A „Healthy Buddies”, egy iskolai, kortárs vezette, egészségfejlesztő program hatékonysága általános
iskolákban
Campbell A. C.,Barnum D., Ryden V., Ishkanian S., Stock
S., Chanoine J.-P. (2012): The effectiveness of the implementation of Healthy
Buddies, a school-based peer-led health promotion program in elementary schools Can J Diabetes 36, 181-186
Az összefoglalót készítette: Benedek Noémi
Bevezetés
Az
inzulinrezisztencia és 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának legfontosabb
környezeti előidézője a magas kalória bevitel és a mozgásszegény életmód, amely
az elhízáshoz vezet. Kanadában 1981 óta a testtömeg index (BMI) 0.1 kg/m2-es
növekedése figyelhető meg fiú és lány gyermekeknél egyaránt, a legtöbb
korosztályban. Jelenleg a 2 és 17 év közötti gyermekek 26%-a túlsúlyos vagy
elhízott. Az utóbbi két évtizedben az elhízottság járványszerű terjedése
gyermekek és serdülők körében a 2-es típusú diabétesz incidenciájának
növekedéséhez vezetett. A 2-es típusú cukorbetegség prevenciója tehát a túlsúly
megelőzését és kezelését kell, hogy megcélozza. Mivel a már kialakult túlsúlyt
rendkívül nehéz kezelni, a megelőzésre kell nagy hangsúlyt fektetni.
Az
iskolai környezet megfelelő helyszín lehet az egészségfejlesztő üzenetek
gyerekeknek – és szüleiknek - való átadására. A gyerekek sok időt töltenek az
iskolában, így gyakorolhatják is a tanultakat. Az iskolában zajló aktivitások
az összes jelenlévő gyerekhez eljutnak szocioökonómiai státusztól, etnikumtól
vagy lakóhelytől függetlenül. Az egészségfejlesztő intervenciók a diákok
tudását bővítik, amely remélhetőleg az attitűdre és a viselkedésre is hatással
van.
A WHO
(World Healh Organization) arról számol be, hogy az iskolai egészségfejlesztő
intervenciók akkor hatékonyak, ha multifaktoriálisak, intenzívek, az egész
iskolát bevonják és legalább egy évig tartanak. Továbbá középiskolában a
program sikeressége attól is függ, hogy olyan személy hajtja-e végre, aki nem
az osztály tanára és a program támogatja-e az inaktivitás csökkentését.
A
„Healty Buddies” programot Brit Kolumbiában fejlesztették ki és 2002 és 2004
között ki is próbálták két iskolában. A „Healty Buddies” iskolai, tanárok által
irányított, de kortársak által levezetett egészségfejlesztő program, amely azáltal,
hogy információt nyújt, és a pozitív attitűdöt illetve viselkedést támogatja, hozzásegíti
az általános iskolás gyerekeket, hogy egészségesebb életet éljenek. A program
az egészséges életmód 3 komponensét hangsúlyozza: fizikai aktivitás, egészséges
étkezés és egészséges testkép kialakítása. A program az összes gyereknek
megfelelő súlytól függetlenül. Az idősebb 4.-7. osztályos diákok egy egészséges
életmódról szóló leckét kapnak egy tanártól, amit aztán megtanítanak a
fiatalabb „pajtásuknak” (óvodától 3. osztályig). Ebben a randomizált
vizsgálatban a beavatkozást egy külsős tanár végezte. A kontrollcsoporthoz
képest az intervencióban résztvevő diákok nagyobb fejlődést mutattak az
egészséges életmóddal kapcsolatos tudás, viselkedés és attitűdök terén. Óvoda-3.
osztályos gyerekeknél lassabb vérnyomás emelkedést, 4.-7. osztályosoknál lassabb
testtömeg index növekedést tapasztaltak.
A
„Healthy Buddies” programot már dél Manitoba vidéki területein is alkalmazták,
ahol hatékony volt a súlygyarapodás és a derékbőség csökkentésében olyan
bennszülött közösségekben, ahol a túlsúly és elhízottság előfordulása 36%. A
program bevezetését más területeken, továbbá külföldön: Németországban és a
Kelet Mediterrán térségben is tervezik.
Jelen
kutatás elsődleges célja az volt, hogy megvizsgálja a program hatékonyságát a
diákok egészséges életmódról való tudása, viselkedése, szokásaik és attitűdjük
által a nem randomizált kontrollhoz viszonyítva. Annak a változtatásnak a
hatását is mérik, hogy fenntarthatóság céljából nem külsős, hanem az intézmény
saját tanárai hajtják végre a programot. A magasságban, súlyban, BMI-ben,
vérnyomásban és szívritmusban bekövetkező változásoknak a konkrét leírását is
célul tűzték ki, továbbá a tanárok és diákok elégedettségének mérését.
Módszer
45
állami általános iskola vezette be a „Healthy Buddies” programot egy tanéven
keresztül. 21 egészséges életmód leckét tanítanak egy tanévben. A tanév
kezdetén 4.-7. osztályos tanulókat óvodás-3. osztályos diákokkal párosítanak
össze. Mindegyik héten a 4.-7. osztályos diákok egy 45 perces egészséges
életmód leckét kaptak közvetlenül az intervenciós tanártól. A 4.-7. osztályos
diákok ezután az óvodás-3. osztályos diákjaiknak 30 percben megtanítják a
tananyagot többféle módszert alkalmazva (játékok, bemutatások, művészeti
tevékenység). Az év első felében a pár tagjai között a kapcsolatkialakítás
illetve elmélyítés van előtérben, valamint az egészséges életmód 3 fő
összetevőjét veszik át. A tanév második felében az egészséges életmóddal
kapcsolatos kihívásokkal és ezen akadályok leküzdésével foglalkoznak (pl.
média). Mindegyik pár kétszer 30 percet tölt fizikai aktivitással a
gimnáziumban, ilyenkor a két osztály egyik tornázik. A párokat évente egyszer
változtatják és a kevésbé alkalmas idősebb diákokat jobb vezetői készséggel
rendelkező idősebb diákokkal párosítják össze.
Költségvetési
keret miatt a felmérést nem végezték el mind a 45, csupán az önként jelentkező
6 iskolában.
A
finanszírozás típusa miatt kontrollcsoportot nem tudtak bevonni a vizsgálatba.
Azonban két további iskolát vontak be, ahol nem történt intervenció és ahol
felvették a kérdőíveket a tanév elején és végén.
Eredmények
Óvodás-3.
osztályos gyerekek között az egészséggel kapcsolatos tudás szignifikánsan
növekedett az intervenciós, de nem az összehasonlításként szolgáló
iskolákban. 4.-7. osztályos tanulók
között szignifikáns növekedés volt tapasztalható a tudás pontszámokban mind az
intervenciós, mind az összehasonlító iskolákban. Az eredményekben való változás
szignifikánsan különbözött az intervenciós iskolákban az összehasonlító
iskolákhoz képest mind az óvoda-3. osztály, mind a 4.-7. osztályos diákok
körében.
Viselkedés
pontszámokban nem voltak szignifikáns különbségek intervenciós és
összehasonlításként szolgáló iskolák között.
Óvoda-3.
osztályos gyerekek körében az egészséges szokások pontszám szignifikánsan
növekedett az intervenciós, de nem az összehasonlító iskolákban.
Az
intervenciós iskolákban mind az 5 kérdésre adott válasz szignifikánsan javult,
míg az összehasonlító iskolákban csak a 2. és 4. kérdésnél volt tapasztalható
javulás, bár a megfigyelt változásokban nem volt statisztikailag szignifikáns
különbség az összehasonlító és intervenciós iskolák között.
Mint,
ahogy várható volt, a testsúly, magasság, és BMI szignifikánsan növekedett
minden korosztályban.
A
legtöbb óvoda-3. osztályos gyereknek vagy pozitív, vagy semleges véleménye volt
a programról. Szerették, hogy az osztályuk része a programnak, úgy érezték,
hogy a programnak köszönhetően egészségesebbek lettek, szerettek az idősebb
barátjukkal dolgozni, és úgy érezték, hogy az idősebb haver segített nekik a
hatékonyabb tanulásban. Hasonlóképpen a 4.-7. osztályos gyerekeknek is tetszett
a program, úgy érezték, hogy felvértezte őket egy egészségesebb életstílusra,
jobb egészséggel kapcsolatos döntéseket hoznak, és sokat tanultak azáltal, hogy
ők voltak az idősebb „pajtás”.
A tanárok
úgy vélték, hogy a program hasznos volt a gyerekek egészségi problémáinak
megszólításában, hogy a gyerekek nagyobb tudatosságot mutatnak és az attitűdjeikben
és viselkedésükben is történt változás a sikeres egészségfejlesztés érdekében.
Diszkusszió
A
kutatás korlátai közé tartozik, hogy nem volt formális kontroll csoport, illetve
az önként jelentkező iskolákat mérték, ami torzításhoz vezethet. Összességében
a „Healthy Buddies” Brit Kolumbia különböző iskolai környezeteiben való széleskörű
bevezetése és általános iskolai tanárok általi kivitelezése hatékonynak
bizonyult, és úgy tűnik, hogy hosszabb távon is fenntartható lenne. A „Healthy
Buddies” nem csak a 4.-7., hanem az óvodás-3. osztályos gyerekek között is
fejleszti az egészségről való ismereteket, ami pozitív hatást gyakorolhat a
viselkedésre, attitűdökre és szokásokra.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése