A mindfulness alapú
stresszcsökkentés hatékonysága a tanárok stressz szintjére és általános
jóllétére, egy pilot study eredményei
Frank, J. L., Reibel, D., Broderick, P.,
Cantrell, T., & Metz, S. (2015). The effectiveness of mindfulness-based
stress reduction on educator stress and well-being: Results from a pilot study. Mindfulness, 6(2), 208-216.
Készítette: Stribik Anna
Bevezetés
A tanárok jóllétének biztosítása alapvető fontosságú, hiszen több
kutatás is alátámasztotta már, hogy a tanárok jóllétének hatása van a diákok
iskolai előmenetelére és jóllétére. Az elmúlt évtizedek kutatásai igyekeztek
még jobban feltárni ezt a kapcsolatot. Többek között azt találták, hogy a
tanároknak szerepe van abban, hogy a diák kapcsolódni tudjon az iskolához, mint
intézményhez, ezenkívül fontos, hogy a szülőkön kívül a tanárok azok a minták,
akiktől a gyerekek különböző viselkedéseket elsajátíthatnak (a tananyagon
kívül). A tanárokra akár protektív faktorként is tekinthetünk, akik megóvhatják
a gyerekeket a kudarctól.
Ezenkívül a hatékony érzelem szabályozás is kiemelkedően fontos a
tanárok számára, hiszen meg kell tanulniuk, hogy hogyan legyenek interakcióban
a legkülönbözőbb diákokkal, kollegákkal és szülőkkel úgy, hogy a konfliktusos
helyzetek ne elfajuljanak, hanem megoldódjanak. A diákok problémás
viselkedésével való megküzdés az egyik legnagyobb stresszor a tanárok számára.
Az állandóan jelenlevő stresszor pedig hatással lehet a tanárok munkájának
minőségére, ami pedig visszahat a diákok teljesítményére és jóllétére (nem
mintha a tanárok jólléte nem lenne önmagában elég fontos). Az USA-ban a
pályakezdő tanárok közel 50% az, aki 5 éven belül elhagyja a pályát. Meg se
próbálkozom azzal, hogy a magyarországi helyzettel összehasonlítsam az
amerikait, de egyértelmű, hogy egy nálunk is égető probléma a tanári burn-out,
melynek nem egyetlen faktora az itt felmerülő diákokkal kapcsolatban megélt
stressz.
Az elmúlt évtizedekben voltak próbálkozások, melyek azt célozták, hogy a
tanárok stresszel való megküzdését segítség meg, különböző mindfulness alapú
programok, vagy relaxációs technikákat tanító tréningek.
A mindfulness based stress reduction (MBSR) az a technika, melyet jelen
kutatásban a tanároknak igyekeznének átadni. Ez egy olyan 8 hetes program,
melynek a jelentudatosság és az elfogadás áll a középpontjában. Az ülések során
a tanárok elvileg megtapasztalják, hogy milyen az, amikor a testi jelzéseiknek
jobban a tudatában vannak, milyen az automatikus gondolatokat tudatosítani, és
egyáltalán észrevenni. Megtanulják, hogy zárkózzanak el a nem működő, de
berögződött stratégiáiktól. A program aktivitásai között szerepel jóga, csoport
megbeszélés és különböző hétköznapi úgynevezett ’mindful’ tevékenységek (úgy
mint mindful eating, sitting, walking…etc.).
Korábbi kutatások már bizonyították az MBSR pozitív hatásait a krónikus
fájdalom szindrómás betegek, rákos betegek, HIV pozitív páciensek,
fibromialgiás betegek, és evészavaros nőbetegek esetében.
Ennek a kutatásnak a kérdése, hogy a tanárok esetében is igazolható-e
fizikai és mentális jóllét növekedése a program elvégzése után.
Módszer
A kutatás design-ja egy pretest-protest alapú mérés, kontrollcsoport
jelenlétében. A minta 36 középiskolai tanárból áll, a kontroll csoportban és a
kísérleti csoportban is 18-18 tanár, akiket demográfiai adatok szerint
illesztettek. A tanároknak egy előzetes tájékoztatást tartottak a programról az
iskolákban, ezek után dönthettek a részvételről. Részvétel esetén el kellett
köteleződniük napi 25-30 perc gyakorlás mellett a jelentkezőknek. A kontroll
csoport tagjai olyanokból kerültek ki, akik szintén meghallgatták ezt az
előadást a programról, és úgy nyilatkoztak utána, hogy ha lenne lehetőségük
szívesen részt vennének benne.
Magát a tréninget egy képzett terapeuta tartotta a tanároknak kétszer
egy héten iskola után, két órában. A 8 hét alatt többféle mindfulness alapú
meditációs technikát tanultak a résztvevők, majd ezekről mindig csoport
megbeszélés is folyt. A tanárok arra vonatkozó tanácsokat is kaptak, hogy a
tanult technikákat, hogyan tudnák alkalmazni az osztályteremben.
Mérőeszközök
Brief Symptom Inventory (BSI, Derrogatis, 1971)
Ez a kérdőív a klinikailag releváns tünetekre kérdez rá. A szomatizáció,
depresszió és szorongás pontszámok voltak fontosak a kutatás szempontjából.
Pittsburgh Sleep Quality Index (PSQI; Buysse et
al. 1989)
A felnőttek alvási szokásait, és az alvás minőségét hivatott mérni ez a
kérdőív.
Self-compassion Scale (SCS, Raes et al. 2011)
Azt a képességét nézi az embereknek, hogy saját
magunkkal szemben képesek-e részvétet nyilvánítani, nehéz helyzetekben.
Maslach Burnout Inventory (MBI-Educator’s
Version; Maslach et al. 1997)
A kérdőív a kiégés tüneteinek jelenlétét hivatott felderíteni tanárok
esetében.
The Five Facet Mindfulness Questionnaire (FFMQ;
Baer et al. 2008)
A kérdőívvel a mindfulness jelenlétére kérdeznek rá felnőttek esetében.
The 14-item Affective Self-Regulatory Efficacy
Scale (ASRES)
A kérdőív az énhatékonyságot vizsgálja az érzelmek regulációjának
tekintetében.
Adatelemzés
Először qhi-négyzet próbával ellenőrizték, hogy a kontroll és a
vizsgálati csoport között valóban nincsenek-e szignifikáns demográfiai
különbségek. Varianciaanalízissel, majd páronként összehasonlításokkal
vizsgálták, hogy hol találnak a pre és a post adatfelvétel során szignifikáns
különbségeket.
Az eredmények és ezek interpretációja
Az elemzés alapján azok a tanárok, akik részt vettek a programban, szignifikáns
fejlődést mutattak az érzelmek szabályozásának képességében, úgy, mint az
érzelmek beismerése, jelentudatos fókuszba kerülése. Abban azonban nem volt
jelentős változás, hogy a vizsgálati csoportban résztvevő tanárok, hogyan élik
meg az észlelt hatékonyságukat azzal kapcsolatban, hogy megküzdjenek a
kihívásokkal. A szerzők arra következtettek ebből, hogy a tréning és az
adatfelvétel között még nem telt el elég idő, több időre van szükség, hogy az
MBSR hatásai a mindennapi életre adaptálódjanak.
Azok a tanárok, akik részt vettek a tréningen, a 8 alkalom végére
elfogadóbbak lettek saját magukkal a kontroll csoport tanáraihoz képest. A tanárok alvásminősége is jelentősen javult
a kontroll csoporthoz képest. Azok közül a tanárok közül, akik altatókat
szedtek az alváshoz, a vizsgálat végére mindenki elhagyta ezeket az altatókat
és visszatért a természetes alváshoz.
A várakozásokkal ellentétben, a programban részt vett tanárok szomatizáció,
depresszió és szorongás szintje nem csökkent szignifikánsan. Ezzel kapcsolatban
fontos azonban megemlíteni, hogy a minta nem klinikai minta volt, vagyis a
program előtt mért szomatizáció, depresszió és szorongás pontszámok is
viszonylag alacsonyak voltak. Szintén nem kaptak szignifikáns eredményt a
tanárok kiégésének vizsgálata során. Ebből arra lehet következtetni, hogy a
kiégés esetében más faktorok is szerepet játszanak (ahogy erre én is utaltam a
bevezetőben), nem csak azok, melyeket a MBSR képes volt pozitív irányba
befolyásolni.
Limitációk
Metodológiai limitációként feltétlenül meg kell említeni az önbeszámolón
alapuló kérdőívezés nehézségeit. A jövő kutatásainak más, objektívebb esetleg
külső megfigyelőkön alapuló adatokat is bele kellene vonni az elemzésbe. A
jövőben longitudinális kutatások alkalmazása javasolt, hogy a program
elnyújtott hatására is fény derüljön.
Az én véleményem szerint fontos szempont lehet még, hogy a tanárok jóllétére,
nem e csupán annak volt hatása, hogy részt vettek egy olyan programban, amiben
kénytelen voltak saját magukkal foglalkozni. Illetve napi szinten fél órát arra
kellett szánniuk, hogy csak magukkal foglalkozzanak. Azt, hogy nem e csupán
erről, hanem a MBSR specifikus hatásáról van szó, egy olyan kontroll csoporttal
lehetne jól feltárni, ahol a tanárok szintén részt vesznek valamilyen
csoportfoglalkozáson ugyanolyan óraszámban, ahogy a vizsgálati csoport, és
ezután ennek a két csoportnak az eredményei lennének összehasonlítva.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése