Narratívák
és reziliancia: Idős emberek élettörténeteinek összehasonlító elemzése
Randall, William, et
al. "Narrative and resilience: A comparative analysis of how older adults
story their lives." Journal of Aging Studies (2015).
Az összefoglalót készítette: Szabolcsi Dávid
Absztrakt
A
reziliancia, vagyis azon képességünk, hogy az élet kihívásaival nyitottságunk
és pozitivitásunk megőrzésével megküzdjünk az utóbbi időben a gerontológusok
figyelmét is felkeltette. Jelen kutatás egy nagyobb projekt részeként vizsgálja
az idősek életút-narratíváinak komplexitását, ami egy sokszor figyelmen kívül
hagyott faktor a reziliancia témakörében.
Egy
multidiszciplináris team (amiben vannak gerontológusok, szociális munkások,
nővérek, demencia szakértők és elméleti szakemberek) segítségével 20 idősek
otthonában lakó személlyel töltették ki a Connor Davidson Resilience Scale
kérdőívet, és egy nyitott végű életút interjút is felvettek velük. A CDRS-ben a 6 legmagasabb pontot elérő
személyt hasonlították össze a 7 legalacsonyabb eredménnyel.
Narratívák
és reziliancia kapcsolata
Hogy
lehet az, hogy míg egyes idősebb emberek folyamatos pozitivitást mutatnak,
másokat nyitottságukkal és produktivitásukkal inspirálni tudnak, addig más
idősek abban a határozott meggyőződésben élnek, hogy életük öregkorukra
bevégeztetett és nem maradt más hátra nekik, csak mély depresszióba zuhanva
várni a végítéletet? Nos, az egyik kézenfekvő válasz talán a reziliencia
képességében rejlik.
Definíció szerint
a reziliencia egy dinamikus, rugalmas adaptációs képességet jelent az élet
különböző kihívásaira. Egy folyamatos pozitív attitűd fenntartása, ami a
negatív emóciókkal átszőtt élményekkel való megküzdést támogatja. Korábbi
tanulmányok (Fry & Keyes, 2010; Resnick, Gwyther, & Roberto, 2011) számos faktort
azonosítottak, ami a rezilianciát támogatja (kezdve az fizikai egészségtől az
érzelmi szabályozásig, iskolázottság, személyiségvonások, szociális háló), de a
narrativitásról eddig kevés szó esett.
Éppen
ezért jelen tanulmány arra a hipotézisre keresi a megerősítést, hogy vajon azok
az idős emberek, akik reziliensebbek, koherensebb élettörténetet tudnak-e
felvázolni maguknak. Feltevésük szerint az ellenállóbb személyek a kevésbé
reziliensekhez képest gazdagabb, részletesebb, komplexebb és így összességében
erősebb narratívát képesek felvázolni. Ennek az összefüggésnek az egyik fontos
következménye a gyakorlatban, hogy az idősek rezilienciája élettörténeteik
erősítésével növelhető, legyen az pszichoterápia, egy egyszerű mély beszélgetés
vagy önéletrajz írás, de akár minden olyan dolog, ami a mélyebb élettörténeti
feldolgozást segíti.
Kutatási
és elméleti hagyomány
Korábbi
kutatások, így például Staudinger, Marsiske, és Baltes (1995) szerint az
idősebb korukban reziliensebb embereknek több lehetséges szelfjük van. Emellett
Bauer és Park (2010) szerint a reziliencia különösen idősebb korban szorosan ez
egyén identitásához kötött. Márpedig az egyéni identitás nem elválasztható az
egyén narratívájától. McAdams (2001) az egyén identitását annak életútjának
megértéséhez, egy egyéni narratíva megalkotásához köti. Szerinte az identitás
nem más, mint egy „internalizált, folyamatosan fejlődő személyes mítosz, ami
egységbe foglalja az életutat és értelmet ad neki”. „Az öregedéssel járó
folyamatos kihívások szelfünk egzisztenciális jelentését kérdőjelezik meg, így
az, hogy milyen történeti keretbe foglaljuk életünket, egy kritikus kérdés”
(Kenyon et al., 2011).
A
narratív identitás tárgyalásakor, legyen az fejlődési vagy éppen terápiás
keretbe ágyazva, mindig felmerül egy ún. „jó sztori” lehetősége. McAdams (2001)
szerint egy életút narratíva „jósága” a következő szempontokban mérhető:
koherencia, hihetőség, megkülönböztethetőség, nyitottság és generatív
integráció.
A
koherencia azt jelenti, hogy a
sztori, amit akár magunknak, akár másoknak felvázolunk egy értelmes egészet
alkot. Továbbá a hihetőség azt
jelenti, hogy a történetünknek mindig reflektálnia kell az életünk során
megtörtént valós eseményekre, és nem hagyhatja figyelmen kívül a nagyobb
jelentőségű történéseket vagy a világ realitását.
A
differenciáltság annyit, tesz, hogy
minél több epizódból, témából, szelfből áll egy történet, annál „jobb”.
A
nyitottság azért fontos, mert az
adja a történetek rugalmas, és mélyülő folyamatos bővülését, újramondását.
Az
integratív generativitás Erikson
pszichoszociális elméletében megjelenő „generativitás” képességéből ered. Az jelenti, hogy saját életutunk mindig
túllép magunkon, meghaladja szelfünket és összekapcsolódik mások történeteivel,
a közösségével amelyben élünk, végső soron az egész világgal.
Jennifer
Pals (2006) kutatása rávilágít arra, hogy mennyire fontos az, hogy a kihívást
jelentő életeseményeknek értelmet adjunk.
Az általános, negatív események több történet-mesélési munkát igényelnek
(McAdams 2008). Ha életünk nehézségekkel teli epizódjait pozitív feloldással
tudjuk keretbe foglalni, akkor ezek az epizódok nagyobb valószínűséggel válnak
éndefiniáló eseményekké, amelyek később arra emlékeztethetnek minket, hogy
képesek vagyunk megküzdeni az élet kihívásaival.
Jelen
kutatás azt tárgyalja, hogy általánosságban véve az önéletrajzi érvelés –
vagyis az életutunknak adott értelemadás képessége – az öregedés során egyre
szofisztikáltabb lesz-e. Az öregedő agyban végbemenő változások is mind úgy
hatnak, hogy pozitívan torzítsuk történeteinket (Carstensen & Mikels,
2005).
Ide
tartozik az „integratív emlékezés” fogalma is, ami azt jelenti hogy megértjük
és elfogadjuk a minket ért negatív eseményeket és úgy azonosítjuk őket, mint
élmények, amelyek segítettek értékes és jelentésteli személyes tulajdonságok
elsajátításához, koherenciát teremtettek a múlt és jelen között.
Az
ún. „feloldó szekvenciák” (eredetileg: redemptive sequences) használata
jellemzi azokat, akik a negatív életeseményeket narratíváikban pozitívba tudják
fordítani, és a kezdetben rossz kimenetet végül jónak interpretálják. Ezek az
emberek magas generativitási értékkel jellemezhetők.
Ezzel
szemben az alacsony generativitással bírók „szennyező szekvenciákat”
(eredetileg: contamination sequences) használnak, ahol a pozitív dolgok
fordulnak negatív tanulságba.
Randall,
Prior, és Skarborn (2006) arra mutatott rá, hogy mennyire fontos az életút
felvázoláskor az, hogy ki a hallgatóság. A befogadó ugyanis nagyban
meghatározhatja azt, hogy a sztori részletekben gazdag lesz, vagy csak
szegényesen kidolgozott. Éppen ezért Kotre (1984) például megkülönbözteti
egymástól az egyén manifeszt és látens narratíváját. A manifeszt narratíva az
éppen elmesélt, előadott történetet jelenti, ám az egyén különböző előadásaiból
felépíthető egy olyan életút, amely a maga egészében sosem jelenik meg, de a
legteljesebben magába foglalja az adott személy életét. Ebből kifolyólag a
kutatónak, aki az életút narratívát vizsgája, meg kell győződnie arról, hogy a
kvalitatív eljárás, amit használ mindinkább azt az életút történetet hozza
felszínre, amely minden életút történet mögött ott rejlik, vagyis a látens
narratívát.
Módszer
116
idősek otthonában lakó személy töltötte ki a 25 itemes CD Resilence Scale-t. Az
itemek pozitív és negatív állítást is tartalmaznak, amiken 5 fokú Likert-skálán
kell jellemezni magunkat (0-4). A 110 érvényesen kitöltött kérdőív kitöltői
közül 45 emberrel végeztek kvalitatív interjút. Ezek közül 15 olyannal aki a
kérdőíven magas pontszámot ért el, 15 olyan személlyel, aki az átlag körül
tendált, és 15 olyan egyénnel, aki alacsony pontszámot ért el. A személyeknek
az volt a feladatuk, hogy élettörténeteiket nyitott végű formában osszák meg
különös tekintettel arra, hogy hogyan küzdöttek meg életük kihívásaival, és
hogy milyennek látják a jövőjüket.
A 45
interjú közül 20-at elemeztek ki (15 nő és 5 férfi). Ebből 6 olyan volt, aki
magas pontszámot ért el a CDRS mérőeszközön, 7 olyan, aki közepes és 7 olyan,
aki alacsony pontszámot ért el. Az
elemzés fókuszába olyan változók kerültek, amik Ramsey and Bleiszner (2013) a
„reziliencia nyelvtanának” hív.
·
Annak a komplexitása, hogy hogyan mesélik
el az egyéni történeteket (részletes leírást adnak vagy szegényesat; több epizódból áll vagy kevesebből)
·
Az egyes epizódok gazdagsága és
részletessége, dialógusok száma (pl. „én mondtam”, „ő mondta”)
·
Annak módja, ahogyan kezdik az interjút;
amit először mondanak
·
Narratív íve annak, ahogyan elmondják az
egyes epizódokat vagy épp a teljes életutat (kezdés-közepe-vége)
·
Narratíva műfaja (McAdams 2001 nyomán)
(pl. tragédia vagy kaland, optimista pesszimista)
·
Énhatékonyság, hatóképesség mértéke az
egyes életutakban
·
Ahogyan önmagukat karakterizálják (pl. áldozat,
hősszerep stb.)
·
Az önéletrajzi érvelés szofisztikáltsága
(rész-egész; epizód-egész élet)
·
A nyitottság mértéke, ahogy múltjukat,
jelenüket és jövőjüket látják
·
A „feloldó” és „szennyező” szekvenciák
gyakorisága, aránya
·
Olyan referenciák használata, amellyel
önmagukon túllépve adnak értelmet az életnek (pl. vallás, kultúra, család)
·
Mesei mótívumok, metaforák
Magas reziliancia-pontszámú személyek
narratívái
A
legreziliensebb személyek mindegyike talákozott már valamilyen szubjektíve
jelentős kihívással életében. A 6 személy közül mindegyik említett olyan
nehézséget, amin úgy érezte, túl kellett jutnia az életben (válás, gyermek
halála, családi konfliktus stb.).
Mindegyikük
tudott olyan hobbit, elfoglaltságot, érdeklődést említeni, ami valamilyen
„identitás résznek” fogható fel. Ezen kívül mindegyikük említett olyan mozzanatot,
ami az ún. „feloldó szekvenciának” értelmezhető, és mindegyik (kivéve egyet)
pozitívan élte meg a felnövést. Összességében mindannyiuknak meg volt az az
érzése, hogy van egy sztorijuk, amit el tudnak mesélni.
A
magas pontszámúak történetei közül mindegyikben azonosítani lehetett egy narratív ágenst is. Pl. egyikük
szájából elhangzott az a mondat hogy „Én egy túlélő vagyok, az embernek annak
kell lennie.”, ami azt sugallja, hogy ő a saját drámájában egy hősként jelenik
meg. Ugyanettől a személytől elhangzott a következő is „Remélem, egyszer írok
majd egy könyvet... trilógia lenne belőle”. Mások is tettek hasonló állításokat,
így például egyikük ezt mondta: „Mindig is akartam egy könyvet írni”. Más az
interjúztató arra a kérésére, hogy meséljen az életéről rávágta: „Ez egy hosszú
történet”.
A
narratív nyitottság szintén
megjelent a beszámolókban olyan frázisokban, mint pl. „az élet egy nagy kaland”
vagy „az öregedés is csak az utazás része” vagy „azt hiszem a dolgok egyre csak
jobbak és jobbak lesznek” és „izgatottan várom a megöregedést”; „a dolgok végül
jóra fordulnak”; „egyszerre csak egy napot él az ember, úgy kell vennie ahogy
jön magától”; „sosem tudhatod mi lesz holnap, úgyhogy ki kell hoznod a
legtöbbet a mából” ; „az életed neked szól, megélem a napot”.
A
magas pontszámúak narratívájából sütött a pozitivitás.
„Annyi szeretetet kaptam az életben. Sok jó ember szeretetét... nagyon jó
életem volt”; „Meg vagyok elégedve mindazzal, amim van”; „Nagyon sok érdekes
dolgot csináltam már”; „Pozitív gondolkodás... azt hiszem ez valami olyasmi,
amivel születnem kellett”.
Ami
az önéletrajzi érvelést illeti, a magas pontszámúak inkább narratív fragmentumokat idéztek fel, mintsem kiterjedt
életszakaszokat, amiben elmagyarázták hogy hogyan adtak értelmet életük
eseményeinek. Az olyan kommentek, mint „minden okkal történik”; „tudod, végül
minden jóra fordul”; vagy „Olyan sok emlék... nem is gondoltam őket végig még
eléggé” azt fejezik ki, hogy van egyfajta igényük arra, hogy gondolkodjanak
róla, mégha ezt nem is tették még meg eddig. Ez a komment tükrözi vissza a
narratív érvelést talán a legjobban: „Az én módszerem, hogy hogyan jussak túl
az élet buktatóin... oké, most vagy hagyom hogy az a valami ártson nekem, vagy
tanulok belőle.” Később pedig erre a megállapításra jutott: „Csodálatos dolog
hibákat elkövetni az életben”.
A
magas pontszámúakra még az is jellemző, hogy olyan állításokat tettek, amik
túlmutattak az egyes emlékeken és egy nagyobb oksági keretbe ágyazva adtak
jelentést az életútnak. 5-en például explicite megfogalmazták Isten jelenlétét:
„Tudod azt, hogy Isten melletted áll, vagy valamilyen felsőbb hatalom... ami
átsegít ezeken a dolgokon.” „Van egyfajta teremtő, ami mindenhol ott van...
akkor is amikor jó dolog történik és akkor is amikor rossz.” Persze vannak,
akik Földhöz ragadtabb dolgokat mondanak: „Család és barátok... erről szól az
élet”. 6-ból öt személynél tisztán
megjelent egy „felsőbb hatalom” és a jelentésteliség, az egzisztenciális
biztonság érzése az életükre mint egészre.
Alacsony pontszámúak
A
legalacsonyabb pontszámú személy 32 pontot ért el a 100-as maximummal
rendelkező CDRS skálán. A hét emberből ötnél olyan gyerekkori emlékek merültek
fel, amelyek tisztán negatívak vagy feloldatlanok maradtak. Háromnál közülük
egyértelműen megfigyelhető volt a „szennyező szekvenciák” használata, emellett
hiányoztak a pozitív feloldások, valamint a Pals (2006) által megfogalmazott zárt-minimalizáló gondolkodás (szemben
a nyitott-exploratorikussal) jellemezte a kihívást jelentő események emlékeit.
A 7 közül egyet kivéve mindegyik életutat áthatotta egyfajta szomorú árnyék,
sebzettség érzése az életük felett. Az alacsony pontszámúakra jellemző volt még,
hogy a vallási kérdésekben sokkal bizonytalanabbnak tűntek. Pl. „Van benned
egyfajta hit, hogy valami van a dolgok mögöt, de minél többet hallassz ezekről,
annál több lesz benned a kérdés”, míg más elment odáig hogy kijelentette ő egy
„evangélikus ateista”.
Példaként
azt a személyt említik, aki a legalacsonyabb pontot érte el a reziliencia
skálán. Arra a kérésre, hogy meséljen az
életéről ő azonnal rávágta: „Ez szörnyen általános kérdés”. Aztán továbblépve
röviden és tömören, a fontosabb lépésekre koncentrálva leírta hogy mit csinált
az életében. Az egész narratívát áthatotta egyfajta tömörség, üresség, sivár
tónus, és nem csak egy –egy „szennyező szekvencia”. Emellett annak illusztrálására, hogy elmondja
élete mennyire hiányt szenvedett a közeli és jelentős kapcsolatokban olyan
negatív kommenteket fűzött saját magáról, mint pl. gyáva, szégyenteljes.
Pesszimista volt a regnáló kormánnyal szemben, a jövőt illetően, sőt a Föld
jövőjét illetően is. Amikor szó esett például egy tumorról, amit pár éve
operáltak ki nála annyit mondott: „Persze hogy kiújul”.
Egy
másik személy beszámolóján szintén jól megfigyelhető a koherens pozitív feloldás
hiánya. Az életéről úgy fogalmazott, hogy a magánélete mindig is nehezebb volt
számára, mint a hkarrierbeli élete. Megemlítette pl. hogy: „Az első barátnőmmel
egy olyan kapcsolatom volt, amit nem kezeltem túl jól.” A zárt minimalizálás
példájaként szolgál az a mondata, hogy „Ugorjuk ezt most át... Sohasem voltam
jó a szakítások kezelésében”.
Egy
másik tag egy olyan életeseménnyel kezdett, amit Spector-Mersel (2014) narratív identitás kártyának hívna. Egy
téma, ami életének egy központi motívuma. Ahelyett, hogy beszámolóját
gyerekkorától kezdte volna, elmesélte hogy 43 évvel ezelőtt hármasikreknek adott
életet, akik közül egy meghalt, a többi kettő pedig mozgássérült maradt. Később
elmondta gyermekkorát is, de végig fennmaradt egyfajta negatív tónus és a
pozitív feloldások hiánya.
Egy
másik beszámolóban az alacsony önbecsülés tükröződik. Emellett a narratív
ágencia hiánya is megfigyelhető a beszámolójában. A pozitív dolgokat inkább külső
tényezők eredményeként élte meg, mintsem saját magának köszönhető dolognak.
„Mindig is szerencsés voltam... szerencsések voltunk”.
Az
alacsony pontszámúak között legmagasabbat elérő viszont egy anomália lett.
Miközben gyerekkoráról és életéről is úgy számolt be, mint boldog, gazdag és
sok tevékenységgel teli útról, addig az egyik legfontosabb életeseménye
vitatásakor, ami a rákkal való háromszori megküzdése története volt, az ágencia,
vagyis önnön hatóképességének hiánya muatkozott meg. A szerencsés, szerencse
szavak többször is elhangzottak. Szerencsésnek érezte magát abban, hogy
háromszor is túljutott a rákon. A jövőről úgy számolt be: „Nem néz nagyon előre
a jövőbe. Megpróbál a napnak élni és minél több időt tölteni a családdal.”
Mindezekből az szűrődik le, hogy a jövőjét nem látja befolyásolhatónak,
kontroll alatt tarthatónak.
Egy
másik alacsony pontú személynél szintén egy hasonló anomália figyelhető meg. Az
egyik leggazdagabb és leghosszabb élettörténetet ő vázolta fel, boldog
gyerekkora volt és az önéletrajzi érvelés magas fokán állt. Mégis egyfajta
szomorú hangulata volt a beszámolójának, aminek két fő oka is volt. Az egyik,
hogy éppen egy szívműtét előtt állt, aminek kérdéses volt a kimenetele, azaz
hogy túléli-e vagy sem. A másik ok abból a szerepkörből adódik, amit az
életútjában vázolt fel. A lánya számára mindig is ő volt a gondoskodó, gondozó
személy, ugyanis a gyereknek súlyos mentális betegsége volt. Élete során az
önygilkosságot is fontolgatta, de nem hagyhatta magára lányt, így sosem tette
meg. A jövőjéről eképp szólt: „Nem látok túl sok dolgot a jövőmben, mert nem
tudom milyen lesz az állapotom. Nem a szokásos életerős, optimista önmagam
vagyok, sokkal inkább egyfajta várakozó fázisban vagyok”. Itt is az ágencia
hiánya figyelhető meg abban, hogy végső soron a sorsunk irányításunkon kívül
esik.
Megfigyelések
és implikációk
Jelen vizsgálat a
publikációig minössze egy előzetes analízis. Eddig ugyanis csupán 20 életút
narratívát elemeztek az összen 45 felvettből. Ezen kívül a publikációban csak a
legmagasabb és a legalacsonyabb reziliancia-pontszámú személy életútját
érintették, míg a közepes kategóriába esőkét figyelmen kívül hagyták.
Megemlítendő még a
legvégül elemzett két narratíva is, amelyek bár komplexitásuk és koherenciájuk
terén magas pontszámot értek el, mégis a rezilianciában alacsony értéket mutattak
a személyek. Felmerül tehát a kérdés, hogyan lehet az, hogy valaki egységes,
érthető, gazdag és összességében pozitív hangvételű képet tudjon festeni
életéről, ellenállóképességében azonban mégis alacsony pontszámot kap. További
kérdés, hogy vajon a rövid, szegényesen elmesélt történetek mögött is állhat
magas reziliancia? Vajon ezek csupán olyan sztorik, amik mögött ott van egy
bővebb, gazdagabb életút, csak az illető még nem találta meg a megfelelő
szavakat az elmondására? Vagy a megfelelő hallgatóság nem állt még
rendelkezésre?
Ezen kívül érdekes
megfigyelés, hogy míg a 6 legmagasabb pontszámot elért személyek mindegyike nő,
addig a legalacsonyabb pontszámú személyek közül 3 is férfi (összesen 5 férfit
vizsgáltak, bár az is igaz, hogy a közepes kategória alsó felében van a maradék
2 férfi is). Ezen kívül megfigyelték még, hogy a férfiak hajlamosabbak voltak
inkább tényszerűen közölni az életútjaikat, mintha csak egy állásinterjún
olvasnák fel az önéletrajzukat, ellentétben a nőkkel, akik sokkal gazdagabban
fűzött kommentekkel illusztrálták az egyes eseményeket. Kérdés itt az, hogy
vajon a nők általában és inherens módon reziliensebbek-e a férfiaknál abból
kifolyólag, hogy gazdagabban fejezik ki magukat?
Egy fontos
limitációként említendő, hogy voltak olyan személyek, akik már az interjút
megelőzően előre tudták, hogy lehetőségük lesz életútjukról beszámolni, és
szóvá is tették a vizsgálat során, hogy már nagyon várták, hogy ezt
megtehessék. Arról is tudomásuk volt, hogy vannak olyan személyek, akiknek erre
nem lesz lehetőségük. Előfordulhatott, hogy ezek a magas pontszámú személyek a
kitöltésben magában élték meg a magasabb rezilianciát. Más körülmények között
talán alacsonyabb pontszámot produkáltak volna.
Irodalomjegyzék:
Allen, R., Haley, P., Harris, G., Fowler, S., & Pruthi, R.
(2011). Resilience: Definitions, ambiguities, and applications. In B. Resnick,
L. Gwyther, & K. Roberto (Eds.), Resilience in aging: Concepts, research,
and outcomes (pp. 1–14). New York: Springer.
Baldwin, C. (2006). Narrative dispossession of people with
dementia: Thinkingabout the theory and method of narrative. In K. Milnes, C.
Horrocks, & N. Kelly (Eds.), Narrative, memory, and knowledge:
Representations, aesthetics, and contexts (pp. 101–109). Huddersfield, UK:
University of Huddersfield Press.
Bauer, J., & Park, S. (2010). Growth is not just for the
young: Growth narratives, eudaimonic resilience, and the aging self. In P.
Frye, & C. Keyes (Eds.), New frontiers in resilient aging: Life-strengths
and well-being in late life (pp. 60–89). New York: Cambridge University Press.
Baur, S. (1994). Confiding: A psychotherapist and her patients
search for stories to live by. New York: HarperPerennial.
Birren, J., &Deutchman, D. (1991). Guiding autobiography
groups for older adults: Exploring the fabric of life. Baltimore, MD: Johns
Hopkins University Press.
Birren, J., Kenyon, G., Ruth, J. -E., Schroots, J., &
Svensson, T. (Eds.). (1996). Aging and biography: Explorations in adult
development. NewYork: Springer.
Bohlmeijer, E., Kenyon, G., & Randall,W. (2011).
Afterword: Toward a narrative turn in health care. In G. Kenyon, E. Bohlmeijer,
& W. Randall (Eds.), Storying later life: Issues, investigations, and
interventions in narrative gerontology (pp. 366–380). New York: Oxford
University Press.
Bohlmeijer, E., Westerhof, G., & Lamers, S. (2014). The
development and validation of the narrative foreclosure scale. Aging &
Mental Health, 18(7), 879–888.
Bohlmeijer, E., Westerhof, G., Randall, W., Tromp, T., &
Kenyon, G. (2011). Narrative foreclosure: Preliminary considerations toward a
newsensitizing concept. Journal of Aging Studies, 25(4), 364–370.
Boje, D. (2008). Storytelling organizations. London: Sage.
Carstensen, L., &Mikels, J. (2005). At the intersection of
emotion and cognition: Aging and the positivity effect. Current Directions in
Psychological Science, 14, 117–121.
Cohen, G. (2005). The mature mind: The positive power of aging
brain. Boston: Basic Books.
Coleman, P. (1999). Creating a life story: The task of
reconciliation. The Gerontologist, 39(2), 133–139.
Connor, K., & Davidson, J. (2003). Development of a new
resilience scale: The Connor–Davidson Resilience Scale (CD-RISC). Depression
and Anxiety, 18, 71–82.
Frank, A. (2010). Letting stories breathe: A
socio-narratology. Chicago, IL: University of Chicago Press.
Freeman, M. (2010). Hindsight: The peril and promise of
looking backward. New York: Oxford University Press.
Fry, P., & Keyes, C. (Eds.). (2010). New frontiers in
resilient aging: Life-strengths and well-being in late life. New York:
Cambridge University Press.
Hyvärinen,M., Hydén, L. -C., Saarenheimo,M., &
Tamboukou,M. (Eds.). (2010). Beyond narrative coherence. Philadelphia, PA: John
Benjamins.
Kenyon, G., Bohlmeijer, E., & Randall,W. (Eds.). (2011).
Storying later life: Issues, investigations, and interventions in narrative
care. New York: Oxford University Press.
Kenyon, G., Clark, P., & deVries, B. (Eds.). (2001).
Narrative gerontology: Theory, research, and practice. New York: Springer.
Kenyon, G., & Randall, W. (1997). Restorying our lives:
Personal growth through autobiographical reflection.Westport, CT: Praeger.
Korte, J., Cappeliez, P., Bohlmeijer, E., & Westerhof, G.
(2012). Life-review therapy for older adults with moderate depressive
symptomatology: A pragmatic randomized controlled trial. Psychological
Medicine, 42, 1163–1173.
Kotre, J. (1984). Outliving the self. Baltimore, MD: Johns
Hopkins University Press.
McAdams, D. (1996). Narrating the self in adulthood. In J.
Birren, G. Kenyon, J. -E. Ruth, J. Schroots, & T. Svensson (Eds.), Aging
and biography: Explorations in adult development (pp. 131–148). New York:
Springer.
McAdams, D. (2001). The person: An integrated introduction to
personality psychology. New York: Harcourt.
McAdams, D. (2006). The redemptive self: Stories Americans
tell. New York: Oxford University Press.
McAdams, D. (2008). Personal narratives and the life story. In
O. John, R. Robins, & L. Pervin (Eds.), Handbook of personality: Theory and
research (pp. 242–264) (3rd ed.). New York: Guilford.
McCullough, L. (1993). Arrested aging: The power of the past
to make us aged and old. In T. Cole,W. Achenbaum, P. Jakobi, & R.
Kastenbaum (Eds.), Voices and visions of aging: Toward a critical gerontology
(pp. 184–204). New York: Springer.
Pals, J. (2006). Narrative identity processing of difficult
life experiences: Pathways of
personality development and positive self-transformation in adulthood. Journal
of Personality, 74(4), 1079–1109.
Pasupathi, M., & Mansour, E. (2006). Adult age differences
in autobiographical reasoning in narratives. Developmental Psychology, 42(5),
798–808.
Pennebaker, J., & Seagal, J. (1999). Forming a story: The
health benefits of narrative. Journal of Clinical Psychology, 55(10),
1243–1254.
Polkinghorne, D. (1988). Narrative knowing and the human
sciences. Albany, NY: State University
Press of New York.
Polster, E. (1987). Every person's life is worth a novel. New
York: W. W. Norton.
Quosh, C., & Gergen, K. J. (2008). Constructing trauma and
its treatment: Knowledge, power, and
resistance. In K. Gergen, T. Sugiman,W.Wagner, & Y. Yamada (Eds.), Meaning
in action: Constructions, narratives, and representations (pp. 97–111). New
York: Springer.
Ramsey, J., & Bleiszner, R. (2013). Spiritual resiliency
and aging: Hope, relationality, and the creative self. Amityville, NY: Baywood.
Randall, W. (2012). Beyond healthy aging: The practice of
narrative care in gerontology. In L. English (Ed.), Adult education and health
(pp. 178–192). Toronto, ON: University of Toronto Press.
Randall, W., & McKim, E. (2008). Reading our lives: The
poetics of growing old. New York: Oxford University Press.
Randall, W., Prior, S., & Skarborn, M. (2006). How
listeners shape what tellers tell: Patterns of interaction in lifestory
interviews and their impact on reminiscence with elderly interviewees. Journal
of Aging Studies, 20, 381–396.
Reker, G., & Chamberlain, K. (Eds.). (2000). Exploring
existential meaning: Optimizing human development across the lifespan. Thousand
Oaks, CA: Sage.
Resnick, B., Gwyther, L., & Roberto, K. (Eds.). (2011).
Resilience in aging: Concepts, research, and outcomes. New York: Springer.
Rybarczyk, B., & Bellg, A. (1997). Listening to life
stories: A new approach to stress intervention in health care. New York:
Springer.
Spector-Mersel, G. (2014, June 24–27). (Still) exploring big
stories: The narrative identity card. Paper presented at Narrative Matters
2014. Paris, FR: L’Université de Paris, Diderot.
Staudinger, U.,Marsiske,M., & Baltes, P. (1995).
Resilience and reserve capacity in later adulthood: Potentials and limits of
development across the life span. In D. Cicchetti, & D. Cohen (Eds.),
Developmental psychopathology. Risk, disorder, and adaptation, 2. (pp.
801–847). New York: JohnWiley.
Steunenberg, B., & Bohlmeijer, E. (2011). Life review
using autobiographical retrieval: A protocol for training depressed residential
home inhabitants in recalling specific personal memories. In G. Kenyon, E.
Bohlmeijer, & W. Randall (Eds.), Storying later life: Issues, investigations,
and interventions in narrative gerontology (pp. 290–306). New York: Oxford
University Press.
Tugade,M., & Fredrickson, B. (2004). Resilient individuals
use positive emotions to bounce back from negative emotional experiences.
Journal of Personality and Social Psychology, 86(2), 320–333.
Wingard, B., & Lester, J. (2001). Telling our stories in
ways that make us stronger. Adelaide,
AU: Dulwich Centre Publications.
Wong, P. (1995). The processes of adaptive reminiscence. In B.
Haight, & J. Webster (Eds.), The art and science of reminiscing: Theory,
research, methods, and applications (pp. 23–35).Washington, DC: Taylor &
Francis.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése