Főiskolai hallgatók részére
interneten közvetített kísérleti, disszonancia alapú dohányzás elleni
intervenció hatékonysága
Simmons, V.
N., Heckman, B. W., Fink, A. C., Small, B. J., & Brandon, T. H. (2013).
Efficacy of an experiential, dissonance-based smoking intervention for college
students delivered via the internet. Journal of Consulting and Clinical
Psychology, 81(5), 810–820. http://doi.org/10.1037/a0032952
Kivonatot Készítette:
Horváth Ádám
Absztrakt
A
kutatás célja – A főiskola lehetőséget biztosít egy
nagy létszámú dohányzó csoport elérésére, akik kiszolgáltatottak az élethosszig
tartó dohányzás kialakulásával szemben. A jelen tanulmány célja a disszonanciát
hangsúlyozó, internet alapú kísérleti intervenció tesztelése volt a
dohányzásról való leszokás iránti motiváció növeléséért.
Módszer
– A tanulmány egy négykarú, randomizált elrendezést használt a webalapú
kísérleti intervenció (Web-Smoke) hatékonyságának vizsgálatára. A
kontrollfeltételek a következők voltak: egy didaktikus dohányzás elleni
intervenció (Didactic), egy csoportos kísérleti intervenció (Group), és egy
webalapú táplálkozási tapasztalati intervenció (Web-Nutrition).
Eredmények
– A hipotézis szerint a Web-Smoke beavatkozás hatékonyabb volt a leszokás
iránti motiváció növelésében, mint a kontrollcsoportok. A hat hónapos
utánkövetési időszak alatt a Web-Smoke beavatkozás eredményeként magasabb
arányban szoktak le a dohányzásról, mint a Web-Nutrition kontrollcsoportnál.
A főiskolai hallgatók
dohányzási szokásainak felmérése a dohányzás megelőzését célzó kutatások egyik
legfontosabb témája. A főiskolai hallgatók nagyobb valószínűséggel használják
az önállóan igénybe vehető programokat (pl. csökkenteni a naponta elszívott
cigaretták számát), mint azokat, melyek szakemberek segítségét igénylik.
Tapasztalati
tanulás és a kognitív disszonancia elmélete
A kutatás azt az
elméletet vette alapul, hogy a tapasztalat útján való tanulás tartósabb
változást idézhet elő a viselkedésben, mint a hagyományos didaktikus oktatás; a
tartósabb hatást az érzelmi érintettség okozhatja.
A kognitív disszonancia
elmélet szerint a dohányosok diszkomfortot érzékelnek a viselkedésük és az
egészségükre vonatkozó figyelmeztetések közötti ellentmondás miatt, ezért a
kockázatokat szándékosan félremagyarázzák vagy figyelmen kívül hagyják, vagy
egyéb magyarázatokat keresnek (pl. a függőség kialakulása miatt a leszokás nem
az ő döntésük. Mindezek a kognitív disszonancia csökkentését célozzák.
Egy korábbi, a
biztonságos szexuális gyakorlatok népszerűsítését célzó beavatkozás alapján a
jelen kutatás egy disszonanciát erősítő technikákból álló tapasztalati
keretrendszert állított fel, melyet főiskolás dohányosok csoportjára
alkalmaztak (Exp-Smoke). A csoportot két kontrollcsoporttal hasonlították
össze: egy standard didaktikus beavatkozásos csoporttal (Standard) és egy
tapasztalati, táplálkozási csoporttal (Exp-Nutrition). Az Exp-Smoke csoport
tagjai nagyobb motivációt mutattak a leszokásra a beavatkozást követően
közvetlenül és egy hónappal utána is.
Az internethozzáférés és
-használat drasztikus növekedésével, különösen a főiskolai hallgatók körében,
az egészségügyi információk online terjesztése ésszerű módszernek tűnik. Egy
webalapú intervenció költséghatékony is, valamint könnyebben elérhetőek vele
olyan személyek, akik egy csoportos intervención nem vennének részt.
Kutatás
A jelenlegi kutatás a
Web-Smoke stratégiát fejlesztette ki és tesztelte le, amely egy webalapú,
disszonanciára alapozó tapasztalati intervenciós stratégia. A részvevő
főiskolai hallgatók a korábban ismertetett négy csoport (Web-Smoke és három
kontrollcsoport) egyikébe kerültek.
A két elsődleges függő
változó a dohányzásról való leszokás iránti motiváció, valamint a dohányzástól
való tartózkodás volt. A hipotézis az volt, hogy a Web-Smoke intervencióval
nagyobb változásokat érnek el a leszokás iránti motivációban és a dohányzástól
való tartózkodásban, mint a Didactic és a Web-Nutrition csoportokban. A
negyedik, csoportos beavatkozás (Group) és a Web-Smoke elrendezés közötti
különbségre vonatkozóan nem született feltételezés.
Módszer
A kutatásban 331 dohányzó
főiskolai hallgató vett részt (44,1% nő). A résztvevőket kérdőívvel toborozták
a Dél-Floridai Egyetemen.
Web-Smoke elrendezés: A
résztvevők úgy tudták, hogy a cél egy középiskolások egészséges életmódját
segítő honlap összeállítása, melyekhez videóüzeneteket készítenek, mert a
középiskolások jobban reagálnak a kortársaik által közvetített üzenetekre. A
videóüzenet készítése fontos részlet, mert a nyilvános önképviselet nagy
hatással van a viselkedésre, különösen, ha képmutató viselkedésre
kényszerülnek. A bemutatott weboldal bemutatta a dohányzással kapcsolatos téves
elképzeléseket és a dohányzás hosszútávú egészségügyi hatásait. Ez az
elrendezés specifikusan tartalmazott interaktív elemeket is, pl. egy rövid
kvízt, valamint négy „példa” videót.
Group elrendezés: korábbi
sikeres csoportos elrendezések alapján hozták létre. A tervezet minden elemében
megegyezett a Web-Smoke elrendezéssel, azzal a különbséggel, hogy a honlap
helyett az információkat nyomtatott formában kapták meg, és a videót is egy
csoportos foglalkozás keretében hozták létre.
Didactic elrendezés: a
résztvevőknek egy, a Web-Smoke-hoz hasonló weboldalt mutattak, melyet
véleményezniük kellett, azonban nem voltak interaktív elemek.
Web-Nutrition elrendezés
– minden megegyezett a Web-Smoke elrendezéssel, de a résztvevőket ebben az
esetben a táplálkozási tanácsokat adó weboldal összeállítására irányították.
Mérések
Populáció és dohányzási
szokások felmérése kérdőívvel. A nikotin-függőséget a Fagerström
Nikotin-függőségi teszttel mérték (FTND), valamint alkalmazták a „Nikotinra
kattanva” listát is (Hooked on Nicotine Checklist, HONC) a kocadohányosok és a
rövidebb ideje dohányzók függőségének megállapítására.
Elsődleges
eredmények mérése
A dohányzásról való
leszokás iránti motiváció: az „Elmélkedési Létra” egy tíz lépésből álló
folytatólagos mérés. A résztvevő megjelöli, hogy a skálán hol helyezkedik el,
annak megfelelően, hogy milyen közel áll a leszokás megkezdéséhez. Ezen túl egy
kérdőívet is kitöltöttek.
Dohányzási állapot: egy
idővonalas visszakövetési módszerrel számították ki a napi dohányzási
szokásokat, és hétnapos pont prevalencia arányokat számoltak az egy- és a
hathónapos utánkövetéseknél.
Eljárási
mérések
A disszonanciát a
„disszonancia hőmérő” 14 pontos skálájából 3 diszkomfort-tényező kiemelésével
mérték.
Kockázat érzékelése
kérdőív (RPQ): a résztvevőknek a dohányzással összefüggő egészségügyi
kockázatok érzékelését mérte. A kérdőív egy 7 pontos Likert-skálán mérte, hogy
egyes betegségek kialakulását mennyire érzi valószínűnek a résztvevő.
Dohányzás következményei
kérdőív: 1991-es Brandon&Baker-féle, felnőttekre kialakított kérdőív
főiskolai hallgatókra módosítva.
Döntési egyensúly
kérdőív: 24 elemből álló mérőeszköz, mely két skálából áll, melyek a dohányzás
mellett és ellen szólnak.
Informáltság tesztje: 10
multiple choice vagy igaz-hamis kérdésből álló kérdéssor.
Táplálkozási/diéta-összehasonlító
tesztek: a tanulmány kedvéért beiktattak néhány, egészséges táplálkozásról
szóló tesztet is.
Eljárás
Az eljárás 60-90 percig
tartott a beavatkozástól függetlenül. A résztvevők 25$-t kaptak, illetve extra
kreditet. Egy és hat hónappal ezt követően telefonon keresték meg őket,
felmérték a dohányzásukkal kapcsolatos változásokat. Ezekért minden esetben
további 20$-t kaptak. További bónusz kifizetésre került sor, ha mindkét
utánkövetésen részt vett az illető. Akik hat hónap után is önmegtartóztatást
tanúsított, további vizsgálatra hívták be, melyet további 20§-ral jutalmaztak.
A tanulmány végeztével minden résztvevőt tájékoztattak.
Eredmények
Az átlagéletkor 20,45 év
volt. Minimálisan voltak dohányfüggők és kissé elvesztették autonómiájukat a
dohányzó viselkedésben, a négy csoport közt nem volt szignifikáns különbség a
demográfiai mutatókban.
A Web-Smoke feltételben a
résztvevők azonnali megnövekedett igényt mutattak, hogy leszokjanak a
dohányzásról a Web-Nutrition és Didactic csoporttal szemben. Amit nem
feltételeztünk, hogy a csoportos feltételhez képest is nagyobb igény
mutatkozott a leszokásra a Web-Smoke feltételben. Különbségeket figyeltünk meg
a csoportok között több processz változóban. Dohányzás tudás, érzékelt
kockázat, a dohányzás hátrányai és a disszonancia magasabb volt a Web-Smoke
mint a Web-Nutrition csoportban. A Didactic feltételhez képest magasabb
kockázatérzés és negatív szociális nyomást észleltek a Csoportos feltételhez
képest pedig jobban teljesítettek a dohány kvízben. Mindent összevetve
elmodható, hogy a Web-Smoke feltétel sokkal jobban teljesített a másik
háromnál.
Egy hónappal a beavatkozás
után az utánkövetésnél kiderült, hogy a Web-Smoke feltételben az absztinencia
szignifikánsan magasabb volt mint a Web-Nutrition feltételben, de nem
különbözött a diádikus és a csoportos feltételtől. 6 hónapos utánkövetésnél nem
voltak különbségek.
Diszkusszió
A tanulmány célja egy
személyes tapasztalati, disszonancia-erősítő beavatkozás adaptálása volt egy
webalapú verzióra, valamint ezen módozat hatékonyságának tesztelése. A
Web-Smoke elrendezésben részt vevő alanyok nagyobb motivációt mutattak a
leszokás iránt, mint a másik három elrendezésben részt vevők. Az eredmények
egyértelműen azt mutatják, hogy érdemes a webalapú intervenciós stratégiát
alkalmazni.
A Web-Smoke beavatkozás
hatékonyabb leszokási rátát eredményezett a Web-Nutrition elrendezésnél az egy-
és a hathónapos utánkövetési időpontok esetében is. A beavatkozást megelőző
dohányzási szokások befolyásolták az intervenció hatékonyságát, és a hipotézis szerinti
eredményt a napi szinten dohányzók körében érték el.
A napi szinten dohányzók
alkotják természetesen az egészségügyi kockázatoknak jobban kitett csoportot a
főiskolai dohányosok között. A jelenlegi kutatás nem tért ki erre, de korábbi
megfigyelések alapján megállapítható, hogy a nem napi szintű dohányosok gyakran
nem tekintik magukat dohányosnak, ezért minimalizálják az egészségügyi
kockázatokat magukra nézve. Érdemes volna a Web-Smoke elrendezésnek egy nem
napi szintű dohányosokra kifejlesztett verzióját elkészíteni.
A Web-Smoke elrendezés és
a Group elrendezés résztvevői között nem volt különbség a leszokási arányokban,
mivel ezek tartalmilag és tapasztalatilag azonosak, azonban a Web-Smoke egy
gazdaságosabb, egyszerűbben alkalmazható és fenntarthatóbb beavatkozás.
További mérésekkel
vizsgálták át a napi szinten dohányzók eltérő eredményeit a beavatkozást
követően. A Web-Smoke intervenciót követően megnőtt a dohányzás iránti vágy,
azonban ez nem volt meglepő eredmény. Ugyanakkor az érzelmi disszonancia skála
különbséget jelzett a Web-Smoke és a Group elrendezésben részvevők között,
amely meglepő volt, tekintettel arra, hogy mindkét elrendezés a kognitív
disszonanciát célozza. A különbség oka lehet, hogy a Web-Smoke elrendezésben
készítet videó erősebb disszonanciát okozott. A többi azonosított mediátor
iránymutatást adhat a beavatkozás fejlesztésére a jövőben.
Erősségek
és korlátok
A webalapú alkalmazás
egyértelmű előnye a költséghatékonyság, a könnyű elérhetőség és hatékony
terjesztés lehetősége. Azonban jelentős korlát volt, hogy a programot nem
leszoktatási programként vezették elő, ezért a részvevők nem feltétlenül
kerestek erre megoldást. Ez további tesztelést igényel. A másik hátránya az
elrendezésnek a laboratóriumi környezet – a jövőben szükséges egy szabadabb,
valósabb környezetben tesztelni. A tanulmány harmadik korlátja, hogy a
részvevők egyetlen egyetemről kerültek ki, ezért az eredmények általános
alkalmazhatósága megkérdőjelezhető.
Összességében a Web-Smoke
beavatkozás hatékony volt a főiskolai hallgatók körében a dohányzásról való
leszokás iránti motiváció növelésében.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése