2012. december 14., péntek


A „Healthy Buddies”, egy  iskolai, kortárs vezette, egészségfejlesztő program hatékonysága általános iskolákban

Campbell A. C.,Barnum D., Ryden V., Ishkanian S., Stock S., Chanoine J.-P. (2012): The effectiveness of the implementation of Healthy Buddies, a school-based peer-led health promotion program in elementary schools Can J Diabetes 36, 181-186

Az összefoglalót készítette: Benedek Noémi

Bevezetés 
            Az inzulinrezisztencia és 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának legfontosabb környezeti előidézője a magas kalória bevitel és a mozgásszegény életmód, amely az elhízáshoz vezet. Kanadában 1981 óta a testtömeg index (BMI) 0.1 kg/m2-es növekedése figyelhető meg fiú és lány gyermekeknél egyaránt, a legtöbb korosztályban. Jelenleg a 2 és 17 év közötti gyermekek 26%-a túlsúlyos vagy elhízott. Az utóbbi két évtizedben az elhízottság járványszerű terjedése gyermekek és serdülők körében a 2-es típusú diabétesz incidenciájának növekedéséhez vezetett. A 2-es típusú cukorbetegség prevenciója tehát a túlsúly megelőzését és kezelését kell, hogy megcélozza. Mivel a már kialakult túlsúlyt rendkívül nehéz kezelni, a megelőzésre kell nagy hangsúlyt fektetni.
            Az iskolai környezet megfelelő helyszín lehet az egészségfejlesztő üzenetek gyerekeknek – és szüleiknek - való átadására. A gyerekek sok időt töltenek az iskolában, így gyakorolhatják is a tanultakat. Az iskolában zajló aktivitások az összes jelenlévő gyerekhez eljutnak szocioökonómiai státusztól, etnikumtól vagy lakóhelytől függetlenül. Az egészségfejlesztő intervenciók a diákok tudását bővítik, amely remélhetőleg az attitűdre és a viselkedésre is hatással van.
            A WHO (World Healh Organization) arról számol be, hogy az iskolai egészségfejlesztő intervenciók akkor hatékonyak, ha multifaktoriálisak, intenzívek, az egész iskolát bevonják és legalább egy évig tartanak. Továbbá középiskolában a program sikeressége attól is függ, hogy olyan személy hajtja-e végre, aki nem az osztály tanára és a program támogatja-e az inaktivitás csökkentését.
            A „Healty Buddies” programot Brit Kolumbiában fejlesztették ki és 2002 és 2004 között ki is próbálták két iskolában. A „Healty Buddies” iskolai, tanárok által irányított, de kortársak által levezetett egészségfejlesztő program, amely azáltal, hogy információt nyújt, és a pozitív attitűdöt illetve viselkedést támogatja, hozzásegíti az általános iskolás gyerekeket, hogy egészségesebb életet éljenek. A program az egészséges életmód 3 komponensét hangsúlyozza: fizikai aktivitás, egészséges étkezés és egészséges testkép kialakítása. A program az összes gyereknek megfelelő súlytól függetlenül. Az idősebb 4.-7. osztályos diákok egy egészséges életmódról szóló leckét kapnak egy tanártól, amit aztán megtanítanak a fiatalabb „pajtásuknak” (óvodától 3. osztályig). Ebben a randomizált vizsgálatban a beavatkozást egy külsős tanár végezte. A kontrollcsoporthoz képest az intervencióban résztvevő diákok nagyobb fejlődést mutattak az egészséges életmóddal kapcsolatos tudás, viselkedés és attitűdök terén. Óvoda-3. osztályos gyerekeknél lassabb vérnyomás emelkedést, 4.-7. osztályosoknál lassabb testtömeg index növekedést tapasztaltak.
            A „Healthy Buddies” programot már dél Manitoba vidéki területein is alkalmazták, ahol hatékony volt a súlygyarapodás és a derékbőség csökkentésében olyan bennszülött közösségekben, ahol a túlsúly és elhízottság előfordulása 36%. A program bevezetését más területeken, továbbá külföldön: Németországban és a Kelet Mediterrán térségben is tervezik.
            Jelen kutatás elsődleges célja az volt, hogy megvizsgálja a program hatékonyságát a diákok egészséges életmódról való tudása, viselkedése, szokásaik és attitűdjük által a nem randomizált kontrollhoz viszonyítva. Annak a változtatásnak a hatását is mérik, hogy fenntarthatóság céljából nem külsős, hanem az intézmény saját tanárai hajtják végre a programot. A magasságban, súlyban, BMI-ben, vérnyomásban és szívritmusban bekövetkező változásoknak a konkrét leírását is célul tűzték ki, továbbá a tanárok és diákok elégedettségének mérését.

Módszer         
            45 állami általános iskola vezette be a „Healthy Buddies” programot egy tanéven keresztül. 21 egészséges életmód leckét tanítanak egy tanévben. A tanév kezdetén 4.-7. osztályos tanulókat óvodás-3. osztályos diákokkal párosítanak össze. Mindegyik héten a 4.-7. osztályos diákok egy 45 perces egészséges életmód leckét kaptak közvetlenül az intervenciós tanártól. A 4.-7. osztályos diákok ezután az óvodás-3. osztályos diákjaiknak 30 percben megtanítják a tananyagot többféle módszert alkalmazva (játékok, bemutatások, művészeti tevékenység). Az év első felében a pár tagjai között a kapcsolatkialakítás illetve elmélyítés van előtérben, valamint az egészséges életmód 3 fő összetevőjét veszik át. A tanév második felében az egészséges életmóddal kapcsolatos kihívásokkal és ezen akadályok leküzdésével foglalkoznak (pl. média). Mindegyik pár kétszer 30 percet tölt fizikai aktivitással a gimnáziumban, ilyenkor a két osztály egyik tornázik. A párokat évente egyszer változtatják és a kevésbé alkalmas idősebb diákokat jobb vezetői készséggel rendelkező idősebb diákokkal párosítják össze.
            Költségvetési keret miatt a felmérést nem végezték el mind a 45, csupán az önként jelentkező 6 iskolában.
            A finanszírozás típusa miatt kontrollcsoportot nem tudtak bevonni a vizsgálatba. Azonban két további iskolát vontak be, ahol nem történt intervenció és ahol felvették a kérdőíveket a tanév elején és végén.     

Eredmények
            Óvodás-3. osztályos gyerekek között az egészséggel kapcsolatos tudás szignifikánsan növekedett az intervenciós, de nem az összehasonlításként szolgáló iskolákban.  4.-7. osztályos tanulók között szignifikáns növekedés volt tapasztalható a tudás pontszámokban mind az intervenciós, mind az összehasonlító iskolákban. Az eredményekben való változás szignifikánsan különbözött az intervenciós iskolákban az összehasonlító iskolákhoz képest mind az óvoda-3. osztály, mind a 4.-7. osztályos diákok körében.
            Viselkedés pontszámokban nem voltak szignifikáns különbségek intervenciós és összehasonlításként szolgáló iskolák között.
            Óvoda-3. osztályos gyerekek körében az egészséges szokások pontszám szignifikánsan növekedett az intervenciós, de nem az összehasonlító iskolákban.
            Az intervenciós iskolákban mind az 5 kérdésre adott válasz szignifikánsan javult, míg az összehasonlító iskolákban csak a 2. és 4. kérdésnél volt tapasztalható javulás, bár a megfigyelt változásokban nem volt statisztikailag szignifikáns különbség az összehasonlító és intervenciós iskolák között.
            Mint, ahogy várható volt, a testsúly, magasság, és BMI szignifikánsan növekedett minden korosztályban.
            A legtöbb óvoda-3. osztályos gyereknek vagy pozitív, vagy semleges véleménye volt a programról. Szerették, hogy az osztályuk része a programnak, úgy érezték, hogy a programnak köszönhetően egészségesebbek lettek, szerettek az idősebb barátjukkal dolgozni, és úgy érezték, hogy az idősebb haver segített nekik a hatékonyabb tanulásban. Hasonlóképpen a 4.-7. osztályos gyerekeknek is tetszett a program, úgy érezték, hogy felvértezte őket egy egészségesebb életstílusra, jobb egészséggel kapcsolatos döntéseket hoznak, és sokat tanultak azáltal, hogy ők voltak az idősebb „pajtás”.
            A tanárok úgy vélték, hogy a program hasznos volt a gyerekek egészségi problémáinak megszólításában, hogy a gyerekek nagyobb tudatosságot mutatnak és az attitűdjeikben és viselkedésükben is történt változás a sikeres egészségfejlesztés érdekében.

Diszkusszió    
            A kutatás korlátai közé tartozik, hogy nem volt formális kontroll csoport, illetve az önként jelentkező iskolákat mérték, ami torzításhoz vezethet. Összességében a „Healthy Buddies” Brit Kolumbia különböző iskolai környezeteiben való széleskörű bevezetése és általános iskolai tanárok általi kivitelezése hatékonynak bizonyult, és úgy tűnik, hogy hosszabb távon is fenntartható lenne. A „Healthy Buddies” nem csak a 4.-7., hanem az óvodás-3. osztályos gyerekek között is fejleszti az egészségről való ismereteket, ami pozitív hatást gyakorolhat a viselkedésre, attitűdökre és szokásokra.  

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése