Az online segítő csoportok igénybevételének támogató* hatásai és ezek következményei az egészségügyi orvos-beteg kommunikációra
*: Az angol empowerment kifejezés
alatt a „képessé tesz” magyar megfelelőt értem, illetve ennek kontextusba illő,
releváns változatait. Van azonban, ahol jobbnak láttam az angol kifejezést
használni, itt „” közé téve illesztem be a szót.
Bartlett,
Y. K., & Coulson, N. S. (2011). An investigation into the empowerment
effects of using online support groups and how this affects health
professional/patient communication. Patient
education and counseling, 83(1),
113-119.
Készítette: Peszeki Nikolett
Absztrakt
Tárgy: A kutatás az online segítő csoportok
lehetséges támogató, serkentő hatását vizsgálja, valamint a tagság esetleges
hatásait az orvos-beteg kapcsolatra.
Módszerek: 246 résztvevő 33
online támogató csoportból online kérdőívet töltött ki.
Eredmények: A résztvevők
többsége (82,2%) megvitatta az online fellelt információkat a háziorvosával, és
legtöbbjük (74,2%) elégedett volt a tapasztalt reakcióval. Körülbelül a résztvevők
60%-a úgy érezte, hogy az online segítő csoport tagsága hatással van a
háziorvossal való kapcsolatára, és ez a hatás főképp pozitív volt.
Megvitatás: Az online segítő
csoportok alkalmasak lehetnek arra, hogy hozzájáruljanak az „empowerment”
különféle kimeneteleihez azok számára, akik ezt használni akarják. Továbbá a
felhasználók főképp a háziorvosaik online információkra adott pozitív reakcióiról
számoltak be.
Gyakorlati felhasználhatóság: Bár nem minden páciens fog profitálni az online segítő csoportok
használatából, az ezt támogató egészségügyi dolgozók állítása szerint ők egy az
erre maximálisan fogékony közönséggel találkoznak. Továbbá, ez a kutatás
hozzájárulhatna a még inkább internetbarát attitűd népszerűsítéséhez az
egészségügyi dolgozók között.
Bevezetés
1.1.Online támogató csoportok
A társas támogatás jelentősége régóta
ismert a krónikus betegségektől szenvedők körében. Csakúgy, mint ez, az online
segítő csoportok használatának népszerűsödése szintén az emberek változó
egészséggel kapcsolatos attitűdjének egy jellegzetessége lehet. Az egészséggel
kapcsolatos információk médiának köszönhető növekvő elérhetősége, valamint a
betegek krónikus betegségekben való szelf-menedzsmentjének növekvő szerepe
hozzájárul ahhoz, hogy az emberek nagyobb felelősséget vállaljanak saját
egészségükkel kapcsolatban.
Az online segítő csoportoknak számos
előnyét és hátrányát feltárta már a szakirodalom. Így például néhányan a
személyközi találkozás remek alternatívájaként tartják olyan egyedi faktorai
miatt, mint például a 24 órás elérhetőség, anonimitás, aszinkronitás, és a
kapcsolódási lehetőség egy diverz közösséghez, ami többszempontú, valamint
etnicitás, földrajzi elhelyezkedés és szociális státusz alapján is változatos.
Ugyanakkor épp az anonimitás és a szoros kötelékek hiánya nagyobb
valószínűséggel eredményez rosszindulatú, ellenséges hozzászólásokat, a
nonverbális kommunikáció hiánya pedig könnyen félreérhetővé teszi a közlendőt,
valamint a megosztott információ pontossága és precizitása sem garantált. Egyes
kutatások sem különösebb ártalmát, sem a hasznát nem erősítik meg ezeknek a
csoportoknak, mások pedig inkább az általánosan egészséges páciensek esetében
tartják jótékony hatásúnak, mintsem a klinikailag szignifikáns betegségek
esetében.
Az
online segítő csoportból adódó információs és érzelmi támogatás fokozza a beteg
társas támogatottság érzését, ami hasonlít a személyközi támogató csoportokban
elérhető támogatottsághoz, ám nem mindig vezet egészségjavuláshoz. Ebből
adódóan az a megállapítás született, hogy a megnövekedett észlelt társas
támogatás csupán egy az úgynevezett „empowerment” folyamatok közül, ami növeli
a jóllét faktorokat és elvezethet az egészségügyi szolgáltatások igénybevételének
hatékonyabb formájához. A felhatalmazott, informált páciens egy produktív
orvos-beteg kapcsolat részese, ami aztán magasabb elégedettséghez és végül jobb
egészségi kimenetelhez vezethet.
1.2. „Empowerment” és kommunikáció az egészségügyi
dolgozókkal
Az
„empowerment” jelensége lehetővé teszi az egészségügyi rendszer tradicionális,
aszimmetrikus egyensúlyának változását a beteg aktív szerepvállalásának és
saját egészségében való részvételének köszönhetően. Ezt a folyamatot nagyban
könnyíti az internet jelenléte, akár az érzelmi támogatás, az
információáramlás, vagy az orvos-beteg konzultáción betöltött mediátor szerepe által.
Az „empowerment” potenciális előnyeinek maximalizálása érdekében az
egészségügyi dolgozóknak éppezért egyre inkább internetbaráttá kell vállniuk. Az
orvoshoz vitt internetes információkra adott reakció kritikus lehet a páciens
elégedettségét illetően. A képesség, hogy a beteg megosszon információkat és
értékeltnek érezze ezt az orvosa részéről fontos azoknak, akik aktívabb
szerepet szeretnének az egészségükkel kapcsolatban. Elsősorban így az
„empowerment” jóllétre és jobb egészségügyi ellátásra gyakorolt jótékony hatása
az egészségügyi dolgozók információra adott reakcióin múlik.
1.3. Jelen
kutatás célja
A kutatás célja felderíteni az online segítő csoportok
felhasználóinak „empowerment”-tel és az orvos-beteg kommunikációval kapcsolatos
észlelését. Olyan kérdésekre keresi a választ, mint például „Milyen
„empowerment” folyamatok és kimenetelek vannak jelen az online segítő csoportok
használata során?”, vagy „Az online segítő csoportok felhasználói számára
mennyire könnyű az információkat megosztani a kezelőorvossal, és mik a
tapasztalataik ezzel kapcsolatban?”, végül „Van-e kapcsolat az „empowerment”
jelensége és az internetes információ orvosokkal való megosztása között?”.
Módszerek
2.1. Résztvevők
246 személy
töltötte ki a kérdőívet 33 krónikus betegségekkel kapcsolatos online segítő
csoportból (ffi: 72, nő: 174), életkoriak 21 és 100 év közé tehető
(átlagéletkor: 50,41). Az online segítő csoport tagsági ideje a kevesebb mint
egy hét és a 725 hét közötti intervallumba tehető, ennek átlaga 143,61 hét
volt. A kérdőívet a csoportok moderátorai helyezték ki, majd megerősítő email-ben
jelezték ennek megtörténtétét. A csoportok főleg az ízületi gyulladás, a cukorbetegség
vagy a rák köré összpontosultak, de többféle krónikus betegség is előfordult.
2.2.
Vizsgálati eszközök
A kérdőív
három részből állt, az első tartalmazta a demográfiai és leíró jellegű
információkat, utóbbi az online segítő csoportban való tagságra és az
internethasználatra kérdezett rá. A második rész arra vonatkozott, hogy a
támogató, felhatalmazó kimenetelek milyen gyakran voltak jelen az online segítő
csoportokban és milyen gyakran voltak a csoportnak köszönhetők. A harmadik rész
a résztvevők orvosukkal való kapcsolatára kérdezett rá, illetve hogy az
esetleges online segítő csoport tagságuk hatással van-e erre a kapcsolatra.
2.3. A
vizsgálat menete
A csoportokat internetes kereső segítségével kutatták fel
különböző kulcsszavak alapján, mint például „online support group” vagy „cancer
support group”. Olyan csoportok is felkeresésre kerültek, melyek több különféle
betegséggel foglalkoztak, például a „chronic illness support groups”. Kizáró ok
volt, hogy a csoport elsődleges célja a krónikus fizikai megbetegedésekben
szenvedők támogatása volt-e. Kizárólag a mentális betegségekre koncentráló
csoportok nem kerültek be a vizsgálatba, valamint azok a csoportok sem, melyek
célja csupán az információszolgáltatás volt, vagy egy bizonyos nézet
hangsúlyozása, illetve ha gyermekgyógyászati populációt szólított meg,
gondozókat, barátokat vagy rokonokat, ha kevesebb mint 5 taggal rendelkeztek,
vagy inaktívak voltak az előző hónapban.
Eredmények
3.1. „Empowerment” folyamatok és kimenetelek
Az eredmények alapján a leggyakoribb „empowerment” folyamat az
online segítő csoportok esetében a támogató csoport többi tagjához való
viszonyítás, összehasonlítás. A résztvevők 67,1% -a rendszeresen vagy gyakran
tapasztalt ilyet, 65,9% jelenlétével segített másokon, 64,6% tapasztalta az
információ megosztását, 63,8% osztott meg saját élményeket, és 30,9% számolt be
arról, hogy tapasztalta a társas támogatást rendszeren, vagy gyakran. A
leggyakrabban megjelenő „empowerment” kimenet pedig a jobb informáltság érzése
(79,3%), majd a megnövekedett társas jóllét (52%), a kezelésben való
megnövekedett bizalom (51,6%), a megnövekedett önértékelés (44,3%), az
orvos-beteg kapcsolatban való megnövekedett bizalom (37%), a betegség
elfogadásának nagyobb mértéke (27,2%), míg a legritkábbnak az optimizmus és a
jövő feletti kontroll-érzet bizonyult (19,1%). Az ezeket bejósló tényezők közül
a leggyakoribb a másokkal való
összehasonlítás volt (5 kimenetelt bejósolt a 7-ből), míg az élmények
megosztása és információmegosztás nem tűnt bejósló erejűnek. A résztvevők
többsége (93,5%-a) az online segítő csoporton kívül az internetet használat az
egészséggel kapcsolatos információk beszerzésére, például kulcsszavas keresés
formájában.
3.2. Az online támogató csoport hatása az orvos-beteg kapcsolatra
A résztvevők 82,2%-a
vitatta meg az interneten talált információkat az orvosával, és ebből 74,2%
ítélte meg az orvos ezekre adott reakcióját kielégítőnek vagy kimagaslóan
kielégítőnek. Csupán 16,2%-uk volt elégedetlen vagy kiemelkedően elégedetlen a
reakciókkal. Vizsgálták, hogy az „empowerment” folyamatok vagy kimenetelek
bejósolják-e az online segítő csoportok felhasználóinak elégedettségét,
amennyiben az online talált információkat megvitatják az orvosukkal. A két
változó mely leginkább bejósolta az információ megosztását a társas támogatás
megosztása illetve a felhasználói időtartam. Ezek a változók negatívan
korrelálnak az online információk orvossal való megvitatásával. Vizsgálták
továbbá, hogy az online segítő csoportok használata befolyásolja-e az orvos-beteg
kapcsolatot. A résztvevők 60,3%-a érezte úgy, hogy igen, 39,7%-a pedig, hogy
nem. A három faktor, melyek szignifikánsan bejósolták, hogy a résztvevők
érezték az orvosukkal való kapcsolatukban beállt változást, a megnövekedett
bizalom, az online csoport tagság hossza és az életkor voltak. Az összefüggés
negatívnak bizonyult, magyarán az életkorral, az online csoporttagság idejével,
és a kapcsolati bizalom növekedésével annak az érzése, hogy az online segítő
csoport befolyással volt erre a kapcsolatra, csökkent.
Megvitatás, konklúzió
4.1. „Empowerment” folyamatok és kimenetelek
A kutatás célja volt megvizsgálni, hogy milyen „empowerment”
folyamatok vannak jelen az orvos-beteg kapcsolatban és ezek hogyan
befolyásolják azt. A leggyakoribb „empowerment” kimenet az informáltság érzésének
növekedése. Ez utalhat az információ online segítő csoportok használatában
betöltött jelentős szerepére, és megerősíti azokat a korábbi eredeményeket,
melyek az információs támogatást találták a leggyakrabban előforduló támogatási
formának az online segítő csoportok esetében. A leggyakrabban előforduló
„empowerment” folyamat a más tagokkal való összehasonlítás, ami a 7-ből 5
kimenetelt bejósolt. Ez az eredmény azt mutatja, hogy nem csak az számít, hogy
olyan információkat találjon a felhasználó, mely felhatalmazó jelleggel hat rá,
hanem hogy az hogyan van jelen. A más tagokkal való összehasonlítás során kiemelt
az információ kísérleti, potencionális természete. Az online segítő csoportok
szerepet játszanak az „empowerment” kimenetelek kialakulásában.
4.2. Az online támogató csoport tagság szerepe az orvossal való
kapcsolatban
Az „empowerment”
folyamatok nagy arányban magyarázták az ’orvossal való kapcsolatban érzett
nagyobb bizalom’ kimenetelt, mely az online segítő csoportok orvos-beteg
kapcsolatra való hatásának erős szerepére utal. Jelen eredmények azt mutatják,
hogy a résztvevők többsége (82,2%) megvitatta az online talált információkat az
orvosával és 74,2% elégedett volt a válasszal.
Az eredmények kimutatják,
hogy ahogy az online csoport tagság ideje és a társas támogatás megosztása nő,
úgy csökken annak a valószínűsége, hogy a személy megosztja az információkat az
orvosával. Ez arra utal, hogy ahogy telik az idő, a páciensek egyre kevésbé
érzik szükségesnek megosztani az online talált információkat az orvosukkal, így
valószínűsíthető, hogy az online segítő csoportok inkább a társas támogatás
célját szolgálják, mintsem a döntéshozatalét.
Az online segítő csoporthoz tartozó résztvevők 60%-a gondolta,
hogy a tagság változtatott az orvossal való kapcsolatán. Ahogy az életkor, a
tagság időtartama és az orvossal kialakított bizalom növekedett, az érzés, hogy
a tagság megváltoztatta az orvossal való kapcsolatot, csökkent. Ezt
magyarázhatja például, hogy az idősebb tagok valószínűleg régebben kaptak
diagnózist, mint ahogy az online segítő csoportok elterjedtek, így az újak
által már tapasztalt előnyökből ők nem részesültek. Továbbá, az online segítő
csoportok használata és az orvossal való kapcsolat is változhat a betegség
lefolyása alatt. Az idősebb résztvevők, és a hosszabb ideje online csoporthoz
tartozó személyek lehetséges, hogy már minden fontosabb kezeléssel kapcsolatos
döntést meghoztak, és most egy másik fázisban, például egy állapotfenntartó,
nyugalmasabb fázisban vannak, így bár az online segítő csoport hozzájárulhat az
általános jóllétükhöz, az nem változtat az orvossal való kapcsolatukon. Ez az
eredmény arra utal, hogy az „empowerment” szerepe az online segítő csoporton
keresztül változó lehet, a tagok helyzetétől függően. Azoknál a résztvevőknél,
akik valóban érezték az orvos-beteg kapcsolat megváltozását feltételezhető,
hogy a csoport használatával a páciensek felkészültebbek a konzultáció során,
tudják, milyen kérdéseket kell feltenniük és jobban informáltnak érzik magukat
a tünetekről, kezelésről és magáról a betegségről. A résztvevők többsége,
amennyiben beszámolt ilyen hatásról, többnyire pozitívnak ítélte meg azt.
4.3. Gyakorlati alkalmazhatóság
Összességében
elmondható, hogy bizonyos esetekben az online segítő csoportok használhatóak az
„empowerment” folyamatok elősegítésére, bár a
csoportok szerepe idővel változhat. Épp ezért ajánlott lehet az egészségügyi
dolgozóknak bevezetni az online segítő csoportok világába betegeiket, mintegy
betegközépontú megközelítés részeként.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése