Egy reziliencia-program értékelése, mely növeli a megküzdési stratégiákat
és a protektív faktorokat, illetve csökkenti a betegségtüneteket
és a protektív faktorokat, illetve csökkenti a betegségtüneteket
Steinhardt, M., & Dolbier, C. (2008). Evaluation of a
resilience intervention to enhance coping strategies and protective factors and
decrease symptomatology. Journal
of American College Health, 56(4),
445-453. DOI: 10.3200/JACH.56.44.445-454
letöltve: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.3200/JACH.56.44.445-454
letöltve: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.3200/JACH.56.44.445-454
Készítette: Dervalics Dóra
ABSZTRAKT
Egy négy héten át tartó intervenciós
reziliencia-program hatékonyságát tesztelték, mely
növeli a megküzdési stratégiákat és a protektív
faktorokat, illetve csökkenti a
betegségtüneteket egy
egyetemen fokozottan stresszel teli időszakban. 64 egyetemi hallgatót
vizsgáltak, akik közül a 31 vizsgálati csoportba került fő a Transforming Lives
Through Resilience Education elnevezésű
pszichoedukációs intervencióban részesült, négy két órán keresztül tartó
alkalom során heti rendszerességgel. Az intervenció előtt és után is felmérték
a résztvevők rezilienciáját, megküzdési stratégiáit, protektív faktorait,
szimpomatológiáját mindkét csoportban.
Az
eredmények azt mutatták, hogy a vizsgálati csoport tagjai szignifikánsan
magasabb reziliencia-értékkel, több hatékony megküzdési stratégiával, a
protektív faktorok magasabb mutatóival és a betegségtünetek alacsonyabb
értékeivel rendelkeztek az intervenciót követően a kontroll-csoportnál.
Kulcsszavak: reziliencia,
stressz, egyetemi hallgatók, megküzdési stratégiák, protektív faktorok,
sziptomatológia
BEVEZETÉS
Az
egyetemi hallgatók, míg a serdülőkorból elérik a felnőttkort, számos kihívással
kerülnek szembe, melyek jelentős hatást gyakorolnak egészségükre. Ez a
populáció kimagasló pszichológiai stresszről számol be: intraperszonális- (pl.
alvási és étkezési szokások megváltozása, új felelősségek), egyetemi- (pl.
vizsgák, növekvő munkamennyiség), interperszonális- (pl. társas tevékenységek
megváltozása, lakótársi konfliktusok) és környezeti stresszorok (pl. anyagi
problémák) egyaránt változó mennyiségben érik őket. Ha nincsenek megfelelő
eszközeik, hogy ezekkel megküzdjenek, az súlyos mentális és fizikai
egészségproblémákhoz vezethet.
Lazarus
és Folkman a stresszt a személy és környezet közötti interakcióként
definiálták, ahol az egyén a környezeti hatásokat úgy értékeli, hogy azok
meghaladják képességeit. A reziliencia arra a képességre vonatkozik, hogy az
egyén képes hamar felépülni stressz által okozott „funkcionális megszakításokból”,
és visszaállítani korábbi működési szintjét.
Egyetemisták
stressz hatására mind pszichológiai (szorongás, depresszió), mind fizikai
funkcionálásukban (betegségtünetek, szomatizáció) kárt szenvedhetnek. A
maladaptív hatású érzelemközpontú és elkerülő megküzdési stratégiák többnyire
hasonlóan negatív következményekkel járnak. Ezek mellett számos protektív
faktort is megneveztek, mint szívósság, önbecsülés és belső kontroll, társas
támogatás, optimizmus és pozitív érzelmek.
MÓDSZER
Egyetemista
hallgatóknak hirdettek lehetőséget egy reziliencia programban való részvételre,
ahol megtanulhatják, hogyan kezeljék a változásokat és a nehéz szituációkat
sokkal hatékonyabban. 64 random kiválasztott hallgatót osztottak két csoportba:
egy vizsgálati (31 fő) és egy kontroll-csoportba (33 fő). A vizsgálati
csoporttal végeztek egy felmérést az intervenciót megelőzően, hetente
intervenciós foglalkozásokra jártak (négy héten át, két órás alkalmak) a
szorgalmi időszak utolsó heteiben, és felvettek egy tesztek az intervenciót
követően is az utolsó tanítási napon. A kontroll-csoport tagjaival a vizsgálati
csoporttal megegyező napon vettek fel teszteket, ezt követően pedig egy
tömörített négy órás intervenciót tartottak nekik. A hallgatókat 10$-ral
jutalmazták, ha kitöltöttek egy-egy tesztet, a vizsgálati csoport tagjai 15$-t
kaptak, ha jelen voltak mind a négy prevenciós alkalmon, a kontroll-csoport
tagjai pedig 10$-t, ha a vizsgálatot követő tömörített intervención részt
vettek.
A Transforming Lives Through Resilience
Education elnevezésű
reziliencia intervenció négy szakaszból áll (1. Transforming Stress Into
Resilience; 2. Taking Responsibility; 3. Focusing on Empowering
Interpretations; 4. Creating Meaningful Connections).
Az első
szakaszban bemutatnak egy reziliencia modellt (O’Leary, Ickovics és Carver
munkája nyomán), majd négy tipikus stresszválaszt beszélnek meg, ezek a feladás, a tűrés-küzdelem, a rugalmasság
(reziliencia) és a növekedés
(virágzás). Továbbá problémafókuszú (pl. aktív megküzdés, tervezés, pozitív
átkeretezés, elfogadás, társas támogatás) és érzelemközpontú megküzdési
stratégiákat (pl. tagadás, viselkedéses elhatárolódás, önhibáztatás,
hiperventilláció) is bemutattak a hallgatóknak. A hosszú távú problémafókuszú
megküzdési stratégiát a rugalmassághoz és a növekedéshez kapcsolták a
modellben, míg az érzelemközpontú megküzdést a feladáshoz és a tűréshez.
A második
szakaszban egy felelősség-modellt mutattak be, felelősségvállalónak pedig
azt a személyt nevezték, aki kellő erővel rendelkezik a választáshoz és az
alkotáshoz, különböző szituációkban képes hatást gyakorolni. A tagadás,
hibáztatás, kifogások keresése és megszégyenítés nem tartoznak ezek közé,
azonban az önbecsülés és a felelősségvállalás között nagyon szoros kapcsolatot
találtak.
A harmadik
szakaszban segítettek a résztvevőknek megváltoztatni a hatalmuktól
megfosztó interpretációikat vagy belegondolni a felhatalmazó interpretációkba
az ABCDE gondolkodási modell nyomán (Albert Ellis munkája). „A” (activating) az
események vagy stresszorok aktivációját jelenti; „B” (beliefs) mint hiedelmek,
a hatalomtól megfosztó interpretációk vagy negatív gondolatok az esemény körül;
„C” (consequense) mint következmények, egy személy hogyan érzi magát vagy viselkedik
valaki más hiedelmeire vagy gondolataira válaszul; „D” (disputing) mint a
hatalomtól megfosztó hiedelmek vagy interpretációk megvitatása és feljogosító
interpretációk megalkotása; „E” (energy) mint az aktivált esemény kezeléséhez
rendelkezésre álló energia mennyisége.
A negyedik
szakaszban arra biztatták az egyéneket, hogy alakítsanak ki szoros
kapcsolatokat másokkal, akikre a nehezebb időszakokban is számíthatnak, és
merjenek tőlük segítséget kérni szükség esetén. Emellett az önirányításról is
esett szó az Internal Family System modell alapján, mely különféle
részszemélyiségekből álló komplex rendszerként definiálja az egyént.
Az intervenciót megelőző és követő
tesztek a reziliencia mértékének (Dispositional
Resilience Scale, Connor-Davidson Resilience Scale), a megküzdési stratégiák (Brief Coping Orientations to Problems
Experienced), a protektív faktorok (optimizmus:
Life Orientation Test, pozitív érzelmek: Positive and Negative Affect Schedule,
önbecsülés: Rosenberg Self-Esteem Scale, önirányítás: Self-Leadership Scale) és
a betegségtünetek (depresszív
tünetek: Center for Epidemiologic Studies Depression Index, negatív érzelmek:
Positive and Negative Affect Schedule, észlelt stressz: Perceived Stress Scale,
betegségtünetek: Symptoms Checklist) felmérését szolgálták.
EREDMÉNYEK
Az
elemzések során a vizsgálati csoport tagjai szignifikánsan magasabb reziliencia-értékeket,
több hatékony megküzdési stratégiát (magasabb problémamegoldás, alacsonyabb
elkerülés), a protektív faktorok magasabb mutatóit (pozitív érzelmek,
önértékelés, önvezetés) és a betegségtünetek alacsonyabb értékeit (depresszív
tünetek, negatív érzelmek, észlelt stressz) mutatták az intervenciót követően a
kontroll-csoporthoz képest. A kapott eredmények arra utalnak, hogy ez a reziliencia-program
hasznos lehet, mint stresszkezelő és stresszmegelőző intervenció az
egyetemisták számára.
Az
intervenciós program egyszerűsített változata online is elérhető az alábbi
weboldalon: http://www.utexas.edu/education/resilience/viewings
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése