Evészavar megelőzési középiskolai program
Stice, E.,
Rohde, P., Shaw, H., Gau, J. (2011). An Effectiveness Trial of Selective
Dissonance-Based Eating Disorder Prevention Program for Female High School
Students: Long-Term Effects. Journal of
Consulting and Clinical Psychology, 79(4), 500-508.
Az
összefoglalót készítette: Szőke Beáta
Absztrakt: Jelen
kutatás célja az volt, hogy felmérje, hogy egy disszonancia-alapú, evés
zavarokkal kapcsolatos prevenciós program alkalmas-e arra, hogy a nőnemű
gimnazisták körében csökkentse a testkép rendellenességeket, az evési
zavarokkal kapcsolatos rizikófaktorokat, a későbbi evési zavarok kialakulásának
valószínűségét, valamint visszaszorítsa az evési zavarok tüneteit. Továbbá
fontos szempont, hogy vajon hosszútávon is jelentkeznek-e ezek a hatások, ha az
intervenció a való világban, a laboratóriumi körülményeken kívül kerül érvényesítésre.
Elméleti háttér: Az
elmúlt évek folyamán jelentősmértékű empirikus bizonyíték született arról, hogy
a disszonanciára épülő prevenciós programok hatékonyak lehetnek az evési
zavarok megelőzésében és kezelésében. Az ilyen típusú szelektív prevenciós
programokban olyan fiatal hölgyek vesznek részt, akik fokozottan
veszélyeztetettek az evési zavarok kialakulására nézve. A feladatok során
lehetőség nyílik számukra, hogy verbális, írásos és viselkedéses aktivitások
során kritizálhassák a nőkre nehezedő vékonyságról alkotott ideált. Ezen
folyamatok során a növekvő kognitív disszonancia arra fogja sarkallni a
résztvevőket, hogy kevésbé hajszolják a vékony ideálképet, mely cserébe enyhíti
majd a testükkel való elégedetlenségüket, az egészségtelen testsúly irányába
tett kontrolláló viselkedésüket, a negatív affektusaikat és az egyes
evészavarok tüneteit. Ezen felül kimutatható, hogy ez az eljárás hatékonyabb az
evési zavarok rizikófaktorainak visszaszorításában, mintha a személy semmilyen
intervencióban, vagy alternatív prevenciós programban venne részt. Ezzel
konzisztens az az eredmény is, mely szerint a vékony ideálkép
internalizációjának csökkentése, mediálja az intervenció hatását a változásra
és az egyes kimeneti változókra. Ráadásul azok a jelentkezők, akik magas
disszonanciát tapasztaltak meg a prevenciós program során, szignifikánsan
nagyobb evési zavar tünetcsökkenést mutattak, mint azon személyek, akik olyan
programban vettek részt, ahol alacsonyabb volt a disszonancia mértéke.
Mindazonáltal a fenti kutatások hiányosságai között
szerepel az, hogy a kutatásokban endogén körülmények között vizsgálták a
program eredményességét, vagyis nem foglalkoztak azzal, hogy az intervenció
miként működik a heterogén populáció természetes körülményei között. A
prevenciós program egyes mechanizmusai ugyanis teljesen eltérőek lehetnek szigorúan
kontrollált kísérleti körülmények között, ahol a facilitátor szigorú szupervízió
alatt áll és részletes metodológiai tréningen vesz részt, mint a való világ
hektikus, többrétű helyzetei esetén. Ily módon a szerzők szerint egyrészt fontos,
hogy a programot három eltérő iskolai kerületben alkalmazzák, másrészt pedig
elengedhetetlen, hogy az intervenciót a középiskolában dolgozó ápolónők vagy tanácsadók
vezessék. Ezen kívül a design részét képezi az is, hogy a programot vezető
személyek standardizált, 4 órás előképzésen vegyenek részt, ahol lehetőségük nyílik
a négy alkalomból álló intervenció helyzeteire felkészülni és gyakorolhatják a
szükséges készségeket. Továbbá előnyösnek tartják a beválasztási kritériumok rugalmasságának
a növelését, hogy csak azok a serdülőkorú lányok kerüljenek kizárásra, akiknek
a DSM-IV alapján diagnosztizált evési zavaruk van. Végül pedig az ökológiai
validitás megőrzésének érdekében a kontrollcsoport minimális intervencióban
részesül, hiszen csak egy ismeretterjesztő brosúrát kapnak kézhez. A kutatási
elrendezés alapján a szerzők úgy vélik, hogy azok a személyek, akik random
besorolás alapján a disszonancia intervenciós csoportba kerülnek,
szignifikánsan nagyobb mértékű rizikófaktor csökkenést fognak mutatni, mint a
kontroll csoport személyei. Emellett a tanulmány célja az is, hogy
feltérképezze, hogy a program más releváns kimeneti változókra, például a kóros
túlsúly kialakulásának veszélyére, a pszichoszociális funkcionálásra és a mentálhigiénés
szolgáltatások igénybevételére hogyan hat.
Eljárás és résztvevők: Az eljárás északnyugati amerikai államok gimnáziumaiban
zajlott. 306 serdülőkorú lány vett részt a kutatásban (átlag életkor: 15,7,
SD:1,1), akiknek az áltagos BMI értéke 24,9 volt (SD: 6,1). Etnikai eloszlások
tekintetében a minta 81%-a európai amerikai eredetű volt, 9%-uk hispán
származású volt, 6% kevert kulturális háttérrel rendelkezett, míg a többi
jelentkező más kisebbségi etnikumhoz tartozott. A demográfiai változók közül a
szülői iskolázottság szolgált a szocio-ökonómiai státusz mérésére, mely
kimutatta, hogy az átlag populációhoz képest a mintában szereplő lányok
átlagosan magasabb szocio-ökonómiai státusszal rendelkeztek, mivel több mint
36%-uknak a szülei főiskolai vagy egyetemi diplomával rendelkeztek.
2005 áprilisa és 2007 novembere között zajlott a
résztvevők toborzása, akiket névre szóló levelekkel, illetve az iskolában
felragasztott plakátokon keresztül hívtak fel a részvételre. A felhívás
tájékoztatója szerint olyan 14-19 év közötti hölgyek jelentkezését várták, akik
hajlandóak voltak a testképüket javító programban részt venni. Amennyiben a
lányok saját kezűleg vagy a gondozójuk által aláírt beleegyező nyilatkozatot
mellékeltek, a kutatásvezető telefonon keresztül is egyeztetett velük, hogy
felmérhesse, hogy valóban fennáll-e náluk a testsúlyukkal kapcsolatos
aggodalom. Ezt követően a jelentkezőket random sorsolás útján besorolták az
egyes feltételekbe.
A disszonancia intervenció négy héten keresztül zajlott,
heti egy alkalommal, ahol a résztvevők az iskolai szakemberek vezetése mellett,
kiscsoportban teljesítették az egyes órai és otthoni feladatokat. Egyik
alkalommal például arról kellett esszét írniuk, hogy a vékony ideálkép elérése
felé tett lépések milyen anyagi, érzelmi és fizikai költségekkel járnak. Minden
alkalomról hangfelvétel is készült, melyet a kutatásvezetők
visszahallgathattak. A minta másik fele pedig két oldalas brosúrát kapott, mely
összegezte a negatív testkép által okozott problémákat és tíz pontban kijelölte
a pozitív testkép eléréséhez szükséges lépéseket. Mindkét csoport esetében félig-strukturált
interjú és kérdőíves mérés segítségével kerültek rögzítésre a testsúllyal és a
testképpel kapcsolatos adatok. A mérésekre az intervenció előtt, közvetlenül
utána, 6 hónappal később, majd további három éven keresztül, évenként került
sor. Ezen felül az értékelés pontosságát biztosítandó, az adatokat csak
specifikus pszichológiai végzettséggel rendelkező nők pontozhatták, akik a
későbbiek folyamén az eredményeiket egyeztették és konszenzusra jutottak.
Mérőeszközök: A
vékony ideálkép internalizációjának a felmérésére szolgált az Ideal-Body
Stereotype Scale Revised kérdőív, melyben az egyes itemekkel való egyetértés
mértékét egy 1-5-ig terjedő skálán kellett rögzíteni, ahol az 1 az egyetnemértés,
míg az 5 a
teljes egyetértés jele volt. Második kérdőívként a kutatók a Satisfaction and
Dissatisfaction with Body Parts skálát használták, mely kilenc testrésszel
kapcsolatban rögzítette a válaszadók elégedettségi szintjét. A Dutch Restrained
Eating Scale szintén 1-5-ig terjedő skálán mérte, hogy milyen gyakorisággal
alkalmaztak a válaszadók egy-egy káros diétázási viselkedését. Ezen felül a
depresszió tüneteinek előfordulásának frekvenciáját tárta fel a Center for
Epidemiologic Studies Depression Scale, melyben az egyes itemek
válaszlehetőségei a tünetek súlyosságának a fokát mérték fel. A 0 jelentette
azt, hogy a tünet a héten egyszer vagy egyáltalán nem fordult elő, míg a
legmagasabb skálaérték, a három már arra utalt, hogy az adott tünet az idő nagy
részében, vagyis heti 5-7-szer előfordult a személy életében. Az Eating
Disorder Diagnostic Interview olyan félig-strukturált interjú volt, amely a
DSM-IV kritériumai mentén sorolta a résztvevőket az egyes evési zavarok
kategóriáiba Jelen esetben a potenciális zavarok az anorexia nervosa, a bulimi
nervosa és a binge eating (falási roham) zavar volt. Emellett az életkor és a
magasság szerint korrigált BMI értéket a WHO ajánlása mentén csoportosították a
szerzők. A funkcionális sérülés mértékét a Social Adjustment Scale vizsgálta,
mely külön kitért a családon, a kortárscsoporton, az iskolán és a munkahelyen
belüli pszicho-szociális funkcionálásra. Végül az egészségügyi szolgáltatások
igénybevételének felmérésére két kérdés szolgált: „Milyen gyakran vette igénybe
a szakorvosa vagy háziorvosa segítségét az elmúlt félév során?” és „Milyen gyakran
vette igénybe a pszichológusa, pszichitére vagy tanácsadó terapeutájának a
szolgáltatásait az elmúlt félévben?”.
Eredmények: A
csoportok nem különböztek szignifikánsan az egyes demográfiai változók mentén,
valamint nem volt olyan adat, amely alátámasztotta volna, hogy a résztvevők
kora vagy etnikuma moderáló hatással bírna az intencióval kapcsolatosan.
Emellett a 16%-os lemorzsolódási arányhoz tartozó személyek nem különböztek sem
a demográfiai, sem a kimeneti változók tekintetében a kutatást befejező alanyokhoz
képest. Mindazonáltal a szerzők a maximum-likelihood becsléseinek segítségével igyekeztek
felmérni a hiányzó adatokat.
Az ANOVA alapú statisztikai eljárások, illetve az
interakciós hatásokat (idő × kondíció) felmérő módszerek rávilágítottak arra,
hogy a disszonanciára épülő intervencióba tartozó minta esetében szignifikánsan
nagyobb mértében csökkent a saját testükkel való elégedetlenség, mint a
kontroll csoport esetében. Ez az
eredmény a két éves utánkövetéses mérési időpontokban is szignifikánsnak
bizonyult. Ugyanakkor ez a hatás a harmadik év folyamán már nem volt
kimutatható. A második utánkövetéses évben a disszonancia programban résztvevők
esetében tendencia szinten megállapítható volt az evési zavarokkal kapcsolatos
tünetek csökkenése, míg jelen hatás nem jelentkezett az edukációs brosúrát kapó
hölgyeknél. A másodlagos kimeneti változók közül az intervenciót követő három
évben szignifikánsan javult a pszicho-szociális funkcionálás a programban
résztvevők körében, míg a BMI és az egészségügyi szolgálatok igénybevételében
nem volt szignifikáns különbség. A későbbi evés zavarok kialakulását tesztelő
Cox arányossági modell kimutatta, hogy a három éves utánkövetés befejeztével a
kontroll csoportban 5 serdülőkorú lánynál alakult ki evési zavar. Ezzel
ellentétben az intervenciós program csoportjában csak 1 személynél alakult ki
későbbi betegség. Bár ez azt jelzi, hogy 73%-kal kevesebb a valószínűsége, hogy
a disszonancia programot teljesítők körében evészavar alakuljon ki; ez a
különbség mégsem szignifikáns.
Diszkusszió: Fenti
eredmények alapján mindenképpe bíztató, hogy egy mindössze négy óra hosszú
intervenciós folyamat, akár két-három év után is kimutatható pozitív hatásokkal
bír. Főleg annak fényében jelentős ez, hogy más evés zavarok visszaszorítását
megcélzó programok nem csökkentették kimutathatóan az evési zavarok tüneteit.
Sőt ez az első olyan tanulmány, amely ezen a területen megállapította, hogy a
prevenciós eljárás akár három éven keresztül is elősegítheti a testképpel kapcsolatos
zavarok mérséklését. Továbbá a kutatás ökológiai validitása mellett szól az a tény,
hogy a steril laboratóriumi körülmények mellett, a való világban is eredményesnek
bizonyult ez az eljárás. Ennek ellenére azt sem szabad figyelmen kívül hagyni,
hogy a kutatás átlagosan kisebb pozitív eredményeket hozott, mint a korábbi
középiskolai környezetekben végzett egyéb prevenciós programok révén
megvalósuló intervenciók. Kiemelkedik továbbá az is, hogy a vékony ideálkép
internalizáció és a diétázási viselkedés esetében csak egy éven keresztül volt nyomon
követhető szignifikáns javulás.
Ezen eredmények esteleges interpretációja lehet az az
elképzelés, mely szerint az iskolában dolgozó szakemberek kevésbé voltak
kvalifikáltak az intervenció levezetésére, mint egy pszichológiai végzettséggel
rendelkező kutatásvezető. Amennyiben ez valóban így van, kifizetődő lehetne, ha
az intervenciót facilitáló iskolai személyzet hosszabb tréningben részesülne,
valamint videó felvételeken keresztül megfigyelhetné a program vezetéséhez
szükséges készségeket. Továbbá nem kizárt, hogy az eredményeket torzíthatta,
illetve a kutatási helyzet feszültségét fokozhatta, hogy az iskolai szakemberek
jóval idősebbek voltak, mint a válaszadók és autoriter módon léptek fel a
résztvevőkkel szemben. Ehhez képest a korábbi kutatásokban dolgozó
pszichológiai szakemberek sokkal lendületesebbek és rugalmasabbak voltak. Az
sem elvetendő, hogy regionális szinten eltérés lehet az északnyugati megyékben
élő fiatalok és a korábbi vizsgálatokban résztvevő délnyugati populáció között.
Végül pedig szignifikáns különbségek lehetnek aközött, hogyha a kontroll
csoport egyáltalán nem részesül intervencióban, vagy ha rövid edukációs
brosúrát kapnak kézhez.
Annak ellenére, hogy az interjúk során az értékelő
személyek „vakok” voltak a csoporthoz tartozásra nézve, mégis a legtöbb
mérőeszköz önbeszámolón alapult, mely előrevetíti a beszámolási torzítás
lehetőségét. Másrészt az eredmények kiterjeszthetőségét korlátozza, hogy a
kutatásban megjelenő minta mind a szocio-ökonómiai státusz, mind az etnikai
eloszlás alapján kifejezetten homogén volt. Ily módon az eredmények nem generalizálhatóak
a nagyobb populációra. Harmadrészt a három éves utánkövetés folyamán kismértékű
lemorzsolódás volt megfigyelhető, mely kapcsán elképzelhető, hogy pont azok a
válaszadók nem fejezték be az adatrögzítést, akik a kutatás szempontjából
szélsőséges eredménymódosító hatással bírhattak volna.
A jövőben fontos lenne felmérni, hogy a szerzők által
kidolgozott újabb prevenciós eljárás, a fokozott disszonancia alapú
intervenció, miként módosíthatná a fenti megfigyeléseket. Feltételezhető, hogy
ez a típusú program, mely növeli az önkéntes részvétel érzését, nagyobb mértékű
elköteleződét mozgósít és fokozza a saját kijelentésekért vállalt személyes
felelősséget; más eredményeket fog hozni, mint a korábban standardizált
eljárások.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése