Motivációs interjú diabétesszel élők körében
Hunt, J. (2011).
Motivational interviewing and people with diabetes. European Diabetes
Nursing, 8(2), 68–73b. https://doi.org/10.1002/edn.180
Készítette:
Losonczi Antónia
ABSZTAKT
A motivációs interjú (MI) egy
evidenciákon alapuló módszer a tanácsadásban, amivel növelni lehet a
magatartásváltoztatásra irányuló intrinzik motivációt. Az eddigi kutatások
kimutatták, hogy a módszer hatékony szerhasználat, illetve más
egészségmagatartásbeli problémák esetén. Krónikus betegségekkel élők körében
(mint a cukorbetegség) is sikeresen alkalmazták.
Ez a tanulmány a MI elméletét és
gyakorlati alkalmazását kívánja bemutatni, kiemelve hatékonyságát a
diabetesszel élő betegek intervenciós programjában. Több vizsgálat is abba az
irányba mutat, hogy a MI hatékony módszer lehet a cukorbetegség kezelésében, a
leghatékonyabbnak azonban akkor mutatkozott, ha egy bizonyos viselkedésre
fókuszáltuk (mint például a súlyvesztés, vagy az étrend betartása). Tehát a
módszernek vannak határai, amik korlátozzák a hatékony és sikeres beillesztését
a betegek ellátásába. Mindezeken kívül megtárgyalásra kerülnek olyan fontos
aspektusai a témának, mint a standardizált tréning, illetve a kezelés
integritásának biztosítása. További kutatásokra szükség lenne, amik
feltérképezik a változás mögött álló mechanizmusokat, illetve a MI hosszú távú
hasznát mind a betegek, mint a módszert alkalmazók körében. Ez segíthetné a MI
módszerének beillesztését a diabetesszel élők kezelési rutinjába.
BEVEZETÉS
Több kutatás is abba az irányba
mutat, hogy glikémiás kontrollal (a vércukor szintentartásával) megelőzhetőek a
cukorbetegség esetleges szövődményei. Azonban az optimális vércukorszint
elérése problémákba ütközhet, mivel legnagyobb részben a páciens adherenciáján
múlik, azaz azon, hogy hogyan sikerül betartania az orvosi utasításokat, melyek
kiterjednek az étrend, testmozgás, dohányzás, alkoholfogyasztás kontrollálására
is, valamint a gyógyszer és/vagy inzulin használatára. Az beteg viselkedése
pedig pszichoszociális környezetétől is függ, ez vezette a kutatókat arra, hogy
vizsgálják a motiváció fontosságát az egészségmagatartás megváltoztatásában, az
elmúlt évtizedben pedig arra fókuszáltak, hogyan lehetne növelni a belső
motivációt.
MI
A MOTIVÁCIÓS INTERJÚ?
Egy Miller által 1983-ban leírt
kommunikációs módszer, melyet továbbfejlesztett Miller és Rollnick 1991-ben. Ez
egy direktív kliens-központú tanácsadási módszer, amivel előcsalogathatjuk a
kliens belső motivációját ahelyett, hogy kívülről próbálnánk ráerőltetni a
viselkedés változást.
Elméleti
váz
Több elméleti megközelítésből indul
ki a MI módszere. Egyik közülük Prochaska és DiClemente, akik szerint a
viselkedés változás különböző fázisok közti ciklikus ingadozás eredménye. Azt
pedig, hogy adott kliens melyik fázisban van, azért fontos feltérképezni, mert
különböző fázisokban más módon tudunk eredményt elérni. Ezen túl Bem
önészlelési elmélete, valamint számos társas észlelési elmélet is fontos kiindulópont
volt.
A
MI alapelvei
A MI módszerének alapja, hogy a
kliens és a szakember együtt dolgoznak a viselkedésváltozást gátló tényezők
felderítése érdekében, nyitott, elfogadó környezetben, amelyben a kliens
szempontjai kerülnek előtérbe. Ezt a négy alapstratégia biztosítja: nyitott
kérdések, megerősítések, tükrözések és összegzések.
Bundy szerint az öt alapelv a
következő: az empátia kifejezése, a vita elkerülése, az énhatékonyság érzés
növelése, az ellenállás/konfrontáció minimalizálása és végül a diszkrepancia
megteremtése.
A
MI HASZNÁLATA DIABÉTESSZEL ÉLŐKNÉL
Különösen a kettes típusú
cukorbetegséggel élőknek a diagnózis felállítása után általában radikális
életmódbeli változtatásokat javasolnak orvosaik. Ilyen esetekben pedig az
eddigi eredményeket tekintve a MI eredményei felülmúlják a hagyományos
tanácsadás hatásait. Channon és mtsai 1-es típusú cukorbetegeknél azt találták,
hogy a kontroll csoporthoz képest szignifikánsan javult a glikémiás kontrollja
azoknak, akik MI-ban részesültek, aminek hatása még egy év után is látható
volt, valamint magasabb élettel való elégedettségről és kevesebb szorongásról
számoltak be. West és mtsai pedig 2-es típusú cukorbeteg nőknél mutattak ki
sikereket súlycsökkentés terén MI-val, amit az adherencia növekedése
jellemzett. A glikémiás kontroll viszont 18 hónap elteltével már nem volt
szignifikánsan jobb, mint a kiindulásnál. Channon és mtsai pedig arra jutottak,
hogy 1-es típusú cukorbeteg serdülők jobban boldogulnak betegségükkel, ha a
MI-kongruens eszközöket használnak, mint például napirend írása, fókuszálás a
viselkedésváltozás előnyeire és hátrányaira, egy “tipikus nap a betegséggel”
leírása, a “változás útjának” átbeszélése – a kliens magabiztosságának
felmérése a változással kapcsolatban.
Nem minden vizsgálat támasztotta alá
azonban a MI módszerének sikerességét. Egy kutatásban például felülmúlta a
Strukturált Diabetes Edukáció (SDE) 1-es típusú cukorbeteg serdülőknél – az
SDE-ban részesült csoport HbA1c értékei jobban csökkentek, mint a MI-ban részesülteké,
habár az eredmények kevéssé általánosíthatók a kis mintaelemszám miatt.
Heinrich és mtsai nővéreket képeztek ki a MI módszerére, és 2-es típusú
cukorbetegeken alkalmazva nem kaptak szignifikáns javulást sem a fiziológiai
paramétereket tekintve (mint pl. a HbA1c, a vérnyomás, vagy a BMI), sem pedig a
viselkedés változás tekintetében, habár szignifikánsan javultak a betegségről
való ismereteik, és csökkent a betegséggel kapcsolatos kontrollhely
tekintetében a véletlen dimenzió pontszáma. Welch és mtsai vizsgálatukban
MI-alapú DSME (diabetes self management education) és a hagyományos DSME
módszerrel kezeld 2-es típusú cukorbetegeket hasonlítottak össze. Utóbbi
csoportnál inkább javultak a HbA1c értékek, tehát náluk változott pozitívan a
vércukor kontroll. Az MI-csoportban az énhatékonyság érzés nem nőtt
számottevően, így összességében a MI beemelése semmiben nem múlta felül a
hagyományos diabétesz ellátást.
HATÁROK
A
fentebb említett vegyes eredmények arra engednek következtetni, hogy
lehetséges, hogy rejlik a MI módszerének jótékony hatása a diabétesszel élőkre,
viszont további kutatások kellenek, hogy határait feltérképezhessük, és
leküzdhessük.
A
kezelés limitációi
Habár bizonyos kutatások hoztak
pozitív hatást különböző típusú csukorbetegek terápiájában, de neház
megmondani, mik voltak a módszer kritikus komponensei, amik a sikerhez
vezettek.
Ezen túl megfontolandó, hogy nem
feltétlenül megfelelő olyan helyzetekben használni a módszert (pl. klinikákon),
ahol nem áll a rendelkezésünkre elégésges idő.
A társas kontextus ugyancsak
kulcsfontosságú probléma lehet, mivel a szegénység, a munkanélküliség, és egyéb
hasonló faktorok útjában állhatnak a viselkedés változásnak. Emmons javasolja
is, hogy szélesítsék ki a MI stratégiákat viselkedéses és társas kontextusbeli
aspektusokkal.
Tréning
A MI megalkotói azon a véleményen
vannak, hogy ez a módszer nem tanítható lépésről lépésre, mivel nincs egy
konkrét listája a technikáknak, amik hatékonyak – a sikeressége inkább a
“hangulatában” rejlik, a személyközi stílusában, aminek elsajátításához
gyakorlás kell. Kutatások azonban törekszenek rá, hogy feltárják azokat a
tényezőket, amik segíthetnek a MI-t alkalmazók technikájának tökéletesítésében.
Miller és Mount például kismértékű, de szignifikáns javulást értek el
klinikusoknál kétnapos workshopjuk alkalmával, igaz ez a javulás a klienseik
szintjén már nem volt kimutatható. További kutatás viszont kimutatta, hogy a
legjobb tréning a workshop és azt követő szupervízió (miközben már használják a
klinikusok a módszert klienseiken) kombinációja lehet – a szupervíziónak
kulcsszerepet tulajdonítanak.
A MI hatékonysága az azt alkalmazó
szakember kompetenciáinak és profizmusának is függvénye lehet. A MISC-t
(Motivational Inteviewing Skill Code) arra fejlesztették ki, hogy megállapítsa
a MI minőségét úgy, hogy megnevezi az aktív komponenseket, megvizsgálja a
klinikus és a kliens viselkedését is, és a kettejük interakcióját is. A MITI
(Motivational Interview Treatment Integrity) pedig 10 elemét szedi össze a
MI-nak a klinikus teljesítményét véve alapul. Ezek használatával javul a
módszer inter-rater megbízhatósága.
A
MI és a kognitív viselkedésterápia
A MI előcsalogatja a személyben
egyébként is meglévő motivációt, míg a CBT segítségével a terapeuta helyreállít
téves képzeteket, hibás kogníciókat. A MI nem használható akkor, ha például a
kliensnél feltételezhetően “hiányzik” valami. Feltételezhető, hogy a két
módszer hatékonyan kombinálható úgy, hogy a MI megelőzi, úgymond “bemelegít” a
CBT előtt.
KONKLÚZIÓ
A
kutatások abb az irányba mutatnak, hogy a motivációs interjú módszere alkalmas
lehet viselkedésváltozás elérésére cukorbetegeknél. Ugyan nem minden vizsgálat
támasztja alá, de több is azt az eredményt kapta, hogy segít a cukorbetegeknek
vércukorszintjük kontrollálásában, fizikai aktivitásuk fokozásában,
súlyvesztésükben és optimális étrendjük betartásában. Abban egyetértenek a
kutatók, hogy az egészségügyi szakembereket ki lehet képezni erre a módszerre
tréning és szupervízió kombinációjával. Fontos megjegyezni, hogy az optimális
vércukorszint elérése több, bonyolult tényező függvénye, önmagában a MI nem
elégséges. Így a jövőben egyéb aspektusokra kellene koncentrálni, mint például
a lipidek, amik közvetlenebb összefüggésben vannak az étrend és a testmozgás
megváltoztatásával.
Ha a módszer limitációit figyelembe
vesszük, elégséges bizonyíték szolgál amellett, hogy érdemes a MI-t beemelni az
egészségügyi ellátásba a biomedikális nézőpont mellé.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése