Egy iskolai prevenciós program hatásai az európai serdülők alkohol fogyasztási szokásaira
Caria, M. P., Faggiano, F., Bellocco, R., Galanti, M. R., the EU-Dap Study Group (2011). Effects of a School-Based Prevention Program on European Adolescents’ Patterns of Alcohol Use. Journal of Adolenscent Health, 48, 182-188.
Az összefoglalót készítette: Gelencsér Dóra
Az általam választott kutatásban abból a tényből indultak ki, hogy az iskolai
szerhasználattal való visszaélésre irányuló prevenciós programok széles körben
elterjedtek, hatásosságuk azonban csak ritkán kerül értékelésre. Éppen ezért a
kutatók célja ezzel a vizsgálattal egy új, az alkoholfogyasztás gyakoriságával
és az alkoholhoz kapcsolódó „problémás” viselkedésékekkel foglalkozó iskolai
prevenciós program hatékonyságának értékelése volt európai diákok körében. A
2004-2005-s tanévben összesen 7079 12-14 éves diák vett részt ebben a klaszter
randomizált, kontrollált vizsgálatban hét európai ország 143 iskolájából. Az
alkohol használati szokásokat, valamint a problémás viselkedéseket önkitöltős
kérdőívek segítségével vizsgálták a prevenciós program megkezdése előtti
alapfelmérésen, majd 18 hónappal később. A kutatás eredményei szerint a
prevenciós program hatására csökkent az alkoholhoz kapcsolódó problémákról való
beszámolás kockázata (OR= 0,78, 95% CI.=0,63-0,98), bár ez az eredmény nem volt
statisztikailag szignifikáns az alapfelmérés alapján jelenleg alkoholt
fogyasztó 743 fős alcsoportban. Ezenkívül az alkalmi fogyasztók az ritkábban
váltak gyakori fogyasztóvá, mint a kontroll csoportban. Az alkoholfogyasztás
kockázata azonban nem változott a program hatására (OR= 0,93, 95%
CI.=0,79-1,09).
Bevezetés
A túlzott mértékű alkoholfogyasztás
egyre növekvő problémát jelent (Hibell és mtsai, 2007, Kuntsche, Rehm és Gmel,
2004). 35 európai országban a 15-16 éves diákok körében a problémás ivással
kapcsolatban növekvő trendről számoltak be, bár az alkoholfogyasztás
gyakoriságának előrejelzői viszonylag változatlanok maradtak ugyanazon időszak
alatt (Hibell és mtsai, 2007). Például azon diákok aránya, akik arról számoltak
be, hogy már fogyasztottak alkoholt életükben (90%), vagy az elmúlt 30 napban
(60%) változatlan maradt 2003 és 2007 között. Ezzel ellentétben az elmúlt 30
napon történt mértéktelen ivás prevalenciája a 2003-ban még 40%-ról 44%-ra
emelkedett 2007-re, valamint azon diákok száma, akik már tapasztaltak olyan
problémákat, melyek saját alkoholfogyasztásukkal voltak összefüggésben az
elmúlt 12 hónapban a 2003-ban leírt 6%-ról 10%-ra emelkedett 2007-re.
Világszerte az
alkoholfogyasztás kapcsolódik a fiatalok körében leírt három vezető halálokhoz,
melyek a véletlen sérülések, a gyilkosságok, és az öngyilkosságok (Hingson,
Assailly és Williams, 2004, Bonnie és O’Connell, 2004). Az alkoholfogyasztás
korai kezdete összekapcsolódik egy sor viselkedési és pszichiátriai
problémával, például emeli a későbbi életben az alkoholhoz kapcsolódó gondok
kockázatát, továbbá a gazdasági és a kapcsolódó társadalmi költségeket (DeWit
és mtsai, 2000, Grant és Dawson, 1997, Spoth, Guyll és Day, 2002). Éppen ezért
az olyan szervezetek, mint a WHO és az Európai Unió az alkoholfogyasztás által
a fiatalok számára okozott károk megelőzésére való fokozott fellépésre
szólítottak fel (WHO, 2009). Az iskolai keretek között végzett elsődleges
prevenciót tartják az egyik legmegfelelőbb stratégiának a szerhasználat
megelőzésében, mert ezáltal nagy számban érik el a fiatalokat (UNICRI,
2003). A széles körben elterjedt
szociális befolyásolás modellre építő programok közül ígéretes hatást találtak
az alkoholfogyasztási szokások tekintetében néhány észak-amerikai és
ausztráliai tanulmányban (Botvin, Griffin és Diaz, 2001, Hecht és mtsai, 2006,
McBride és mtsai, 2004). Mindenképpen szükség volna ezen vizsgálatok megismétlése
különböző kultúrákban. Ezenkívül nagyon fontos, hogyan határozzák meg az
intervenciók viselkedési végcélját. A legtöbb prevenciós program célja az első
alkoholfogyasztás időpontjának kitolása és a fogyasztás mértékének csökkentése
(Foxcroft és mtsai, 2003), de vannak olyan tanulmányok is, ahol a cél a
problematikus fogyasztásra irányul. Mindezek alapján a kutatás fő hipotézise az
volt, hogy az intervenciós csoportban kisebb arányban fognak előfordulni
alkohollal kapcsolatos kimenetek, mint kontroll csoportban.
Kutatási elrendezés
és módszer
Ebbe a randomizált klaszter vizsgálatba összesen 170 iskolát választottak
be a beválasztási kritériumok és az együttműködési hajlandóság alapján, melyek
7 európai országból (Ausztria, Belgium, Németország, Olaszország,
Spanyolország, Svédország) kerültek ki és kiegyensúlyozottan képviselték az
alacsony, közepes és magas szocioökönómiai státuszú területeket. Még az
alapfelmérés előtt (2004. október) 27 iskola visszalépett a részvételtől, így
összesen 7079 12-14 éves diák és 143 iskola került random módon az intervenciós
(3547 fő, 78 iskola) és a kontroll csoportba (65 iskola, 3532 diák). Az utóteszthez
az adatfelmérés 2005 és 2006 májusában zajlott, melyben összesen 5541 diák
(átl. életkor: 13,2 év, 49% nő) töltötte már csak ki a kérdőíveket. Az
intervenciós csoport az „Unplugged” program 12-szer 1 órás ülésén vett rész,
melynek első 4 ülése a serdülők tudását célozza meg a dohányzással,
alkoholfogyasztással és az illegális drogokkal kapcsolatban, a második 4 ülés a
szociális készségeket fejleszti, beleértve a téves hiedelmeket a szerhasználat
gyakoriságával és szociális elfogadottságával kapcsolatban. Az utolsó 4 ülésen
pedig az interperszonális készségek fejlesztése történik gyakorlati
feladatokkal (például visszautasítás, asszertivitás, stb.). A standardizált
programot tanárok vezették, akik korábban részesültek egy 3 napos képzésben. A
kontrollcsoport tagjai ezzel szemben a szokásos iskolai programokban vettek
részt, ha egyáltalán bármilyenben. Az adatokat anonim, önkitöltős, papír-ceruza
tesztek segítségével gyűjtötték össze, melyeket az osztálytermekben töltöttek
ki, tanárok jelenléte nélkül. Az iváshoz kapcsolódó problémás viselkedések közé
olyanok tartoztak, mint: veszekedés, vitatkozás, baleset vagy sérülés, pénz
vagy más értékek elvesztése, tárgyak, vagy ruházat károsodása, párkapcsolati
problémák, gyenge iskolai teljesítmény, rablás áldozatává válás és
hospitalizáció. Mivel ezen problémák az alapfelmérés alapján nagyon ritkán
fordultak elő (0,22%-1,26%), a válaszokat dichotomizálták. Az elemzéshez
gyűjtöttek adatokat az életkorra, nemre, iskolai osztályra, családi állapotra,
iskolai teljesítményre, alkoholfogyasztási szokásokra, az ezzel összefüggő
viselkedési problémákra, valamint a szülők alkoholfogyasztással kapcsolatos
észlelt toleranciájára vonatkozóan.
Eredmények
A randomizáció ellenére a különböző
kísérleti feltételekben résztvevők az alapfelmérés bizonyos jellegzetességei
alapján nem voltak megfelelően kiegyenlítve, így a kontroll csoportban több
idősebb diák szerepelt, valamint nagyobb arányban fordultak elő olyanok, akik
már tapasztaltak meg problémákat a viselkedésükben az alkoholhoz kapcsolódóan.
Az alapfelmérésben az alkoholfogyasztás a magasabb osztályokban egyre nőtt, a
7. osztályosok körében 12%, a 8. osztályosoknál 17%, és kilencedikeseknél 37%.
Az iváshoz köthető viselkedési problémák az elmúlt évben a 7. és 8. osztályosok
6%-nál fordult elő, míg a kilencedikesek 9%-nál. Az alkoholfogyasztás
előfordulása az alapfelmérésen tapasztalt 15,5%-ról (850 fő) 35%-ra (1918 fő)
gyarapodott az után követésre. A prevenciós programban való részvétel nem
módosította a jelenlegi alkoholfogyasztást, de az alkoholhoz köthető
viselkedési problémák szignifikánsan alacsonyabb előfordulásával járt együtt.
Ez a csökkenés csak azoknál a diákoknál volt megfigyelhető, akik az
alapfelmérés alapján nem fogyasztottak alkoholt és nem észlelték a szüleik
jóváhagyását a fogyasztással kapcsolatban. Mindkét esetben azoknál volt
hatásosabb a program, akik az iskolai teljesítményüket átlag alattinak
értékelték. Összességében a program hatékonyabb volt a fiúknál, mint a
lányoknál, bár szignifikáns kockázat csökkenést jelentett a ≤12 éves lányoknál is. Az
alapfelmérésben alkoholt nem fogyasztók az intervenciós csoportban nagyobb
valószínűséggel maradtak nem fogyasztók (p=0,12) és kisebb valószínűséggel
váltak gyakori fogyasztóvá (p <0,05), mint a kontrollcsoport tagjai. Ugyanez
volt megfigyelhető a viselkedési problémák esetén is, az alapfelmérésen ilyen
problémákról be nem számoló diákok az intervenciós csoportban nagyobb
valószínűséggel az után követéskor sem számoltak be erről (p <0,05),
valamint kisebb arányban számoltak be róla (p=0,05) a kontrollcsoporttal
összehasonlítva.
A 7079 diákból 78,3% töltötte ki a kérdőíveket a 18 hónapos után követés
során. 79, 3% az intervenciós, és 77,3% a kontroll csoportban, ami szignifikáns
eltérést jelentett a két csoport között. A kieső diákok, ahogyan arra számítani
lehetett szignifikánsan nagyobb arányban számoltak be az elmúlt 30 napból
alkoholfogyasztásról és azzal összefüggő viselkedéses problémákról. Azonban a
lemorzsolódó személyek hasonló jellegzetességekkel rendelkeztek a különböző
kísérleti feltételekben.
Konklúzió
Ebben a vizsgálatban azok az
európai diákok, akik részt vettek egy új szerhasználattal kapcsolatos
prevenciós programban kisebb valószínűséggel tapasztaltak alkohollal összefüggő
problémás viselkedéseket, mint azok a diákok, akik a szokásos iskolai oktatásban
vettek részt. Az általános alkoholfogyasztás mértékét ez a változás nem
érintette. Tehát az eredmények arra mutatnak, hogy ez a prevenciós program
inkább a problémás ivásra van hatással, mint az alkoholfogyasztás
gyakoriságára. Ez a megállapítás azonban nem váratlan, mivel az
alkoholfogyasztással összefüggő iskolai prevenciós programokkal kapcsolatban a
korábbi tanulmányokban is csupán csekély hatékonyságról számoltak be (Komro és
Toomey, 2002). Ellickson (1990) a mérsékelt hatékonyságról alkotott lehetséges
magyarázatához igazodva elképzelhető, hogy az alkoholhasználat szociális
elfogadottsága aláássa a program olyan törekvéseit, melyek azt célozzák meg,
hogy egyáltalán ne, vagy csupán kis mennyiségű alkoholt fogyasszanak, ami az
univerzális prevenciók leggyakrabban kitűzött célja (Foxcroft, 2002). Valójában
a legtöbb fiatal azért dönt az alkoholfogyasztás mellett, mert ez része a
közösségeik mindennapi életének és otthonaiknak (Wagenaar és Perry, 1994),
ezzel összhangban az olyan személyes tényezők, mint a képességek, készségek,
hiedelmek és szándékok az alkoholhasználat varianciájának csupán kis hányadát
képesek magyarázni (Griffin és mtsai, 2000). Éppen ezért az európai országokban
– ahol az alkoholfogyasztás mélyen gyökerezik a kultúrában és a társadalomban –
az iskolai prevenciós programokat szükséges volna kombinálni tanagyagon kívüli,
családi és közösségi stratégiákkal is, hogy hosszantartó csökkenést érhessünk
el a fiatalok alkoholfogyasztásában. Lényegében azok a programok, – a Project
Northland (Perry és mtsai, 1996) és a Midewestern Prevention Project (Chou és
mtsai, 1998) – melyek hatékonynak bizonyultak az alkoholfogyasztás
csökkentésében, mind kiterjedt iskolai és közösségi programok voltak, és
legtöbbször nem tantermi környezetben zajlottak. Bár az új, „Unplugged” nevű
program nem járt az alkoholfogyasztás gyakoriságának általános csökkenésével,
az alapfelmérésben alkoholt nem fogyasztó, vagy az alkalmi fogyasztó fiatalok
az intervenciós csoportban kisebb valószínűséggel váltak gyakori fogyasztóvá,
mint a kontrollcsoport tagjai. Emellett a program némileg hatékonyabbnak
bizonyult az alkohollal összefüggő problémás viselkedések előfordulási
gyakoriságának csökkentésében fiúknál, mint lányoknál. Ez azzal az elméleti
elképzeléssel magyarázható, hogy a fiúkat jobban befolyásolja az iskolai és a
közösségi környezet, míg a lányokra inkább a család van nagyobb hatással. Az
eredmények ellenére mégis meg kell említenünk két korlátozó tényezőt. Az egyik
a lemorzsolódás, – gyakori problémája a longitudinális kutatásoknak – ami
sajnos jelen tanulmányban sem elhanyagolható mértékű, bár valószínűleg nem ásta
alá az eredmények validitását, mivel a lemorzsolódó személyek hasonló
jellegzetességekkel rendelkeztek a különböző kísérleti feltételekben. A másik pedig
az önbeszámolón alapuló kimenetek, bár a serdülők kérdőívekben adott válaszai
az alkoholfogyasztási szokásaikkal kapcsolatban magasan megbízhatónak tűnnek
(Smith, McCarthy és Goldman, 1995). A fent említett indokok miatt még az olyan
csekély hatásoknak is, mint amilyet ebben a tanulmányban sikerült kimutatni
fontos hosszú távú egészségi hatásai lehetnek az egész populációra nézve
(Caulkins és mtsai, 2002).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése