Kortárs
vezette edukációs program hatékonyságvizsgálata:
A HIV-vel kapcsolatos tudás, attitűd és viselkedés Malajziai egyetemi hallgatók között
Ibrahim, N., Rampal, L., Jamil, Z., Zain, A., M. (2012). Effectiveness of peer-led education on knowledge, attitude and risk behavior practices related to HIV among students at a Malaysian public university – A randomised controlled trail. Preventive Medicine, 55, 505-510.
Készítette: Rieger Alíz
Bevezetés
Az UNAIDS adatai szerint 2010-ben a Földön az új HIV fertőzöttek 42%-a a fiatal
korosztály (15 és 24 évesek) közül került ki. A fertőzés egyre magasabb
kockázata, a magas rizikójú viselkedés (pl.: nem biztonságos szexuális
magatartás) és a HIV-ről/AIDS-ről való gyakran téves tudás hozzájárul az
egyetemi hallgatók megnövekedett sérülékenységéhez. Malajziában az újonnan
diagnosztizált HIV fertőzöttek 26%-a volt 13 és 29 év közötti fiatal, és 60%-uknak
komoly tévhitei voltak a fertőzéssel kapcsolatban.
Számos kutatés bizonyítja, hogy az edukációs programok igen hatásosak az
egészségmegőrzés elérésében, s a kortárs vezette edukáció egyre elterjedtebb. Szexualitással
kapcsolatos témakörben külön fontos szerepet tölthet be egy egyenrangú oktató,
hisz általa nem csak tudásátadás történhet, hanem életvezetési tréning,
tanácsadás is.
Jelen kutatás célja, hogy kifejlesszen, megvalósítson és értékeljen egy
kortárs vezette edukációs programot a HIV-vel/AIDS-el kapcsolatban, egyetemi
hallgatói populációban.
Módszer
Vizsgálati személyek
A vizsgálatba 2011-ben a Malajziai Egyetem Orvosi és Egészségügyi Karára
járó minden első és másodéves hallgató bekerült, aki hozzájárult a részvételhez.
A résztvevők vakok voltak a csoportba sorolásra (egyszeres vak), ami a névsor
alapján random módon történt. Így 138 fő került a kísérleti, és 144 fő a
kontroll csoportba.
A beavatkozás fejlesztése
Az oktatást az Információs Motivációs Viselkedés modell három komponense
alapján tervezték meg. Az információs részben a HIV terjedésével és
megelőzésével kapcsolatos tudás átadására és a tévhitek kiigazítására
koncentráltak. A motivációs részben a HIV-vel kapcsolatos személyes sérülékenységet
igyekeztek tudatosítani, a megelőzhetőséggel kapcsolatos pozitív attitűdöt
erősíteni, illetve a fertőzöttekkel kapcsolatban empátiát kelteni. A
viselkedéses komponens az énhatékonyság fejlesztéséből, szex időnkénti
visszautasításának fejlesztéséből és az óvszer használatának oktatásából állt,
tehát egy biztonságos, megelőző szexuális magatartást erősített. A tervezésben
komoly részt vállaltak egyetemi hallgatók. Ez által, illetve az előteszteléssel
igyekeztek biztosítani a hallgatóság számára a testhezálló kommunikációt.
Kortárs oktatók
Az edukációs program vezetői önkéntességük és tréning tartásához
szükséges rátermettségük alapján lettek kiválasztva; ők kimaradtak a mintából.
30 kortárs oktatót képzett négy tréner háromszor hat órán át. Munkájuk
minőségének biztosítására a trénerek egy próba alkalmon megfigyelték a
foglalkozást, és egy külön alkalommal át tudták beszélni, ki tudták javítani az
esetleges hibákat, hiányosságokat. Munkájukat azonos power point prezentáció
segítette.
Beavatkozás
. Az edukáció egy ötórás foglalkozásból állt, ami után három hónapos
követés következett. Az edukációt elejétől végéig kortársak tartották. A résztvevőket
harminc fős csoportokra osztották, hogy könnyebb legyen kialakítani a hatékony
interakciót a tagok között, így öt-öt alcsoport működött. Minden alcsoport más
találkozóhelyről indult, így próbálták minimalizálni a csoportközi
kommunikációt. Minden résztvevő kitöltött egy validált és előtesztelt kérdőívet
a beavatkozás előtt, közvetlen utána, majd három hónappal később.
Az oktatás 5 óra alatt 8 ülést tartalmazott,
ami a következő kilenc részből állt:
1)
Bemelegítés, feszültségoldás
2)
HIV-vel kapcsolatos tények tisztázása, tévhitek
eloszlatása
3)
Kockázat kontinuum feladat
4)
Az óvszer helyes használata videón és demonstráció
modell péniszen
5)
Csoportmegbeszélés
6)
Stigma, empátia és diszkrimináció témakörben előadás,
brain-storming és csoportfeladatok
7)
Életkészségek és döntéshozatal témakörben előadás, forgatókönyv-tervezés
csapatmunkában és megbeszélés
8)
Életkészség és asszertivitás témakörben megbeszélés,
szerepjáték, video demonstráció
9)
Lezárás – a program alatt tanultak fölelevenítése
Kontroll csoport
A kortársoktatók egy része a kontrollcsoport tréningjének megtervezésében
vett részt, aminek témája az emberi találékonyság fejlesztése volt, hasonló
felépítésben, mint a kísérleti csoporté. Ez a placebóként működő tréning
(egyszeres vak elrendezés) a kommunikációs készségek javítását, idő és stressz menedzsment
fejlesztését tűzte ki célul.
Kimeneti változók
Az edukáció hatását HIV-vel kapcsolatos tudás, attitűd és a kockázatos
magatartás változásán mérték. A tudást az UNAIDS guideline-ja alapján készített
öt eldöntendő kérdéssel vizsgálták. Az attitűd mérése a Behavioral Surveillance
Surveys Questionnaire hat kérdéséből, és további, a kutatók által kifejlesztett
négy kérdésből állt. Továbbá a kockázatos viselkedés szexualitással kapcsolatos
komponensét az UNAIDS Sexual Behavior Surveillance Questions in Youth
kérdőívével mérték, a drog-és alkoholhasználattal kapcsolatos komponenst a Behavioral
Surveillance Surveys Questionnaire-rel mérték, a dohányzást pedig az UPM
Wellness and Quality of Life kérdőívével. A kimeneti változókat ezután
összevetették a baseline-nal, azaz az edukáció előtt fölvett adatokkal.
Eredmények
282 résztvevőből, akik kitöltötték a kérdőívet az első adatfölvételnél. A
további kettő alkalmával hatan estek ki, 1 fő a kísérleti, 5 fő a kontroll
csoportból, így a végleges mintaelemszám 276 fő. A baseline adatfölvételnél nem
volt szignifikáns különbség a kontroll és a kísérleti csoport között sem a
HIV-vel kapcsolatos tudás, sem az attitűd pontszámok átlagában. Nem találtak
különbséget a szexuális magatartás kapcsán sem.
Az edukáció után azonban a tudás és az attitűd pontszámok szignifikánsan
különböztek a két csoport között. Az általános rizikó pontszáma a kísérleti
csoportnak alacsonyabb volt, a kockázatos szexuális magatartásban azonban nem
volt különbség. Az erős kapcsolat a jó tudás és attitűd és az alacsony rizikójú
szexuális magatartás között a kísérleti csoportban még határozottab volt. A
magas rizikójú magatartás 93%-al csökkent a kísérleti csoportban.
Megbeszélés
Az edukáció hatása a HIV-vel kapcsolatos
tudásra
Mind az oktatás után, mind az utánkövetésben hatékony a kortársak általi
tudásátadás, ami összecseng számos más kutatás, metaanalízis eredményeivel.
Az edukáció hatása a HIV-vel kapcsolatos
attitűdökre
A kutatás adatait összegezve kirajzolódik, hogy az egyetemisták hajlanak
arra, hogy diszkriminálják a HIV fertőzötteket (pl.: nem vennének ételt egy HIV
fertőzött betegtől). Az attitűdök megváltoztatásával ezen diszkrimináció jó
eséllyel csökken.
Nem, etnikum
A nők és a malajziaiak több tudást szedtek magukra az intervenció alatt,
mint a nem malajziaiak és a férfiak, akiknek mellesleg előzőleg több tudásuk
volt a HIV-vel kapcsolatban. A szakirodalom a nemi különbséget a sztereotipikus
nemi normákra vezeti vissza, amely szerint a férfiakra inkább jellemző
promiszkuitás megköveteli, hogy nagyobb tudással rendelkezzenek alapvetően a
nemi úton terjedő betegségekről.
Az UNAIDS ajánlása is a tudás növelését helyezi a HIV elleni védekezés
középpontjába, de megemlíti, milyen nehéz is a tudást hasznosítani megfelelő
önkontroll és életkészségek nélkül. Így a kortársak általi információátadás
külön jelentőséget nyer.
Implikáció és kritika
A harminc kortárs oktató által tesztelt program guideline-ját a jövőben
4000 első éves hallgató fogja elsajátítani, így biztosítva a program
fönntarthatóságát.
A kutatás jelentős hiányossága a rövid távú utánkövetés, hiszen a
viselkedésváltozás mérésére hosszú megfigyelésre volna szükség.
Emellett megemlítendő, hogy a kísérleti és kontroll csoport közti
kommunikáció csökkenthette a csoportközi statisztikai különbséget az adatokban.
Ezt az is alátámasztja, hogy a három hónapos utánkövetésnél a kontroll
csoportnál is megfigyelhető a tudásnövekedés. A kutatók fölismerik, hogy ami a
kutatás eredménye szempontjából káros, az a gyakorlatban komoly haszonnal
bírhat, hisz a hallgatók mintegy edukálják egymást is.
A tudásfelmérés alatt továbbá szempont lehetett volna a résztvevők HIV
státusza; erről nem volt a kutatásnak semmi információja.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése