Bizonyos mozgásformák hatása a férfi egyetemisták boldogságára és mentális egészségére
Gatab,
T. A., Pirhayti, S. (2012).
The effect of the selected exercise on male students' happiness and mental
health. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 46,2702
– 2705.
Készítette:
Kovács Kitti
Absztrakt
Bevezetés: Sportolni nagyon hasznos több szempontból is. A csapatjáték által a
résztvevők elsajátítanak társadalmi szerepeket, jártassá válnak azokban, tehát
a játékot oktató folyamatként is lehet értelmezni. Mindemellett hozzájárul a
pszichológiai jóllét érzésének növekedéséhez is. Mindenki szeretne boldog
lenni. Az egyik téma, amelyről az utóbbi időben nagyon sok írás készült, az a
„boldogság ismerete”. Manapság a pszichológusok túl nagy jelentőséget
tulajdonítanak a mentális egészség és a boldogság témakörének. Seligman (2003)
valószínűsíti, hogy 2015-ig vizsgálva minden második emberről kimutatható lesz,
hogy lehangolt. Így, a boldogsággal kapcsolatos tanulmányok és az ezt
befolyásoló faktorok vizsgálata kiemelkedő helyet foglal el a
pszichológiában.
Cél: Felhívni a mentális egészség fontosságára a figyelmet és rámutatni a
szociális egészséggel való kapcsolatára. Mindehhez szorosan kötődik a
boldogság, az öröm fogalma. További cél megértetni az emberekkel, hogy ők
felelősek a mentális egészségükért. Valamint, megmutatni egy irányvonalat
számukra. Mindent összevetve, a jelen tanulmány bemutatni kívánja különböző
gyakorlatok hatásait férfi tanulók általános egészségügyi állapotára és
boldogságára nézve a Payame Noor Egyetemen, Babolban.
Eszközök és módszerek: 80 önkéntesen jelentkező férfi tanulót osztottak két csoportba:
kísérleti csoport (40 fő) és kontroll csoport (40 fő). A kísérleti csoport
feladatai a következők voltak: focizzanak a legkreatívabb módon 8 héten
keresztül, hetente kétszer úgy, hogy minden alkalom 60-90 perces legyen. A
boldogság index mérésére az Oxford Boldogság Kérdőívet használták, ami 29
kérdésből állt 4 választási lehetőséget kínálva. Az általános egészségügyi
állapot mérésére a Goldberg és Hiller által fejlesztett (1979) Általános
Egészség Kérdőívet (GHQ) alkalmazták, amely 4 skálát tartalmazott: 1) fizikai
tünetek 2) szorongás tünetek 3) szociális funkcionálás és 4) depressziós
tünetek. Az adatok elemzéséhez páros és két független mintás T próbákat végeztek
el az SPSS segítségével.
Eredmények: A kísérleti csoportban a 8 hetes gyakorlatok elvégzése után
szignifikánsan javult a diákok boldogságérzete, jobb lett a fizikai egészségük,
kevésbé mutattak depressziós tüneteket, illetve a gyakorlatok fejlesztették a
szociális funkcionálás képességüket és növelték az általános egészségügyi
indexüket. A kontroll csoportban nem észleltek
szignifikáns változást a vizsgált változók tekintetében.
Összegzés: A feladatok elvégzésének eredményeként a diákok a boldogság skálán
magasabb pontszámot értek el. Más szóval, a feladatok elvégzése boldogabbá
tette a diákokat. A sport- és csoporttevékenysége közben az emberek megtanulnak
segíteni egymásnak, megtanulják, hogyan legyenek csapatjátékosok,
magabiztosabbá válnak, barátságokat kötnek. Mindez hozzájárul a boldogabb élethez.
Mindemellett az eredmények azt mutatják, hogy a gyakorlatok végzése 8 hét
elteltével csökkenti a fizikai szimptómákat, a depressziót, a diákok szociális
kapcsolataikban jobban funkcionáltak és jobb lett az általános egészségügyi
állapotuk. A különböző módon történő feladatok elvégzése tehát mentális
egészséghez vezet. Ami az eredményeket illeti, a rendszeresen végzett
gyakorlatok növelhetik a diákok boldogságérzetét és javítják az általános
egészségügyi állapotukat. Az eredmények különösen fontosak, hiszen a diákok
ennek tudatában protektív céllal is szervezhetnek sport tevékenységeket, hogy
javítsák mentális egészségüket.
Bevezetés
A társadalom egyik fő
problémája az elégtelenül működő szociális mobilitás és a szociális kapcsolatok
gyengesége. Szociábilissá, nyitottá, válni az egyik legfontosabb fejlődési
komponens. Mindez ellentétben áll az önző gondolkodásmóddal és arra ösztönzi az
egyént, hogy a csoport érdekeit tartsa szem előtt az egyéni érdekekkel szemben
és altruista értékeket valljon. A jó szociális képességek lehetővé teszik a
személy számára, hogy optimális interakciókat alakítson ki, pozitív kapcsolatai
legyenek, valamint hogy elkerülje azokat a viselkedésmintázatokat, amelyek
negatív következményekkel járnak. Amit mentális egészség alatt értünk, az olyan
biztos aspektusa az emberi egészségnek, mint az intelligencia, a képzelet, vagy
a gondolkodás. Korai tanulmányok demonstrálták, hogy a fizikai elváltozások
kapcsolatban állnak a mentális állapottal. Napjainkban számos társadalomban
megfigyelhető, hogy terápiás módszerként alkalmaznak különböző gyakorlatokat
mentális betegségben szenvedők körében. Ez a gyógymód hatékony, melyet számos
longitudinális vizsgálat is alátámaszt. Hatással van a személyiségre és a
mentális egészségre. Mindezek mellett a sporttevékenységek nem csak szórakozási
lehetőséget biztosítanak, hanem oktató jellegűek is, követve a
pszichológiai-szociális célokat. Hiszen aki részese egy csapatnak,
csapatjátéknak, az jobban fog mozogni a közösségek hálójában, hiszen jártassá
válik a szociális kapcsolatok kialakításában, fenntartásában. A
sportgyakorlatok hatással vannak a mentális és fizikai egészségre, a szociális
fejlődésre, az önmagunkról alkotott pozitív fizikai képre, valamint a baráti
kapcsolatokra, a versenykedvre, a figyelemre, kialakít egy bizonyos
csapatmorált és növeli az egyén boldogságérzetét. Boldognak lenni az ember
szívből jövő kívánsága. Az egyik téma, amelyről az utóbbi időben nagyon sok
írás készült, az a „boldogság ismerete”. Manapság a pszichológusok túl nagy jelentőséget
tulajdonítanak a mentális egészség és a boldogság témakörének. Seligman (2003)
valószínűsíti, hogy 2015-ig vizsgálva minden második emberről kimutatható lesz,
hogy lehangolt. Így, a boldogsággal kapcsolatos tanulmányok és az ezt
befolyásoló faktorok vizsgálata kiemelkedő helyet foglal el a pszichológiában.
A boldogság nagyon fontos faktor, ezáltal érzi jól magát az ember, jó érzéssel
gondol az életére és az őt körülvevő emberekre. Nem frusztrált, elfogadja a
gyengeségeit (Bill, Argyle, 1975). A boldog emberek eredményesebbek,
reménytelibbek, jobb minőségű életet élnek. Másrészt, kevésbé jellemző rájuk a
depresszió (William, Graham, 2001). A tanulók életkori sajátosságaikból,
speciális körülményeikből, tapasztalataikból adódóan bizonyos stressznek vannak
kitéve.
Johnson (1991)
megfigyelte, hogy a kollégista tanulók részvétele fizikai és
csoporttevékenységekben azt eredményezi, hogy alkalmazkodóbbak a környezeti
változásokhoz és fejleszti a szociális képességeiket. Vishak, Norris és Douglas
azt találták, hogy heti egy testmozgás is fejleszti az emberek pozitív
kimenetelű viselkedési módjait, valamint csökkenti a lehangoltság érzését, a
szorongást és a pszichológiai nyomást. Weng és munkatársai (2004) is
bizonyították, hogy a fizikai aktivitás bármely formája fenntartja és
biztosítja a mentális egészséget. Hassanzadeh (2002) úgy véli, hogy a sport
tevékenységekben való részvétel kapcsolatban áll a növekedéssel, a szociális
alkalmazkodással és az önértékeléssel, így érthetővé válik, miért olyan fontos
a fizikai aktivitás a fiatalok mentális egészsége és szociális fejlődésük
szempontjából. Garyta, Avaldson és Kursaro (1998) tanulmányozta a diákok
aktivitását és részvételüket tanóra utáni csoportfeladatokban Svédországban,
illetve Olaszországban és arra a következtetésre jutottak, hogy akik
aktívan részt vettek a csoportfeladatokban, nagy mértékben fejlődött a
szociális és kommunikációs képességük, amelyet a további életük során
kamatoztattak. Ami Percival és Kerr (2005) kutatását illeti, arra jutottak,
hogy a gyakorlatok közös megoldása fejleszti a fizikai egészséget és fontos
szerepe van a szociális fejlődésben. Mindezekből az következik, hogy fontos
felhívni a mentális egészség fontosságára a figyelmet és rámutatni a szociális
egészséggel való kapcsolatára. Mindehhez szorosan kötődik a boldogság, az öröm
fogalma. További cél megértetni az emberekkel, hogy ők felelősek a mentális
egészségükért. Valamint, megmutatni egy irányvonalat számukra. Mindent
összevetve, a jelen tanulmány bemutatni kívánja különböző gyakorlatok hatásait
férfi tanulók általános egészségügyi állapotára és boldogságára nézve a Payame
Noor Egyetemen, Babolban.
Eszközök és módszerek
A vizsgálati
személyeket azok a Payame Noor Egyetemen (Babol) tanuló hallgatók alkották,
akik az egyetemen folytatták tanulmányaikat a 2010/2011-es tanévben. 80
önkéntesen jelentkező férfi tanulót osztottak két csoportba: kísérleti csoport
(40 fő) és kontroll csoport (40 fő). A kísérleti csoport feladatai a következők
voltak: focizzanak a legkreatívabb módon 8 héten keresztül, hetente kétszer
úgy, hogy minden alkalom 60-90 perces legyen. A boldogság index mérésére az
Oxford Boldogság Kérdőívet használtuk, ami 29 kérdésből állt 4 választási
lehetőséget kínálva. Az általános egészségügyi állapot mérésére a Goldberg és
Hiller által fejlesztett (1979) Általános Egészség Kérdőívet (GHQ) használtuk,
amely 4 skálát tartalmazott: 1) fizikai tünetek 2) szorongás tünetek 3)
szociális funkcionálás és 4) depressziós tünetek. Az adatok elemzéséhez páros és
két független mintás T próbákat végeztünk el az SPSS statisztikai program
segítségével.
Eredmények
A kísérleti csoportban a 8 hetes gyakorlatok elvégzése után szignifikánsan
javult a diákok boldogságérzete, jobb lett a fizikai egészségük, kevésbé mutattak
depressziós tüneteket, illetve a gyakorlatok fejlesztették a szociális
funkcionálás képességüket és növelték az általános egészségügyi indexüket. A kontroll csoportban nem észleltek szignifikáns változást a vizsgált
változók tekintetében.
Összegzés
A feladatok
elvégzésének eredményeként a diákok a boldogság skálán magasabb pontszámot
értek el. Más szóval, a feladatok elvégzése boldogabbá tette a diákokat. A
sport- és csoporttevékenysége közben az emberek megtanulnak segíteni egymásnak,
megtanulják, hogyan legyenek csapatjátékosok, magabiztosabbá válnak,
barátságokat kötnek. Mindez hozzájárul a boldogabb élethez. Mindemellett az
eredmények azt mutatják, hogy a gyakorlatok végzése 8 hét elteltével csökkenti
a fizikai szimptómákat, a depressziót, a diákok szociális kapcsolataikban
jobban funkcionáltak és jobb lett az általános egészségügyi állapotuk. A
különböző módon történő feladatok elvégzése tehát mentális egészséghez vezet.
Ami az eredményeket illeti, a rendszeresen végzett gyakorlatok növelhetik a diákok
boldogságérzetét és javítják az általános egészségügyi állapotukat. Az
eredmények különösen fontosak, hiszen a diákok ennek tudatában protektív céllal
is szervezhetnek sport tevékenységeket, hogy javítsák mentális egészségüket.
Irodalomjegyzék
Argyle,
M.
(2004). Psychology of happiness, the translation, Gohari et al. Isfahan: Jihad
University.
Babapoor,
Jalil, Salman Abdi, Kheyroddin (2009). The relationship
between competition strategies and the happiness of Tabriz University students,
Proceedings of the Fourth National Conference on Student Mental Health,
Counseling Office of Science and Technology.
Cori,
Gerald (1997). Of Mental Health. Translation, Mehdi Qarcheh
Daghi, Tehran, (1937 AD).
Delaware,
Ali
(2005), Statistical methods in educational sciences and psychology, Tehran,
Payame Noor Publishing.
Delaware,
Ali
(2000), Theoretical and practical research in the humanities and social
sciences, Tehran, Roshd Publications.
Jesmani,
B.
(2009), Examine the relationship between happiness and mental health of
students, Undergraduate thesis, the Payame Noor University in Babol.
Nejat,
Hamid. Iravani. Mahmoud (2000), The concept of mental health
in schools of psychology, Journal of
Mental Health Principles, First year, The third number, Tehran.
Ordobady,
Ahmed (1928), Mental health of students, Tehran, Keykavoos
publications.
Shamlou, S.
(2007), Mental Health, Tehran, Roshd
Publications.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése