A munka
világa felé: a mentális egészséget és az alapképzés utáni átmenetet megcélzó
intervenció hatásai a finn iskolarendszerben
Vouri,
J., Koivisto, P., Mutanen, P., Jokisaari, M., Salmela-Aro, K. (2008): Towards
Working Life: Effects of an intervention on mental health and transition to
post-basic education. Journal of
Vocational Behavior 72. 67–80
Készítette: Pálfy Réka
Bevezetés
A
gyorsan változó munkaerőpiac világában a tanulmányok és egyéni karrier kezelése
szükségessé teszi a megfelelő oktatást, s folyton fejlődő professzionális
készségek meglétét. Sok fiatal nehézséget tapasztal a reális karrier tervek
kialakításánál, mivel nem kapják meg az elégséges útmutatást, információt a
karrier, vagy a tanulmányok megválasztására vonatkozóan. Azoknál a serdülőknél,
akik gyenge tanulmányi eredményekkel rendelkeznek, s lemorzsolódnak, megnő a
kockázata az alacsony minőségű foglalkoztatásnak, alulfoglalkoztatottságnak,
munkanélküliségnek. Mindemellett megnő az esélye annak is, hogy romlik a
mentális egészségük. Ezekből következik, hogy nagy kihívás kialakítani egy
olyan iránymutató rendszert, ami hatékonyan segíti a fiatalokat szembenézni azokkal
a kihívásokkal, amik a középiskolába való átmenet jellemzik
A tanulmány célja az volt, hogy
megvizsgálja, hatékony-e az intervenció az átmenttel való jobb megküzdésben, a
mentális egészség támogatásában, felkészülté teszi-e őket a tanulmányok folytatására.
A finn iskolarendszer
A finn serdülők 9 év alatt,
15-16 éves korukra teljesítik az alapképzést. A tavaszi félévben a
kilencedikeseknek döntést kell hozniuk a további tanulmányaikra vonatkozóan.
Választhatják az általános és a szakmai felső-középfokú oktatási intézményeket.
Előbbi inkább a további tanulmányokra, egyetemre készít fel, míg utóbbi mind a
munka világára, mind további felsőfokú intézménybe való belépésre. A serdülők
mintegy 84%-a fejezi be a két középfokú képzés valamelyikét.
A serdülők karrierjének
fejlesztése: összefüggés a személyes jellemzők és szociális kontextus között
Számos jellemző (pl.
énhatékonyság, érdeklődés) hatással van az alap- és középfokú képzések közötti
átmenetre. Azok, akiknek valamilyen tanulási nehézsége van (pl. diszlexia),
kisebb arányban folytatják tanulmányaikat az általános középfokú oktatási
intézmények valamelyikében. Összefüggés találtak a tanulási nehézségek és a
depresszív tünetek között is, habár ezek az eredmények vegyesek. A tanulási
nehézségek összefügghetnek az iskolai kiégéssel is. Más kutatások kimutatták,
hogy a depressziós tanulók körében rosszabb az iskolai teljesítmény, illetve
kevesebb és kevésbé hatékony coping stratégiával rendelkeznek a többiekhez
viszonyítva. A személyes tényezők mellett környezeti hatások is befolyásolják a
fiatalok karrier-fejlődését. Úgy tűnik, hogy a szociális kapcsolatok fontos
szerepet játszanak egy új területre való átmenet során (pl. a fiatalok
információt kaphatnak a lehetőségekről a szociális kapcsolatok által). Azok a
serdülők, akik sikerrel vették az átmenet kihívásait, több olyan felnőtt
kapcsolatról számoltak be, akik különböző módon segítették őket, míg akik
sikertelenek voltak ebben a tekintetben, a támogató felnőttek hiányáról
számoltak be.
Toward Working Life csoportos
módszer
Az intervenció célja, hogy
növelje a felkészültséget az alapképzés utáni átmenet során, segítse a tanulók
szakmával kapcsolatos ismereteit, illetve a karriertervezést, s megtanítsa őket
olyan stratégiákra, amik segítségével megvalósíthatják terveiket. Az
intervenció felhasznál aktív tanulási folyamatokat, hogy növelje a
felkészültséget és az én-hatékonyságot. Továbbá ellátja a tanulókat olyan
képességekkel, amik segítségével előre láthatják a visszaeséseket, kudarcokat,
s a megküzdéshez szükséges stratégiákat. Az alábbi 5 technikát alkalmazták a
felkészültség növelésére:
Karrier
management készségek tréning: a résztvevőket workshopokban
bátorítják arra, hogy megfogalmazzanak és gyakoroljanak speciális készségeket,
pl. karrierrel kapcsolatos információk keresése, tervek készítése, az
élet-hosszú tanulás gondolatának internalizálása.
Aktív
tanítási-tanulási módszer: frontális oktatási módszerek helyett
előnyben részesítik a kis és nagycsoportos megbeszélést, szerepjátékokat, maga
a résztvevő személy az, akik kontrollt gyakorol a tanulási folyamat felett. A
csoportvezető legfőbb feladata a gyakorlatok bemutatása és az, hogy facilitálja
a tanulási folyamatot, vezesse a résztvevőket a kívánt cél felé.
Szupportív
tanulási környezet: a tréner azon dolgozik, hogy kialakuljon egy
támogató tanulási környezet, ami képessé teszi a résztvevőket kölcsönös
segítség nyújtására, illetve arra, hogy tanuljanak egymástól.
Kudarc,
visszaesés elleni beoltás: probléma-megoldó folyamatokra irányítja a
figyelmet, aminek során a résztvevők megtanulnak megküzdeni az akadályokból,
kudarcokból fakadó stresszel, amivel a tanulmányok, munka során
szembesülhetnek. A csoport meghatározza a lehetséges akadályokat, kudarclehetőségeket,
megoldásokat dolgoz ki rájuk, majd gyakorolja a leküzdésüket.
Szakképzett
trénerek vesznek részt: a program megvalósíthatósága megköveteli,
hogy a trénerek tisztában legyenek a fő módszerekkel, komponensekkel. A
trénerek azt az instrukciót kapták, hogy építsék ki a bizalmat és párban
dolgozzanak.
Hipotézisek
1.
Az intervenció megnöveli a tanulmányok
elkezdését az általános vagy szakmai közép-felsőfokú intézményekben
2.
A program hatására több lesz a tanulmányokkal,
karrierrel kapcsolatos szociális kapcsolatok száma és a felnőttekkel való
kontaktus.
3.
A program csökkenti a depresszív tüneteket és az
iskolai kiégést a középfokú intézményekben
4.
A mentális egészségre vonatkozó hatás nagyobb
lesz azok körében, akiknél nagyobb a depresszió rizikója.
5.
A programnak nagyobb hatásai lesznek a
tanulásban és mentális egészségben azok körében, akik valamilyen tanulási
nehézséggel, diszlexiával küzdenek
Módszer
Résztvevők, folyamat
A vizsgálat 11 iskolában
zajlott, két közepes méretű finn városban: Poriban és Hyvinkää-ben a
2003-2004-es és 2004-2005-ös tanévben. Minden iskolában 4-8 kilencedikes,
végzős évfolyam kapott meghívást egy tájékoztatóra, ahol kitöltötték az első
kérdőívcsomagot (alapszint), s informálták őket a vizsgálatról. Mind az 1088
végzős tanuló beleegyezett a részvételbe. Ezt követően véletlenszerűen vizsgálati
és kontrollcsoportba osztották őket. A vizsgálati csoport részt vett a
programon, míg a kontrollcsoport a hagyományos iskolai munkában. Végül a
vizsgálatba 1034 diák adatai kerültek bevonásra. Közülük 11% számolt be
tanulási nehézségről, vagy diszlexiáról. Az első mérés az első nap végén
történt, míg a második mintegy egy évvel a program után, amikor a legtöbb diák
folytatta tanulmányait az alapképzés után.
Vizsgálati helyzet
A program kb. 15 órát tartott
szünetekkel együtt. A workshopok 4-5 nap alatt teljesítették a tréninget. Ennek
során a fent részletezett gyakorlatokon vettek részt, s ezen túl látogatást
tettek a helyi munkaügyi hivatalnál is, ahol interjút készíthettek a
személyzettel, s megtanultak használni egy hivatást választó programot a Finn Munkaügyi
Hivatal honlapján. Minden tréner részt vett egy három napos képzésen, majd
párban dolgoztak. Ezen kívül ajánlott volt, hogy legalább a pár egyik tagjának
legyen tapasztalata hasonló programról. A trénerek pontos manuált kaptak, ami
részletes információkat tartalmazott a gyakorlatok lebonyolításáról. A program
alatt szupervizorok és a kutatók felügyelték a trénerek és az iskola igazgató
munkáját.
Mérőeszközök, kérdések
·
SES mérése: szülők foglalkozása
·
iskolai osztályzatok, tanulmányi helyzet
·
szociális kapcsolatok (kik azok, akikkel fontos
dolgokról beszélget – írjon le a személyeket és nevezze meg, milyen
kapcsolatban vannak), szociális kapcsolatok száma.
·
depresszív tünetek: finn DEPS skála az alábbi
területekre vonatkozva: alvási probléma, levertség érzése, annak érzése, hogy
minden extra erőfeszítést igényel, energiahiány, magány, jövő reménytelensége,
nincs élvezet az életben, értelmetlenség érzése, annak érzése, hogy minden
kellemes dolog hiányzik az életből, apátia.
·
iskolai kiégés: Iskolai Kiégés Skála (Salmela-Aro and Näätänen, 2005)
·
tanulási nehézségekre vonatkozó kérdés
·
az intervenció integritására vonatkozó kérdések
Eredmények
Hipotézis 1:
Az utánkövetésből kiderült, hogy összesen 11
serdülő nem folytatta tanulmányait, ezek közül 6 volt a kontroll csoportban.
Hipotézis 2:
Az intervenció növelte azoknak
a szociális kapcsolatoknak a számát, akik bevonódtak a tanulmányokkal,
karrierrel kapcsolatos beszélgetésekbe.
Hipotézis 3,4,5:
A 4. hipotézis igazolódott, az
intervenciónak a mentális egészség tekintetében azok körében volt a legnagyobb
hatása, akik a depresszió szempontjából rizikós csoportba tartoztak. Az
intervenció szignifikánsan csökkentette a kiégést azoknál, akik valamilyen
tanulási nehézséggel küzdöttek, vagy veszélyeztetettek voltak depresszió
tekintetében.
Megbeszélés
Az
eredmények azt mutatják, hogy az intervenciós csoport tagjai több tanulmányi és
karrier szempontból fontos szociális kapcsolatról számolnak be és a felnőttek
száma is növekedett a szociális hálójukban. A fontos személyek forrást
biztosíthatnak, ilyen lehet az útmutatás, s ez nagyobb hatással lehet a
serdülők karrier terveire, mint a kortársak. Másrészt, a szociális
kapcsolatokban történt változások az is indikálhatják, hogy az intervenciós
csoport tagjai elkötelezettebbek a karrier terveikkel kapcsolatban, s
aktívabbak a szociális erőforrásai mobilizálásában, hogy megbeszéljék a
tanulmányaikkal, karrierjükkel kapcsolatos fontos témákat.
A programnak nem volt főhatása
a mentális egészségre az egész csoportot tekintve, azonban interakciós hatás
mutatkozott a kezdeti depressziós rizikóval a depresszív tünetekre nézve.
Szintén interakciós hatása mutatkozott a programnak a depresszió rizikójával és
a tanulási nehézségekkel az iskolai kiégés kapcsán. Azoknál volt a legnagyobb
hatása a programnak, akik magas depresszió rizikóval és tanulási nehézséggel
rendelkeztek. Az interakciós eredményekből arra lehet következtetni, hogy a
magas rizikójú csoportokat érdemes megcélozni az intervenciós programmal.
Következtetések
Összefoglalva az látszik, hogy
a csoport-alapú preventív módszer segít a fiataloknak abban, hogy jobban
megküzdjenek az alapképzés utáni átmenettel. Segíthet abban is, hogy aktiválni
tudják a szociális kapcsolataikat, ami fontos szerepet játszik a jövőbeni tanulmányokkal,
karrierrel kapcsolatos információk megszerzésében. A csoportos módszer hasznos
lehet a felsőfokú képzésekkel kapcsolatos döntések meghozásában is, azonban ez
a terület további kutatásokat igényel.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése