A Facebook
használat előrejelzi a Fiatal felnőttek szubjektív jóllétének romlását
Kross,E., Verduyn,P. ,Demiralp,E. Park,J. Lee, D.S., Lin,N. ,Shablack,H., Jonides,J., Ybarra,
O.(2013) Facebook Use Predicts Declines in Subjective Well-Being in Young
Adults, Plos One, 8, August
Készítette: Hetey Timea
Bevezetés
A
napjainkban elterjedt online közösségi hálók gyorsan változtatják az emberek
interakcióit. A világ legnagyobb közösségi hálójának, a Facebooknak, több mint
egy milliárd tagja van már és a felhasználók több mint fele naponta használja.
Számos kutatás készült már a témában, azonban konkrétan még egyik sem
foglalkozott azzal, hogy vajon a szubjektív jól-létre milyen hatással van ez a
fokozott online jelenlét. A jelen tanulmány igyekezett az eddig készült
vizsgálatokat, és konferenciákat áttekinteni a témában s a szubjektív jól-létre
vonatkozó előzetes adatok nagyon ellentmondásosak. Néhány kutatás szerint
pozitív a kapcsolat, más munkák azonban az ellenkezőjét állítják. Nagy a
valószínűsége annak, hogy a Facebook használata és a jól-lét kapcsolatára
számos egyéb faktorok befolyással rendelkezik. Ilyenek lehetnek pl. a Facebook
ismerősök száma, az általuk érzékelt támogatás, depresszió tünetei, magányosság
érzete valamint az önértékelés is. Tapasztalati mintavételt alkalmaztak, 14
napon keresztül, napi öt smst küldtek nekik amiben egy link volt található, ami
egy online kitölthető felméréshez vezetett, s az itt adott válaszokat
elemezték. A vizsgálat előtt és közvetlenül a vizsgálat után is kitöltettek
velük egy az élettel való elégedettségi kérdőívet, s a szubjektív jóllét
affektív és kognitív komponensét vizsgálták, hogy hogyan érzik magukat, és
mennyire elégedettek az életükkel.
Módszer
A
vizsgálatot szórólapok segítségével hirdették, s így 82 személy bizonyult
alkalmasnak. A résztvevőknek Facebook fiókkal és egy érintőképernyős telefonnal
kellett rendelkezniük. A részvételért 20 dollárt kaptak, valamint lehetőséget,
hogy részt vegyenek egy tombolán, ahol egy iPad2 készüléket soroltak ki.
A
Michigani Egyetem felülvizsgálati bizottsága hozzájárult a vizsgálathoz. A
vizsgálat előtt egy informált beleegyező nyilatkozatot írtak alá a résztvevők.
Maga
a vizsgálat három fázisból állt. Az első fázisban egy kérdőívet kellett
kitölteniük, ami számos skálát tartalmazott. Az Ed Diener és munkatársai által
kifejlesztett élettel való elégedettségi skálát, (SWLS), a Beck-féle depresszió és a
Rosenberg-féle önértékelési skálát, valamint a szociális támogatás skálát, amit
jelen esetben módosítottak a Facebook ismerősök általi támogatásra. Továbbá
afelől érdeklődtek, hogy mi motiválja őket, hogy használják a Facebookot.
(kapcsolatban lenni a barátokkal, új barátokat találni, jó és rossz dolgokat
megosztani a barátokkal, új információkhoz jutni, vagy egyéb okok között pl.
kapcsolatba kerülni a családdal, vagy csetelni barátokkal, illetve
megkönnyíteni a tanulmányokat szerepeltek.)
A
második fázisban a résztvevőknek napi öt smst küldtek,délelőtt 10 és éjfél
között. Mindegyik sms egy linket tartalmazott ami tovább vezette őket egy
felméréshez, ahol öt kérdésre kellett válaszolniuk. 1. Hogy érzed magad? 2.
Mennyire aggódsz jelenleg? 3.Mennyire érzed magad magányosnak? 4.Hányszor
használtad a Facebookot mióta legutóbb kérdeztük? 5.Hányszor kerültél közvetlen
kapcsolatba másokkal mióta legutóbb kérdeztük. Őket leginkább a hogylétükkel
kapcsolatos kérdés érdekelte, ugyanis azt vélték az affektív jóllét
mutatójának. A harmadik fázisban a résztvevők egy újabb kérdőívet töltöttek ki,
ami az élettel való elégedettségi és magányossági skálát tartalmazta.
Eredmények
A
Facebook használat és Jól-lét
Az
affektív jól-lét szintjét úgy vizsgálták meg, hogy megnézték, hogy a két sms
közötti Facebook használat mennyisége, kihatással van-e arra, hogy hogyan érzik
magukat. Azt találták, hogy akik többet használták a Facebookot, azok később
rosszabbul érezték magukat. (B= 0,08, x2= 28.90, p<0,0001)
Ugyanakkor az affektív állapot, vagyis az, hogy hogyan érezték magukat, annak a
bejósló ereje nem volt szignifikáns (B=-0.05, x2 =.05 p=0,82).Vagyis az, hogy többet vagy
kevesebbet használták a Facebookot, nem azon múlt, hogy hogyan érezték magukat.
A kutatók továbbá arra is kíváncsiak voltak, hogy vajon a kognitív jól-létben
történik-e változás a 14 nap alatt, és hogy ez összefüggésbe hozható-e a
Facebook használttal. Ezért
megvizsgálták, hogy átlagosan mennyit használják a Facebookot, s hogy ez
bejósolja-e a vizsgálat végére az élettel való elégedettségüket. Azt találták,
hogy akik többet használták a Facebookot, azoknak az elégedettségi szintjük
romlott (B=-0,012, p=0,02).
Lehetséges
magyarázatok
Az
egyik lehetséges magyarázatuk az volt, hogy bármilyen formája a szociális
interakciónak aláássa a jól-létet. Ezért megvizsgálták, hogy a közvetlen
interakciók gyakorisága összefüggésbe hozható-e a jól-léttel. A szociális
interakció mennyisége nem jósolt be változást a kognitív jól-létben, ugyanakkor
az affektív jól-létben igen ( B=-0,15,
x2
= 65.30, p<0,0001).Egy másik lehetséges magyarázata a kapott eredményeknek,
hogy az emberek akkor használják a Facebookot amikor rosszul érzik magukat. (
amikor unatkoznak, egyedül érzik magukat, aggódnak, stresszesek) és ez a rossz
hangulat az, ami a jól-lét romlásához vezet inkább, mint a Facebook használat
önmagában. Továbbá azt is vizsgálták, hogy a magány érzete, vagy az aggodalom
előre jelzi-e a Facebook használatát. Azt találták, hogy amikor aggódunk akkor
nem, viszont amikor magányosnak érezzük magunkat, akkor előrejelzi a
használatát, ugyanis a magányosabb emberek többet használták a Facebookot.
A
következő, amit vizsgáltak, hogy vajon az egyéni különbségek, beleértve a
résztvevők Facebook ismerőseinek a számát, az ő támogatásukat, depresszív
tüneteket, magányosságot, nemet, önértékelést és a Facebook használat
motivációját, kapcsolatban vannak-e a Facebook használattal, hogy bejósolják-e
az affektív és kognitív jól-létben történő változásokat. Nem találtak
szignifikáns interakciót.
Az
eredmények odavezetnek, hogy a Facebook használat és a közvetlen szociális
interakció szignifikáns kapcsolatban van egymással, hogy előrejelzi az affektív
jól-létben történő változásokat,( B= 0,002, x2 =19.55, p<0,0001)
ugyanakkor a kognitív jól-létben nem. Érdekes eredmény, hogy amikor a
résztvevők kevesebb közvetlen szociális interakcióról számoltak be, az nem
jelezte előre az affektív jól-létben megjelenő romlást,( B = 0,00, x2
=0,04, p = 0,84) ugyanakkor azok, aki közepes (B= 0,05, x2 = 11.21,
p<0,001) és magas fokú (B =0,10,
x2=
28.82, p<0,0001) szociális interakcióban vesz részt, annak a jól-létében
romlás következett be.
Diszkusszió
A
Facebook használat rohamos fejlődése arra ösztönözte a kutatókat, hogy
megvizsgálják, vajon milyen hatással van ez a fokozott használt a szubjektív
jóllétre. A kutatók arra a kérdésre igyekeztek választ találni, hogy vajon a
Facebook használat bejósolja-e a szubjektív jól-lét két komponensét, vagyis
azt, hogyan érzik magukat pillanatról-pillanatra, valamint azt, hogy mennyire
elégedettek az életükkel.
A
fent kapott eredményeket nem igazán tudják bizonyítékokkal alátámasztani. Először
is a közvetlen kapcsolat más emberekkel nem jósolja be a jól-létben történő romlást.
Valójában a közösségi hálón történő közvetlen interakció odavezet, hogy az
emberek jobban érzik magukat. Továbbá többféle eredmény van arra vonatkozóan,
hogy az emberek inkább akkor használják a Facebookot, amikor rossz hangulatban
vannak, és nem a Facebook használat vezet a jól-létben történő romláshoz.
Számos
olyan tevékenység van, amit egyedül tudunk csinálni. De vajon bármely magányos
tevékenységben való részvétel ugyanannyira jósolja-e be a szubjektív jóllétet?
A kutatók szerint erre a kérdésre a válasz, nem. Az, hogy az emberek mennyire
érzik magukat magányosnak sokkal fontosabb, mint az, hogy ténylegesen mennyire
sok időt töltenek egyedül. Vagyis a szubjektív szociális izoláció sokkal
erőteljesebb meghatározója a jól-létnek, mint az objektív izoláció. Hasonló
lehet a helyzet az internethasználat, a Facebook használat esetében is. Nem az
a fontos, hogy mennyit használjuk, hanem az, hogy hogyan és mire használjuk
illetve, hogy kikkel lépünk kapcsolatba.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése