Öngyilkosság prevenció fiataloknak – mentális egészség tudatosító program: levont tanulságok a Saving and Empowering Young
Lives in Europe (SEYLE)
nemzetközi kutatásból
Wasserman, C., Hoven,
C., Wasserman, D., Carli, V., Al-Halabi,
S., Apter, A., Bobes, J., Balazs J., Cosman, D.,Farkas L., Feldman, D.,
Fischer, G., Graber, N., Haring, C., Herta, C., Losue, M., Kahn, J. P., Keeley,
H., Klug, K., McCarthy, J., Varnik, A., Varnik, P., Tubiana, A., Ziberna, J.,
Sarchiapone, M., Postuvan, V.
(2012). Suicide prevention for youth - a mental health awareness program: lessons
learned from the Saving and Empowering Young Lives in Europe (SEYLE) intervention
study, BMC
Public Health
12:776
Az összefoglalót
készítette: Ivánovics Petra
Absztrakt
A
tudatosító programot az EU által kezdeményezett Saving and Empowering Young Lives in Europe (SEYLE) intervenciós
tanulmány részeként tervezték meg, hogy bemutassa a serdülők mentális
egészségét 11 európai országban (Ausztria, Észtország, Franciaország,
Németország, Magyarország, Írország, Izrael, Olaszország, Románia, Szlovénia,
Spanyolország), emellett segítse őket a problémamegoldó képességeik fejődésében
és ösztönözze őket annak felismerésére, ha segítségre van szükségük, vagy
rászoruló kortársaiknak.
Ennek a leíró tanulmánynak a
koordinátorai kitöltöttek a program végrehajtása után egy nyitott végű kérdőívet.
Az ő válaszaikat összegzi a cikk, elemzi és közli.
Az
eredmények azt mutatják, hogy a program javította a kortársak megértését és
támogatását. A serdülők nem csak tanultak a mentális egészségről miközben részt
vettek a tudatosító programban, hanem többségük nagyon élvezte is a
tapasztalatot.
A
mentális egészség tudatosító programok sikerességére hívják fel a figyelmet.
Segítség és együttműködés szükséges mind az iskolák, tanárok, mind a helyi
politikusok és más érdekeltek részéről, hogy a jövőben még hatékonyabb
programok valósulhassanak meg.
Fiatalok, serdülők,
mentális egészség, iskola, tudatosító program, szuicid prevenció, SEYLE,
intervenció
Az
öngyilkosság egy összetett jelenség, így a megelőzését is ehhez kell igazítani.
Az egyén és a társadalom szintjén egyaránt szükség van rá. Akadály, hogy nehéz
azonosítani a kockázatos személyeket, ezért szükséges a nyilvánosság
tájékoztatása és ösztönzése a tudatosságra a mentális egészség terén. Fokozott
éberség érdekében az öngyilkosság megelőző stratégiákat kulturálisan is
figyelembe kell venni, illetve a helyi attitűdöt is, hogy pontosan lehessen
megcélozni az öngyilkosság megelőző mentális egészségre vonatkozó beavatkozást.
Emellett elengedhetetlen az érzelmek monitorozása és a fájdalom és gyász figyelembe
vétele egyén és közösség szintjén, hogy észlelhessük az öngyilkossági
szándékot.
A
stigmatizáció miatt az öngyilkossági gondolatokkal foglalkozó személyek,
különösen a fiatalok elkerülik a szakemberrel történő konzultációt. Ezért is
különösen fontos egy fiataloknak szóló prevenciós program.
A SEYLE
program
A SEYLE
egy randomizált-kontroll intervenciós vizsgálat (RCT), ami a hatáskülönbséget
vizsgálta 3 különböző egészség-tájékoztató intervenciós program és
kontrollcsoport között, ahol minimális intervenciós beavatkozást nyújtottak. Az
intervenciós program tartalma:
1.Tudatosság
Program - az egészségfejlesztő
program, amelynek célja, hogy felvértezze a tanulókat növelve a tudatosságukat
a mentális egészség terén, valamint hogy az egészséges / egészségtelen viselkedés megkülönböztetésére tanítsa őket,
és készségeik fejlesztése, amik csökkenteni
képesek az egészségtelen viselkedést.
2. QPR (kérdés, meggyőzés, referálás), - a kapu-
program célja, hogy oktatásban
részesítse a
tanárokat és más iskolai személyzetet, hogy képesek legyenek a veszélyeztetett serdülők azonosítására, és javasolják nekik a mentális egészségügyi szolgáltatásokat.
tanárokat és más iskolai személyzetet, hogy képesek legyenek a veszélyeztetett serdülők azonosítására, és javasolják nekik a mentális egészségügyi szolgáltatásokat.
3.Felmérés – szakemberek általi átvilágítás, a magas kockázatú tanulók megtalálása érdekében, akik kiszűrik a mentális betegséget és / vagy öngyilkossági viselkedést. A program tartalmaz egy áttételi eljárást, ahol az azonosított veszélyeztetett tanulók speciális mentális egészségügyi ellátásban részesülnek.
4. Minimális Beavatkozás (kontroll
csoport) - a tanulóknak információs anyagok kiosztása
(plakátok, szórólapok), amely alapvető információkat tartalmaznak a mentális egészséget illetően (pl. figyelmeztető jelek, és a mentális betegségekről, hogyan és hol kell segítséget kérni.) Ez a szolgáltatás az intervenció a kontrollkarban.
(plakátok, szórólapok), amely alapvető információkat tartalmaznak a mentális egészséget illetően (pl. figyelmeztető jelek, és a mentális betegségekről, hogyan és hol kell segítséget kérni.) Ez a szolgáltatás az intervenció a kontrollkarban.
Tudatosító program a SEYLE programban
Ez a
program kifejezette 14-16 éves serdülőknek lett kifejlesztve, azáltal hogy
különböző tanulási módokat felhasználva segíti a fiatalokat keresztül a nehéz
témákon. Kombinálja a kognitív és érzelmi tréning programokat. Míg a kognitív
tréninggel a mentális egészségről és zavarokról tanulnak, addig az érzelmi
tréningben szerepjátékokon keresztül dolgozzák fe az érzékeny témákat. A 4
hetes interaktív program során ösztönző környezet kialakítása az előírt, a
tanárok és iskolai személyzet bevonása nélkül. Szakképzett oktató vezeti a
tréninget legalább egy asszisztenssel. A serdülők lehetőséget kapnak arra, hogy
kortársaiktól tanuljanak, mialatt személyes tapasztalatokon keresztül
próbálhatják ki a problémamegoldó technikákat és az újonnan elsajátított
képességeket a szerepjátékokban.
A
program előtt egy alapfelmérés történik, majd egy nyitó alkalommal kezdődik, és
3 szerepjátékos alkalom után végül egy záró találkozással, megbeszéléssel
zárul. Minden alkalom 45-60percig tart és 10-15 diák vesz részt egy csoportban.
Minden tanuló kap egy 25 oldalas tájékoztatót, amit kifejezetten a SEYLE
program Tudatosító programjához készítettek, fordítottak és visszafordítottak,
amikor szükséges volt a kulturális különbségek miatt. A következő témákat
tartalmazza a tájékoztató:
1.
A mentális egészség
tudatosítása
2.
Önsegítő tanácsok
3.
Stressz és krízis
4.
Depresszió és szuicid
gondolatok
5.
Segítségnyújtás rászoruló
barátnak
6.
Kapcsolat, segítségkérés
Az
alkalmak során a résztvevők megismerkednek az alapvető mentális egészséggel
kapcsolatos problémákkal, fejlesztik problémamegoldó képességeiket, és felmérik
mi lehet az oka és következménye adott helyzetekben a viselkedésüknek,
megtanulják elkülöníteni a problémát és kezelni a direkt és indirekt
bevonódást. Gyakorolják az empátiát és hogyan tudnak ellen állni a társak
nyomásának, bullyingnak. Végül ismét átnézik az első órán tanultakat,
megbeszélik a tapasztalatokat és lezárják a tréninget a tájékoztató
kiosztásával, ami tartalmazza a helyi segítségnyújtó, támogató rendszerek
telefonszámait, címeit, ahova fordulhatnak a diákok, ha szükségük van rá.
Eljárás
A
programot követően a koordinátorokkal kitöltetett nyitott végű kérdőív a
következő kérdéseket tartalmazta:
1.
Mit kedvelt leginkább a
Tudatosító programban?
2.
Mit kedvelt legkevésbé a
Tudatosító programban?
3.
Mit kedveltek a diákok
leginkább a Tudatosító programban?
4.
Mit kedvetek legkevésbé a
diákok a Tudatosító programban?
5.
Hogyan viszonyultak az iskolák
és a tanárok a a Tudatosító programhoz?
6.
Mit változtatná meg a
Tudatosító programban ha tehetnéd?
7.
Milyen részt volt szükséges
beépíteni kulturális okok miatt a te specifikus országodban?
8.
Mi volt a különbség a résztvevő
iskolák közt? Osztályok közt? Részvételi szándékban, részvételben, gondolati
szinten stb.
9.
Mekkora erőfeszítést tett a
szervezet a Tudatosító program kivitelezésekor?
10. Mi
a véleményed, megérte az erőfeszítést a végeredmény?
Két független kódoló
kódolta a válaszokat, csoportosan (23-25 fő) megbeszélték és egyeztették a
jelentőség teli mondatokat. Ez alapján a kódolók újra értékelték a kódolást,
majd ezek után vetették csak össze az eredményeket és alakítottak ki
konszenzust.
Eredmények
A program erősségei:
Minden országban említésre kerültek a specifikus kulturális eltérések a
mentális egészséget illetően, és ezek megvitatásra is kerültek a program során.
6 országban (Ausztria, Észtország,
Németország, Magyarország, Olaszország, Szlovénia) még mindig gyakori, szégyent
kiváltó a stigmatizáltság.
Kiderült az értékelt
eredmények alapján, hogy a fiatalok a szerepjátékot az érzelmeik megbeszélésére
és egyfajta kifejezésére használták. A serdülők különösen nagyra értékelték a
lehetőséget, hogy beszélhettek olyan témákról mint problémamegoldás,
depresszió, szorongás, bullying, stressz, krízis, terhesség, szülőkkel
tanárokkal való konfliktus, öngyilkos viselkedés. Franciaországban az egészség
pozitív oldalai is szóba kerültek, míg a spanyolországi tapasztalatok azt
mutatták, hogy a rosszabb szociális körülményekkel rendelkező diákok több
komoly témát hoztak be a szerepjáték során. Magyarországon és Izraelben gyakori
volt a distressz a diákok részéről, hogy nincs kivel beszélniük ezekről a
témákról. A program során a diákok mélyebben megismerték egymást és
felismerték, hogy nincsenek egyedül problémáikkal, amiket nem osztottak meg
korábban egymással (Magyarország). Minden ország pozitív kimenetelről számolt
be, a diákok megtapasztalták, hogy fontos társaik segítése, támogatása illetve
milyen módokon tudják ezt hatékonyan kivitelezni. A program erősebb
osztálykötelékek kialakulásához is vezetett, ami javította az egész
iskola-klímát a diákok visszajelzései alapján is. A szerepjátékok során
résztvevők félelmei is felszínre kerültek, amire sikerült megnyugtatóbb
átkeretezést találni. Írországban a fiúk a tájékoztató hatására beszéltek
anyjukkal a félelmeikről és aggodalmaikról, amiért a szülők hálájukat fejezték
ki.
A koordinátorok
beszámoltak a serdülők fejlődéséről a problémamegoldó képességek terén, amit a
4 hét alatt tapasztaltak, és arról a változásról, hogy a mindennapi életre is
képesek lettek átvinni a mentális egészséggel kapcsolatos problémák megoldása
során tanultakat.
Szerették a résztvevők,
ha a koordinátorok nyitott gondolkodásúak, inkább fiatalok voltak, akikkel
könnyű volt kapcsolatot teremteni.
Hiányosságok a Tudatosító program során illetve a jövőre
vonatkozó tapasztalatok
Alapvető probléma volt
az időhiány. Általánosságban 2 órát igényeltek volna a résztvevők a 45-60perc
helyett. Illetve az RCT dizájn megvalósításából származó nehézségek, hogy
minden téma hasonló figyelmet kapjon mindenhol, és bizonyos problémákat nehéz
volt megértetni ilyen rövid idő alatt a résztvevőkkel, ez tehát nagy kihívást
jelentett a koordinátoroknak. Épp ezért nagyon pontos leírás készült a
koordinátoroknak, hogyan kell dolgozniuk a diákokkal, de ez egyben a
rugalmasság kárára is ment adott esetben. A megbeszélés folyamatossága sokszor
sérült a diákok felmerülő érzelmei miatt. Világossá vált, hogy a kulturális
különbségekre (stigmák, nem, kifejezésmódok, egészségügyi infrastruktúra,
védőtényezők stb.) nagy figyelmet kell fordítani, de e mellett a személyes
történeteknek is teret kell adni.
Általánosságban a
program jól beépíthető a gyakorlatba. A mentális egészség működésének és a vele
kapcsolatos problémák megértésének mélyre ható következményei vannak társadalmi
szinten. Ezért jövőbeni elvárás, hogy hasonló mentális egészség
és az öngyilkosság megelőző felvilágosító programok szerepeljenek Európa-szerte az iskolák
tanterveiben.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése