Webalapú alkoholprevenció kezdő egyetemistáknak: egy randomizált kontrollált vizsgálat
Hustad,
J. T. P., Barnett, N. P., Borsari, B. és Jackson, K. M..(2010): Web-based
alcohol prevention for incoming college students: A randomized controlled trial.
Addictive
Behaviors Vol. 36(3) 183-189.
Készítette:
Barócsi Benjámin
Absztrakt:
Az
egyetemisták egy rizikópopuláció a nagymértékű alkoholfogyasztásuk és az abból
eredő következményeik tekintetében. Az elsőévesek különös kockázatot szenvednek
a nagyobb szabadság és a kampuszokon könnyedén hozzáférhető alkohol miatt. A
tanulmány célja az webalapú intervenciók (e-intervenciók) terjedésének
elősegítése a két legszélesebb körben alkalmazott módszer, az AlcoholEdu és a
The Alcohol eCHECKUP TO GO (e-Chug) hatékonyságának összehasonlításával. Ehhez
egy 3-csoportos randomizált elosztásban (N=82) vetették össze az AlcoholEdu és
az e-Chug résztvevőit, valamint egy csak kiértékelésen áteső kontrollcsoportot.
1 hónapos utánkövetést követően azt kapták, hogy a prevenciós programokban
résztvevők alacsonyabb alkoholszinteket mutattak többféle mérés mentén. A
következmények tekintetében az AlcoholEdu bizonyult szignifikánsan
hatékonyabbnak, de az e-Chug is iránymutatást nyújtott az alacsonyabb
következmények felé, szembeállítva a csak értékelt csoporttal. Ezek alapján az
e-intervenció (EI) egy ígéretes módszernek tűnik a megelőzésben, különösen a
korlátozott erőforrással rendelkező kampuszok számára.
Bevezetés
Az egyetemisták alkoholfogyasztása egy
jelentős egészségpszichológiai probléma. Felmérések szerint az amerikai
egyetemisták 68%-a fogyasztott alkoholt az elmúlt hónapban, valamint 40%-uk
vesz részt epizodikus alkoholizálásban (ami 5 vagy több alkoholtartalmú italt
jelent férfiaknál és 4-et vagy többet nőknél) kéthetente legalább egyszer. Ezeknek
többféle következménye lehet, például tanulmányi nehézségek, károkozás,
kockázatos szexuális viselkedés, de akár halál is. Az adatok azt mutatják, hogy
ennek ellenére az elmúlt évtizedben nem, hogy csökkent volna a fogyasztás, de
16%-kal növekedett. Különösen kockázatos az első év, mivel a diákok ekkor alakítják
ki az alkoholfogyasztási mintázatukat.
Mivel mind az egyéni, mind a csoportos
prevenciós alkalmak költségesek, és meglehetősen nagy személyzetet igényelnek,
a nagyfokú hozzáférhetőségük és könnyebb követhetőségük miatt nagyobb figyelmet
kaptak az elektronikus intervenciók (továbbiakban: EI). A gyors technológiai
fejlődés (gyorsabb és szélesebb internetelérés) olyan lehetőségeknek nyitnak
teret, mint például az élő videókapcsolatos vagy más módon interaktív
megelőzési programok, melyek hatékonyságát már például dohányzásnál,
testmozgásnál, de számos más dependenciánál is kimutatták.
Jelen kutatás idejekor hat fő webalapú
egyetemista célcsoportú program volt forgalomban; Under the Influence, Alcohol
Response-Ability, myStudentBody, College Alc, Alcohol Edu (Outside the
Classroom) és The Alcohol CHECKUP TO GO (e-Chug). Habár módszerben és hosszban
némi változatosságot mutatnak, mind nyújt információt a normatív
alkoholfogyasztásról, protektív stratégiákról, de egyéb alkoholedukációs
tényezőkről is. Bár az edukációs programok nem bizonyulnak hatékonynak
önmagukban, e programok egyéb tényezői bizonyított hatékonysággal rendelkeznek
a célcsoport kognitív-viselkedési és motivációs segítésében.
Az e-intervenciók hatásfoka:
A myStudentBody, ami egy motivációerősítő
stratégiákat alkalmazó multimédiás egészségedukációs weboldal adott teret az
első ilyen irányú értékelő vizsgálatnak. A hallgatókat véletlenszerűen
osztották be vagy oktatóirodalmas vagy a myStudentBody oldalhoz hozzáférő csoportokba.
Az 1 hónapos utánkövetésben azt találták, hogy kiugró értékeket mutattak a
weboldalt használók az alkoholfogyasztás csökkenésében, viszont a 3 hónapos
utánkövetés során már eltűntek mind a fogyasztásra, mind a következményekre
vonatkozó eredmények.
A CollegeAlc egy 75 perces EI, amely
multimédiás oktatóvideókat, illusztrációkat és egyszerű szöveget használ az
alkoholfogyasztás pszichológiai tényezői, a kapcsolódó rizikóviselkedések és a
biztonságos fogyasztásra vonatkozó információk átadására. Egy elsőéveseket
magában foglaló vizsgálat során azt találták, hogy az EI-t használók
részletesebb ismeretanyagot tudhattak magukénak az alkoholról, valamint
pozitívabb attitűdöt mutattak a biztonságosabb stratégiák iránt az első félév
végén. Azonban sem a fogyasztás, sem a következmények tekintetében nem voltak
különbségek.
Az AlcoholEdu és e-Chug szisztematikusabb
értékelést kaptak. Maga az AlcoholEdu egy 3 órás oktatóprogram, amely 3 –
multimédiás eszközöket és egyszerű szöveget egyaránt használó – tartalmi
részből áll. Az első a Döntéseink
formálása, amely a társas nyomásra és az alkohol reklámozására, a második a
Tények tisztánlátása, amely az alkoholfogyasztás
pszichológiai tényezőire, míg az utolsó szekció, az Amikor számít főleg a fogyasztás biztonságosabbá tételére szolgál
hasznos tudnivalókkal. Ennek első vizsgálatában 225 kampusz 24877 diákja vett
részt (ennek 7,3% gólya), és azt találták, hogy az intervencióban résztvevők
kevesebb epizodikus alkoholizálásban vettek részt, és alacsonyabb
következményekkel is szembesültek. Az értelmezést viszont megnehezíti, hogy a
mintának csak a teszt utáni értékelésben részt vevő tagjait (49,5%-ot) lehetett
számításba venni.
Az e-Chug jelenleg a legrövidebb EI az
egyetemisták számára (körülbelül 20 percig tart), de mégis személyre
szabott normatív (képi és szöveges)
visszajelzéssel szolgál például az elfogyasztott alkohol, az így bevitt kalória
mennyisége vagy ezek anyagi vonzata szempontjából. De rövid (körülbelül 3
perces) videókkal is szolgál a sztenderd alkoholdefinícióról, de biztonságos
fogyasztási stratégiákhoz is nyújt tippeket, valamint listázza az elérhető
helyi és nemzeti forrásokat. Értékelésére már kétszer (N=102) és (N=86) mintán
is sor került, és mindkét esetben csökkent mértékű alkoholfogyasztást mutatott
ki a ,,nagyivók” (heavy-drinkers) csoportjában, azonban a kisebb mértékben
fogyasztóknál nem járt szignifikáns eredménnyel.
A kutatás célja ezért a két leginkább
elfogadott prevenciós módszer összehasonlítása, és azért első évben, mert ekkor
a legnagyobb a kockázat a kor miatti alkohol-hozzáférés és a csökkent szülői
felügyelet miatt.
Módszer:
Minta:
Egy északkelet-amerikai egyetemen végezték
a kutatást, , ott a négyéves képzés akkor körülbelül 4000 hallgatót jelentett
(51%-os női többséggel). Az elsőévesek főleg a kampuszban élnek, és nincsenek
lány- vagy fiúszövetségek.
A beválasztás 3 héttel az őszi félév
kezdete előtt zajlott, 150 random kiválasztott beiratkozó kapott behívó
levelet, és akkor vehettek a kutatásban, ha elmúltak 18 évesek és most kezdik
először az egyetemet. Mivel a beiratkozás feltétele az AlcoholEdu,
tájékoztatást kaptak, hogy a kettő átfedi egymást. Ezután egy baseline felmérést
követően egy randomszám-generátor beosztotta őket a három csoport egyikébe
(AlcoholEdu, e-Chug vagy kontroll). A kontrollcsoport kapott az egyetemtől
haladékot az AlcoholEdu kitöltésével, nekik csak a vizsgálatot követő
utótesztet kellett ezután kitölteniük.
Mérőeszközök:
A Baseline és az utánkövetés az Illume 4.0
segítségével készültek.
Demográfiai adatokból a nemüket, korukat,
etnikumukat, tartózkodási helyüket (például kollégium) és súlyukat rögzítették.
Ezután kérdőíveket kaptak egy tipikus
heti, egy epizodikus alkoholfogyasztás mennyiségére és időtartamára
vonatkozóan, valamint kitöltötték a The Young Adult Alcohol Consequences
Questionnaire-t (YAACQ), egy többskálás, az alkoholfogyasztás következményeire
vonatkozó állításokból álló kérdéssort.
Sem az AlcoholEdut, sem az e-Chugot
használó csoport esetében nem változtattak az eredeti programon.
Az adatelemzéshez MANCOVA-t használtak, a
baseline értékeket és a nemet kontroll alatt tartva.
Eredmények:
A 150 főből végül 82-en teljesítették a
vizsgálatot, közülük 51% nő és átlagéletkoruk 18,1 év. A kontroll csoport 25
főt, az e-Chug 31-et, az AlcoholEdu pedig a maradék 26 főt tartalmazta.
Az összehasonlítás alapján az e-Chug és az
AlcoholEdu csoport is alacsonyabb értékeket ért el a kontrollnál mind a hét
vizsgált lehetséges tartományon (p<0,05). Hasonló különbség az
alkoholfogyasztás következményeire is kimutatható, de nem szignifikánsan.
Összegzés és konklúzió:
A publikálás idejében ez volt az első
olyan vizsgálat, amely szimultán hasonlította össze a két legnagyobb
elektronikus alkoholprevenciós programot kezdő egyetemistákon. Az előzetes
elvárásokat követve, a kontrollcsoport növekvő alkoholfogyasztásával ellentétben
mindkét vizsgált csoport csökkent vagy stabil értékeket mutatott fogyasztásban,
valamint az azzal együttjáró következmények gyakoriságában alacsonyabb, míg
kontrolljában magasabb értékeket kaptak. Így e kutatás egyedülálló klinikai
jelentőséggel bír az egyetem-előtti alkoholprevenciók területén.
A kutatás erőssége volt a jó compliance és
a visszatartási erő, növelve a külső validitást, valamint az, hogy a prevenciós
segédletek módosítatlanul kerültek a vizsgált személyekhez, ezzel növelve
generalizálhatóságát.
Gyenge pontként a randomizált csoportok
közötti kontamináció említhető a vizsgálati alkalmak között, de fontos az is,
hogy az eredmények nem általánosíthatók a vizsgálat kezdetekor 18. életévüket
még be nem töltöttekre. Végül, mint minden önbevallós kérdőívnél, a társas
megfelelés hatását is figyelembe kell venni.
Összességében belátható, hogy a terület
még további kutatást igényel például a félévek során időbeli elhelyezkedésüket
tekintve (félév elején, közepén vagy végén vizsgálva), de jelen vizsgálat jó
alapot adhat a további, nagyobb mintás és hosszabb utánkövetéses
vizsgálódásokra. A fő eredmény, hogy könnyű hozzáférhetőségük és átlátható
adminisztrációs tulajdonságaiknak köszönhetően a webalapú intervenciós
programok, mint az AlcoholEdu és az e-Chug ígéretes eszközöknek bizonyulnak az
elsőéves egyetemi hallgatók alkoholfogyasztásának csökkentésében.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése