Kortárs
vezette edukációs program hatékonyságvizsgálata
A HIV-vel kapcsolatos tudás, attitűd és viselkedés Malajziai egyetemi hallgatók között
Ibrahim, N., Rampal, L., Jamil, Z.,
Zain, A., M. (2012). Effectiveness of peer-led education on knowledge, attitude
and risk behavior practices related to HIV among students at a Malaysian public
university – A randomised controlled trail. In: Preventive Medicine, 55. (pp. 505-510).
Készítette: Rieger Alíz
Bevezetés
Az UNAIDS adatai szerint 2010-ben a Földön
az új HIV fertőzöttek 42%-a a fiatal korosztály (15 és 24 évesek) közül került
ki. A fertőzés egyre magasabb kockázata, a magas rizikójú viselkedés (pl.: nem
biztonságos szexuális magatartás) és a HIV-ről/AIDS-ről való gyakran téves
tudás hozzájárul az egyetemi hallgatók megnövekedett sérülékenységéhez.
Malajziában az újonnan diagnosztizált HIV fertőzöttek 26%-a volt 13 és 29 év
közötti fiatal, és 60%-uknak komoly tévhitei voltak a fertőzéssel kapcsolatban.
Számos kutatés bizonyítja, hogy az
edukációs programok igen hatásosak az egészségmegőrzés elérésében, s a kortárs
vezette edukáció egyre elterjedtebb. Szexualitással kapcsolatos témakörben
külön fontos szerepet tölthet be egy egyenrangú oktató, hisz általa nem csak
tudásátadás történhet, hanem életvezetési tréning, tanácsadás is.
Jelen kutatás célja, hogy kifejlesszen,
megvalósítson és értékeljen egy kortárs vezette edukációs programot a
HIV-vel/AIDS-el kapcsolatban, egyetemi hallgatói populációban.
Módszer
Vizsgálati
személyek
A vizsgálatba 2011-ben a Malajziai Egyetem Orvosi
és Egészségügyi Karára járó minden első és másodéves hallgató bekerült, aki
hozzájárult a részvételhez. A résztvevők vakok voltak a csoportba sorolásra
(egyszeres vak), ami a névsor alapján random módon történt. Így 138 fő került a
kísérleti, és 144 fő a kontroll csoportba.
A beavatkozás
fejlesztése
Az oktatást az Információs Motivációs
Viselkedés modell három komponense alapján tervezték meg. Az információs
részben a HIV terjedésével és megelőzésével kapcsolatos tudás átadására és a
tévhitek kiigazítására koncentráltak. A motivációs részben a HIV-vel
kapcsolatos személyes sérülékenységet igyekeztek tudatosítani, a
megelőzhetőséggel kapcsolatos pozitív attitűdöt erősíteni, illetve a
fertőzöttekkel kapcsolatban empátiát kelteni. A viselkedéses komponens az
énhatékonyság fejlesztéséből, szex időnkénti visszautasításának fejlesztéséből
és az óvszer használatának oktatásából állt, tehát egy biztonságos, megelőző
szexuális magatartást erősített. A tervezésben komoly részt vállaltak egyetemi
hallgatók. Ez által, illetve az előteszteléssel igyekeztek biztosítani a
hallgatóság számára a testhezálló kommunikációt.
Kortárs
oktatók
Az edukációs program vezetői önkéntességük
és tréning tartásához szükséges rátermettségük alapján lettek kiválasztva; ők
kimaradtak a mintából. 30 kortárs oktatót képzett négy tréner háromszor hat
órán át. Munkájuk minőségének biztosítására a trénerek egy próba alkalmon
megfigyelték a foglalkozást, és egy külön alkalommal át tudták beszélni, ki
tudták javítani az esetleges hibákat, hiányosságokat. Munkájukat azonos power point
prezentáció segítette.
Beavatkozás
. Az edukáció egy ötórás foglalkozásból
állt, ami után három hónapos követés következett. Az edukációt elejétől végéig
kortársak tartották. A résztvevőket harminc fős csoportokra osztották, hogy
könnyebb legyen kialakítani a hatékony interakciót a tagok között, így öt-öt
alcsoport működött. Minden alcsoport más találkozóhelyről indult, így próbálták
minimalizálni a csoportközi kommunikációt. Minden résztvevő kitöltött egy
validált és előtesztelt kérdőívet a beavatkozás előtt, közvetlen utána, majd
három hónappal később.
Az oktatás 5 óra alatt
8 ülést tartalmazott, ami a következő kilenc részből állt:
1)
Bemelegítés, feszültségoldás
2)
HIV-vel kapcsolatos tények tisztázása, tévhitek
eloszlatása
3)
Kockázat kontinuum feladat
4)
Az óvszer helyes használata videón és demonstráció
modell péniszen
5)
Csoportmegbeszélés
6)
Stigma, empátia és diszkrimináció témakörben előadás,
brain-storming és csoportfeladatok
7)
Életkészségek és döntéshozatal témakörben előadás, forgatókönyv-tervezés
csapatmunkában és megbeszélés
8)
Életkészség és asszertivitás témakörben megbeszélés,
szerepjáték, video demonstráció
9)
Lezárás – a program alatt tanultak fölelevenítése
Kontroll
csoport
A kortársoktatók egy része a
kontrollcsoport tréningjének megtervezésében vett részt, aminek témája az
emberi találékonyság fejlesztése volt, hasonló felépítésben, mint a kísérleti
csoporté. Ez a placebóként működő tréning (egyszeres vak elrendezés) a
kommunikációs készségek javítását, idő és stressz menedzsment fejlesztését
tűzte ki célul.
Kimeneti
változók
Az edukáció hatását HIV-vel kapcsolatos
tudás, attitűd és a kockázatos magatartás változásán mérték. A tudást az UNAIDS
guideline-ja alapján készített öt eldöntendő kérdéssel vizsgálták. Az attitűd
mérése a Behavioral Surveillance Surveys Questionnaire hat kérdéséből, és további,
a kutatók által kifejlesztett négy kérdésből állt. Továbbá a kockázatos
viselkedés szexualitással kapcsolatos komponensét az UNAIDS Sexual Behavior
Surveillance Questions in Youth kérdőívével mérték, a drog-és
alkoholhasználattal kapcsolatos komponenst a Behavioral Surveillance Surveys
Questionnaire-rel mérték, a dohányzást pedig az UPM Wellness and Quality of
Life kérdőívével. A kimeneti változókat ezután összevetették a baseline-nal,
azaz az edukáció előtt fölvett adatokkal.
Eredmények
282 résztvevőből, akik kitöltötték a
kérdőívet az első adatfölvételnél. A további kettő alkalmával hatan estek ki, 1
fő a kísérleti, 5 fő a kontroll csoportból, így a végleges mintaelemszám 276
fő. A baseline adatfölvételnél nem volt szignifikáns különbség a kontroll és a
kísérleti csoport között sem a HIV-vel kapcsolatos tudás, sem az attitűd
pontszámok átlagában. Nem találtak különbséget a szexuális magatartás kapcsán
sem.
Az edukáció után azonban a tudás és az
attitűd pontszámok szignifikánsan különböztek a két csoport között. Az
általános rizikó pontszáma a kísérleti csoportnak alacsonyabb volt, a
kockázatos szexuális magatartásban azonban nem volt különbség. Az erős
kapcsolat a jó tudás és attitűd és az alacsony rizikójú szexuális magatartás
között a kísérleti csoportban még határozottab volt. A magas rizikójú
magatartás 93%-al csökkent a kísérleti csoportban.
Megbeszélés
Az
edukáció hatása a HIV-vel kapcsolatos tudásra
Mind az oktatás után, mind az
utánkövetésben hatékony a kortársak általi tudásátadás, ami összecseng számos
más kutatás, metaanalízis eredményeivel.
Az
edukáció hatása a HIV-vel kapcsolatos attitűdökre
A kutatás adatait összegezve kirajzolódik,
hogy az egyetemisták hajlanak arra, hogy diszkriminálják a HIV fertőzötteket
(pl.: nem vennének ételt egy HIV fertőzött betegtől). Az attitűdök
megváltoztatásával ezen diszkrimináció jó eséllyel csökken.
Nem,
etnikum
A nők és a malajziaiak több tudást szedtek
magukra az intervenció alatt, mint a nem malajziaiak és a férfiak, akiknek
mellesleg előzőleg több tudásuk volt a HIV-vel kapcsolatban. A szakirodalom a
nemi különbséget a sztereotipikus nemi normákra vezeti vissza, amely szerint a
férfiakra inkább jellemző promiszkuitás megköveteli, hogy nagyobb tudással
rendelkezzenek alapvetően a nemi úton terjedő betegségekről.
Az UNAIDS ajánlása is a tudás növelését
helyezi a HIV elleni védekezés középpontjába, de megemlíti, milyen nehéz is a
tudást hasznosítani megfelelő önkontroll és életkészségek nélkül. Így a
kortársak általi információátadás külön jelentőséget nyer.
Implikáció
és kritika
A harminc kortárs oktató által tesztelt program
guideline-ját a jövőben 4000 első éves hallgató fogja elsajátítani, így
biztosítva a program fönntarthatóságát.
A kutatás jelentős hiányossága a rövid távú
utánkövetés, hiszen a viselkedésváltozás mérésére hosszú megfigyelésre volna
szükség.
Emellett megemlítendő, hogy a kísérleti és
kontroll csoport közti kommunikáció csökkenthette a csoportközi statisztikai
különbséget az adatokban. Ezt az is alátámasztja, hogy a három hónapos
utánkövetésnél a kontroll csoportnál is megfigyelhető a tudásnövekedés. A
kutatók fölismerik, hogy ami a kutatás eredménye szempontjából káros, az a
gyakorlatban komoly haszonnal bírhat, hisz a hallgatók mintegy edukálják
egymást is.
A tudásfelmérés alatt továbbá szempont
lehetett volna a résztvevők HIV státusza; erről nem volt a kutatásnak semmi
információja.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése