Az „irányított üzenetek”* hatásvizsgálata a fizikai
aktivitás elősegítésére, egészségügyi ellátásban alig részesülő felnőttek
körében
*(Az angol „message tailoring” kifejezést, értelmének
megfelelően, de különböző formákban lefordítva használom.)
Martinez, J. L.,
Duncan, L. R., Rivers, S. E., Latimer, A. E. és Salovey, P. (2013). Examining
the use of message tailoring to promote physical activity among medically
underserved adults. Journal of Health Psychology 18(4),
470-476.
Az összefoglalót
készítette: Járó Brigitta
Absztrakt
A tanulmányban azt vizsgálták,
hogy ha a hírközlés formája a célszemélyek regulációs (szabályozó) fókuszához (pl.
prevenció vagy promóció típusú beállítottságukhoz) illesztett, az növeli-e a
testmozgásra vonatkozó szándékot és a tényleges viselkedést egy egészségügyi
ellátásban alig/nem részesülő mintán. Az angolt második nyelvként (nem
anyanyelvként) használó felnőtt hallgatóknak tartottak testmozgással
kapcsolatos oktatást különböző megközelítésből. Az üzenet típusának szignifikáns
főhatása volt; az promóció-fókuszú óra résztvevői nagyobb testmozgás iránti
szándékról, törekvésről számoltak be, mint a prevenció-fókuszú információt
kapók. Sem a szándék, sem a viselkedés nem volt nagyobb azoknál, akik saját
regulációs beállítódásukhoz illeszkedő formában kapták meg ugyanazt az információt.
(Az információ irányított/manipulált „tálalásának” összefüggései kerülnek
megvitatásra.)
Elméleti háttér
A
spanyolajkú populáció az Egyesült Államok népességének 16 %-át teszi ki és a
legnagyobb, leggyorsabban gyarapodó kisebbségnek számít. A nem-spanyol
etnikumhoz képest ők kevésbé/nem részesülnek orvosi-egészségügyi ellátásban,
közel 31%-uknak társadalombiztosítása sincs, így az egészségben fennálló
különbségek jelentős népegészségügyi kihívást jelentenek, különösen, hogy e
kisebbség létszáma a század közepére megduplázódik.
Az
egészségbeli egyenlőtlenségeket célzó intervenciók közül (az alapellátásban sem
részesülőknél) mindenképpen a közösségen alapuló egészségvédő beavatkozások
tűnnek ígéretesnek, melyek során irányított informálási technikák használhatók
a megelőzés (fizikai aktivitás, zöldség-gyümölcs fogyasztás) és a monitorozó
viselkedés (Martinez és mtsai, 2012) kialakításához. Ez a tudatosan
szerkesztett közlési stílus olyan megközelítésben tartalmazza az egészséggel
kapcsolatos információkat, hogy az illeszkedjen az egyén motivációs orientációjához
és kognitív feldolgozási stílusához. A tanulmány egy ezen módszert használó
kísérletet mutat be alacsony műveltségű, egészségügyi alapellátásban nem
részesülő spanyol felnőttek körében.
A
pszichológiai jellemzők alapján „testreszabott” közlési stílus bizonyítottan
hatékony módja az egészség-magatartás kialakításának (pl. Latimer és mtsai,
2005). Ezt igazolta két olyan vizsgálat, ami az emlőrák szűrés igénybevételét
célozta, a saját egészségre vonatkozó kontrollhely (Williams-Piehota és mtsai,
2004) és a megküzdési stílus (Williams-Piehota és mtsai, 2005) szerint
manipulálva a célközönségnek szánt felhívást. Mindkettőnél a konzisztensen
tálalt információ hozott eredményt, vagyis több mammográfiás vizsgálat
elvégeztetését.
A
motivációs orientáció figyelembevétele is ígéretes lehet az egészségtudatosító
beavatkozásoknál. A reguláció-fókuszú (RF) elmélet szerint mindenki rendelkezik
egy saját motivációs beállítottsággal, ami nála a célvezérelt viselkedés kialakításában
domináns: megelőzés (prevenció)-fókuszú vagy támogató, elősegítő (promóció)-fókuszú
(Higgins, 200). A promóció-fókuszúak a vágyott cél elérésével motiválhatók, vagyis a fejlődés és teljesítmény
szemszögéből, míg a prevenció-fókuszúak a kellemetlen végkimenetel elkerülésével, vagyis a biztonságosság
megközelítéséből. Laboratóriumi kísérletek is alátámasztották, hogy a
résztvevők akkor érezték helyesnek viselkedésüket, amikor a reguláció-fókuszuknak
megfelelő gondolkodás- vagy viselkedésmódot alkalmaztak (pl. Cesario és mtsai,
2004; Spiegel és mtsai, 2004). Például a RF szerint módosított információközlés
pozitívabb érzelmeket és nagyobb elköteleződést eredményezett a fizikai
aktivitás (Latimer és mtsai, 2008a) és a helyes táplálkozás (Latimer és mtsai,
2008b) iránt. Ezeket a vizsgálatokat főleg fehér, női mintán végezték.
Jelen
tanulmány periférián élőket célzott meg, hogy közösségi szinten vizsgálja a testmozgásra
buzdító információk hatásosságát akkor, amikor ez az üzenet az egyén
reguláció-fókuszához illeszkedik, illetve amikor eltér tőle. A korábbi,
közösségi szintű kutatások nem pszichológiai jellemzőknek megfelelően „szabott”
üzeneteket, hanem kulturális alapúakat használtak és nem is nyújtottak meggyőző
bizonyítékot ezek tényleges magatartásváltozást elősegítő hatásáról (Schneider,
2006). Több, pszichológiai jellemzők szerint illesztett üzenetet használó
kutatásra van szükség az egészségmagatartás befolyásolása kapcsán ennél a
populációnál, és ehhez korábbi kutatások az ESL, English as a Second Language
(angol, mint második nyelv) programban résztvevő spanyol anyanyelvű,
egészségügyi alapellátásban nem részesülők közösségét alkalmasnak tartják
(Martinez és mtsai, 2012). Jelen esetben 2 x 2 faktoros elrendezést használtak
annak a hipotézisnek a tesztelésére, hogy a fizikai aktivitás Szándéka és tényleges
Magatartás nagyobb mértékben növekszik-e az azonos információt saját
reguláció-fókuszukhoz illesztett formában kapó személyeknél, mint azoknál, akik
sajátjuktól eltérő RF szerint tálalva jutnak hozzá.
Módszer
Résztvevők
Egy
északkelet-amerikai ESL (angol, mint második nyelv) programból kiválasztott 132
felnőtt (53.3% férfi) került eredetileg a vizsgálatba, egy helyi non-profit
szervezet segítségével, a helyi középiskolában, esti oktatás formájában. A
közösséget egy Szövetségi Egészségközpont, FQHC (Federally Qualified Health
Center) látta el, ami a kormány által orvosi ellátásban nem részesülőknek
nyújtott ilyen alapellátást. Az ESL program mutatta be a hallgatóknak az
Egészségközpont szolgáltatásait és működését. A program nyitott volt, szabadon
beiratkozhattak és a szemeszter bármely pontján kiléphettek belőle a hallgatók.
A résztvevők spanyol etnikumú, 18 évnél idősebb (M=35.45, SD=11.55) személyek,
szinte mindannyian az USA 50 államán kívül születettek, kétharmaduknak volt
középfokú végzettsége, érettségije. Az utánkövetés idejére nagyarányú volt a
lemorzsolódás (a kiindulási minta 56%-a maradt meg), egyrészt az ESL program
nyitottsága miatt, másrészt, mivel semmiféle (oktatási) bizonyítványt nem
kaptak a személyek részvétellel, továbbá mert személyazonosításra alkalmas
információt (cím, telefonszám) nem gyűjtöttek a kutatók.
Mérőeszközök
Reguláció-fókusz
szerinti beállítottság – a Regulatory Focus Questionnaire (RFQ;
Higgins és mtsai, 2001) segítségével mérték fel a RF-t. Az egészséggel
kapcsolatos műveltség területén kutatók ajánlása és a korábbi kutatási
eredmények szerint is túl összetett a kérdőív a célpopuláció számára, ezért a
kérdéseket az ő műveltségi és nyelvi szintjüknek megfelelően egyszerűbbé,
könnyebben érthetővé tették. A válaszadók ötfokú Likert skálán pontozhattak. A
reguláció-fókusz egy folytonos változó, ami a kérdőív prevenció és promóció
pontszámai közti különbséget adja meg. A promóció és prevenció alskálák
Cronbach alfa együtthatója 0,53 és 0,70 volt.
Szándék,
törekvés – a fizikai aktivitás szándékát 3 tétellel becsülték meg. A
résztvevőknek ötfokú skálán (1-egyálatlán nem ért egyet, 5-teljesen egyetért)
kellett megjelölni, hogy gondolkodtak (a), tervezték (b), vagy meg is próbáltak
(c) napi 30 percet mozogni heti 5 napon a szabadidejükben. Cronbach alfa: 0,84.
Testmozgás
(tényleges magatartás) – a résztvevők egy hét 7 napját mutató naptárt
kaptak azzal az instrukcióval, hogy jelöljék, hogy minden egyes nap hányszor
végeztek valamilyen fizikai aktivitást, edzést legalább 10 percen át a
szabadidejükben. Edzésnek számított, ami legalább a futáshoz, aerobic-hoz, gyors
biciklizéshez, futballhoz vagy intenzív tánchoz hasonló mértékben emeli a
szívfrekvenciát.
Információközlés,
„üzenetek”
Az
egészséggel kapcsolatos információt vagy promótív vagy preventív formában
kapták a résztvevők három különböző iskolai óra és házi feladat keretében. A
promótív üzenet a mozgás révén elérhető célt és jutalmat hangsúlyozta (pl.
„Legjobb módja, hogy egészségesebbnek érezd magad, a mozgás.”), a preventív
pedig azokat a veszteségeket és költségeket, amihez az inaktivitás vezet (pl.
„Egyik módja annak, hogy ne légy beteg, a mozgás”). A kutatók vendégtanárokként
tartották meg tanóráikat (egy órás időtartammal) az ESL program oktatási óráin
belül, az információt az ESL programnak megfelelő nyelvi szinten nyújtva. 3-4
testmozgással kapcsolatos, új üzenetet „rejtettek” egy-egy tanórába (az
üzenetek 1-2 mondatosak voltak), amit írott-verbális formában is bemutattak
nekik. Az információátadás az osztály szokásos beszéd-, hallás-, olvasás- és íráskészség
fejlesztő tevékenységeibe ágyazódott: (1) hangosan elismételve, (2) a tábláról
lemásolva, illetve (3) a feladatlapról felolvasva az üzenetet.
Eljárás
Három
osztályt jelöltek ki a promóció és kettőt a prevenció fókuszú feltételhez,
számítógép generálta random számok segítségével. Függetlenül az egyének
személyes regulációs fókuszától, az adott osztályba járó hallgatók csak az
egyik feltétel szerint manipulált üzeneteket (preventíven vagy promótívan)
kaptak a foglalkozás során, vagyis mindkét feltételben voltak ahhoz passzoló és
azzal össze nem illő egyének is. Az előzetes adatgyűjtés szóban történt, a résztvevők
által választott nyelven: spanyolul vagy angolul, majd két kérdőívet töltöttek
ki (az általuk választott nyelven), egyet a beavatkozás kezdetén (Idő 1.) és
nyolc héttel később (Idő 2.). Minden kitöltött kérdőívért 10 dollárt fizettek a
résztvevőknek. A reguláció-fókuszt csak az első, a testmozgás Szándékát és az
önbeszámolón alapuló tényleges edzést pedig mindkét kérdőívvel mérték. A mozgás
szándékát az erre kialakított 3 tételes skála első tételével mérték csak, hogy
csökkentsék megválaszolandó kérdések számát. Az üzeneteket 3 különböző
időpontban prezentálták, 2, 5 és 7 héttel az első kérdőívkitöltés (Idő 1.) után.
Eredmények
Leíró
statisztikák
A t-próba
nem mutatott szignifikáns különbséget (Bonferroni korrekció használatával) a
preventív és promótív feltételbe tartozó egyének kora, RFQ pontszáma, az első
kérdőíven mért edzési Szándéka és szabadidejében végzett testmozgás mennyisége
között.
Idő 1. és
Idő 2. között a jelentős lemorzsolódás miatt 58 fő maradt a mintában, akik a
hipotézisteszteléshez szükséges minden adattal rendelkeztek. Khi-négyzet
próbával határozták meg a résztvevők arányának különbségét a két kísérleti feltétel
(az üzenet típusa) között és nem találtak szignifikáns csoportok közti
különbséget. A lemorzsolódó és bennmaradó esetek kiindulási adataiban nem volt
különbség, illetve a végig bennmaradó preventív és promótív feltételbe sorolt
személyek kiindulási eredményeiben sem.
A
résztvevők az első felmérés (Idő 1.) alkalmával nagy edzés iránti Szándékról,
törekvésről számoltak be (M=3.95, SD=1.44), illetve a megelőző héten a
szabadidejükben ténylegesen testmozgással töltött időt is (Mnap=2.73
nap, SD=2.35) megadták. RF szignifikáns pozitív kapcsolatban volt a szabadidős
testmozgással (r=0.28, p=0.005, n=103): a promóció orientált személyek sokkal
valószínűbben szánnak időt testmozgásra a szabadidejükben, mint azok, akiknél a
prevenció orientáltság dominált.
Főelemzés
Az RF
pontszámok (z értékké) standardizálása után hierarchikus lineáris modellálással
(HLM) igazolták a hallgatók „nem-függetlenségét” az osztályokon belül. A
második kérdőívvel (Idő 2.) mért Szándékot és az edzéssel töltött időt az üzenettípus
feltételnek (csoportosító változó, preventív vagy promótív), a
reguláció-fókusznak (folytonos változó) és a kettő interakciójának függvényében
ábrázolták, az első kérdőíven mért (Idő 1.) szándék és tényleges viselkedés
mértékével összevetve.
Az edzési
Szándék, a két kísérleti feltétel (üzenet típusa) és a reguláció-fókusz interakciója
nem volt szignifikáns, ezért a RF elméletet jelen kísérlet nem támasztja alá. Az
irányított üzenetnek, mint kísérleti feltételnek viszont főhatása volt (γ=0.73,
SE=0.37, p=0.05); a promótív üzenetet kapó résztvevőknél magasabb edzés-Szándék
értékeket mértek (M=4.46, SD=0.77) a második (Idő 2.) alkalommal, mint a
preventív üzeneti feltételbe tartozóknál (M=3.85, SD=1.07). A második kérdőíven
mért tényleges edzés-Magatartás pontszám nem volt szignifikáns, sem a kísérleti
feltétel (üzenet) és a RF interakciója és az üzenettípus feltétele sem, ezért a
reguláció-fókusz illesztésének elmélete a valós Magatartásváltozásra nézve nem
nyert megerősítést.
Diszkusszió
A
tanulmány célja az volt, hogy megvizsgálja, hatással van-e az egyéni reguláció-fókusz
szerint kialakított információátadás a testmozgási Szándékra és a tényleges
Magatartásváltozásra az alacsony iskolázottságú és egészségügyi ellátásban
minimálisan/nem részesülő populációban. A kutatás egyúttal hiánypótló a közösségi
szinten történő, irányított informálás általi beavatkozások hatásvizsgálata
terén az ilyen jellegű populációknál. Az eredmények nem támasztják alá RF
szerinti összeillés elméletet, vagyis a fent említett paraméterekkel bíró
populációnál nem szükségesek a RF szerinti megfontolások, ha irányított információval/üzenetekkel
kívánják egy közösség tagjainak testedzéssel kapcsolatos magatartását pozitívan
befolyásolni.
Az
eredmények az üzenet típusának főhatását mutatják, a promótív megközelítésben
nyújtott információ nagyobb hatással van a mozgással töltendő idő Szándékára,
mint a preventív fókuszú üzenet, vagyis a RF elmélet szerint az egyének egy
adott egészségmagatartás felvétele előtt az ezzel járó költséget és hasznot
mérlegelik (Higgins, 2000). A promótív üzenetek ugyanis alacsony rizikójú,
jutalomfókuszú viselkedésként jelenítik meg a fizikai aktivitást, míg a
preventívek az ennek hiányával járó magas rizikót helyezik központba, ezért
előbbi megközelítés sokkal hozzáférhetőbb, hasznosabb stratégiát kínál a
résztvevőknek, függetlenül a saját RF beállítottságuktól.
A
vizsgálat eredményei szerint a promótív hangsúlyú üzenetek képesek elősegíteni
az edzés iránti Szándékot, de a tényleg Magatartásváltozát nem, ami egyébként
más kutatók által is megfigyelt általános jelenség (pl. Sheeran, 2002), ezért
az irányított üzenetek hatása fontos első lépés lehet valamilyen magatartási Szándék
létrejöttéhez, de mindenképpen további beavatkozások szükségesek az olyan
stratégiák kialakításához, melyek elvezetnek a tényleges Magatartásváltozáshoz.
A RF
pozitívan korrelált a testmozgással, különösen a promócíó fókuszúak esetében
lehetett több edzéssel töltött szabadidőt mérni, ami korábbi RF elmélettel
kapcsolatos eredményeket erősít, viszont további vizsgálatok kellenének a promóció
orientáltság és fizikai aktivitás pozitív összefüggésére vonatkozóan,
kiváltképpen az alacsony műveltségű, rossz egészségügyi ellátásban részesülő
réteg körében.
A kutatás
erőssége, hogy egy nehezen elérhető közösséget (pl. bevándorlók, periférián élők)
vizsgált, hála az ESL programnak, melynek osztályai megfelelő terepet kínálnak
az ilyen közösségek körében történő egészségközvetítő kutatásoknak, a nagy
lemorzsolódás ellenére is. A lemorzsolódás továbbá csökkenthető lenne az
Egészségügyi Minisztériummal együttműködve, pl. ösztönzőleg hathat, ha az ESL
oktatásban bizonyos időn át részesülőknek bizonyítványt adnának. A jelenlegi
kis elemszám azonban nem teszi lehetővé, hogy a RF szerinti összeillés
hatásáról biztosat állítson a tanulmány. A RFQ promóció alskálájának
megbízhatósága is alacsony (α=0.53) volt, ami akár egyik oka lehetett az
üzenettípus és a RF közti interakció hiányának. Kiemelendő, hogy a tényleges
testmozgást önbeszámolón alapuló mérőeszközzel becsülték meg, melynek
potenciális torzító hatásával is számolni kell, így a jövőben a fiziológiai
folyamatokat objektíven mérő eszközök használata javasolt. Az irányított
üzenetek kidolgozása is további fejlesztést kíván, mert pl. a promótív üzenetek
(előny/haszon fókuszuknál fogva) könnyebben érthetőek a preventívekhez képest
(melyek valaminek a hiánya folytán várható negatív végkimenetel felől
közelítenek), sőt ez utóbbiak grammatikailag is összetettebbek (Rudd és mtsai,
1999). Összességében kijelenthető, hogy ennél a populációnál a promótív üzenetek
hatékonyabban célba érnek, és fontos tanulság, hogy az „irányított üzenetekkel”
történő közösségi beavatkozások előtt mindenképpen szükség van a célpopuláció
tagjainak bevonására az információ hozzájuk való igazítása miatt, hogy aztán a
pszichológiailag is rájuk szabott üzenetek hatékonyak legyenek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése