Twitter-alapú
intervenció kialakítása a dohányzásról való leszokás segítésében, mely
automatikus üzenetekkel bíztat minőségi interakcióra közösségi oldalon
Pechmann, C., Pan, L., Delucchi, K., Lakon, C. M.,
& Prochaska, J. J. (2015). Development of a Twitter-Based Intervention for
Smoking Cessation that Encourages High-Quality Social Media Interactions via
Automessages. Journal of Medical Internet Research, 17(2), e50.
http://doi.org/10.2196/jmir.3772
készítette:
Simon Luca Sára
Absztrakt
Az orvosi
területeken egyre inkább törekednek a közösségi oldalak használatára, hogy
elősegítsék egészség-intervenciók létrehozását, például, hogy alacsony
költségű, önszabályozó, online önsegítő csoportokkal. Azonban az online
csoportokat gyakran alacsony elköteleződés és hiányos információ jellemzi. A
kutatás célja, hogy feltárja, hogy automatizált üzenetek küldésével növelhető-e
az online önsegítő csoportban az elköteleződés, és, hogy az absztinenciához
általános, vagy specifikus elköteleződés kapcsolódik. A kutatásban létrehozták
a Tweet2Quit nevű eljárást, mely új közösségi oldalt használó intervenció a
dohányzásról való leszokásban. A programot dohányzásról leszoktató húsz fős, zárt
online csoportokban használták 100 napon keresztül Statisztikai
modellekkel vizsgálták, hogyan kapcsolódott a tweetelés az absztinenciához. A két csoportból együtt a személyek 78%-a (31
a 40-ből) küldött legalább egy tweet-et, átlagosan pedig 72 tweetet küldtek a
tagok a 100 nap alatt. Az autoüzenetekre válaszoló tweetek 22,78%-ot tettek ki,
míg a 77,22% spontán tweet volt. Az tweetelés csak az absztinenciával
volt szoros kapcsolatban (OR 1.03, P=.086). Továbbá, specifikus tartalom
is kapcsolódott az absztinenciához, mégpedig a leszokás dátumának felállítása,
illetve a nikotin tapaszok használata, a leszokás akadályainak leküzdése, és a leszokásban
való bizalom kifejezése.
Bevezetés
Egyre nagyobb érdeklődés mutatkozik
a közösségi média – Facebook, Twitter, stb. - használata iránt az egészséget
elősegítő intervenciók szervezésében. Az egyik ilyen lehetőség az online önsegítő
csoport, melyben a felhasználók információt cserélhetnek, társas támogatást
nyerhetnek. A közösségi média nagyon ígéretes az intervenciók számára, hisz
rendkívül népszerű és gyakran használt felület, valamint a nap huszonnégy
órájában elérhető, ma már számos eszközről.
A Twitter különösen hasznosnak
tűnik, mivel a felhasználók 140 karakteres üzenetek, tweetek küldésével azonnal
elérhetnek másokat, és hamar válaszokat is kaphatnak. A privát csoportokban
pedig beállítható, hogy csak a csoporttagok lássák az ott megosztott
tartalmakat.
Továbbá, a Twitter lehetővé teszi a
kutatók számára, hogy az intervenciókat nagyban segítő szoftvereket adjanak
hozzá. Ezek segítségével lehetőség van a felhasználóknak automatikus üzenetek
küldésére (sms vagy e-mail), vagy a küldött tweetek letöltésére egy
adatbázisba.
Természetesen vannak hátrányai is a
közösségi média használatának. Az egyik, hogy az online csoportokban kisebb
lehet az elköteleződés. Ez ugyanakkor orvosolható is, például napi üzenetek
küldésével, amik bizonyos témák csoportbeli megbeszélésére ösztönzik a
személyt.
Egy másik hátrány, hogy a
felhasználók közötti kommunikáció rossz minőségű lehet, orvosi eredményekkel
inkonzisztens. Gyakran fordul elő, hogy bizonyítékok hiányában ajánlanak
eszközöket dohányzásról való leszokáshoz. Az auto-üzenetek abban is segíthetnek,
hogy a beszélgetést a bizonyíték alapú témákra tereljék.
Jelen tanulmány olyan korábbi
intervenciókat követ, melyek egészségügyi szakemberek által megfogalmazott,
meghatározott időnként küldött, egészséges viselkedésre bátorító automatikus
üzeneteket használtak. Sok korábbi tanulmány szerint hatékonyak az ilyen
intervenciók a dohányzásról való leszokás esetén is, bár egy nemrég készült
áttekintés szerint tizenöt ilyen intervencióból csak háromban mutatkozott
szignifikáns eredmény a kontrollcsoporthoz képest.
A kutatás elsősorban arra kíváncsi,
hogy a küldött napi üzenetek segíthetik-e az intervenció hatékonyságát.
Jelen tanulmányban létrehoztak egy
korai terápiás eljárást Tweet2Quit néven. A kutatásban igyekeztek bátorítani a
felhasználók közötti információ cserét napi üzenetekkel, valamint bizonyíték
alapú témákra terelni a beszélgetést. Továbbá, a felhasználóknak naponta küldtek
visszajelzést az előző napi tevékenységükről.
Az alkalmazást két húsz fős, pilot
csoportban tesztelték. Hogy a viselkedés közösségi média alapú változását
felmérjék, a résztvevők tweet-jeit kódolták: (1) az üzenet az autoüzenetre
reagál-e, vagy sem, (2) a tweet tartalma alapján.
A kevert megközelítés (társas
támogatás és autoüzenetek) vizsgálatára két kutatási célt határoztak meg: (1)
az autoüzenetek növelik-e az elkötelezettséget, (2) az absztinencia általános,
vagy specifikus elköteleződéssel kapcsolódik-e össze. A
nem randomizált, csak kezeléses csoporttal dolgozó elrendezés miatt olyan
statisztikai próbák kerültek alkalmazásra, melyekben az absztinenciával három
kovariáns változót találtak. Ezek az iskolai végzettség, a nem és az átlagos
napi cigarettamennyiség voltak.
Módszer
A Tweet2Quit vizsgálatára
két azonos online dohányzásról leszokást támogató csoportot hoztak létre,
egyenként 20 felnőtt csoporttaggal (N=40). A toborzás, szűrés, informált
beleegyezés, a felmérések (baseline, valamint 7, 30, 60 nap után), és az
intervenciók mind online történtek. A kutatás 2012-ben zajlott, három egyetem
(USA) részvétele és felügyelete alatt.
Twitter használata
A Tweet2Quit két, zárt, húszfős önsegítő Twitter csoportban alkalmazták
100 napon keresztül. A csoportlétszámot arra alapozták, hogy egy tipikus virtuális
kapcsolati hálónak körülbelül 17-20 aktív tagja van. Az intervencióban napi
automatikus üzenetet alkalmaztak, mely Twitter megosztásként jelent meg, és,
amely egy bizonyíték alapú, leszokással kapcsolatos téma csoportos megbeszélést
bátorította, vagy közösségépítő témájú volt. Emellett napi személyre szabott
automatikus visszajelzést alkalmaztak, mely vagy dicsérte az elköteleződést,
vagy nagyobb elköteleződésre bátorított, az elmúlt 24 óra tweet tevékenysége
alapján. Az intervenciót szándékosan tervezték szakértő csoportmoderátor
nélkül, hogy alacsony költségű, teljesen automatizált, skálázható, valósidejű,
felhasználóközi (peer-to-peer) lehessen. Azért választották a Twittert a
Facebookkal szemben, mivel könnyeb megtartani a csoportok zártságát, továbbá a
Twitter programozási lehetőségei miatt is. A csoportokat privátra állították,
hogy biztosítsák a titkosságot.
Létrehoztak egy új email címet és Twitter fiókot, a
résztvevők saját felhasználónevüket használhatták. A felhasználóknak
instrukciókat küldtek arról, hogyan állítsák be a telefonjukat, hogy adjanak
képet a fiókjukhoz, és bíztattuk őket a rendszeres Twitter tevékenységre,
minden lehetséges alkalommal. A résztvevők egy idő után elkezdtek
egymásra hivatkozni a posztjaikban, kialakultak társas diádok, kisebb
csoportok.
Autokommunikáció
A kutatás újdonsága volt az
automatikusan küldött üzenetek használata. Ezek twitter megosztásként jelentek
meg a felhasználók számára, és közös megbeszélésre biztatták őket. Tartalmuk
konzisztens volt a dohányzásról való leszokást segítő programok javaslataival,
a leszokás előnyeiről szóltak, továbbá igyekeztek növelni a csoport egységét.
Az egyes csoport tapasztalatai alapján a kettes csoportban növelték az üzenetek
számát és javították időzítésüket. További bátorításként a résztvevők 100 napig
kaptak visszajelzést a napi Twitter tevékenységükről. Ezt egy szoftver végezte
el minden éjjel automatikusan a csoport napi tevékenységének elemzése alapján. Az
első csoportban a visszajelzés a Twitter csoportba érkezett, de mivel sokan ezt
nem nézték meg rendszeresen, ezért a második csoport résztvevői már
telefonjukra kapták szöveges üzenetben.
Nikotin tapaszok és leszokás napja
Minden résztvevőnek postáztunk
nyolc heti nikotin tapaszt, az egyéni dohányzási szokásai alapján kiszámítva,
melyek a leszokásuk első napján használniuk kellett. Továbbá,
javasoltuk, hogy egy online útmutató segítségét is igénybe vegyék, és hogy kitűzzék
a leszokás napját, és az legyen 14 napon belül a csoport elindulásához képest.
Azok, akik később jelölték ki ezt a napot, nem kötődtek a csoporthoz és marginalizálódtak,
így a kettes csoportban hét napra csökkentettük az intervallumot.
Toborzás,
szűrés
A
résztvevőket Google AdWords felhasználásával toborozták. A megjelenő reklám a Tweet2Quit
weboldaléra navigált, ahol a résztvevők tájékozódhattak a kutatásról és
jelentkezhettek arra. A toborzás körülbelül 4 hónapig tartott. A személyeket a vizsgálat indulása előtt egy
hónappal keresték fel e-mailben, az ebben küldött kérdőívek alapján döntöttek
felvételükről/kizárásukról. Kizárási kritérium volt a nikotin tapasz
kontraindikációja, antidepresszánsok, szorongásoldók szedése, droghasználat,
kapcsolat más résztvevővel. A beválasztás feltétele az volt, hogy a személy legalább
100 cigarettát elszívott már életében, jelenleg legalább 5 szálat szív naponta,
és leszokni tervez a következő hónapban, valamint 18-59 éves, angolul beszélő,
aktív email címmel, mobil internet eléréssel rendelkezik. A második csoportban
a napi Facebook használat is a feltételek közé került.
Felvételre kerültek demográfiai
adatok, a személyek dohányzási története, és Fagerstrom nikotin függőség
kérdőív. Az absztinenciát 7, 30 és 60 nappal a leszokási nap után mérték.
Mérték továbbá a nikotintapaszok használatát. Mivel az első csoportban kevesen
töltötték ki a kérdőíveket, a második csoportban emlékeztető üzenetet is
küldtek, ami növelte a kitöltések számát.
A csoport tweet-jeit mindennap egy szoftver automatikusan letöltötte, és
ezen az adatbázison mérték és kódolták a tweetek tartalmát, a tevékenység
mértékét és időzítését.
Eredmények
813 személy töltötte ki
a jelentkezési lapot, a szűrés után 45 személy maradt a mintában. Az első 40-et
ebből kiválasztották a fennmaradó 5 személyt pedig várólistára tették.
A
résztvevők átlag életkora 36,5 év volt, 60%-uk volt nő, 58%-uk házas, vagy
kapcsolatban élt, 43%-uknak volt főiskolai végzettsége. Átlagosan 15,5 szálat
szívtak naponta, és 18 éve dohányoztak. A nikotin függőség átlagos értéke 4,9
volt, mely közepes értéknek számít.
A
csoportok között a mért időpontokban nem volt különbség az absztinenciában,
viszont a kettes csoportban a résztvevők többet használták a nikotin
tapaszokat.
Tweetelés a csoportban
A két csoportban
összesen 2867 tweetet küldtek, személyenként átlagosan 72-t. A csoporttagok
78%-a legalább egy tweetet küldött. Az autoüzenetekre érkezett tweetek
22,78%-ot tettek ki, a többi üzenet spontán volt. A csoportok között különbség
mutatkozott az autüzenetekre adott tweetek arányában a második csoport javára,
ami arra enged következtetni, hogy hasznos volt az üzenetek számának megemelése
a második csoportban
Az üzenetek tartalma
A válaszokban
elsősorban a dohányzás történetéről, v más személyes információról írtak a
résztvevők. Továbbá írtak még a leszokás előnyeiről, az akadályokról és ezek
leküzdéséről, és a leszokásban való bizonyosságról, az intervencióról. Megjelentek
továbbá megkérdőjelezhető (nem bizonyíték alapú) információk is a leszokással
kapcsolatban (marihuána használat, e-cigaretta, cukorka, vagy étel fogyasztása
dohányzás helyett). További tartalom volt az érzelmi támogatás kifejezése, az absztinencia
erősítése, a leszokás napjának kijelölése és a nikotin tapaszok használata.
A tweetelés és absztinencia kapcsolata
Az absztinencia kis
mértékben kapcsolódott a tweetelés mértékével (OR 1.03, P=.086), a
csoportok között nem mutatkozott különbség. Az absztinencia azonban
szignifikáns kapcsolatot mutatott bizonyos tartalmú üzenetekkel, ezek az
absztinencia megerősítése, a leszokás dátuma, nikotin tapaszok használata, az
akadályok leküzdése, és a leszokásról való bizonyosság voltak. A leírt előnyök gyenge
kapcsolatot mutattak az absztinenciával. A többi megjelenő tartalom és a
nikotin tapaszok használata nem mutatott szignifikáns összefüggést az
absztinenciával.
Megbeszélés:
Jelen vizsgálatban egy
új, alacsony költségű, teljesen automatizált közösségi média alapú eljárás
vizsgáltak a dohányzásról való leszokásban. Az eljárás a közösségi média
használatát kombinálta napi automatikusan küldött üzenetekkel. A vizsgálat
célja az autoüzenetek hatékonyságának felmérése volt, mely a kapott eredmények
alapján ígéretesnek mutatkozik. Az intervencióban magas volt az elköteleződés,
ugyanakkor randomizált kontrollált vizsgálat lenne szükséges az intervenció
hatékonyságának mérésére. A vizsgálat második kérdése az volt, hogy az
absztinenciához teljes vagy specifikus elköteleződés kapcsolódik. A teljes
tweet tevékenység csak kis kapcsolatot mutatott az absztinenciával, azonban
voltak specifikus témák, melyek szignifikánsan együttjárást mutattak. A
korrelációs megközelítés miatt azonban nem állapítható meg, hogy ezek
segítették-e az ebsztinenciát, vagy az absztinencia növelte-e a tweetelést. A
vizsgálat fontos lépés lehet a Twitter alapú, dohányzásról való leszokást
segítő intervenciók alkalmazásában. Jelen kutatás (nem randomizált, csak
kezelést alkalmazó) elrendezése további randomizált kontrollált vizsgálatok
végzését teszi szükségessé. Továbbá, a vizsgált minta kicsi, és kulturálisan
homogén volt. A vizsgálat további limitációja az absztinencia önbeszámolós
mérése, bár az anonimitás segíthette az adatok valósságát. Valamint, a tweetek
különböző tartalmai közt korrelációk mutatkoztak, amely megnehezítette, hogy az
egyes tartalom és az absztinencia között egyedi kapcsolatot felmérjék.
Összességében
elmondható, hogy az új eljárás az eredmények alapján ígéretes, azonban
vizsgálatára további kutatások szükségesek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése