleseteket követve). Ezek az iskolai prevenciós programok számos formát öltöttek: univerzális, tudatosságot növelő programok, iskolai szűrő programok, társas támogatottság-növelő és készségfejlesztő programok, valamint többszintű, kombinált programok.
Korábbi erőfeszítések és eredmények
        Az elmúlt évek során számos kísérlet született a különböző iskolai prevenciós programok hatékonyságának értékelésére. Ezek a programok általában a diákok ismeretének növelését, és segítségkereső viselkedésének bátorítását célozták meg. Az ellentmondásos eredmények ellenére, a kutatások többsége azt mutatja, a programok növelik a diákok öngyilkossággal kapcsolatos tudását, valamint hatással vannak az öngyilkossággal kapcsolatos attitűdökre is. Az elmúlt húsz évben publikált tanulmányok túlnyomó többsége esetében azonban számos módszertani probléma merül fel. A legfontosabb és legáltalánosabb probléma az, hogy bár a kutatásokban elemzik a programok hatékonyságát, azt azonban már nem vizsgálják, hogy a program mely eleme felelős a szignifikáns eredményekért. További nehézségeket jelent, hogy a kutatások nagy része megmarad az értelmezés és elemzés azon szintjén, hogy konklúzióként megjegyzik: „az eredmények nagyon korlátozottak, további kutatások szükségesek”.
       Ezek az eredmények nem is meglepőek, tekintve a fiatalkori öngyilkosság problematikájának komplexitását. Figyelembe véve a serdülők érzelmi életének komplexitását, azokat a módokat, amellyel létezésük értelmét keresik ebben a korban, valamint a kulturális különbségeket az „értelmes élet” konceptualizálásában, nem várható el, hogy bármely egyszerű stratégia eredményes legyen a serdülőkori öngyilkosság prevenciójában. Éppen ezek a jellemzők – sokféleség, komplexitás, bizonytalanság, kapcsolati tényezők fontossága – jelenthetik ugyanakkor egy újfajta megközelítés, vagy re-konceptualizálás alapjait az öngyilkosság prevenciójában.

Konceptualizáltabb megközelítések felé
       Számos jelenlegi megközelítéssel és kutatással szemben, e megközelítés szerint az öngyilkosság prevenciójának nem kizárólag az egyirányú, szakértői tudás átadásán kell alapulnia. A témában kiemelkedő kutatók nagy része úgy véli, a bizonyítékokon alapuló kutatások hiányát elsősorban a kutatási elrendezések szigorításával lehet orvosolni. azonban Legalább ilyen hatékony lehet azonban, a kutatások egy új típusának bevezetése, amely a diákok prevenciótól függetlenül jelenlévő tudására, valamint a jelentés-alkotás kapcsolati vonatkozásaira fókuszál. E kutatás leginkább azokhoz a megközelítésekhez áll közel, melyek diszkurzív, poszt-strukturalista, és konstruktivista szempontból közelítik meg az öngyilkosság témakörét. Az Észak-amerikai kultúrkör domináns diskurzusa egy rendkívüli, korlátozott, és medikalizált jelenségként konceptualizálja az öngyilkosságot. Az alábbi kutatás egyik legfontosabb célkitűzése, hogy a serdülőkori öngyilkosságnak egy alternatív olvasatát mutassa meg, ezáltal új lehetőségeket nyisson meg a prevenciós programok számára.

A vizsgálat
Program, kontextus és résztvevők
       A program résztvevői egy vancouver-i középiskola 11. osztályos tanulói voltak (20-25 tanuló egy osztályból). A prevenciós programok többségéhez hasonlóan a legnagyobb hangsúly az ismeretek átadására, valamint a segítségkérés bátorítására volt helyezve. Specifikus témák a prevenciós program keretében: distressz forrásai serdülők körében, megküzdés és stressz-menedzsment, figyelmeztető jelek felismerése, segítségkérés módjai. A prevenciós program rövid előadásokból, kiscsoportos megbeszélésekből, valamint egy 20 perces DVD film levetítéséből állt össze. A filmben olyan fiatalok számoltak be élményeikről, akik korábban öngyilkosságot kíséreltek meg. A program négy blokkból állt, minden blokk másfél óra hosszú. A vizsgálat ideje alatt öt különböző edukátort (akik párban dolgoztak) figyeltek meg, továbbá minden ülést videón rögzítettek. A programot tartó edukátorok, valamint hat önként vállalkozó diák ezután egy interjún is részt vettek (2x1 óra).  
Elemzés
       Az egyes üléseket és az interjúkat videón rögzítették, ezek elemzését egy kvalitatív elemzést végző szoftver segítségével végezték el. Az elemzés elsődleges szempontja az volt, hogy vajon hogyan valósult meg a program a szociális interakciók során? A cél azoknak a kulturális forrásoknak és szociális gyakorlatoknak az azonosítása volt, amelyekre a résztvevők támaszkodtak a program megvalósulása során. A kvalitatív elemzés során elsősorban az öngyilkosság és a rizikótényezők diszkurzív megkonstruálására, valamint a résztvevők retorikai jellemzőire fókuszáltak.
Eredmények
1.      A rizikótényezők domináns konstrukciói
       Az öngyilkossággal kapcsolatos elképzelések a résztvevők (diákok és edukátorok) többsége esetében megegyeztek a domináns nyugati nézőponttal. A leggyakoribb konceptualizáció szerint az öngyilkosság egy elképzelhetetlenül szomorú, tragikus és sajnálatos személyes/egyéni esemény, ami leggyakrabban a depresszióval, vagy a személyre nehezedő kezelhetetlen mértékű stresszel áll kapcsolatban.
2.      Depresszió és mentális betegségek
       A diákok körében a témáról való gondolkodásban, az öngyilkosság szinte minden esetben közvetlen kapcsolatban állt a depresszióval. A diákok elképzelései és magyarázatai az öngyilkosságról gyakran megegyeztek az edukátorok elképzeléseivel, ezáltal a programban tervezett témákkal is. Ez azt is jelentette, hogy a diákok öngyilkossággal kapcsolatos ismeretében már az első blokk előtt is jelen volt minden olyan elem, ami a program végére célként volt kitűzve. A program elemzése során továbbá számos olyan diszkurzív elem jelent meg, ami az öngyilkosságot szoros kapcsolatba állította a mentális betegségekkel (pl. depresszió, szorongás, bipoláris zavar).
3.      Stressz
       A másik út, amin keresztül a résztvevők értelmezték az öngyilkosság kérdéskörét, a stressz volt. Ebben az értelmezésben az öngyilkosság olyan külső stresszorok és problémák következménye, amelyek meghaladják a személy megküzdési képességeit, így azok összeadódva, fokozatosan növelik a stressz-szintet, míg végül a személy – a társas támogatottság hiánya miatt – nem lát más kiutat, mint végezni a saját életével. A prevenciós programok nagy része éppen e megközelítést alátámasztva gyakran különböző stressz-kezelési, megküzdési stratégiák tanítására épül. Annak ellenére, hogy mind a diákok, mind a programot tartó személyek elismerik, hogy léteznek olyan stresszorok, melyek kívül esnek a diákok kontrollja alól, a megoldási javaslatok nem képesek túllépni a stressz-kezelési technikák alkalmazásának tanításán.
4.      Bizonytalanság, sokféleség és bejósolhatatlanság
       A prevenciós program diszkurzív elemzése során gyakran instabilitás- és bizonytalanságérzés mutatkozott az edukátorok részéről. A bizonytalanságérzés elsősorban abból származik, hogy nincs egy végső, univerzális, egyedüli helyes válasz az öngyilkosság miértjére. Az előadóknak további dilemmákat okoz identitásuk meghatározása, mivel egyszerre tekinthetők hiteles forrásnak, ugyanakkor korlátozott mértékű tudás-hordozóinak is. Ezt a dilemmát csak fokozzák az ellentmondásos kutatási eredmények, melyek néhány esetben kifejezetten veszélyesnek és károsnak találják a prevenciós programokat. Ez a morális teher és felelősség igen nagy stresszt helyez azokra, akik ilyen programok lebonyolításában vesznek részt. Ezek a bizonytalanságok és kételyek gyakran visszatérő témái voltak e programnak is, sok edukátornak nehezére esett fenntartania szakértői pozícióját.
       A program egyik legfontosabb tanulsága azonban mégis az volt, hogy rámutatott, a diákok sok esetben olyan dolgokat tanultak meg, melyeket sosem tanítottak nekik. Ezek az információk azonban sok esetben tévesek voltak, többnyire félreértésekből származtak. Ilyen tévesen levont következtetés volt például, hogy a serdülőkor maga, potenciális oka a depressziónak és az öngyilkosságnak („ez része a tinédzserségnek”), valamint, hogy az öngyilkosság olyas valami, ami elképzelhetetlen és távoli, olyasmi, ami csak valaki mással történhet meg. Az öngyilkosság nem történhet meg tehát „normális” családokban (két szülő, biztos anyagi körülmények, barátok, stb.). Ezek olyan témák, melyek igen ritkán kerülnek felszínre a prevenciós programok során, a diákok téves következtetései tehát sokszor rejtve maradnak, lehetetlenné téve a korrigálást.

Diszkusszió
       Bár a „mentális betegség” diskurzus igen domináns az öngyilkosság konceptualizálásában, ez korántsem az egyetlen út, ahogyan a problémakört megközelíthetjük. Amennyiben az öngyilkosságot egy a diskurzus által létrehozott jelenségnek tekintjük, egyértelműnek tűnik, hogy a jelenség sosem válik teljes mértékben „leírhatóvá” (nincs egy helyes válasz a miértekre), mivel nincs olyan változatlan lényegi eleme, ami stabil alapjává válhatna a fogalomnak. Éppen ebből fakadóan a bizonyítékokon alapuló kutatások nem lehetnének az egyetlen módjai e komplex jelenség vizsgálatának. Az ilyen típusú kutatások ugyanis veszélyesen leegyszerűsítik az öngyilkosság prevenciójának kérdéskörét, mivel figyelmen kívül hagyják a jelentés-alkotás kapcsolati vonatkozásait, annak perszonális, és interperszonális jellemzőit.
       Az öngyilkosság re-konceptualizálásával újfajta lehetőségek nyílnának a prevenciós programok területén, így például a hagyományos, biztonságos párbeszédeket felválthatná egy új típusú élénkítő párbeszéd, ahol a diákoknak lehetőségük nyílna reflektálni az öngyilkosság sokféle és változó konceptualzációjára (pl. morális bűn, személyes választás, egyéni jog, mentális betegség következménye, tanult viselkedésforma, kapcsolati válasz). Az ilyen típusú párbeszédek azért is lennének kiemelkedő jelentőségűek, mert általuk felszínre kerülhetnének a diákok tévesen levont következtetései, ezáltal lehetőség nyílna azok korrigálására is.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése