Az életmód befolyása az egészségmagatartásra és a funkcionális ételek
preferenciájára
Szakály Z. et al. (2012). The
influence of lifestyle on health behavior and preference for functional foods. Appetite 58 406–413
Az összefoglalót készítette: Kapitány Nóra
Absztrakt
A kutatásnak a fő kitűzése az
életmód, egészségmagatartás és a funkcionális ételek fogyasztásának
összefüggése volt a Grunert’s étel életmód modell mentén. A vizsgálatban a
reprezentatív mintát 1000 magyar résztvevő alkotta. Az eredmények igazolják,
hogy a magyar fogyasztók racionális döntéseket hoznak, alkudoznak és tudni
szeretnék, hogy a kifizetett pénzükért a megfelelő minőséget kapják - e
cserébe.
Kulcsszavak
Életmód, egészségmagatartás,
funkcionális ételek, minőség, racionális fogyasztó
Bevezetés
Az életmód elemzése manapság egyre
gyakrabban használt eszközzé vált az értékesítésben és piacszervezésben. Ebből
kifolyólag az életmódot úgy definiálhatjuk, mint kapcsolatot a személyiség és a
környezete között (Kotler és Keller, 2006). A fogyasztókat jobban
foglalkoztatja az egészségük és nagyobb figyelmet fordítanak az egészséges
étkezésre, az egészségmagatartásuk pozitív irányba tolódott el. Az
egészségmagatartás egy komplex rendszer, amely magában foglalja a fizikai
egészséget, higiéniát és a káros anyagok elkerülését a tudatosabb étkezés
érdekében. Az egészségmegőrző és hosszabb életet biztosító ételek foglalják
magukban a funkcionális ételek elnevezést. Ezeknek a fogyasztása növekszik és a
jövőben is megfigyelhető lesz ez az egyre növekvő trend (Fern, 2007, PWC, 2009,
Schmidt, 2000). A hirtelen fogyasztásban bekövetkező változás három
régióban jelentkezett: Európában,
Amerikában és Japánban. Az eladás 20 és 30 milliárd között van egy évben (PWC,
2009).
Az életmód egy szociális faktor,
amely az alapvető emberi szükségleteken alapszik, és amely erősen befolyásolva
van az összetartozás és az individualitásra való igényünkkel. Az életmód az
azonos szubkultúrából vagy szociális osztályból valóknál nem feltétlenül
hasonló, így azt nem köthetjük csupán demográfiai faktorokhoz (pl. nem, életkor,
iskolázottság és bevétel). Az életstílus eszköz lehet az önkifejezésre. Az
egyik legfontosabb modell a fogyasztói viselkedésben a Grunert’s - féle étel
életmód modell (Grunert és mtsai., 1993). A modell mentén a kapcsolat a
fogyasztó minőségre való törekvése és egy termék tulajdonsága között indirekt.
A vásárlási helyzetek kapcsolatba hozhatók az egyén beszerzési motivációjával
(pl.önaktualizáció), fogyasztás helyszínével, főzési módszerekkel, vásárlási
szokásokkal és a törekvéssel a minőségi ételek beszerzésére. Ezek mentén
Brunso, Grunert és Bredahl (1996) öt táplálkozási életmódot írt le: közönyös,
racionális, konzervatív, kalandos és érdektelen típusokat. Harris és Guten
(1979) nézetei mentén az egészségmagatartás kifejezi, hogy az egyének az egészségük
megóvására, megőrzésére és előmozdítására törekszenek az észlelt egészségüktől
függetlenül. Az egészmagatartásnak két megnyilatkozása van (Matarazzo, 1984):
1) „az egészségromboló szokások” (pl. dohányzás stb.), amely befolyásolva van
érzelmek, tudattalan motivációk és irracionális hiedelmek által 2) a másik az
„egészségmegőrző szokásokon” alapszik, amely egészségtudatossággal
jellemezhető.
Módszer
Minta
A vizsgálatban a reprezentatív mintát
1000 magyar résztvevő alkotta, amelyet 2008 júliusában végeztek. A mintát
életkorban 18-60 év felettiek is alkották. Nézték az életkor mellett a nemet,
szocioökonómiai státuszt, iskolázottságot és a régiókat. Kvótás mintavételt használtak. A felkeresett
háztartások csupán 62%-a töltötte ki kérdőívet. A mintán multidimenzionális
súlyozott faktor (nem és életkor) korrekciót végeztek (Grafen és Hails, 2002).
Mindezeket elvégezve a minta a reprezentatív volt a magyar populációt tekintve.
Kérdőív
A kérdések a Grunert’s féle modell
logikáját követték, amely mentén a kérdések 5 csoportba voltak besorolva: egyén
beszerzési motivációja (pl.önaktualizáció), fogyasztás helyszíne, főzési
módszerek, vásárlási szokások és a törekvés a minőségi ételek beszerzésére. A
69 kérdésre egy 7 fokú Likert-skála mentén kellett válaszolniuk a
résztvevőknek. Következő lépésként rákérdeztek, hogy a jelenlévők közül hányan
váltottak egészségesebb diétára és közülük hányan voltak képesek kontrollt
gyakorolni viselkedésük felett (Munene, 2006). A szocioökonómiai státusz
változói is listázva voltak: a nem, életkor, iskolázottsági szint, szubjektív
anyagi bevétel és az egyén felelőssége a háztartásban.
Elemzés
Kombinált faktoranalízist és
klaszteranalízist végeztek a fogyasztói típusok meghatározására. A minta mérete
és a Grunert modellben leírt öt klaszter összehasonlítása érdekében nem
hierarchikus/K közép módszert alkalmaztak a kutatásban. Varianciaanalízist és
khi négyzet próbát használtak a szignifikanciák bebizonyítására (Grafen és
Hails,2002).
Eredmények
A kapott faktorok, amelyek befolyásolják a fogyasztói viselkedést
14 jól körülírható faktort kaptak
varimax rotáció után, a faktorok által megmagyarázott összvariancia 59.6% volt.
A következők voltak a faktorok: 1) étel minőség: az elsődleges a
funkcionális ételek preferenciájában, a frissesség és íz jelentősége ide
sorolható, az ide tartozó emberek a biztos recepteket alkalmazzák, amelyek
biztos sikert hoznak a család és barátok körében 2) kívánság az egészséges
ételek fogyasztása: akik ide tartoznak magasabb árat is hajlandóak
megfizetni az egészséges étkezés érdekében, az egészség fontosabb összetevő
számukra mint az étel élvezeti értéke 3) vonzalom az újdonságok iránt: gyakran
vásárolnak olyan terméket,amit előtte még nem próbáltak 4) alternatív
vásárlásra törekvők és ár érzékenyek: a minőség csak másodlagos szerepet
tölt be, az árral szemben 5) igény a szociális kapcsolatokra, amely
eleget tesz az étkezés csoportban való élvezetére 6) igény a kényelmességre:
az étkezések csupán a fizikai szükségleteik kielégítésére szolgálnak 7) csipegetős
fogyasztók: a gyors és kényelmes étkezést preferálják 8)befolyásolhatóság
a reklámok által: ide tartoznak azok, akik adnak mások szavára a témakörben
9)tervezett fogyasztói viselkedés: bevásárlói lista használata 10) mások
segítségének igénybevétele: a családtagok együtt készítik el az ételt
(Magyarországon ennek jelenléte alacsony) 11) a főzésmegtervezése 12) vásárlás
élvezete 13) egy étkezés kihagyása faktor Magyaroszágon jelentős 14)
professzionális vásárlás.
Ételhez kapcsolódó életstílus klaszterek
A klaszteranalízis a Grunert
modellhez hasonlóan öt fogyasztói életstílust eredményezett: a legnagyobb
klasztert a kalandozók alkották, utánuk következtek a konzervatívak, majd az
érdektelenek és végül a közönyös és racionális fogyasztók alacsonyabb száma.
Racionális fogyasztó:
9,2% teszi ki a mintának (68 ember).
Többségük nő (63,2%), az átlagnál magasabb iskolai végzettséggel rendelkezők
(23,5%). A termékről szóló információ kimondottan fontos a számukra. A
populáció ezen része tápanyagban gazdag terméket részesítik előnyben. Emellett keresik az újdonságokat is. Az étel
frissessége is fontos tényező számukra.
Érdektelen fogyasztó:
A férfiak nagyszámban vannak jelen
ebben a klaszterben (51,6%). Városi összetételű, közepes iskolai végzettségű és
anyagi bevételű emberek tartoznak ide. A termék ára fontos számukra, az
újdonságok iránti igényük alacsony, a gyors megoldásokat részesítik előnyben a
főzésben.
Konzervatív fogyasztó:
A férfiak többsége mutatható ki ebben
a csoportban (57,8%). A képzett munkások (30,9%) és magasabb végzettségűek
(19,8%) is jelen vannak. Az átlagnál kisebb bevétellel írhatók le (62,4%). Nagy
jelentőséget tulajdonítanak a termék információnak, az egészségtudatosság és a
természetes alapanyagok értéket képviselnek számukra, ugyanakkor ragaszkodnak
megszokott receptjeikhez és a hagyományos ételekhez. A családok segítik egymást
a főzésben.
Közönyös fogyasztó:
A mintát 9,7 %-ban alkotják, női
többséggel (54,2%). A képzett munkások (36,1%) és középiskolai végzettségűek
(38,9%) dominálnak a klaszterben. Ebben a csoportban csökkent le az utóbbi
években leginkább az anyagi bevétel (52,7 %). Egyáltalán nem érdeklődnek étel vásárlásban, csak a szükség kedvéért
végzik. Az egyetlen fontos tényező számukra az étel íze.
Kalandozó fogyasztó:
A legnagyobb szegmens az 5 csoport
közül (43%). A nők nagyobb arányban képviseltetik magukat (60,8%), az iskolai
végzettségük átlagos. Nagyrészük diák (7,2%) és háziasszony (3,4%). Az anyagi
helyzetük nagyjából kiegyensúlyozott. Jobban érdekeltek az összetevőket
illetően. Motiváltak az egzotikus receptek kipróbálásában.
Viselkedéskontroll az életmód klaszterekben
A racionális fogyasztók közül 30% mindig
egészséges diétát folytatott, ehhez közelítenek a kalandozók. A konzervatívak
körében 19,1% vallotta úgy, hogy mindig egészséges diétán volt. Az érdektelenek
(48,4%) nem tartották fontosnak az egészséges diétát. A közönyösek körében is
alacsony az egészségtudatosság.
A funkcionális ételek fogyasztása az életmód klaszterekben
A racionális fogyasztók állnak az
élen a funkcionális ételek fogyasztásában, őket követik a kalandozók és
konzervatívok. A közönyös és érdektelen személyek az utolsó helyeket foglalják
el.
Diszkusszió
Az eredmények megerősítik Vassallo és
munkatársai (2009) kutatását, amelyben a fogyasztók észlelt egészségi állapota
csak kis hatással van a funkcionális ételek választásában. Bebizonyosodott,
hogy a magyar lakosság leírható a Grunert’s modell mentén. Általánosságban, az
öt klaszter jellegzetességei beilleszthetők az szakirodalomban találtakhoz.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése