Elméletalapú stratégiák a
digitális egészségviselkedést módosító intervenciók használatára és hatásának
erősítésére: összefoglaló tanulmány
Morrison,
L. G.(2015): Theory-based strategies for enhancing the impact and usage of
digital health behaviour change interventions: A review. Digital
Health Vol. 0(0) 1–10
Készítette:
Barócsi Benjámin
Absztrakt:
A
tanulmány célja, hogy kritikus bírálatot nyújtson pszichológiai elméletekről és
modellekről, számot vetve a digitális intervenciók tervezésében való
bevonódásukról. A bírált elméletek között előfordul meggyőzésre és attitűd-változásra,
motivációra, akaratra és önszabályozásra, társas támogatásra, de a kliensek
egészségi döntéshozatalára vonatkozó preferenciáira vonatkozó teória is. De
kitekintést nyújt a jövőbeli beavatkozások fejlődésére is.
Bevezető:
A
digitális intervenciók (továbbiakban: DI) hatásváltoztatási kimenetele számos
egészségi probléma megváltoztatásában kimutatásra került. Ugyanakkor a hatások
mértékének és kapcsolatainak optimalizálása továbbra is szükséges. Számos
modellt és keretrendszert fejlesztettek ki bizonyos viselkedésváltozást előidézendő,
de ezek túláltalánosító volta miatt nehezen fordíthatók át specifikus
technikákká. Ez azt jelenti, hogy átfogó elméletalapú vezetés szükséges a
különböző tervező funkciók és viselkedésváltoztató technikák (továbbiakban:
VVT) összehangolására a különböző intervenciós kontextusokban. A tanulmány maga
egy magyarázó eszközként szolgál az elmélet és gyakorlat összehangolására a
teljesség igénye nélkül, az egyes elméleteket alkotó tényezőket általánosítva
az ismétléseket elkerülendő. Valamint nem cél egy minden részletekre kiterjedő
elemzést nyújtani az egyes teóriákat alátámasztó bizonyítékokról sem.
A meggyőzés és attitűd-változás
elméletei:
Az
ezen elméletek fő tényezője a személyre szabottság, azaz az egyének ismert
tulajdonságai alapján meghatározott információ-kiválasztás. Ez történhet
meglehetősen egyszerűen (beillesztve az illető nevét a kontextusba) vagy
egészen komplex módon (bizonyos egyéni változókhoz illeszkedően cserélve a
tartalom adaptív faktorait). Előnye, hogy kis ,,zaj”-jal operál, azaz minden
könnyen elérhető, hátránya azonban épp ez, a témában járatosak számára például
motivációt csökkentő lehet ez a túlzottan szubjektív szabályozás.
Felvetődő kérdés
lehet, hogy ez az önreflektáló kódolás mégis hogy/milyen mértékben vezet
viselkedésváltozáshoz.
A motiváció teóriái:
A
teóriák fő feladatnak tekintik az egészségviselkedés változását övező unalmas,
egyáltalán nem élvezetes sztereotípiák lerombolását. Mindezt úgy próbálják
elérni, hogy csökkentik a külső nyomás érzésér, és erősítik a saját, belső
motivációs, választásalapú, önálló változtatások belátását. Előny, hogy a
fókusz így áthelyeződik az egészségügyi intézményekből (és az ezt kísérő
negatív tényezőkkel) a függetlenebb, saját környezetbe, azonban így elveszti
felügyelőfunkcióját is, és például az egyén kontrolhelyére való tekintet nélkül
vár döntést.
Felvetődő kérdés,
hogy vajon a folyamat során kapott pozitív visszajelzések mikor alakulnak
extrinzik motivációvá, valamint azt is figyelembe kell venni, hogy nem mindenki
kíván aktív autonóm szerepet vállalni saját egészsége menedzselésében.
Akarat és önszabályozás elméletei:
A
legfőbb tényező a tudatos és elérhető célkitűzés, azaz olyan cél választása,
amelyik egyedi, tanulásközpontú, rövidtávon elérhető, mégis kihívást jelentő és
megfelelő visszajelzést nyújtó. Előny a visszajelzéseken alapuló, és a kisebb
célokból a nagyobbak felé történő haladással való elégedettség érzése, de
fontos, hogy a kisebb célok jól beosztottak és szabályozottak legyenek, ugyanis
motivációcsökkentő hatása lehet egy túl sok erőforrást elvonó részfeladatnak.
Felvetődik,
hogy mégis mekkora az igénye bárkinek egy saját maga által meghatározott
célsorozat felállítására, és ennek teljesítésére, és pontosan milyen szakértői
segítség is szükségeltetik a direktíva végrehajtásában, valamint milyen további
előnyök származhatnak még mind az önvezérelt, mind a külső irányítású
célszabályozásból.
A kliens preferenciái az egészségi
döntéshozatalban való részvételről:
A
fő vezérelv itt a bevonódás kérdése, cél az egészségükben kevésbé, valamint az
annál aktívabb szerepet vállalni is hajlandó egyének összehangolása. Ehhez
előny a különböző szupportív eszközök felkínálása (például digitális vagy
telefonos coaching, vagy más, ebben járatosabb felhasználókkal való
kapcsolatfelvétel), a hátrány inkább ennek gyakorlati megvalósításának
nehézségéből ered.
Felvetődő probléma
az ennek hatékonyságáról szóló adatok szubjektív volta, valamint az az
ellentmondás, hogy a páciensek preferenciája nem feltétlen tükrözi azt, ami
ténylegesen hatékony számukra a gyakorlatban.
Társas támogatás elmélete:
A
fő elem itt a támogatás, és a támogatás minősége, azaz például a
betegségszenvedés csökkentése, tapasztalatmegosztás, célok megbeszélése mind idegenek,
mind ismerősök között számítógép-mediált környezetben. Előny itt főleg a
kölcsönösségben van, a terhek megosztásában, azonban hátrány adódhat a
különböző személyiségstruktúrák sajátosságaiból vonatkoztatva (például társas
szorongás, a reciprocitás hiánya), valamint az újabb kutatások eredményeiből
adódóan abból, hogy a segítséget nyújtó viselkedés nagyobb egészségi előnyt
jelenthet, mint a segítséget elfogadó.
Ezekből
adódóan kérdéses, hogy a szűkös források mekkora részét érdemes felhasználni a
– megfelelő kutatási eredményekkel még nem megbízhatóan alátámasztott – kölcsönös
társas támogatórendszer felállítására, tekintetben véve annak a motivációhoz és
énhatékonysághoz viszonyított csekélyebb bejósló erejét.
Összegzés és konklúzió:
Ezen
bírálat két következtetéssel szolgál a DI-k jövőbéli fejlesztésére;
Elsőként
néhány elméletalapú javaslattal szolgál a különböző VVT-k (például célok és
tervezés, visszajelzés és megfigyelés) integrálására, és kontextust is ajánl
hozzájuk (például társas támogatás).
Másodsorban
a DI-kkel zajló felhasználói tapasztalatokra is elméleti javaslatokkal szolgál
(például bármilyen tervezőfunkciónak figyelembe kell vennie a felhasználó
autonómiára való igényét, ahol és amennyire csak lehetséges, és rugalmasnak
kell lenniük arra, hogy hogyan is használja az adott intervenciót a
viselkedésváltozásában).
Természetesen
ezek igazolása további empirikus adatokra és bizonyítékokra szorul, ez a
bírálat csupán a megválaszolatlan felvetődő kérdések sorolásával próbálja
segíteni és bátorítani a jövő digitális intervenciós kutatásait.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése