Mediációs útvonalak a cigaretta doboz figyelmeztető címkéinek a leszokási
kísérletekre való hatásában
Yong, H. H., Borland, R., Thrasher,
J. F., Thompson, M. E., Nagelhout, G. E., Fong, G. T., ... & Cummings, K.
M. (2014). Mediational pathways of the impact of cigarette warning labels on
quit attempts. Health Psychology, 33(11), 1410.
Készítette: Lohn Andrea
A jelen cikk strukturális
egyenletekkel való modellezést használja, hogy tesztelje a mediációs modellt,
hogyan hat a cigarettás dobozon található figyelmeztető címke a dohányzás
abbahagyására.
Ezen belül is, megvizsgáltuk a
pozitív befolyásolás modelljét illetve a reaktancia modellt.
Ez a két releváns versengő magyarázat
létezik a szakirodalomban a figyelmeztető címkék hatását a leszokásra. A pozitív
befolyásolás modellje azt feltételezi, hogy a figyelmeztetésre adott reakciók
pozitív hatást gyakorolnak a leszokási érdeklődésre és tevékenységekre. Ezzel
szemben a reaktancia modell azt jósolja, hogy az elkerülés az alacsonyabb
figyelmeztetésre adott válasszal társul, és hogy bármilyen intenzív reakció a
figyelmeztetésre kontra produktív hatáshoz vezet. Továbbá fontos megjegyezni,
hogy kutatások alátámasztották, hogy a nagyméretű, grafikus, egészségre
vonatkozó figyelmeztetéseknél gyakrabban találták leszokásra utaló kognitív és
viselkedéses választ és nagyobb elkerülést mutattak.
A figyelmeztető címke hatásainak
lehetséges mediátorait tekintve, mindkettő elmélet, a pozitív befolyásolás
modellje és a reaktancia modell azt implikálja, hogy három típusa van a
releváns mediátoroknak. Az első az aggodalom és az egészségről, a második
funkcionális hiedelmek a dohányzás hasznosságáról, a harmadik pedig a kockázat
csökkentő hiedelmeket foglalja magában.
A pozitív befolyásolás modellje azt
jósolná, hogy ezek a hiedelmeket csökkentené az erős egészségre való
figyelmeztetések, miközben a reaktancia modell szerint, ezek növelnék a
figyelemre adott reakciót. Ezek a pszichológiai mediátor tényezők mutatkoztak
korábbi kutatásokban erős prediktív tényezőknek a leszokási kísérletekben.
Hogy megérthessük a figyelmeztető
címkék hatékonyságát, fontos megértenünk, hogyan működnek. A kutatás négy magas
jövedelmű, angol ajkú országokban zajlottak le (Ausztrália, Kanada, Egyesült
Királyság, USA). A kutatás célja, a következők voltak; tesztelni a hipotetikus
útvonalakat a figyelmeztető címke használatát a dohányzás elhagyásában való
viselkedés magyarázatában. Másodszor, tesztelni, hogy az elkerülő viselkedés
gátolja (reaktancia modell), vagy facilitálja (pozitív befolyásolás modellje) a
kognitív választ a figyelmezető címkére, és leszokási motivációra. Harmadrészt szeretnék
megvizsgálni, hogy az összefüggő ártalmakat tartalmazó gondolatok csökkentik –e
a kockázat csökkentő hiedelmeket vagy inkább növelik.
Mindkét modell az jósolja, hogy a
figyelmeztető címkék pozitívan befolyásolják a lemondást a dohányzásról,
elsődlegesen az ártalmakról szóló gondolatokon keresztül. A lemondásnak
alapvetően lehet egy direkt pozitív hatása a következő leszokási kísérletre. A
kutatás idején, a figyelmeztető címkék eltértek az országokban a méretükben,
tartalmukban és a természetükben, azonban emiatt nem várunk eltérést országok
között. Fontos megjegyezni, hogy a figyelmeztető feliratok hatékonysága nem a leszokás
sikerességét, hanem a leszokási kísérletet mérte.
Módszer
Minta és elrendezés
A kutatás mintája az ITC-4
(International Tabacco Concept) kutatás mintájából került ki, egy kohorsz
kutatás dohányos felnőttekről, utánkövetéssel Ausztrália, Kanada, Egyesült
Királyság, USA országokban. A vizsgálat mintáját ezen belül azok az alanyok
képezték, akik jelenleg is dohányoznak és részt vettek az ötödik körben az
ITC-4 kutatásában, és akiket sikeresen után követtek a hatodik körben, körülbelül
egy évvel később. Ez lett a kalibrációs minta, hiszen ezt használták a
hipotetikus mediációs modell teszteléséhez.
Validációs minta
A validációs minta is hasonló alanyokból áll,
mint a kalibrációs minta, azzal a különbséggel, hogy a hatodik körben
vizsgálták a hetedik körig sikeresen után követték. A teljes minta az
alapszintnél 8194 fő volt, akikből 6886 jelenleg is dohányos, és közülük 5065 személyt
sikerült sikeresen utánkövetni az vizsgálatban.
Mérőeszközök
A mediátorok egy kognitív és kettő
viselkedéses változót tartalmaztak. Négy pszichoszociális mediátort találtak;
ezek a kockázat csökkentő hiedelmek, aggodalom a dohányzás okozta károk miatt,
dohányzási funkciók, és a leszokásra való kísérlet. Kontroll változó volt az
ország, nem, kor, iskolázottsági szint, és a cigaretta mennyisége/nap.
Analízis
Elsőként megbecsültek egy olyan mérő
modellt, amelyben minden látens változó jelen volt. Ezt követően meghatároztak
egy strukturális modellt, amely tartalmazta mind a látens, mind a megfigyelt
változókat. A dohányzás kockázat csökkentő és funkcionális hiedelmek
indikátorainak körülbelül normális az eloszlása, és folytonos változóknak
tekintettük. Az összes többi változót kategorikus változóként vettük be a
modellbe, ezeknek nem volt normális az eloszlása.
Eredmények
Korreláció
Az aggodalom a legszorosabban
negatívan korrelál a kockázat csökkentő hiedelmekkel, de pozitív kapcsolatban
áll a leszokásra való kísérletekkel.
Strukturális egyenletekkel való
modellezés
Az eredmények szerint a modell jól
illeszkedett az adatokhoz, egyedül a „You enjoy smoking too much to give up”
tételnek volt negatív reziduális varianciája. A faktor töltések az
indikátoroknál a látens változókra mindenhol szignifikáns volt.
A figyelmeztető címke kiugró, feltűnő
vonása pozitív kapcsolatban áll a rizikó tényezők és a leszokásról való
gondolatokról. A címke kiugrása szintén pozitív kapcsolatban áll a két
viselkedéses reakcióval; az elkerülő viselkedés és a lemondás a dohányzásról. Ahogy
mindkét modellből következtethettek, a kockázatokról és a leszokásról való
gondolatok növelték az aggodalmat a dohányzás egészségre gyakorolt hatásáról és
az életminőség csökkentéséről. A pozitív befolyásolás modellel konzisztensen a
kockázatokról és a leszokásról való gondolatok negatív kapcsolatban áll a
kockázat csökkentő és a dohányzási funkció hiedelmekkel.
Diszkusszió
A jelen kutatás eredményei
alátámasztják azt a hipotézisünket, hogy a figyelmeztető feliratok hatékonynak
bizonyulnak a dohányosok viselkedésének megváltoztatásában elsődlegesen úgy,
hogy serkenti a dohányzás kockázatairól való gondolkozást, ami aggodalmat vált
ki a negatív következményekről, mint például a jövőbeli egészségügyi
konzekvenciák. A kisebb méretű, szöveges felhívásokkal szemben sokkal hatásosabbak
a nagyméretű grafikusan ábrázolt figyelemfelhívő címkék.
Az eredmények az mutatják, hogy az
elkerüléses viselkedés inkább a megnövekedett gyakoriságban az ártalmas
dohányzáshoz fűződő gondolatokkal van kapcsolatban.
További implikációk
A kutatásnak fontos szerepe lehet az
egészség prevenció fejlesztésében. A vizsgálatban tisztázódott, hogy mi
bizonyult hatékonyabbnak a leszokási kísérletek elősegítésében, és ha az egyén
egyszer elköteleződött, a figyelmeztető feliratoknak lehet esélyük, hogy
megváltoztassák a viselkedést több útvonalon keresztül.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése