A spiritualitás és vallásosság kiemelkedő szerepe a fizikai és mentális egészségben kollektív trauma után: egy nemzeti longitudinális vizsgálat a 9/11
támadásra adott válaszokról
Mcintosh, D. N., Poulin, M. J., Silver, R. C., &
Holman, E. A. (2011). The distinct roles of spirituality and religiosity in
physical and mental health after collective trauma: a national longitudinal
study of responses to the 9/11 attacks. Journal
of Behavioral Medicine, 34(6), 497-507. doi:10.1007/s10865-011-9331-y
Készítette: Kóber Gergő
Absztrakt
A kutatások gyakran
foglalkoznak a vallásosság és spiritualitás egészségre gyakorolt hatásával, de
ritkán tesznek különbséget a kettő között. A spiritualitás és vallásosság
fizikai és mentális egészségre tett hatását egy USA-ból származó mintán (890)
vizsgálták meg a 2001 szeptember 11-i terrortámadás (9/11) után. Az egészségről
származó információkat 9/11 előtt gyűjtötték, majd további adatokat gyűjtöttek
hat hullámban a következő 3 évben az egészségről, vallásosságról és
spiritualitásról. A vallásosság (vagyis a vallásos társas struktúrákban való
részvétel) előre jelezte a magasabb pozitív affektust (β=.12), kevesebb
betolakodó gondolatot (β=-.07) és új mentális (megjelenési valószínűség
[incident rate ratio~IRR] =.88) és muszkuloszkeletális (IRR= .94)
megbetegedések alacsonyabb valószínűségű kialakulását. A spiritualitás (vagyis
a szubjektív elhivatottság spirituális vagy vallásos hithez) előre jelezte a
magasabb pozitív affektust (β= .09) az új fertőző betegségek alacsonyabb
valószínűségű kialakulását (IRR=.83) és több betolakodó gondolatot (β=.10) és a
betolakodó gondolatok gyorsabb eltűnését (β=-.10). A vallásosság és
spiritualitás egymástól függetlenül jelzik elő az egészséget kollektív trauma
után az esemény előtti egészséget kontroll alatt tartva, így nem felcserélhető
indikátorai a vallásnak.
Bevezetés
A vallásosság és a
spiritualitás, valamint a jó egészség között több kutatás talált kapcsolatot
(Koenig et al. 2001; Oman & Thoresen 2005; Seybold & Hill 2001). A
vallás különböző aspektusait vizsgálva felmerült a kérdés, hogy a vallásosság
és a spiritualitás egyedi hatást gyakorolnak-e az egészségre (Seybold & Hill
2001). Ugyan a vallásosságban és spiritualitásban közös, hogy központi témájuk
valamilyen szentség, azonban tehetünk köztük különbségeket. Habár a definíciók
változatosak lehetnek, a spiritualitás szubjektív, személyes hiedelmek meglétét
tükrözi, a vallásosság pedig a hagyományos, egyházakhoz köthető szokásokat és
viselkedéseket jelenti (Hill & Pargament 2003; Koenig 2009). A különbségek
megragadása érdekében ebben a kutatásban a vallásosságot a vallásos közösségi
struktúrákban való részvételként, a spiritualitást a szubjektív, individuális,
megélt elhivatottságot jelent a spirituális és vallási hiedelmekhez.
Ez a kutatás a 2001
szeptember 11-i USA elleni terrortámadást használta fel a vallásosság és
spiritualitás közötti hasonlóságok és különbségek feltárására egy nagy,
USA-beli mintán. Longitudinális kísérleti dizájnt használtak kiegészítve a
trauma előtti egészségügyi adatokkal. A vizsgálati személyek 3 éves
utánkövetése lehetővé tette a változók közötti kapcsolatok változásainak
megfigyelését, valamint a megküzdési stratégiák és újonnan kialakult mentális
és fizikai betegségek felmérését.
A legtöbb kutatás
alacsonyabb depressziót és szorongást talál vallásos személyek között, azonban
az eredmények változnak annak fényében, hogy a vallás mely aspektusát
vizsgálják (Hackney & Sanders 2003; Shreve-Neiger 2004). Ami a megküzdést
illeti, a vallás kapcsolatban áll magasabb pozitív érzelmekkel és kevesebb
diszfóriával egy stresszes esemény után (McIntosh et al. 1993; Pargament 1997;
Park & Cohen 1993). Mivel a spiritualitás és vallásosság különböző
mechanizmusokon keresztül fejtik ki a hatásukat, így egymástól független lehet
a kapcsolatuk a pozitív érzelmekhez, szorongáshoz és depresszióhoz egy
kollektív stresszor átélése után.
A traumatikus esemény
utáni alkalmazkodásnak kognitív komponense is van (Greenberg 1995; Tait &
Silver 1989). Az eseményt néha nehéz beilleszteni a világról való
elképzeléseink közé, és ennek a folyamatnak a megjelenése a traumával
kapcsolatos betolakodó gondolatok lehetnek (Horowitz 1997; Lepore et al. 1996;
Silver et al. 1983). A spiritualitás egy keretet biztosíthat az események
beépítéséhez a világnézetünkbe, így rövidebb és hatásosabb lesz a trauma
feldolgozása, amelyet a betolakodó gondolatok számának gyors csökkenése
jellemez (McIntosh 1995; Siegel et al. 2001). A vallásosság a traumatikus
eseményeket a társas, főként vallási interakciókon keresztül képes értelmezni
és asszimilálni (Ladd & McIntosh 2008).
A spiritualitás és
vallásosság a fizikai egészséget több módon lehetnek képesek befolyásolni:
elősegítik az egészségviselkedéseket, társas erőforrásokkal szolgálnak és
megváltoztatják a pszichológiai válaszokat különösen stresszes helyzetekben (Flannelly
et al. 2004; Oman & Thoresen 2005). A spiritualitás első sorban a
pszichológiai folyamatok útján képes javítani az egészséget, mint például
események kognitív kiértékelésének alakításán keresztül. A vallásosság pedig
főként társas támogatás által, így a papság, támogató csoportok és egy társas
hálóhoz való kapcsolódás segítségével.
Mivel a stressz különösen
fontos szerepet játszik a feltételezett mechanizmusokban, így a kutatásban
olyan betegségekre fókuszáltak, amelyek kapcsolódnak a stresszhez. A 9/11-hez
hasonló események olyan neurohormonális folyamatokat indíthatnak be, amelyek
rövid távon segíthetik a megküzdést, de hosszú távon károsak lehetnek az
egészségre (McEwen 1998, 2008). A stressz csökkentheti az immunfunkciókat, így
a fertőzések gyakoribb előfordulásához vezethet (Kemeny & Schedlowski
2007). Ezen kívül a kortizol és egyéb
stresszhormonok hosszú távú jelenléte a szervezetben elősegítheti a
csontritkulást, növelheti a vérnyomást, érszűkületet okozhat az aortában és
myocardiális infarctust okozhat (Brown et al. 2004). Ezek alapján minden olyan
mechanizmus, amely csökkenti a stresszt, csökkenti a valószínűségét a
kardiovaszkuláris és a muszkuloszkeletális rendszer megbetegedéseinek. Így
stressz csökkentő hatásuk által a vallásosság és spiritualitás is
befolyásolhatják az egészséget.
A kutatásban a
spiritualitás és vallásosság hatását vizsgálják a mentális (szorongás és
depresszió, pozitív érzelmek, betolakodó gondolatok) és a fizikai (fertőzések,
kardiovaszkuláris és muszkoloszkeletális megbetegedések) egészség esetén a
9/11-et követő években, amely egy olyan kollektív trauma, amellyel való
megküzdésben a vallásnak fontos szerepe volt (Ai et al. 2005; Schuster et al.
2001). A hipotézisük szerint a 9/11-et követő 3 évben a spiritualitás és
vallásosság egymástól független módon fogják előre jelezi a magasabb pozitív
érzelmeket, kevesebb szorongást és depressziót, az először magasabb majd
gyorsan csökkenő betolakodó gondolatokat és a fertőzések, kardiovaszkuláris és
muszkuloszkeletális megbetegedések alacsonyabb számát.
Módszer
Az adatokat internet
alapú kérdőívekkel vették fel amerikai, reprezentatív mintán, amelyhez a
vizsgálati személyeket Knowledge Network Inc. (KN) nevű szervezet segítségével
toborozták. A KN egy olyan kutatással foglalkozó szervezet, amely egy
jutalomrendszer segítségével toborozza a potenciális kitöltőket. A KN
biztosítja a résztvevők anonimitását és a lehetőséget, hogy bármikor
felhagyjanak a kutatásban való részvétellel.
2000 júniusa és 2001
szeptember 9-e között 45,938 felnőtt töltötte ki a KN egészségügyi kérdőívét. A
résztvevőknek itt az alábbi kérdésre kellett válaszolni: „Diagnosztizálta-e a
valaha önt egy orvos, az alábbi betegségek egyikével?”. Ezután 35 fizikai és
mentális betegség volt felsorolva. Az ezekre adott válasz adta a későbbi
kutatás alapját.
2001 november és
decemberében 1643 felnőttnek küldték ki a kérdőívet a KN kitöltői közül,
amelyből 1382-en töltötték ki (84%-os kitöltési arány). Ez egy a KN amerikai
mintájának egy random alcsoportjából állt (n=933), valamint egy olyan
mintájából, amelybe olyan városokból származó személyek tartoztak, akik nemrég
közösségi traumát éltek állt (n=449). Ugyanennek a mintának 2002 március és
április (2. hullám), valamint szeptember és november (3. hullám) során újra
kiküldték a kérdőíveket. 1141 (90%-os kitöltési arány) személy töltötte ki a
második hullámot, 1098 (79%-os kitöltési arány) a harmadikat. Emellett további
kérdőívek kitöltésére került sor 2003 április és május (4. hullám, n=667,
79%-os kitöltési arány), 2003 szeptember és október (5. hullám, n =639, 76%-os
kitöltési arány) és 2004 szeptember és novemberében (6. hullám, N=695, 84%-os
kitöltési arány, az 1. hullám nagyjából 50%-a).
9/11 után évenként
ismételték meg az egészség felmérését. Először 2002 október és december között
(n=711, 77%-os kitöltési arány), majd 2003 október és 2004 márciusa között
(n=646, 70%-os kitöltési arány), az utolsót pedig 2004 szeptember és november
között (n=843, 81%-os kitöltési arány).
Mérőeszközök
A mentális egészség
felmérésére minden egészség kérdőívben rákérdeztek az orvos által
diagnosztizált szorongásos zavar és depresszió meglétére, amelyből kiállították
a mentális megbetegedések mérőszámot.
A 9/11-el kapcsolatos
betolakodó gondolatok felmérésére az első két hullámban Események Hatása Skálát
(Impact of Events Scale-Revised, IES-R; Weiss & Marmar 1997) használták.
Majd a DSM-IV poszttraumás stressz zavar kritériumaihoz jobban illeszkedő PTSD
listát (PTSD Checklist, Blanchard et al. 1996) alkalmazták a 3.-tól a 6.
mintáig. A kérdőíveknek mindkét esetben kiváló belső konzisztenciája volt
minden alskálára lebontva (αs 0.81 – 0.89).
A pozitív érzelmeket úgy
mérték, hogy minden hullámban megkérdezték a kitöltőket, hogy milyen gyakran
éltek át 8 különböző pozitív érzelmet (vonzalom, boldogság, szeretet, öröm,
elégedettség, gondoskodás, büszkeség és gyengédség) az utóbbi néhány héten. A minta
belső konzisztenciája kiváló volt (αs>0.91). A pozitív érzelem pontszámát a
megtapasztalt pozitív érzelmek átlaga adta.
A fizikai egészséget a
Betegségek Nemzetközi Osztályozása 9. revíziója (International Classification
of Diseases Version 9, ICD-9) segítségével a 35 pontos egészségkérdőív betegségeit
a BNO-9-ben megjelenő klasszifikációs rendszer alapján felülvizsgálta egy
orvos. Egyedi változókat alakítottak ki a BNO-9 alapján készült fertőző,
muszkuloszekeletális és kardiovaszkuláris betegségek száma alapján.
A korábban említett módon definiált
vallásosságot ebben a kutatásban a vallásos eseményeken való részvételként
definiálták. A 9/11 előtti vallásosságot utólag mérték fel. A spiritualitást a
9 tételes Vallásos Orientáció Skála (Gorsuch & McPherson 1989) 2
kiválasztott tétele segítségével mérték fel, melyekre egy 5 fokú skálán kellett
válaszolni. A skála kiváló reliabilitással rendelkezett (α=0.83).
A kutatásban továbbá az
alábbi kontroll változókat mérték: demográfiai változók, 9/11-el kapcsolatos
információknak való kitettség, stresszes életesemények, valamint egészségi
rizikótényezők és szomatizáció.
Eredmények
A többszintű regressziós
modell használatával a kutatók megállapították, hogy a mind a vallásosság
(β=0.12, P < 0.001), mind a spiritualitás (β=0.09, P<0.01) magasabb
szintű pozitív érzelmeket jósoltak be. A vallásosság kevesebb mentális
megbetegedéssel mutatott kapcsolatot a többszintű Poisson regresszió alapján (IRR
= 0.88, P < 0.05).
A kutatók azt a
hipotézist, hogy a spiritualitás és a vallásosság idővel csökkentik a
betolakodó gondolatok számát úgy vizsgálták, hogy a spiritualitás és
vallásosság interakcióját vizsgálták meg az idővel többszintű regressziós
modell segítségével. A vallásosság nem mutatott ilyen interakciót, de előre
jelezte a kevesebb számú betolakodó gondolatot összességében (β=–0.07, P <
0.05). A spiritualitás és idő interakció szignifikáns volt (β= –0.10, P
<0.01) és a betolakodó gondolatok számának csökkenése gyorsabb volt magas
(β= –0.20, P <0.01), mint alacsony spiritualitás (β= –0.14, P <0.01)
mellett.
Fizikai egészséghez
kapcsolódó adatok elemzésére többszintű Poisson regressziót alkalmaztak a
kutatók, mivel a betegségek előfordulásának darabszámával dolgoztak. Az
eredmények alapján csak a spiritualitás jósolta be a fertőzéses megbetegedések
alacsonyabb előfordulását (IRR= 0.83, P <0.05), míg a vallásosság a
muszkuloszkeletális megbetegedések előfordulását csökkentette (β= 0.94, P
<0.05). A kardiovaszkuláris megbetegedéseknek egyik sem volt szignifikáns
prediktora.
Diszkusszió
Ez volt az egyik első
kutatás amely külön vizsgálta a spiritualitás és vallásosság hatását az
egészségre. A vallásosság ez alapján több pozitív érzelmet, kevesebb számú
mentális megbetegedést, kevesebb betolakodó gondolatot és kevesebb számú
muszkuloszkeletális megbetegedést jelzett előre a 9/11-et követő 3 évben. Ezzel
szemben a spiritualitás több pozitív érzelemmel, kevesebb fertőző betegséggel
és magasabb számú, de idővel gyorsabban csökkenő betolakodó gondolattal
mutatott összefüggést. Az alábbi különbségek miatt a szerzők a spiritualitás és
vallásosság külön vizsgálatát javasolják az egészség és stressz kutatása esetében.
A spiritualitás és
vallásosság hatását a pozitív érzelmekre számos kutatás kimutatta (Loewenthal
et al. 2000), arra hogy hogyan érik el ezt a hatást viszont további kutatásokra
lenne szükség. A spiritualitás felerősített feldolgozási folyamatokat
feltételez a traumával kapcsolatban, így elérve a betolakodó gondolatoknál
megfigyelt hatást. A vallásosság és a kevesebb számú mentális megbetegedés
kapcsolata feltételezhetően a társas támogatással magyarázható. A vallásosság
esetében a muszkuloszkeletális megbetegedések száma volt továbbá alacsony,
amely akár a vallásos események szociális aspektusa mellett a fizikális
aktivitás is közre játszhat. De azt is jelentheti, hogy akinek ilyen
megbetegedése van, kevésbé vesz részt a vallásos eseményeken. Végül a
spiritualitás kevesebb fertőzéses megbetegedést jelzett előre a 9/11 utáni 3
évben. Ez alátámasztja azt az elképzelést, hogy a vallás prediktora az
immunrendszer működésének a szociális támogatottságon túl is (Lutgendorf et al.
2004).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése