A korai stressz fejlődésre gyakorolt hatásai: Áttekintő a jelenlegi elméleti keretekről
Hostinar, C.
E., & Gunnar, M. R. (2013). The Developmental Effects of Early Life Stress:
An Overview of Current Theoretical Frameworks. Current Directions in
Psychological Science, 22(5), 400–406.
https://doi.org/10.1177/0963721413488889
Az összefoglalót készítette: Petrók
Bálint
ABSZTRAKT
A pszichobiológia területének két fő elmélete van a
stresszről és az egészségről: Az allosztatikus töltés modell, ami a
biológia és neurológia területe felől közelíti meg az egészség és betegség
témakörét, valamint az adaptív kalibrációs model, ami
kizárólagosan evolúciós keretekre alapoz. Mindkettő arra a feltételezésre épít,
hogy az agy dinamikus idegköröket irányít, hogy szabályozza a viselkedést és a
stressz fiziológiás válaszát, alkalmazkodván a környezethez. Mindkét elmélet
szerint a korai életszakaszban beépülő stressz válaszok meghatározzák a
szervezet későbbi válaszmintázatát. Az eltérés csupán annyi köztük, hogy ezeket
a változásokat adaptívnak, avagy maladaptívnak tekintik. E munka célja ezen
elméletek előnyeinek és hátrányainak felmérése későbbi felhasználás céljából.
A KÉT MODELL
Az allosztatikus
töltés modell (ALM = Allostatic Load Model)
(McEwen, 1998,
2008; McEwen & Stellar, 1993) alapvetően azon
stresszt megbetegedésekkel összekötő folyamatokat magyarázza, amelyek
definíciójuk szerint „hatással vannak olyan szövetek és szervek
elhasználódására amik ez által prediszponálhatják a szervezetet megbetegedésre”
(McEwen
& Stellar, 1993, p. 2094). Az allosztázis (allo = más,
változó, stasis = állapot) „a stabilitás elérése a változás által” (McEwen &
Wingfeld, 2003, p. 3). Folyamata során a szervezet
fizológiás változásokon megy át, hogy válaszoljon a környezeti kihívásokra és
elérje a számára optimális állapotot; például stressz hormonok termelése vagy
immunválasz adása által. A modell
szerint, bár ezeknek a változásoknak van hasznuk a szervezet számára, hosszú
távú folyamatos allosztatikus változások árthatnak a szervezetnek.
Következésképpen más-más megoldások léteznek az egészséges és kóros állapot
között, s az állatok is felvesznek viselkedéses stratégiákat hogy kezeljék a
stressz azon formáit, amik előnyökkel vagy káros hatásokkal bírnak a
szervezetre nézve (Korte,
Koolhaas, Wingfeld, & McEwen, 2005). Az allosztázis
ezen végösszegére az allosztatikus töltés nevet
használjuk. Az allosztatikus töltés drámai növekedésével előfordulhat allosztatikus
túlterhelés (McEwen
& Wingfeld, 2003), amelynek szerepe lehet mentális
és fizikai betegségek kialakulásában akár az agyban, vagy a test más részein.
Az ALM magában foglal egy sor olyan rendszert, melyek irányítják az
allosztázist: Ide értve az idegi, endokrin, kardiovaszkuláris, vegetatív, immun
és metabolikus rendszereket. Ezen modell szignifikánsan hozzájárult az öregedés
az egészség szocioökonómiai különbségeinek megértéséhez. Az ALM kutatóinak
továbbá célja felismerni olyan biológiai mechanizmusokat, amik növelhetik a
patogén állapotok kialakulási veszélyét és érthetőbbé teszik a stressz szerepét
egészséges működésünkben.
Az
adaptív kalibrációs modell szerint (ACM
= Adaptive Calibration Model) (Del Giudice, Ellis, & Shirtcliff,
2011; a revisionof biological sensitivity to context theory—Boyce &Ellis,
2005; Ellis & Boyce, 2008—and similar to differential susceptibility
theory—Belsky & Pluess, 2009), az egyéni
eltérések a stresszre való reaktivitás evolúciósan kiválasztott adaptációk,
amik lehetővé teszik a fejlődő szervezet számára, hogy alkalmazkodjon
változatos környezeti hatások fenotípusaihoz. A model szélesebb hatáskört enged
a stressz-válaszaink rendszerének viselkedéses és pszichés elemeit, mint
amilyen a reprodukció, versengés, tanulás, növekvés és így tovább. Az elmélet
szerint nemenkénti eltérés van abban, ahogy nehézségek megváltoztatják életünk
során alkalmazott stratégiáink és hogy hogyan hatnak ezekre stresszoraink. Az
ACM egy nagy erőssége, hogy kizárólagosan fejlődéspárti és elméletben megengedi
a lehetőségét, hogy a válaszok, amit a korai életszakasz programozott bennünk
rekalibrálhatóvá váljon az életünk során, hogy rugalmasan alkalmazkodjon
későbbi kondíciókhoz.
A KÉT ELMÉLET
KÖZÖS PONTJAI
Egyezik a két elméletben, hogy a stressz rendszerek
meghatározó szerepet töltenek be a szervezet külső és belső környezetéhez való
alkalmazkodásban. Mindkét elmélet hangsúlyozza az agyalapi-hipotalamusz-mellékvese
tengely, valamint a vegetatív idegrendszer meghatározó szerepét az allosztázis
fenntartásában, illetve a neuro-, immun és metabolikus folyamataink
szervezésében. Mindkét modell kimondja, hogy a stresszválaszok jelenléte
elengedhetetlen volt a fennmaradásunkhoz.
Azonban, míg az ALM azt állítja, az allosztázis azért
alakul ki úgy és olyannak amilyen, hogy bizonyos szűken értelmezhető környezeti
kereteken belül maximalizálja a túlélőképességünk (Danese
& McEwen, 2012; Korte et al., 2005). Az
ACM elmélete ezzel szemben azt hangsúlyozza, hogy a stressz rendszereink
evolúciós kiválasztódás eredményei, és fennmaradási előnyeinket más fajokkal
szemben az által növelték, hogy reaktívan, kondícióknak megfelelően tanultak
meg alkalmazkodni környezeti kondíciókhoz (Del Giudice et al.,
2011). Mindkét elmélet kimondja azonban,
hogy a stressz válaszaink szélesebb körű viselkedési mintát befolyásolnak, mint
például az agresszió, a gyermeknevelés, utódnemzés. (Del
Giudice et al., 2011; Korte et al., 2005).
Ezek mellett mindkét elmélet elismeri, hogy bizonyos
biológiai megalkuvások szervezetünkkel kapcsolatban állnak
stresszrendszereinkkel. Az ALM kutatói például megfigyelték, hogy a
stressz-indukált változások a kortizolt szintben és gyulladásoknál olyan
metabolikus folyamatok kísérőjelenségei, melyek
energiát mentenek őriznek meg számunkra, miközben nagyobb fenyegetésnek teszik
ki a testünk (Danese & McEwen, 2012). Ezen túl az ALM rámutat, hogy a stressz hatással van
elménk olyan jutalmazó és büntető rendszereire is, amik kockázati függőséget,
depressziót és egyéb morbiditást és mortalitást növelő tüneteket okozhatnak (Juster, McEwen,
& Lupien, 2010).
Az ACM
ezzel szemben az élettörténet-elmélethez hasonlatosan átveszi azt a koncepciót,
mely szerint meghatározó, hogy az egyes élőlények hogyan priorizálnak életük
területei közt, ahová több energiát fektetnek (szaporodás a túlélés felett,
túlélés a növekedés felett; Ellis, Del Giudice & Shirtcliff, 2013). Példának
okán megfigyeltük, hogy olyan árvák, akiket árvaházakból fogadtak örökbe,
továbbra is nagyobb eséllyel maradtak törpenövésűek (Gunnar, 2001;
Johnson, Bruce, Tarullo, & Gunnar, 2011). Vélhetően
ez az agyalapi-hipotalamusz-mellékvese tengely
befolyásolja mind a növekedési hormon terjedését, mint a szövetek érzékenységét
a hormonra. Ezen eredmények mutatják milyen energetikai „ára” lehetett a stressz
fiziológia alkalmazkodóképességének.
KÜLÖNBSÉGEK A
MODELLEK KÖZT
A két modell nem feltétlen zárja ki egymást, noha
máshogy vélekednek afelől mi számít adaptívnak és mi nem. Míg az ALM a közvetlen mechanizmusokat vizsgálja, és
a fő kérdése, hogy hogyan hat a
krónikus stressz a stresszkezelő rendszerekre, hogy azok aztán megbetegedéshez
vezessenek. Ezzel szemben az ACM átfogóbb
képet vizsgál, ahol a kritikus pont a természetes fiziológiás és viselkedéses
rendszerek evolúciós vizsgálata hosszabb időszakokon keresztül, azt kutatva miért működnek úgy stressz rendszereink
napjainkban, ahogyan, ehhez pedig a személyes különbségeket és a fejlődés
folyamatát veszi alapul.
Az ACM támogatói kritizálják a másik elméletet amiért
túlzottan a patológiás tünetekre és az allosztázis hosszútávú kockázataira
összpontosít (Ellis et al., 2013); noha több évtizedes epidemológiai eredmények kötik
össze a krónikus stresszorokat a kardiovaszkuláris kockázati faktorokkal,
metabolikus szindrómákkal, gyorsuló kognitív hanyatlással és rövidebb
élettartammal (McEwen & Gianaros,
2011). Az ACM elméletet elvitatók azt
állítják, ezen kimenetelek nem feltétlenül maladaptívak evolúciós szemszögből;
egyszerűen csupán nemkívántak társas és közegészségügyi szemszögből.
Egy másik felmerülő kritika az ALM ellen, hogy mind a
hypo- mint a hyperarousalt szabálytalan mintázatnak tartják számon, attól
függetlenül, hogy kutatási eredmények kimutatták, mindkét végletnek lehetnek
pozitív kimenetelei. Példaképp az ACM igazolta olyan gyermekek eseteit, akik
externalizálták problémáikat, s ezáltal jóval stressz-reaktívakká váltak, s
következményképp sokkal kevéssé mutattak viselkedéses zavarokat a későbbiekben (Calkins & Keane, 2009). Ám a kívánatosabb klinikai végkimenetel (pl. a
viselkedéses zavarok hiánya) nem gátolja meg a későbbi nem kívánatos
egészségügyi problémákat a stressz közvetítő rendszerek túl sűrű aktivitása
nyomán, melyek növelhetik az allosztatikus terhelést.
Az ACM kihangsúlyozza a nemlineáris összefüggések jobb
megértésének fontosságát a fiziológiás és viselkedéses tünetek között. Abban
megállapodhatunk, hogy a pszicho-biológiai tudományosságnak mögé kell
tekintenie az egyszerű összefüggéseken a fiziológiás méréseken és a kívánt
avagy nem kívánt viselkedéses következményeken és nem a jól szabályozottság
vagy működési zavar címkéivel kellene ellátnia az ilyen folyamatokat. Az ACM
nézőpontjának jogos kritikái, hogy (a) túl sok kutatás jelent ilyen zavarokat,
valahányszor különbséget fedeznek föl a kortizol szintjében különböző csoportok
közt, (b) előnyös lehet a semleges leírása a fiziológiás és viselkedéses
tünetek kapcsolatának, valamint (c) tisztán érthető kritériumok szükségesek,
hogy a stressz rendszereket „zavarosan működőnek” tituláljuk.
Az ALM elismeri az individuális különbségeket, amik
befolyásolják az allosztatikus töltés felhalmozását és elismeri a korai
megpróbáltatások szerepét az agyalapi-hipotalamusz-mellékvese tengely
programozásában, mint egy személyenként eltérő érzékenységet az allosztatikus
töltésre (Danese & McEwen, 2012), de alaposabb magyarázó mechanizmusok nem
születtek még, amik ezeket a különbségeket alaposabban alátámasztanák. Ettől
függetlenül az ACM egy kizárólag a biológiai és viselkedéses stresszválaszok
evolúciós különbségein és mintázatain alapuló modell. Noha az ACM statisztikai
interakcióit hírhedten nehéz utólag replikálni, az ilyen együttjárásokról egyre
sűrűbben számolnak be (Belsky, Bekarmans-Kranenburg, & van IJzendoorn,
2007). Továbbá előzetes bizonyítékok támogatják az ACM némely predikcióját a
családi stressz hatását középső gyermekekre (Del Giudice, Hinnant, Ellis, &
El-Sheikh, 2012).
DISZKUSSZIÓ
Az ALM és az ACM egymáshoz képest merőleges eltérést
mutató elméletek. Az ACM kizárólagosan a fejlődésre helyezi a hangsúlyt,
elsősorban fejlődéskutatók az elmélet támogatói. Ezzel együtt nem mutatja be
bizonyosan melyek azok a közeli mechanizmusok, amiken keresztül a fejlődési
hatások megmutatkoznak. Az ALM ezzel szemben nem fejlődéses elmélet, támogatói
sokszor a megzati, perinatális programozás irodalmára hivatkoznak, mint
meghatározó folyamatokra a személyes különbségek kialakulásában az
allosztatikus töltésre való érzékenység tekintetében. Mindkettő elmélet
feltörekvőben van, s egyik sem juttat elegendő és alapos elméleti magyarázatot
a stressz fejlődésre gyakorolt hatásainak tekintetében. Mint ilyen, mindkét
elmélet a kutatás és további megismerés rögös útját járja.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése