Probléma, hogy iszom? Egy közösség-alapú alkohol-intervenciós program a Haiyan-tájfun után Tacloban városban
Czaicki, A. E., Fabrigas, G.,
Gocotano, A. & Hall, J. L. (2015). Is my drinking a problem? A community-
based alcohol
intervention programme post-Haiyan in Tacloban City. Western Pacific
Surveillance and Response, 6(1), 96-100.
Készítette: Törkenczi Boglárka
Absztrakt
Kevés a bizonyíték arra, hogy
katasztrófákat követően megnő az alkoholfogyasztás. A következő kutatás azt
tűzte ki célul, hogy felmérje, megjelent-e a Fülöp-szigeteki Haiyan-tájfun
túlélői életében alkohol-probléma és hogy segítsen a megfelelő helyi
egészségügyi szolgáltatás és támogatás megerősítésében. Tacloban egy magasan
urbanizált város, mely egyike azoknak a területeknek, ahol a Haiyan-tájfun a
legnagyobb pusztítást okozta. A Haiyan-t megelőzően nagyon kevés támogatás volt
elérhető az alkohol-problémákkal élők számára és rehabilitációs intézmény is
legközelebb csak 40 km-re volt található a várostól. A kutatás egy
közösség-alapú pilot intervenciós programra épült, amely a következő
aspektusokat tartalmazta: az alkohol-problémák elterjedtségének becslése a
közösségben, egészségügyi dolgozók alapvető ismereteinek és képességeinek
felmérése, az egészségügyi dolgozók tréningje az alkohol-probléma alapvető
ellátásával és intervenciójával kapcsolatban, kiterjesztés a közösségre a tréninget
követő szupervízió segítségével. Az alkohol-monitorozás azt az eredményt hozta,
hogy az egészségügyi szolgáltatásokat igénybe vevők 22%-a profitálna egy
alkohol intervenciót célzó programból. Az egészségügyi dolgozók alapvető
ismeretei az alkohol intervencióját tekintve kifejezetten alacsonynak
bizonyultak. A tréning során ez került fejlesztésre, a résztvevő egészségügyi
dolgozók pedig a programban résztvevő klinikákon már képesek voltak azonosítani
az alkohol-problémákkal küzdő személyeket és kezelési tervet állítottak össze
számukra. A kutatók szembesültek tehát a ténnyel, hogy Tacloban városban
jelentős volt az alkohol-problémákkal küzdők száma és hogy lehetőség van arra,
hogy minimális forrásokra támaszkodva alkohol-intervenciós programot
folytassanak. A közösség figyelmének felhívása az alkohollal kapcsolatos
problémákra egy jelentős közegészségügyi intervenció. Amíg nemzeti szinten különböző
stratégiák és irányelvek meghatározása szükséges, egy közösség-alapú
intervenció megalapozható lehet akár a különböző szakellátásoknak nyújtott
irányadó mechanizmusok segítségével.
Probléma
Az alkoholnak
nem csupán szociokulturális és tradicionális jelentősége ismert, mértéktelen
fogyasztása jelentkezhet emocionális stresszel való megküzdési mechanizmusként
is. Az alkohol körülbelül 60 egészségi állapottal hozható összefüggésbe és
felelős a világon előforduló egészségügyi problémák, betegségek 4 %-áért. A
Fülöp-szigeteken a teljes alkoholfogyasztás a 2015-ben mért fejenkénti 5,6
literről 2025-re előreláthatóan 6,5 literre növekszik majd, ami azt is jelenti,
hogy a jövőben növekedhet az igény az alkohollal kapcsolatos egészségügyi szolgáltatásokra.
A
Katrina-hurrikán túlélői esetén az alkohol-, és drogfogyasztás összefüggést
mutatott a súlyosabb PTSD tünetekkel. Mindemellett a korábbi kutatások
eredményei azt mutatták, hogy a szerencsétlenségeket követő megemelkedett
alkoholfogyasztás nem annyira az aktuális megrázkódtatás következménye, mint
inkább a traumát követő kiújulása vagy folytatása egy már korábban is létező
problémának. Az alkoholfogyasztás növekedése halmozott traumatikus események és
stresszorok következménye, egy adott traumatikus esemény hatása pedig úgy
tűnik, hogy az eltelt idővel csillapodik. Egy újabb keletű norvég kutatás azt
az eredményt hozta, miszerint a 2004-es délkelet-ázsiai tsunami norvég
túlélőinek saját bevallása alapján a katasztrófának való kitettség kapcsolatban
áll alkoholfogyasztásuk növekedésével vagy csökkenésével. Általában véve tehát
a katasztrófát követő alkoholfogyasztás bizonyítása megerősítésre szorul.
A
Fülöp-szigeteken, egy olyan országban, ahol számtalan katasztrófát élnek meg az
emberek, a kormány még nem vezetett be olyan nemzeti stratégiát vagy cselekvési
tervet, amely közösségi szinten támogatná az alkohol-problémával élők
gyógyulását. Nincsen korlátozás sem az alkohol forgalmát tekintve, sem a
nyilvános rendezvényeken vagy benzinkúton való árusítás és az ittas személyek
kiszolgálása esetén, sem pedig a reklám-, és szponzori tevékenységek terén.
Létezik egy „Reklám-Standard Tanács”, a helyi reklámtestület önszabályozó
gépezete, amely 2012-ben azt a döntést hozta, hogy az alkohol termékek rekláma
esetén fel kell tüntetni a következő szavakat: „igyál felelősségteljesen”. Az alkoholt tartalmazó üvegekre helyeznek
egészségügyi figyelmeztető címkéket, a nemzetileg megengedett maximum
vér-alkohol szint vezetés közben pedig 0,05 %, nincsen azonban nemzeti
ellenőrző rendszer ennek monitorozására, a büntető-szankciók pedig
hatástalannak mutatkoznak. Az „Ittas és Kábítószeres Vezetés Elleni Törvény”
csak 2013-ban jelent meg, amely leginkább az alkohol befolyása alatt vezetőkre
fókuszál, de nem tartalmaz intézkedéseket rehabilitációval kapcsolatban.
A
Haiyan-tájfunra adott részleges válaszként a WHO Egészségügyi Részlege és más
résztvevők irányításával zajlott le a Mental Health Gap Action Programme
(mhGAP) 2013 novemberében. Ennek a kezdeményezésnek a részeként a WHO
Fülöp-szigeteki Reprezentatív Irodája elindított egy közösség-alapú pilot
alkohol-intervenciós programot Tacloban városban, mely az egyik legsúlyosabban
érintett terület a Haiyan-tájfun pusztítása által, annak érdekében, hogy
meghatározzák az alkohollal kapcsolatos problémák elterjedtségét és, hogy
kiképezzék a helyi egészségügyi dolgozókat arra, hogy közösség-alapú
alkohol-intervenciós szolgáltatásokat nyújtsanak.
Kontextus
Tacloban
magasan urbanizált város, populációja 221.174 fő. A Haiyan-t megelőzően a káros
alkohol-fogyasztás intervenciója nem képezte a helyi egészségügyi
szolgáltatások részét és nem léteztek közösségi csoportok sem (pl. AA-csoport),
ahová az emberek segítségért fordulhattak volna.
2002-ben
megjelent egy törvény a veszélyes drogokkal kapcsolatban, amely megbízta a WHO
Egészségügyi Részlegét droghasználók számára országosan kialakított rehabilitációs
intézmények irányításával, de ezek az intézmények csupán kábítószer-függőséggel
foglalkoztak. Sem a törvény, sem pedig a rehabilitációs központok előírásai nem
tartalmazták az alkohol-problémák rehabilitációját. Annak ellenére sem, hogy az
intézmények közül legalább négynek a nevében is szerepel az alkohol
rehabilitáció. Ezek a központok intézményes intervenciót nyújtanak utánkövetéses
módszerrel a járóbeteg ellátás során. Az elsődleges ellátás szintjén az egész
országban nincsenek elérhető, lelki egészséget támogató szolgálttások, a
2014-es „Fülöp-szigeteki Lelki Egészség Törvény” nyomására azonban most
megindultak a kezdeményezések ezzel kapcsolatban.
A WHO
Egészségügyi Részlege által megbízott rehabilitációs intézmény 40 km-re
helyezkedik el Tacloban várostól. Ez az intézmény nagyon nehezen érhető el az
alacsony jövedelemmel rendelkezők számára a nagy távolság miatt és azért is,
mert falusi, rendőrségi és regionális eljáró bírósági engedélyhez kötött a
szabad mozgás. Ebben az intézményben korábban nem ápoltak alkohol-problémáktól
szenvedő betegeket, mindez valószínűleg az elsődleges ellátás
elérhetetlenségnek és nem működő iránytó rendszerének köszönhető. Taclolban
városban vannak harmadszintű kórházak, melyek közül egynek van pszichiátriai
részlege, ahol orvosi támogatást nyújtanak detoxifikációhoz. Mindemellett
azonban a régió fő irányító kórházi ellátása folyamatosan telített, kevés a
szakember és hiány van forrásokból.
A kutatók nem
találtak olyan cikket, amely Fülöp-szigeteki alkohol-betegek rehabilitációjának
közösség-alapú intervenciójáról szólt volna. Mindez annak ellenére így van,
hogy más alacsony vagy közepes jövedelmű országok esetén a tapasztalatok azt
mutatják, hogy orvosi kezelések és enyhe vagy közepes szintű alkohol-megvonásos
detoxifikáció biztonsággal végezhetők a járóbeteg ellátás során a közösségi gondozók
szupervíziója mellett és a helyi gyakorló orvosok támogatásával. A kezelésekkel
kapcsolatos kutatások eredményei azt mutatják, hogy az elsődleges ellátás
szintjén végzett korai intervenció hatékony és hasznos lehet súlyosan ivók
számára, akik esetén nincs nyoma súlyos alkohol-függőségnek és orvosi vagy
pszichiátriai komplikációknak.
Kivitelezés
A
pilot közösség-alapú alkohol-intervenciós program három komponensből tevődött
össze: felbecslés, tréning és kiterjesztés. A felmérés által meghatározott
baseline azt az eredményt hozta, hogy vannak alkohollal kapcsolatos problémák
Tacloban városban és a helyi egészségügyi személyzet készségei és tudása az
alkohollal és a biztonságos és hatékony kezelési lehetőségekkel kapcsolatban
meglehetősen csekély. Egy helyi egészségügyi dolgozóknak tartott tréning
segítségével próbálták támogatni az alkohol-intervenciós szolgáltatásokat. A
kiterjesztés során a helyi egészségügyi dolgozók szupervízió mellett monitorozták az
alkohol-betegeket és különböző intervenciós módszereket alkalmaztak esetükben.
A pilot kutatást alátámasztja egy elméleti keretrendszer, ami kiemelte a
lehetőségeket a közösség-alapú alkohol intervenció megvalósítására. Az otthon
készült röviditalok, melyeknek nincs jelentős alkohol tartalma, képezik a biztonságos
leszoktató tervek határát.
Értékelés
Az elsődleges
értékelést három helyszínen vezényelték le, melyek mind a városközpontban
helyezkednek el: a MASA (Mayor Alfred Social Action Health Sercive Unit),
Sagkahan Egészség Centrum és Tacloban Városháza közreműködésével zajlott a
folyamat. A MASA a város fő egészségügyi centruma, amely kiterjesztett
közösségi szolgáltatásokkal segíti a környező falvak lakóit. A gondozók gyakran
utaznak nehezen megközelíthető helyekre, hogy segítsék az alapvető egészségügyi
szolgáltatásokat.
Az értékelés
során két eszközt alkalmaztak: a CAGE kérdőívet, amely monitorozó eszköz négy
eldöntendő kérdéssel és az AUDIT tesztet (Alcohol Use Identification Test), egy
jóval érzékenyebb eszközt az alkohol-függőség mérésére és a káros
ivás-mintázatok vizsgálatára, amely 10 kérdést tartalmaz. 7 és afölötti pontszám
esetén az alkohol-fogyasztás károsnak tekinthető és intervenciót igényel.
A két
kérdőívet helyi egészségügyi dolgozók és projekt konzultánsok segítségével
lefordították a régióban beszélt nyelvekre. A három megnevezett színtéren történt
a gondozók irányításával az adatfelvétel, azokat a felnőtteket vizsgálták, akik
kezelésre érkeztek, emellett vizsgálták a velük érkezőket és azokat, akik
nyilvános várótermekben várakoztak. 2015. február 2-6. között a CAGE-et
kezdetben olyan 18 év felettiekkel vették fel, akik szóbeli beleegyezésüket
adták a vizsgálathoz. Mindazonáltal az eredmények azt mutatták, hogy a
válaszadók 70 %-a (166 fő) igényel alkohol intervenciót, ami meglehetősen
irreális szám. Ezért kezdték alkalmazni a sokkal érzékenyebb AUDIT kérdőívet a
személyzet eligazítását követően, melynek felvétele 2015. február 12-18-ig tartott.
Képzés
A
képzés programját az észlelt alkohol-problémák, emellett az egészségügyi
dolgozók és a közösség által észlelt kihívások és tapasztalatok alapján
állították össze. Bármilyen egészségügyi szakképesítéssel rendelkező személy
részt vehetett a programon, beleértve a közösségi önkénteseket, szociális
munkásokat, és orvosokat. A képzés, mely előadások útján történt, tartalmazta például
az alkoholegység átváltását, irányelveket az alacsony rizikójú iváshoz, az
alkohol egészségre gyakorolt hatásainak megtárgyalását, a Magzati Alkohol
Szindróma ismertetését, diskurzust a mentális egészségről, alkohol-függőségről,
és monitorozó eszközök bemutatását (AUDIT). Az egészségügyi dolgozók számára a
képzés tartalmazott kezelési lehetőségeket is alkohol-betegségek esetén.
A
témákat megelőző értékelés célja az volt, hogy felmérjék a képzés előtti tudás
mértékét. Például a képzésen résztvevők kaptak egy lapot, melyen az emberi test
körvonala volt látható és azt a feladatot kapták, hogy tüntessék fel rajta
azokat a szerveket, melyeket érinthet a túlzott alkohol-fogyasztás hatása.
A
gondozó személyzet külön ülésben sajátította el a kezelő centrumban az alkoholegységgel
kapcsolatos tudást, és a MASA-ban pedig elsajátították a biztonságos leszoktató
tervek készítését (az alkohol-fogyasztás fokról fokra történő csökkentését),
egység-számítást, az alkohol-megvonás kezelési tervét, az alkohol-függőség
jeleit és az alkohol-monitorozó eszközök felvételét és értelmezését. A képzést
egy nemzetközi konzultáns végezte egy pszichiáter támogatásával. A résztvevőket
arra bíztatták, hogy rutinszerűen monitorozzák pácienseik alkohol-problémáit.
Kiterjesztés
A
kiterjesztés helyszínéül egy Tacloban külvárosi területén fekvő falut
választottak, amelyet a Haiyan pusztítása leginkább érintett. A frissen képzett
MASA személyzet végezte a monitorozó szolgáltatásokat a szokásos egészségügyi
szolgáltatásaik során a trénerek szupervíziója mellett. A klinika az egész
közösség előtt nyitva állt.
Eredmények
Értékelés
A CAGE
értékelése alapján a 239 fős minta 31 %-a, 56 %-a és 13 %-a bizonyult alacsony,
közepes és magas rizikójúnak az alkohol-problémák tekintetében. Az AUDIT
alapján 22 % (117-ből 26, 6 nő [8 %] és 20 férfi [47 %]) esetén merült fel
magas rizikó és igényelt alkohol intervenciót. A 138 taclobani faluból 39
képviseltette magát, a résztvevők főként a város szegényebb rétegeiből kerültek
ki, akiknek csekély vagy semmilyen hozzáférésük sem volt alkohol-intervenciós
szolgáltatásokhoz.
A
helyi egészségügyi személyzet alkohollal és biztonságos és hatékony kezelési
lehetőségeivel kapcsolatos tudásának és készségeinek felmérése azt az eredményt
hozta, hogy nem tudják, miként közelítsenek meg egy pácienst, akinél
alkohol-problémák meglétét sejtik és nem volt tudásuk a lehetséges monitorozó
eszközökkel kapcsolatban sem vagy az alkohol és mentális egészség
kapcsolatáról. Mindent egybevetve csekély alapszintű tudással rendelkezett az
egészségügyi személyzet a hatékony és biztonságos kezelési módszerekkel
kapcsolatban, melyet annak a ténynek tulajdonítottak, hogy korábban az ehhez
hasonló szolgáltatások nem kaptak támogatást. Az egészségügyi dolgozók hiányos
tudást mutattak az alkoholegységek terén is és az alacsony rizikójú ivás
szintjével kapcsolatban és minimális alapvető információval rendelkeztek az
alkohol specifikus károsító hatásainak tekintetében is.
Amikor
megkérdezték a helyi egészségügyi dolgozóktól, mit tennének, ha egy
alkohol-problémával élő személyt kéne kezelniük, a többség azt válaszolta, hogy
a beteg kezelés, információ és tanácsok nélkül hagyná el a kórházat.
Képzés
Három
külön tréning-ülés zajlott le 52 résztvevővel, akik orvosok, gondozók /
nővérek, szociális munkások és falusi egészségügyi személyzet köréből kerültek
ki. A részvevők a MASA-ból jöttek, a Városi Társadalmi Jóléti és Fejlődési
Irodából és a DOH-Dulagból, a Leyte Kezelő és Rehabilitációs Centrumból. Azok a
résztvevők, akik klinikai háttérrel rendelkeztek, speciális technikai
előadásokat is meghallgattak.
Kiterjesztés
A
kiterjesztésben részvevő klinika 20 személyt azonosított az AUDIT-tal, akiknél
alkohol-problémák jelentkeztek. Ennek a 20 személynek felajánlottak
tanácsadást, készítettek számukra biztonságos leszokási tervet és nyújtottak
számukra utánkövetéses ellátást is, amennyiben szükséges, beutalót is adtak speciális ellátásra.
Azoknak a visszajelzései, akik beleegyeztek az értékelésbe, azt mutatták, hogy
nem kerestek korábban segítséget és nem tudták, hogy bármiféle segítség
elérhető lenne számukra.
Tanulságok
A pilot
kutatásnak számos tanulsága volt. Elsőként bizonyították, hogy az
alkohol-problémák széles körben érintik Tacloban város lakosságát és hogy
főként a szegényebb rétegek számára elérhetetlenek a kezelési lehetőségek. A
helyi egészségügyi dolgozók és a falusi személyzet valamilyen szinten tisztában
voltak az alkohol által okozott problémákkal, de nem voltak megfelelő eszközeik
a problémákkal élő egyének hatékony támogatásához. Azok a betegek, akik
tisztában voltak problémáik komolyságával és segítséget kértek volna, nem
tudták, hol keressék azt. Ezt az alaphelyzetet változtatták meg/ fejlesztették
közösség-alapú programjukkal a kutatók, melynek megvalósításához minimális
források is elegendőek voltak. A rövid intervenció és motivációs interjú a
közösség felkeresése során és a célzott otthoni látogatások értékes
kezdeményezést jelentenek a közösség alkohol-problémákkal élő tagjainak
támogatásában.
Nem
lehet tudni, hogy a kutatás során mért alkohol-fogyasztás szintje megegyezik-e
a tájfunt megelőzővel, vagy jelentkezett bizonyos mértékű növekedés. Bár
megfigyelték a katasztrófának való kitettség hatását a személyesen észlelt
alkohol-fogyasztással kapcsolatos változásokra, nem sikerült kimutatni
szignifikáns kapcsolatot a két jelenség között. Azt sem lehet tudni, hogy
Taclobanban az alkohol-fogyasztás szintje magasabb-e, mint a környező
régiókban. Az eredmények más helyzetekben történő alkalmazhatóságától
eltekintve, a Tacloban városban felmért alkohol-fogyasztás elég meggyőző
eredményeket hozott ahhoz, hogy kimondható legyen a tény, hogy további
népegészségügyi intervenciók szükségesek.
Diszkusszió
Az alkohollal
kapcsolatos problémák jelentőségének tudatosítása a közösségben egy értékes
népegészségügyi intervenció mind katasztrófákat követően, mind pedig kevésbé
válságos időkben. Az egészségügyi szakemberek megnövekedett kapacitása arra,
hogy felismerjék és támogassák az alkohol-problémákkal élő személyeket,
csökkentheti az alkohol okozta ártalmakat. A kutatók bemutatták, hogy
Taclobanban szükség volt közösség-alapú támogató szolgáltatások kialakítására
és hogy ez elérhető minimális források segítségével is: monitorozó módszerek
tanítása, alkoholról való leszokás tervezetének készítése, hálózatok kiépítése
specializált ellátás számára. A pilot kutatáshoz egyedül a helyi egészségügyi
személyzet elköteleződésére és hajlandóságára volt szükség, a program
folytatása nem igényelt további anyagi támogatást. A páciensek értékelése
alkohol-problémákat tekintve és az újabb kezelési tervek beépültek a közösség
és a helyi egészségügyi gondozók által nyújtott korábbi egészségügyi
szolgáltatások folyamatába. A kutatás főbb korlátait a bizonyítékok hiánya
jelentette arra vonatkozólag, hogy az alkohol-fogyasztás problémát jelent a
helyi közösségben, és az, hogy technikai kapacitás híján nem tudták a problémás
ivás kezelését az elsődleges egészségügyi szintre emelni.
Számos
limitáció azonosítható a pilot-projekt esetén. Az értékelés során kényelmi
mintavételt alkalmaztak és nem regisztrálták azok számát, akik
visszautasították a részvételt. Nem történt meg a képzett egészségügyi dolgozók
és a betegek strukturált értékelése.
Mindemellett két képzett résztvevő nem hivatalos visszajelzése alapján történt
bizonyos fokú növekedés tudásukat, magabiztosságukat és arra való képességüket
tekintve, hogy megkülönböztessenek olyan személyeket, akik segítséget keresnek
és hajlandóak a változtatásra. Ezen kívül a helyi egészségügyi hatóságok
igazolták azt a tényt, hogy a kutatásban alkalmazott szolgáltatást továbbra is
alkalmazzák az általános szolgáltatások részeként, amennyiben pedig igényelt, a
specializált ellátásra is adnak beutalót, és integrálták a szociális ügyekkel
foglalkozó iroda szolgáltatásaiba is. A
MASA is beépítette az alkohol-monitorotó kérdőíveket az Egészséges Életmód
klinikai napjába, melyet minden csütörtökön megtartanak. Minden azonosított
magas rizikójú páciens alkohol-intervenciós támogatást kap. A pilot kutatás
után 4 hónappal a program segítségével három alkohol-függő személy kezelése hozott
sikert, a program más résztvevőinek pedig automatikusan felkínáltak megélhetési
támogatást és család-fejlesztő lehetőségeket.
Fontos,
hogy megjelentek erőfeszítések helyileg alkalmazható, nemzeti-szintű, alacsony
rizikójú ivással kapcsolatos irányelvek kialakítására, melyek útmutatást adnak
a szakemberek és a közösség számára. Szükség lenne a házilag készített italok
közösségre gyakorolt hatásainak vizsgálatát végző kutatásokra is. A kutatók
javasolják annak meghatározását, hogy a taclobani alkoholfogyasztás mértéke
hogyan viszonyul a Fülöp-szigeteken máshol felmérhető fogyasztáshoz, emellett
pedig szorgalmazzák a közösség-alapú alkohol-intervenciós programok
intézményesítését és a helyi alkohol-intervenciós szolgáltatásokkal foglalkozó
ellátó rendszer fejlesztését.
Referenciák
1.
Cooper ML et al.
Stress and alcohol use: moderating effects of gender, coping, and alcohol
expectancies. Journal of Abnormal Psychology, 1992, 101:139–152. doi:10.1037/0021- 843X.101.1.139 pmid:1537960
2.
Room R, Babor T,
Rehm J. Alcohol and public health. Lancet, 2005, 365:519–530. doi:10.1016/S0140-6736(05)70276-2pmid:15705462
3.
Global status
report on alcohol and health. Geneva, World
Health Organization, 2014 (http://www.who.int/substance_abuse/publications/global_alcohol_report/en/, accessed 21
August 2015).
4.
Kishore V et al.
Resource loss, coping, alcohol use, and posttraumatic stress symptoms among
survivors of Hurricane Katrina: a cross-sectional study. American Journal of Disaster Medicine, 2008, 3:345–357. pmid:19202888
5.
North CS et al. Postdisaster
course of alcohol use disorders in systematically studied survivors of 10
disasters. Archives of General
Psychiatry, 2011, 68:173–180.
doi:10.1001/archgenpsychiatry.2010.131 pmid:20921113
6.
Cerda M et al. Alcohol use
trajectories among adults in an urban area after a disaster: evidence from a
populationbased cohort study. Addiction
(Abingdon, England), 2008, 103:1296–1307.
doi:10.1111/j.1360-0443.2008.02247.xpmid:18855819
7.
Nordløkken A et al. Changes in
alcohol consumption after a natural disaster: a study of Norwegian survivors
after the 2004 Southeast Asia tsunami. BMC Public
Health, 2013, 13:58. doi:10.1186/1471-2458-13-58
pmid:23336627
8.
Ad Standards Council for
responsible advertising: guidebook. Makati, Ad
Standards Council, 2012 (http://www.asc.com.ph/ourstandards/code-of-ethics,
accessed 21 August 2015).
9.
McPherson M, Counahan M, Hall
JL. Responding to Typhoon Haiyan in the Philippines. Western
Pacific Surveillance and Response Journal, 2015,
6(Suppl 1):1–4. doi:10.5365/wpsar.2015.6.4.HYN_026
10. Tacloban:
a fast rising highly urbanized city. Tacloban
City, National Statistical Coordination Board, 2013 (http://www.nscb.gov.ph/ru8/Profiles/Municipal_Profile/Tacloban_City_Profile.pdf,
accessed 21 August 2015).
11. Manual
of operations for drug abuse treatment and rehabilitation centers.
Manila, Dangerous Drugs Board, 2003
(http://www.ddb.gov.ph/images/MANUAL%20OF%20OPERATIONS%20-%20DRUG%20REHAB.pdf, accessed
21 August 2015).
12. DOH
accredited treatment and rehabilitation centers.
Manila, Dangerous Drugs Board, 2012
(http://www.ddb.gov.ph/component/content/article/46-sidebar/65-doh-accreditedrehabilitation-centers,
accessed 21 August 2015).
13. Senate
Bill No. 2450: Philippine Mental Health Act of 2014.
Pasay City, 16th Congress of the Philippines, 2014
(http://senate.gov.ph/lis/bill_res.aspx?congress=16&q=SBN-2450, accessed 21
August 2015).
14. Requirements
on the application for the treatment and rehabilitation of drug dependents.
Manila, Dangerous Drugs Board, 2012 (http://www.ddb.gov.ph/component/contentarticle/46-sidebar/64-treatment-and-rehabilitation,
accessed 21 August 2015).
15. Benegal
V, Chand PK, Obot IS. Packages of care for alcohol use disorders in low- and
middle-income countries. PLoS Medicine,
2009, 6:e1000170. doi:10.1371/journal.pmed.1000170 pmid:19859536
16. O’Brien
CP. The CAGE questionnaire for detection of alcoholism: a remarkably useful but
simple tool. Journal of the American Medical
Association, 2008, 300:2054–2056.
doi:10.1001/jama.2008.570 pmid:18984895
17. Mental
Health Gap Action Programme WHO. Geneva,
World Health Organization, 2008 (http://www.who.int/mental_health/mhgap/en/,
accessed 21 August 2015).
18. Babor
TF et al., editors. AUDIT: the Alcohol Use
Disorders Identification Test – guidelines for use in primary care, Second Edition.
Geneva, World Health Organization, 2001 (http://apps.who.int/iris/bitstream/10665/67205/1/WHO_MSD_MSB_01.6a.pdf,
accessed 21 August 2015).
19. Bohn
MJ, Babor TF, Kranzler HR. The Alcohol Use Disorders Identification Test
(AUDIT): validation of a screening instrument for use in medical settings. Journal
of Studies on Alcohol, 1995, 56:423–432.
doi:10.15288/jsa.1995.56.423pmid:7674678
20. Alcohol
units. London, National Health Service,
2015 (http://www.nhs.uk/Livewell/alcohol/Pages/alcohol-units.aspx, accessed 21
August 2015) .
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése