Elméleti paradigmaváltás a szociális gerontológiában: A sikeres öregedéstől a harmonikus
öregedés felé.
Liang, Y., Luo, B.
(2012). Toward a discourse shift in social gerontology: From successful aging
to harmonious aging. Journal of Aging
Studies, 26, 327-334.
Az összefoglalót készítette: Kocsel Natália
Absztrakt:
A sikeres öregedés,
noha talán ellentmondásos, átívelő fogalmi keretként használatos a szociális
gerontológiában. A szerzők a sikeres öregedés meghatározást igen problémásnak
tartják négy dimenzió mentén is, és az ezzel kapcsolatos aggályaikat
fogalmazzák meg ebben, a főként elméleti jellegű kritikai összefoglalóban.
Először is, a „sikeres öregedés”, figyelmen kívül hagyja a természetes
öregedési folyamatot, ezáltal okozva diszharmóniát test és lélek között.
Másodszor, mivel mindenek előtt a számszerűsíthető, kvalitatív aktivitást és az
„erkölcsi folytonosságot és elfoglaltságot” hangsúlyozza, elsiklik a mélyebb
vonatkozású, minőségi tapasztalatok felett. Harmadszor, a sikeres öregedés
kapitalista és fogyasztói összetevőire igen kevés figyelem irányul. Végül
pedig, ez egy olyan fogalom, amely a nyugati (főként amerikai) értékeken
alapul, emiatt pedig nem is alkalmazható könnyedén más kultúrákra.
Ennek okán a szerzők a harmonikus
öregedés elnevezést javasolják, mely a Jin-Jang filozófiából eredeztethető.
A harmónia így nem egyöntetűséget, sokkal inkább különbségeken alapuló
egyensúlyt jelent. Ennek az új megközelítésnek az a célja, hogy felismerje az
idős korban rejlő lehetőségeket és kihívásokat, csökkentse az aktivitás-, és
visszavonulási elméletek közötti nyomást, begyógyítsa a test-lélek integritást
és kihangsúlyozza az ember kölcsönösen függő természetét.
A fogalmi keret tehát változik, amely megkísérli
intellektuálisan is feltárni, hogy milyen összetevői vannak a „jó” időskornak,
valamint megpróbálja megragadni a globális öregedésben fellelhető kulturális
különbségeket is. Erre az elméleti erőfeszítésre pedig szükség van, egyrészt ha
azt szeretnénk, hogy megváltozzon a gerontológiában jelenleg is fennálló
(„adatokban gazdag, de elméletben szegény”) status quo, másrészt pedig, hogy
hozzájáruljon a kultúraközi gerontológiai kutatásokhoz, oktatáshoz és
kommunikációhoz is.
Az elméleti kritika jelentősége
A gerontológiai elméletek hiánya miatti, valamint a
forradalmi paradigmaváltás igényének és az elérhető konceptuális keretek
alkalmatlansága miatti aggodalom egy időben nagy visszhangot váltott ki a
szakterületen belül. Manapság már nem szűkölködünk elméletekben,
perspektívákban, melyek közül néhány: patológiai, aktivitási, visszavonulási,
fejlődési, szelektáló, optimalizáló, kompenzáló, idősödést leplező perspektíva
stb. Ugyanakkor mivel ezek az elméletek különváltak, a probléma értelmezése is
nagymértékben attól függ, hogy milyen megközelítést vallunk leginkább
magunkénak. Éppen ezért célszerű lenne egy integráló keretben gondolkozni, mely
magába olvasztja a mikro-, és makro elméleteket egyaránt.
Napjainkban a sikeres
öregedés a legdominánsabb és leggyakrabban hivatkozott fogalmi keret,
legyen bármilyen problémás is. Az elmélet, ironikus módon, kizárólag az
Egyesült Államokból származó empirikus adatokon nyugszik, mégis fenntartás
nélkül alkalmazzák számos eltérő kultúrára is.
Ebből kifolyólag a szerzők a pszichológia, szociológia és
filozófia tudományterületeit és szaknyelvét is felhasználva a harmonikus
öregedés-t javasolják a sikeres öregedés helyett, hiszen így a kulturális
különbségek is megragadhatók.
E tanulmány elsődleges célja tehát, hogy bemutassa, hogy
milyen hátrányai vannak, ha az öregedést sikeresnek vagy sikertelennek
aposztrofáljuk. A sikeresség ennek alapján tehát azt jelenti, hogy:
·
az idősek elkerülik a betegségeket, rokkantságot
·
magasan funkcionálnak mind fizikálisan, mind
pedig kognitív szinten,
·
valamint fenntartják szociális és produktív
aktivitásukat is.
Ez az elmélet tehát azt a rejtett üzenetet közvetíti, hogy
amennyiben egy idős ember ezekre nem képes, vagy a korosodási folyamat a
fentebb leírtaktól eltérő ütemben zajlik, úgy az öregedés sikertelen, nem
megfelelő.
Az örök ifjúság illúziója
A sikeres öregedésbe mára gyakorlatilag beágyazódott az a
meggyőződés, hogy a jó öregkort csak úgy lehet elérni, ha képesek vagyunk
megőrizni fiatalságunkat, aktivitásunkat, ha arra törekszünk, hogy életkorunk
minden apró jelét elrejtsük, ha a középkorúság értékeit akarjuk kiterjeszteni a
későbbi életünkre is. Nyilvánvalóan ez a felfogás egy nagyon elfogult és
tökéletlen képet fest az öregedésről, nemes egyszerűséggel figyelmen kívül
hagyva a természetes öregedési folyamatot, amely funkcióvesztéssel, és a
betegségekre, sőt a halálra való fokozottabb érzékenységgel jár együtt.
Emellett pedig az önmagunkkal kapcsolatos irreális elvárások komoly pszichés
problémákat okozhatnak, hisz a külső és belső énképünk összeütközésbe kerülhet
egymással, amely „hamis dualizmust” okozva, önmegtagadáshoz, sőt öngyűlölethez
is vezethet. Ráadásul a sikerességet, tulajdonképpen a „fehér, heteroszexuális
középosztálybeli férfi sztenderd” alapján mérjük, és nem foglalkozunk a
társadalmi hierarchia alacsonyabb részein lévőkkel, akik talán a
legvalószínűbben esnek áldozatául a sikeres öregedés főáramának, de ugyanilyen
vakok vagyunk az etnikai vagy nembeli különbségekre is.
Az öregedés elleni kimerítő harcok közepette pedig könnyen
elmulaszthatjuk felismerni és kiaknázni azokat a lehetőségeket, amelyeket csak
és kizárólag az időskor hordoz magában. Minden életkornak megvannak a saját
szépségei, így az idősödés is egyszerre több és kevesebb, mint a fiatalkor
volt.
Mit jelent az „erkölcsi folytonosság” és
mi hiányzik belőle?
Az öregedés sikeres/sikertelen kontinuum mentén való
értelmezése, inkább csak a mérhető kimeneteleket hangsúlyozza és pontosan a
„jó” megöregedés lényegét kerüli meg, vagyis, az egyén azon érzését, hogy az
élet egy olyan nagyszerű utazás, melynek minden pillanata megéri a fáradságot,
és, hogy azokat a kihívásokat melyekkel szembe került élete folyamán, sikeresen
teljesítette, miközben méltósága sértetlen maradt.
Az erkölcsi folytonosság/elfoglaltság, tulajdonképpen azt
jelenti, hogy az idős személy nyugdíjba vonulása után is teljesen aktív és
produktív marad, ezáltal elkerülve az esetleges leértékelést. Az USA-ban
sokszor előfordul, hogy a nyugdíjas polgári kezdeményezésekben vesz részt,
aktívan elköteleződik egy ügy mellett, hiszen ha a pihenésnek, családnak,
barátoknak szentelné magát, a társadalom a sikeres öregedés égisze alatt alulértékelné
őt. Természetesen semmi gond nincs azzal, ha valaki polgárilag elköteleződik
addig, amíg ez egyértelműen a saját döntése, és nem csupán a társadalom
elvárásának tesz eleget.
Miközben a társadalom a fizikai/polgári aktivitást
ráerőlteti az idősekre, egyszerűen nem veszi észre, hogy minél idősebb valaki,
annál gazdagabb spirituális tapasztalatai vannak, melyekből mindenki sokat
profitálhat. Ez a gondatlanság veszélyes lehet az idősek jólléte szempontjából,
és megakadályozhatja életkori kiteljesülésüket.
Visszaásni a gyökerekhez: a kapitalizmus
és fogyasztás
A kapitalista Amerika értékrendje szerint a függetlenség
és a termékenység a két legfőbb erő, és azt az idős személyt, aki nem képes
lépés tartani ezzel, könyörtelenül leértékelik. Ennek alapján, hajlamosak
vagyunk úgy vélni, hogy a sikeres öregedés egyéni választás eredménye,
ugyanúgy, ahogy a sikertelen öregedés is az egyén szubjektív felelősségén
nyugszik, ahogy az is rajtunk múlik, hogy hogyan őrizzük meg aktivitásunkat
sikeres öregedésünk közben.
Mindezeket az ideológiából származó problémákat a
fogyasztói társadalom újabbakkal tetézi. A sikeres öregedés elleni harcban
kínál fegyvertárat öregedés elleni kozmetikumok, fitnesz programok, plasztikai
műtétek formájában, saját testük börtönébe zárva a korosodó embereket. Az
öregedés elleni iparnak abszolút megfelel az öregedés, mint „betegség”
felfogás, hisz vég nélkül árusítják az öregedést lassító, megállító,
visszafordító szereket, így nem véletlenül ez az egyik legjövedelmezőbb ágazat
napjainkban.
Újabb probléma: Kulturális vakság
A sikeres öregedés meghatározás nyugati, elsősorban
észak-amerikai értékrenden alapul, mégsem korlátozzuk az elmélet
felhasználhatósági körét csak erre a kultúrára. Míg az amerikaiak legnagyobb
félelme az öregedéssel kapcsolatban, hogy elvesztik függetlenségüket, és
fizikailag hanyatlani kezdenek, addig a spanyol ajkú emberek családorientáltabb
felfogásuk miatt, a szeretteik elvesztésétől tartanak leginkább. Ugyanígy, míg
nyugaton az idős korral összefüggő kép inkább negatív, addig kelet-Ázsiában azt
vallják, hogy minden életkornak megvan a szépsége, minél idősebb valaki, annál nagyobb tiszteletnek kell övezni, illetve
meggyőződésük, hogy leginkább a kölcsönösen függő én-felfogás útján
valósíthatjuk meg önmagunkat.
Így tehát a sikeres öregedés sokkal szűkebb és
etnocentrikusabb meghatározás annál, hogy széleskörűen alkalmazni lehessen. Nem
veszi figyelembe a nemi, életkori társadalmi hierarchiabeli különbségeket, és
nem ismeri fel a korosodás folyamatának sokszínű és komplex voltát ebben a
folyamatosan növekvő és változó globalizált világban. Ebből kifolyólag a
szerzők a harmonikus öregedés
elnevezés bevezetését és használatát javasolják a gerontológiában.
A
harmonikus öregedés
A harmonikus öregedés gondolatát a keleti filozófiák
(konfucianizmus, taoizmus, buddhizmus) illetve a Jin-Jang ihlette. Ennek
alapján a harmóniát csak holisztikus szemléleti keretbe ágyazva lehet
megérteni, ahol az egymással ellentétben álló dolgok nemcsak, hogy tökéletesen
megférnek egymás mellett, de ki is egészítik egymást, ezáltal érve el a folyton
változó, dinamikus egyensúly állapotát. Ez a holisztikusság tetten érhető a
keleti gyógyászatban, ahol a nyugatival ellentétben, átfogóan próbálják meg kezelni a betegségeket, és a
testi tüneteken túl, a lelki és szociális tényezőkre is ugyanakkora hangsúlyt
fektetnek. Azt próbálják meg feltárni, hogy az egyénnek mit jelent a betegség
maga, szociális, kulturális és történelmi helyzete figyelembevételével.
Így tehát a harmonikus öregedés elméletében benne rejlik a
változás, egyszersmind a kognitív folytonosság, az előnyök és hátrányok, és ami
nagyon lényeges, az egyéni fókusz.
A harmonikus öregedés azt jelenti, hogy az idősek nem elkülönítve, hanem egyben kezelik testi és mentális állapotukat, szem előtt tartva, hogy csak akkor lehetnek teljesen egészségesek, ha mind fizikailag, mind pedig pszichésen összhangban vannak önmagukkal és a környezetükkel. Továbbá nagyon lényeges eleme az a kollektivista, kölcsönösen függő én-felfogást valló kultúráknak, hogy az időseket tisztelni kell, hiszen olyan bőséges élettapasztalattal rendelkeznek, melyek a fiatalabbak számára is iránymutatóak és tanulságosak lehetnek. A nyugati világtól eltérően az idősek támogatása, segítése ezen kultúráknak szerves részét képezik. A harmonikus öregedés koncepciójában emellett benne foglaltatik, hogy az időseknek meg kell tanulnia a változásokra, mint fejlődési lehetőséget hordozó kihívásokra tekinteni, ezáltal növelve önbecsülésüket, valamint akármilyen nehéznek is tűnik ez a nyugati (individualista) kultúrában élőknek, meg kell tanulni szembe nézni az elkerülhetetlennel, és a halálra, mint az élet természetes velejárójára és nem, mint megsemmisülésre tekinteni.
A harmonikus öregedés azt jelenti, hogy az idősek nem elkülönítve, hanem egyben kezelik testi és mentális állapotukat, szem előtt tartva, hogy csak akkor lehetnek teljesen egészségesek, ha mind fizikailag, mind pedig pszichésen összhangban vannak önmagukkal és a környezetükkel. Továbbá nagyon lényeges eleme az a kollektivista, kölcsönösen függő én-felfogást valló kultúráknak, hogy az időseket tisztelni kell, hiszen olyan bőséges élettapasztalattal rendelkeznek, melyek a fiatalabbak számára is iránymutatóak és tanulságosak lehetnek. A nyugati világtól eltérően az idősek támogatása, segítése ezen kultúráknak szerves részét képezik. A harmonikus öregedés koncepciójában emellett benne foglaltatik, hogy az időseknek meg kell tanulnia a változásokra, mint fejlődési lehetőséget hordozó kihívásokra tekinteni, ezáltal növelve önbecsülésüket, valamint akármilyen nehéznek is tűnik ez a nyugati (individualista) kultúrában élőknek, meg kell tanulni szembe nézni az elkerülhetetlennel, és a halálra, mint az élet természetes velejárójára és nem, mint megsemmisülésre tekinteni.
Összefoglalás
A cikk szerzői a sikeres öregedés meghatározással
kapcsolatban számos aggodalmat vázoltak fel, és megoldásként a harmonikus
öregedés elnevezést javasolják. A sikeres öregedés az egyénre, a folyamatos
elfoglaltságra és aktivitásra helyezi a legnagyobb hangsúlyt, a harmonikus
öregedés ezzel szemben kiemeli, hogy a test és lélek ellentétének együtt kell
léteznie, fontosak a harmonikus családi kapcsolatok és szociális háló, és az
időskor kihívásaihoz és változásaihoz való kiegyensúlyozott hozzáállás. Ennek
alapján nyilvánvalóan szükség van egy paradigmaváltásra, egy sokkal nyitottabb,
megértőbb, liberális elméleti és gyakorlati szemléletre, amely a kölcsönösen
függő felfogásban és a kulturális sokszínűség tiszteletében találja meg a
harmonikus, boldog öregkor lényegét. A harmonikus öregedés pedig az időskornak
pontosan ezt a dialektikus, és holisztikus megközelítését adja, lehetőséget
teremtve arra, hogy a széttagolt, sokféle öregkorral foglalkozó elméletet
összekapcsolja.
A harmonikus öregedés meghatározás a testi és mentális
egészséget egyaránt magában foglalja, ezáltal hozzájárul belső és külső
énképünk integrálásához és segít lecsillapítani az öregedés elleni harcot
(amely egy jól kitalált marketing stratégia része) azzal, hogy tudatosítja az
időskor jelentőségét. Mivel a harmónia a különbségek elismerésén és nem az uniformitáson
alapul, kiemelt jelentőséget tulajdonít az életkornak, etnikai hovatartozásnak,
szocioökonómiai státusznak. Végül pedig a harmónia dinamikus fogalomként írható
le, hiszen aki harmonikusan öregszik, az képes megragadni és maximális
mértékben kiaknázni az életkori változásokban rejlő lehetőségeket.
Dióhéjban összefoglalva kijelenthető, hogy a harmonikus
öregedés egy olyan sok elemet magában foglaló felfogás, amelyben megvan az
alkalmazkodás, rugalmasság képessége, s amely így felülemelkedhet az etnocentrizmus-on,
így változtatva elméletekben és adatokban egyaránt gazdag tudományterületté a
szociális gerontológiát.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése