Ígéretes
iskola stratégiák és intervenciók a serdülők fizikai aktivitásának növelésére
Murillo Pardo, B.,
García Bengoechea, E., Generelo Lanaspa, E., Bush, P. L., Zaragoza Casterad,
J., Julián Clemente, J. A., & García González, L. (2013). Promising
school-based strategies and intervention guidelines to increase physical
activity of adolescents. Health Education Research, 28(3),
523–538. http://doi.org/10.1093/her/cyt040
Készítette: Vámosi Hanna
Absztrakt
Az alábbi cikk a rendelkezésre álló tudományos
bizonyítékok alapján narratív áttekintést készít azokról az iskolai
stratégiákról és intervenciókról, amelyek ígéretesnek tűnnek a serdülők fizikai
aktivitásának növelésében. A cikk szerzői a 2011 óta megjelent szakirodalmakra
támaszkodnak (52 cikk, 21 review), amelyek sikeres intervenciókat mutatnak be
az adott témában. Ezáltal számos ígéretes stratégiát sikerült azonosítaniuk,
amelyeket intervenciós irányelvük szerint 5 különböző csoportba soroltak. Ezek
az irányelvek a következőek: 1. többkomponensű intervenció, amely az iskolai
közösség tagjainak empowermentjét támogatja; 2. a testnevelés óra tantervének
fejlesztése, amely elősegíti a diákok fizikai aktivitását; 3. nem-tantervi
programok és aktivitások tervezése, amelyek lehetővé teszik a fizikai
aktivitást; 4. számítógépes alkalmazások használata, melyek a fizikai
aktivitást monitorozzák; 5. olyan specifikus stratégiák tervezése és
alkalmazása, amelyek a lányok igényeire és érdeklődésére válaszolnak.
Az
irodalmi áttekintés alapján a cikk ennek az 5 irányelvnek a szem előtt tartását
javasolja a fizikai aktivitást támogató iskolai intervenciók tervezésekor.
Bevezetés
A rendszeres fizikai aktivitásban (FA) való részvétel
és az aktív életmód számos pozitív hatást gyakorol a fiatalok egészségére
(Janssen & LeBlanc, 2010; Demetriou & Höner, 2012), ezenkívül
valószínűsíti, hogy a serdülőkorban megszokott viselkedés a felnőttkorban is
megmarad (Gordon-Larsen, Nelson, Popkin, 2004; Telma, 2009). Ezt figyelembe
véve, a FA támogatása kiemelten fontos ebben az életkorban, melyhez az ideális
iskolai környezet fontos támogatást nyújthat (Heath, Parra, Sarmiento, 2012).
Azonban annak ellenére, hogy a FA-sal járó előnyök közismertek, a diákok
körében ez mégis a nemzetközileg ajánlott szint alatt marad (WHO, 2002). A
probléma kezelésének érdekében az elmúlt években több tanulmány is foglalkozott
a témával, fókuszba állítva a különböző iskola intervenciók fejlesztését és
értékelését. Bár az iskolai intervenciók tűnnek erre a célra a
legalkalmasabbnak és hatékonyabbnak, még nem született konszenzus az optimális
stratégiákat illetően (Kriemler, Meyer, Martin, 2011).
Ennek a narratív áttekintésnek tehát az volt a célja,
hogy számba vegye azokat a tudományos irodalmakat, amelyek a diákok FA-nak
növelésében sikeres programokat mutatnak be, és ezáltal olyan általános
intervenciós irányelveket fogalmazzanak meg, amelyek a jövőre nézve is alapul
szolgálhatnak.
Módszer
A szakirodalom gyűjtése a Medline, Pubmed és Web of
Knowledge adatbázisok 2011 óta megjelent publikációira terjedt ki, melynek
során a következő keresési kifejezést használták: AND: ’physical activity’,
’adolescents’, ’intervention’, ’school’. A beválasztási kritériumok a
következők voltak: 1. az alkalmazott intervenció iskolai szervezésű volt; 2. az
intervenció növelte a FA-t, tekintet nélkül arra, hogy ezt hogyan mérték; 3. a
vizsgált populáció 12-18 évesek közül került ki; 4. leírás született az
intervenció jellemzőiről; 5. az eredeti tanulmány angol vagy spanyol nyelven
íródott.
Összesen 98 cikket gyűjtöttek össze, melyből 73 felelt
meg a kritériumoknak. Ezek közül 21 review, 52 pedig eredeti tanulmány volt. Az
összegyűjtött adatok főképp az intervenció és a tanulmány jellemzőire
vonatkoztak (pl. résztvevők, design, az intervenció stratégiája és kontextusa),
értékelésük két független kutató bevonásával történt, a kérdéses esetekben,
amikor nem született konszenzus, egy harmadik személyt hívtak segítségül.
Eredmények és
diszkusszió
Az áttekintés során számos hatékony intervenciós stratégiát
is sikerült azonosítani, amelyek növelik a serdülők fizikai aktivitását, ezek
közül 5 nagyobb kategória emelkedett ki:
1.
Többkomponensű
intervenció, amely támogatja az iskolai közösség tagjainak empowermentjét
A stratégia az ökológiai megközelítésekkel hozható
párhuzamba, mivel szem előtt tartja, hogy az egészségviselkedést több különböző
tényező befolyásolja. Ezáltal az egyik legígéretesebb stratégiának bizonyult,
mely a gyerekek iskolán belüli és iskolán kívüli FA-át egyaránt képes növelni.
A módszer megvalósítása a teljes iskolai közösség bevonásával történik, és
alapvetően 3 komponensből áll: a diákok tudásának és képességeinek fejlesztése,
társas támogatás nyújtása és megfelelő környezeti feltételek és lehetőségek
biztosítása az egészséges életmód folytatásához. Ez tantervi és nem-tantervi
úton is megvalósulhat. Egyrészt szükséges megtanítani a gyerekeknek bizonyos
képességeket, hogy életmódjukba beépíthessék a FA-t. Ilyenek például a
felelősségvállalás, a tervezés képessége és a csapatmunka vagy az önkontroll
növelése. A hangsúly a motiváción van, a diákok önálló stratégiákat alakítanak
ki, ami támogatja önbizalmukat, autonómiájukat és bevonódásukat, a tanárok
részéről pedig támogatást és visszajelzést kapnak. A módszer szintén lehetővé
teszi a diákok által legjobban kedvelt aktivitások végzését, valamint a
kortársak közötti pozitív interakciók elősegítését. A nem-tantervi megközelítés
az iskola és a családok együttműködésén alapszik, a szülők támogatása és közreműködése
révén. Emellett fontos része a FA-sal kapcsolatos programok, lehetőségek,
eszközök és terek számának növelése, elérhetővé tétele. A programba szintén
bevonható az iskolában működő egészségügyi ellátás, illetve a tudatosság és az
FA-ban való részvétel tovább növelhető a média bevonásával, események
szervezésével és a szünetekben és iskola utáni aktivitás támogatásával.
2.
A
testnevelés óra tantervének fejlesztése
A testnevelés óra alapvetően kétféleképpen tudja
befolyásolni a gyerekek FA-át. Egyrészt direkt módon az óra alatt végzett
testmozgás révén, másrészt indirekt módon az iskolán kívül végzett aktivitásra
is hatással lehet azáltal, hogy növeli a diákok tudatosságát, és felkelti
érdeklődésüket az egészséges életmód iránt. A testnevelés tanárok feladata
tehát az is, hogy amellett, hogy a tanórákon biztosítják a lehetőséget a
mérsékelttől az élénk FA végzésére, iskolán kívüli programokat is szerveznek, a
diákok igényeinek megfelelően, elősegítik ezek élvezetét, támogatják a
részvételt, és visszajelzést is adnak.
3.
Nem
tantervi intervenciók tervezése
Ez a megközelítés a tantervi testnevelésórák
kiegészítőjeként szolgál, olyan aktivitások és programok tervezését helyezi
előtérbe, amelyek az egész iskolai nap folyamán és a szünetekben is lehetővé
teszi a FA-t a diákok számára. Ezek az intervenciók arra bátorítják a diákokat,
hogy maguk is vegyenek részt a programok kiválasztásában, szervezésében, és
alakítsanak ki önálló stratégiákat a FA-ban gazdag életmód fenntartásában. A
cél itt is a tudatosság, az attitűdök és a motiváció formálása a magasabb FA
érdekében. Egy másik fontos aspektus a diákokra jellemző ülő életmód
csökkentése az osztálytermekben az aktív tanulás bevezetésével és a környezet
átalakítása által.
4.
Számítógépes
alkalmazásokat használó intervenciók
Ez a módszer az osztálytermekben számítógépre
tervezett interaktív programok segítségével igyekszik növelni a FA-ba való
bevonódást. Az alkalmazások feedback rendszerként működnek, információt és
visszajelzést adnak a diákoknak saját FA-ukról, összehasonlítva a FA ajánlott
szintjével. Ezután tanácsadásban is részesülnek a lehetséges változtatásokat
illetően. Az intervenció végén személyre szabott leírást kapnak attitűdjeikről,
énhatékonyságukról, társas támogatásukról, tudásukról és FA-uk jótékony hatását
esetlegesen akadályozó tényezőkről.
5.
Lányok
számára tervezett intervenciók, programok
Az intervenciók tervezésekor kiemelten fontos
figyelembe venni a lányok csoportját, mivel a fiúkhoz képest általánosan
alacsonyabb szintű FA jellemző rájuk. Ennek megfelelően egyes több-komponensű
programok kifejezetten az ő érdekeikhez és szükségleteikhez igazítja az
intervenció tervezését. Így képesek növelni a lányok FA iránti tudatosságát,
elősegítik, hogy önállóan dönthessenek FA-ban való részvételükről, és
lehetőséget kínálnak a nem-versengésen alapuló aktivitásokra is. Más
megközelítések külön testnevelésórákat hoztak létre a lányok számára, amelynek
keretein belül megvitathatták és megtapasztalhatták a FA előnyeit, és reális
célokat és stratégiákat állíthattak fel, hogyan tartsák fenn napi szinten az
aktivitásukat.
Konklúzió
A narratív áttekintés eredményeként olyan stratégiák
rajzolódtak ki, amelyek ökológiai keretbe ágyazottan több szinten hatnak a
viselkedésre, ezáltal támogatva a fiatalok FA-ba való bevonódását.
Az
empowerment érzésének növelése mellett minőségi testnevelésórákat biztosítanak,
melyek további nem-tantervi programokkal egészülnek ki. Az intervenciók egy
része számítógépes alkalmazásokat is segítségül hív a cél elérése érdekében,
illetve tekintettel a nemek közötti különbségekre, figyelmet fordít a lányok
csoportjának bevonására is.
A cikk szerzői abban bíznak, hogy a felvázolt
irányelvek alapot nyújthatnak a további intervenciókat célzó kutatásokhoz,
illetve megteremtik a lehetőséget arra, hogy az iskolai FA-t növelő programok
tervezésekor ezeket a gyakorlatba is átültessék.
Az review korlátait tekintve megemlítik, hogy a
vizsgált intervenciók legnagyobb része az Egyesült Államok területéről
származik, így nem biztos, hogy minden kulturális kontextus esetében
általánosítható. További hiányosság, hogy az áttekintés kizárólag a FA növelésében
sikeres intervenciókra korlátozódott, nem vette figyelembe azokat az
intézkedéseket, amelyek közvetetten gyakorolhatnak erre hatást (pl. ülő életmód
csökkentését célzó kutatások, fizikai fittség javítása). Ezen kívül a vizsgált
tanulmányokban a FA mérésére eltérő módszereket használta, így a program
sikerességét alátámasztó bizonyítékok is eltérő erősségűek lehetnek.
A limitációk ellenére a szerzők úgy találják, hogy az
eredmények hasznosak lehetnek az iskolák számára, hogy a felsorolt módszereket
igényeiknek megfelelően beépítsék intervencióikba.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése