A
szociális idegtudomány perspektívái a serdülők rizikóvállalásában
Felhasznált
irodalom: Steinberg, L. (2008): A social neuroscience perspective on adolescent
risk-taking. Developmental Review, 28, 78-106.
Az
összefoglalót készítette: Alföldi Péter
Absztrakt
Ez
a szöveg egy alapot kínál arra azokra az elméletekre és kutatásokra, amelyet az
idegtudomány fejlődése váltott ki. Jelen kutatás két alapvető kérdése az, miért
növekszik a kockázatvállalás gyermekkor és serdülőkor között, és miért csökken
serdülőkor és felnőttkor között. A kockázatvállalás gyermekkor és serdülőkor
közötti növekedése az agy szocio-emocionális rendszerében bekövetkező
változásoknak is köszönhető. Ez vezet a megnövekedett jutalomkereséshez,
különösképpen a kortársak jelenlétében, melyben szerepet játszik az agy
dopaminerg rendszere is. A kockázatvállalás csökken serdülőkor és fiatal
felnőttkor között, főként az agy kognitív kontroll-rendszerének változása
miatt. Ez javítja az egyén képességét az önszabályozásra. A strukturális és
funkcionális változások eltérő ideje teszi a serdülőkort erősen hajlamossá a
kockázatos és meggondolatlan viselkedésre.
Bevezetés
– A serdülőkori rizikóvállalás mint társadalmi probléma
Az
iparosodott társadalmakban széles körben elfogadott, hogy a fiatalok helytelen
életvitele megelőzhető lenne. Autóbalesetek (a fiatalok haláleseteinek 50%-a),
erőszak, drog- és alkoholfogyasztás, szexuális kockázatvállalás – ezek mind a
fiatalokat veszélyeztető faktorok közé sorolhatóak. A serdülőkori „önállóság”
nem jár együtt nagyfokú elköteleződéssel, így ez a korosztály hajlamos nagy
mértékben a rizikóvállalásra. Ennek megelőzése elsősorban oktatási programokon
keresztül folyik. Arról, hogy ezek a programok mennyire hatékonyak, eléggé
megoszlanak a vélemények. Egy felmérés szerint minden amerikai serdülő kapott
virtuálisan oktatási jellegű figyelemfelhívást. Ennek ellenére az amerikai
fiatalok 30%-a utazott ittas sofőrrel, 25%-a jár olyan buliba, ahol alkoholt
fogyasztanak, 25%-a rendszeresen dohányzik, minden harmadik serdülő nem
védekezik szexuális együttlét során. Az USA-ban egy milliárd dollár felett van
az az összeg minden évben, amit arra költenek, hogy felhívják a figyelmet a
dohányzás, az alkohol és az ittas vezetés veszélyeire. Mi lehet a különbség a
serdülők és a felnőttek döntései között? Tévhit, hogy a serdülők
információfeldolgozása irracionális, az ő következtetésük, gondolatmenetük a
kockázattal kapcsolatban különbözik a felnőttekétől. Az sem igaz, hogy a
serdülők nem érzékelik a veszélyt, hajlamosak sebezhetetlennek gondolni
magukat. A serdülők nem rosszabbak a kockázat érzékelésében és sebezhetőségük
felmérésében. A serdülők tanulékonyabbak, logikusabban gondolkodnak,
valóság-orientáltabbak és precízebbek, ami a rizikós tevékenység megítélését
illeti. Fontos szétválasztani azokat a faktorokat, amik hozzájárulnak az eltérő
korosztályok rizikóvállalásához. Azok a tényezők, amik kockázatos
cselekedetekre vezetik a serdülőket, társadalmiak és emocionálisak, nem pedig
kognitívak. A serdülők agyi fejlődésével kapcsolatos egyetértés azt sugallja,
hogy az éretlenség ezen a területen a fejlődéssel jár és változtathatatlan. A
rizikóvállalás megelőzésére vagy csökkentésére tett erőfeszítéseknek az
összefüggések változására kéne koncentrálniuk
A fejlődő idegtudomány
Az
előző évtizedben hatalmas érdeklődés volt az agyszerkezet fejlődése iránt. Ezt
elősegítette a hozzáférhetőség növekedése, az MRI és egyéb képalkotó technikák
(DTI) költségeinek csökkenése. Az agy alaktani és funkcionális változásainak
felfedezéseit összekapcsolták a viselkedés változásával. Ugyanakkor az
összekötő kapcsok megértése felülmúlja a tudásunkat az agy struktúrális
változásáról.
Két
agyi rendszer
Két
alapvető kérdés a serdülők rizikóvállalásával kapcsolatban: miért nő a
gyerekkortól a serdülőkorig, és miért csökken a serdülőkortól a felnőttkorig? A
pubertáskori változás eredményeképp növekszik a kockázatvállalás, aminek oka az
agy szocio-emocionális rendszere. Ez növeli a jutalomkeresést, különösen a
kortársak körében. A felnőttkorig tartó időszakban csökken a kockázatvállalás,
aminek oka az agy kognitív kontroll-rendszere. Ezek azok a változások, amik
növelik az egyén kapacitását az önszabályozásra. Ezeknek a változásoknak eltérő
az előfordulási idejük. Mindezek teszik olyan sebezhetővé a serdülőket a
kockázatos és vakmerő viselkedésre.
A
kockázatvállalás növekedése
Ebben
a korban a kockázatvállalás növekedése az érzékelés keresésén alapszik, ami
összekapcsolódik a dopaminerg aktivitás mintázatának változásával. A dopaminerg
rendszer változásai formálják a társas-érzelmi fejlődés folyamatait, ugyanis a
szociális és érzelmi információk feldolgozása rá van utalva azokra az alapvető
rendszerekre, melyek az érzelmi és motivációs folyamatokat kódolják. Ezeknek a
hálózatoknak a kulcsa áll: az amygdalából, a nucleus accumbensből, az orbito- és
prefrontális cortexből és a superior temporal sulcusból. A dopamin kiemelkedő
szerepe az élménykeresésben, hasonlóan a dopaminreceptorok aktivitásához.
Az
élménykeresés és az elismertség iránti vágy változásai a serdülőkorban
Egy
életkori különbözőségekkel kapcsolatos kutatásban a változások fejlődési dinamikáját
vizsgálták (N=935 fő, életkor: 10-30 év). Összefüggést találtak az életkor és
azon vélemény között, miszerint a kockázatos cselekedetekből származó előnyök
meghaladják a hátrányokat. Különböző, önbevalláson alapuló módszerek
segítségével azt találták, hogy az élménykeresés, a kockázatvállalás és az
elismertség iránti vágy nem magyarázható csupán általános pszichoszociális
érési folyamattal. Egyezés található a neurobiológiai modellel, mely szerint a
gyermekkorban a negatív hatású következmények előrelátása, serdülőkorban a
pozitív hatású következmények előrelátása a jellemző.
Az
oxitocin szint változásának a szerepe
A
dopaminerg rendszer átalakulása során kockázatvállalás nő. A gonadális
szteroidok erős hatást gyakorolnak a szociális információkkal és kötődésekkel
kapcsolatos memóriára, és ezeket a hatásokat befolyásolják az
oxitocin-receptorokat serkentő gonád-sztreoidokra gyakorolt hatások a különböző
limbikus rendszerekben, mint pl. az amigdala és a nucleus accumbens (az
oxitocin neurotranszmitterként is működik). Az oxitocinnak fontos szerepe van a
szociális kötődések kialakításában. A gonád-hormonoknak jelentős hatásai vannak
az érzelmi-szociális rendszer működésére, és ezáltal befolyásolja a szociális
hatásra bekövetkező érzelmi és magatartás-reakciókat a serdülőkorban. Ezek a
hormonális változások magyarázatul szolgálhatnak a serdülőknek érzelmi és
szociális hatásra bekövetkező, a gyermekekhez és a felnőttekhez képest magasabb
limbikus, paralimbikus és a középső prefrontális agyi területi aktivációjára,
pl. az érzelmek kifejeződése az arcon.
A
szociális-érzelmi rendszer aktivizálódása a pubertás korban
Egyértelműen
bizonyított, hogy a pubertáskori átmenet összefüggésben van a jelentősen
megnövekedett élménykereséssel, amely az elismerés iránti vágy növekedésével
magyarázható, utóbbit pedig a szociális-érzelmi működésért felelős agyi
régiókban a biológiailag irányított dopamin-anyagcsere megváltozása okozza:
dopamin-anyagcsere változása az agyban - elismerés iránti vágy – megnövekedett
élménykeresés.
Számos
hatás módosítja és befolyásolja a nagyobb kockázatvállalásban megjelenő
élménykeresést, mint pl. az érési idő, az antiszociális kockázatvállalási
helyzetbe kerülés lehetősége, és az olyan időszakos hajlam, amely gyengíti vagy
erősíti a potenciálisan veszélyes magatartás kialakulásának valószínűségét.
A
kockázatvállalás csökkenése
Két
neurobiológiai folyamat felelős a kockázatvállalás csökkenéséért. Egyrészt a változások
a dopaminerg rendszerben - megváltozik a jutalom érzékenység, csökken a
jutalomkeresés. Másrészt az önszabályozás, az önkontroll mértékének a fejlődése
– magasabb szintű megismerés, elvont érvelés, a serdülőkori kognitív
kontroll-rendszer érése. Serdülőkorban három fontos szerkezeti változás megy
végbe az agyban:
1)
A prefrontális területen csökken a szürkeállomány
Ez
tükrözi a szinaptikus metszést, azt a folyamatot, melyen keresztül a
használaton kívüli idegi kapcsolatok megszűnnek. Ezeknek az idegi
kapcsolatoknak a megszűnése főleg korai serdülőkorban történik. Jelentős
fejlődés az alapvető információ feldolgozásban és a logikai gondolkodásban. Bár
ezek a javulások a kognitív képességekben folytatódnak a huszadik életévig, a
serdülőkor közepétől a változások szerény mértékűek, és általában a
tanulmányoknak tudhatók be.
2)
A fehérállomány növekedése (mielinizáció)
A
serdülőkor második felében zajlik a mielinizáció. Az alapvető
információfeldolgozás 16 éves kor után már nem fejlődik. Néhány végrehajtási
funkciót mérő teszt egyidejűleg aktiválta a dorsolaterális és ventromediális
régiókat. A kizárólag a ventromediális régiókat aktiváló feladatokban a felnőtt
szintet korábban érik el, mint a csak a dorsolaterális régiókat aktiváló
feladatokban. Következésképpen a ventromediális prefrontális kortex érése
fejlődéstanilag különböző folyamat, mint a dorsolaterális prefrontális kortex
érése.
3)Növekedési
kapcsolatok a kortikális területek között
Különösen
a prefrontális régiók ill. a limbikus és paralimbikus területek (amygdala,
nucleus accumbens, és hippocampus) között található megnövekedett kapcsolat. Ez
az anatómiai változás összefüggésben lehet az érzelmek és a kogníció
(megismerés) megnövekedett koordinációjával. Kifejeződik a nagyobb mértékű
érzelmi szabályozásban is, amit elősegít a megnövekedett kapcsolat az érzelmi
és szociális információkat feldolgozó fontos agyi területeken. Ezzel
megegyezően megnövekedett önkontrollt tapasztalunk.
Összefoglalás
– A serdülők
és fiatal felnőttek kognitív kontrolljának fejlődése
Kockázatvállalás
csökkenésének serdülő- és felnőttkor között 3 oka van:
1)
A kognitív kontroll rendszer fejlődését a prefrontális kortex szerkezeti és
működési változásai bizonyítják. Segíti a hosszú távú tervezés képességének
kifejlesztését és gátolja a lobbanékony viselkedést.
2)
A kortikális területek közötti, és a kortikális és szubkortikális régiók
közötti kapcsolatok fejlődése segíti a a kogníció és az érzelmek koordinálását,
ami segít a személyeknek a szociális és érzelmi hajlamokat koordináló folyamatokban.
3)
Fejlődési változások a neurotranszmissziós folyamatokban a serdülőkorban, ami
az elismerés iránti vágyat is megváltoztatja.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése