Kvalitatív vizsgálat:
miért sikertelenek az oltásra felszólító üzenetek?
Masaryk, R., & Hatoková, M. (2017).
Qualitative inquiry into reasons why vaccination messages fail. Journal of
Health Psychology, 22(14), 1880–1888. https://doi.org/10.1177/1359105316656770
Az
összefoglalót készítette: Halász Zsófia
Absztrakt
A
gyermekek beoltásának visszautasítása növekvő tendenciát mutat, mely
aggodalomra ad okot. A hatóságok oltást támogató kísérletei sokszor bizonyulnak
sikertelennek vagy akár kontra produktívnak. E kutatás célja az volt, hogy feltárják
a szülők hogyan észlelnek 4 üzenetet, melyet az oltások támogatására
használnak. 8 vizsgálati csoportban (N=73) mutattak be a résztvevőknek
üzeneteket, majd megkérték őket, hogy értékeljék azokat. Ezt követően tematikus
analízissel azonosították azokat a jellegzetességeket, melyeket a résztvevők a
legfontosabbnak tartottak. Ezen üzenetek nem kétértelműek vagy homályosak,
kiegyensúlyozottak, nem arra koncentrálnak, hogy az oltások által megelőzhető
betegségek negatív hatásait ismételgessék, valamint tényekhez kapcsolódnak.
Bevezetés
A
gyermekek beoltásának visszautasítása hatalmas közegészségügyi probléma. A
közép-európai országoknak egy paradigma-váltással kellett szembenézniük a
közelmúltban. A szocializmus idején az oltások kötelezőek voltak, nem képezték
vita tárgyát. Társadalmi változások, mint az individualizmus megjelenése, a
betegek autonómiáját támogató globális tendencia- és közös döntéshozatal vezetett
a gyermekek beoltásával kapcsolatos megnövekedett ellenálláshoz. Úgy tűnik,
hogy az egyik oka az oltások alacsony arányának az oltás ellenes csoportok
hatékony kampánya. A beoltottak számának magas aránya létfontosságú
közegészségügyi prioritás. E mellett szólhat például, hogy amikor többen
utasítják el a kanyaró elleni védőoltást megnövekedik a kanyaróban szenvedők
száma. A közegészségügyi hatóságok próbálják ezen védőoltás ellenes üzeneteket
ellensúlyozni saját kampányaikkal, de ahogy azt több tanulmány is kimutatta nem
csak hogy nem működnek ezek az intervenciók, de néha még kontra produktívak is.
Nyhan és mtsai (2014) 4 intervenciót teszteltek (autizmus korrekció, betegség
kockázat, betegség narratíva és betegség kép), melyek közül egyik sem növelte a
szülők szándékát egy jövőbeni gyermek beoltására.. A szerzők ezt elsődlegesen
azzal indokolták, hogy az üzenetek, az oltással kapcsolatos egyéb aggodalmakat juttatnak
észbe. Azok az egészség narratívák, melyek félelmet keltenek kevésbé hatékonyak
a hiedelmek és attitűdök megváltoztatásában. Horn és mtsai. (2015) hasonló
következtetésre jutottak e 4 intervenció vizsgálata során, mégis azt állítják,
hogy a szülők attitűdje befolyásolható lehet, ha a fertőző betegségek
veszélyeire fókuszálunk. A fenti tanulmányok egyike sem vizsgálta meg mélyebben,
hogy ezen üzenetek miért nem hatékonyak és, hogy a célcsoportok hogyan néznek
ezekre az üzenetekre. Ebben a tanulmányban a szerzők célja az volt, hogy
megvizsgálják a célcsoport hogyan látja ezeket az üzeneteket és, hogy
megállapítsák pontosan melyik részük
miatt nem hatékonyak.
Módszer
A
szerzők célja az volt, hogy feltárják hogyan értik a szülők ezeket az
üzeneteket. Kvalitatív módszert használva részletes maagyarázatot próbálnak
adni arra a kérdésre, hogy miért nem sikerül az üzeneteknek meggyőzni a
szülőket gyermekeik beoltására.
Résztvevők:
2 csoport vett részt a kutatásban. Az I-es csoport (Tanuló csoport) nő egyetemi
hallgatókból állt (N=39), akiket 4 fókuszcsoportba osztottak be. Mind fehér,
szlovák állampolgár és egyiküknek sincs gyermeke. A résztvevők többsége a
fővárosból származott. A II-es csoport (Anyák csoport) olyan anyákat
tartalmazott,akiknek legalább középfokú végzettségük volt (N=34), szintén 4
csoportba választották szét őket. Mindannyian szlovák állampolgárok,
mindegyiküknek van gyermeke, aki elmúlt annyi idős, amikor meg kell kapnia az
első oltását, de 5 évesnél nem idősebb. Az összes résztvevőből 27-en
nyilatkozták magukról, hogy támogatják az oltásokat és 7 nyilatkozta, hogy
oltásellenes. Szlovákiában az oltások hozzáférhetők és kötelezők. Akár
pénzbüntetést is vonhat maga után, ha valaki nem oltatja be gyermekét.
Eszközök
A
résztvevőknek bemutatták a 4, eredeti kutatásban is szereplő intervenciós
módszert, melyek a következők:
Autizmus korrekció: egy rövid szöveg, mely
elmagyarázza, hogy bár néhány szülő talán aggódik amiatt, hogy az oltás
autizmust okoz, számos tudományos kutatás
nem talált kapcsolatot a kanyaró, mumpsz és rubeola (MMR) oltóanyag és
az autizmus között. A szöveg tartalmaz hivatkozást három 2002 és 2008 között
megjelent tanulmányra, melyek egyike sem talált kapcsolatot az autizmus és a
vakcina között.
Betegség kockázat: egy rövid szöveg, amely a három
beteg súlyosságát magyarázza el, ami ellen az MMR oltást adják, valamint az MMR
tüneteit is tartalmazza. A szöveg elmagyarázza, hogy az MMR oltás megelőzheti
ezen betegségek kialakulását, a legtöbb gyermek, aki megkapja az oltást nem
kapja el ezen betegségeket, valamint sok gyermek betegedhet meg, ha abbahagyjuk
a védőoltások alkalmazását.
Betegség narratíva: egy rövid történet Megan Campbell
10 hónapos fiáról, aki az életéért küzdött miután elkapta a rubeolát. A szöveg
tartalmaz egy idézetet az anyától, aki azt állítja, hogy a fia akkor volt kitéve
a rubeolának, amikor egy másik anya beteg gyermekét az orvosi rendelőjükbe
vitte.
Betegség képek: ez az üzenet azt állítja, hogy
minden gyermeket be kellene oltani, ezek súlyos betegségek és, hogy az Egyesült Államokban soha nem láttak olyan
gyermeket, akinek ilyen típusú betegsége lett volna. Ezt követi három kép,
melyek mindegyikén egy-egy beteg gyerek szerepel, akik az MMR védőoltást tartalmazó
három betegség valamelyikében szenvednek.
A
4 üzenet az MMR elleni védőoltásra koncentrált, mivel az eredeti kutatások
tárgyát ez a védőoltás képezte, jelen kutatásban azonban más betegségeket és a gyermekek beoltását általánosságban is
vizsgálták.
Eljárás
Fókuszcsoportokban
történt a kísérlet. Megkérték a résztvevőket, hogy olvassák el az első üzenetet,
majd egyénileg jelöljenek meg értékeket, ami azt mutatja, hogy mennyire
gondolták érthetőnek és meggyőzőnek az üzenetet. Ezt követően csoportban
kellett kifejteniük véleményüket és érdemi vitában részt venniük, megindokolva
álláspontjukat. Ezt az eljárást alkalmazták a következő három üzenettel is.
Eredmények
Tematikus
analízist alkalmaztak. A felvételeket legépelték és ellenőrizték pontosságukat.
Kódolást alkalmaztak, hogy a fő témákat azonosítani tudják. Az adatokat külön
kódolták, majd az esetleges eltérésekben megegyezésre jutottak, mellyel egy
kódkönyvet kaptak. A résztvevők a két csoportban nem különböztek egymástól azt
leszámítva, hogy míg az anyák saját tapasztalatuk alapján indokolták
álláspontjukat, addig a diákok környezetükben lévő példák alapján érveltek.
Először
is azt kellett értékelni a résztvevőknek, hogy az üzenetek mennyire voltak
érthetőek és mennyire találták meggyőzőnek őket. Mind a négy kérdést érthetőnek
találták (M=1.6; 1=kitűnő és 5=nem megfelelő), azonban a meggyőző ereje az
üzeneteknek sokkal negatívabb volt (M=3.05 ugyan azon skálán).
Autizmus korrekció: az üzenet nem tartalmaz elég
információt. Több részletet, diagramot, idézetet várnának, illetve frissebb
kutatási eredményeket, különösen azok a résztvevők, akik hasonló területen
dolgoznak. Továbbá egyoldalúnak találták az információt, csak az
autizmusra vonatkozott, egyéb mellékhatásokat nem említett. A résztvevők úgy
gondolták, hogy a bemutatott tanulmányokat a gyógyszergyártó cégek
választották abból a célból, hogy saját érdeküket érvényesíteni tudják.
Az írók túlságosan próbálkoznak a meggyőzéssel, manipulatív szándék
vezérli őket. A szöveg nem szolgáltatott okokat az oltás mellett.
Betegség kockázat: túlegyszerűsít. A résztvevők a
"legtöbb" szó használatát kérdőjelezték meg (A legtöbb gyermek, aki
megkapja a védőoltást nem fertőződik meg), mivel szerintük nem igazságos így
túlegyszerűsíteni és azt sem lehet megállapítani, hogy ez a "legtöbb"
a gyermekek 60 vagy 99 százalékát jelenti-e. A résztvevők több részletet
igényeltek volna. A szerzők szándéka túl nyilvánvaló volt szerintük,
általánosságban félelemkeltési eszközként tekintettek az üzenetre.
Betegség narratíva: nem volt észlelhető
összefüggése az oltással. A legtöbb résztvevő nem értette, hogy egy
történet egy gyermekről, aki súlyos betegséggel küzd, melyet meg lehetne előzni
védőoltással, hogyan kapcsolódik az oltásokhoz. Mi több az üzenet nem ad
explicit javaslatot az oltásra vonatkozóan. Érzelmi zsarolásnak, túl
művinek és hiteltelennek tartották a történetet. Hidegvérű kísérletnek
tekintették, melynek célja hogy manipulálja őket. Ez csak egy történet, ami
nem bizonyít semmit. Nem értették, hogy miért kellene általánosítaniuk a
példa alapján. Nem volt egyértelmű számukra, hogy ez hogyan függ össze a
védőoltással. Sőt egy nem szándékos hatása is volt a történetnek, mi szerint a
gyermek nem fertőződött volna meg, ha nem megy orvoshoz, ezért szerintük az
egészségügynek kellene felelősséget vállalnia és nem a szülőknek, akik
elutasítják gyermekük beoltását.
Betegség képek: érzelmi zsarolásnak értékelték
őket. Nem tartalmaznak tényeket. Nem tetszett a résztvevőknek, hogy a képeknek
magukért kellene beszélniük. A képek eredete bizonytalan. Már nem sokkolja
őket, mert annyi ehhez hasonló képet láttak.
Diszkusszió
Úgy
tűnik, hogy a legtöbb szülő nem érti miért van szükség az oltásokra, a
szakemberek pedig nem tudják őket meggyőzni. Azonban a legfontosabb szempont
úgy tűnik, hogy a bizalom hiánya azok felé akik az üzenetet közvetítik. A
résztvevők gyanakvóak voltak az üzenetek szándékával kapcsolatban Gyakran
feltételezik, hogy az oltásellenes csoportok létezése van negatív hatással az
oltások számára. Azonban alapvető különbség van az oltás ellenes és oltás mellett
szóló csoportok kommunikációjában. Az oltás ellenes üzenetek arra kérik
olvasóikat, hogy ügyeljenek rá, hogy ne manipulálják őket, olyan pozitív
értékekre összpontosítanak, mint a szabadság vagy épp segítenek olyan összefüggésekre
rávilágítani, mint a gyógyszer és a gyógyszeripar. Ezzel az egyént olyan
helyzetbe hozzák, ahol erősnek érezheti magát. Ezzel szemben az oltást támogató
üzeneteket manipulálónak találják, atyáskodónak, leereszkedőnek.
Az
oltásokat támogató üzeneteknek sokkal kiegyensúlyozottabbaknak kellene lenniük.
Nem szabadna, hogy az oltással megelőzhető betegségek negatív következményeit
ismételgessék. Mindaz oltás előnyeiről és mellékhatásairól is kellene
beszélniük. A fő üzenet mellett mindig kellene tartalmazniuk bizonyítékokat. Az
oltásra való felszólításnak egyértelműnek kellene lennie. Talán a legfontosabb
szempont pedig, hogy a célközönség úgy érezze kezében van a döntés.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése