Tweets, Apps és Pods: Hat hónapos Mobile POD randomizált súlycsökkentő intervenció felnőttek körében.
Turner-McGrievy, G. and Tate, D. (2011): Tweets,
Apps, and Pods: Result of the 6-Month Mobile Pounds Off Digitally (Mobile POD)
Randomized Weight-Loss Intervention Among Adults. Journal of Medical Internet Research, 13(4). doi:10.2196/jmir.1841
Készítette: Varga Anna
Bevezetés:
A legújabb eredmények
szerint az Egyesült Államokban élők 68%a túlsúlyos vagy kórosan elhízott. A
túlsúly és az obezitás olyan krónikus megbetegedésekkel hozható összefüggésbe,
mint például a kettestípusú diabétesz, magas vérnyomás, különböző
kardiovaszkuláris megbetegedések vagy az asztma. Már egy 5%os testsúlycsökkenés
is szignifikánsan csökkenti ezen krónikus betegségek előfordulásának a
valószínűségét.
A viselkedésváltozást
célzó intervenciók, melyek diétára és testmozgásra irányulnak hatékonynak
bizonyultak, ám ezek rendszerint személyes találkozásokon alapulnak, amin 10-20
fős csoportok vesznek részt. Ugyanakkor ezeken a személyes csoportos
találkozásokon résztvevők gyakran érzik ezt kényelmetlen és időrabló
tevékenységnek.
A mobil telefonok új
generációja, mely már képes felcsatlakozni a világhálóra új teret nyit melyen a
súlycsökkentő programok eljuttathatjuk az emberekhez. Az internettel rendelkező
mobiltelefonok egyre szélesebb körben kezdenek elterjedni, 2010ben az Egyesült
Államok felnőtt lakosságának 40%a használta a mobiltelefonját Internet elérésre
és ez a szám az elmúlt évben tovább nőtt. A Podcastok (hang file sorozat, mely
mind számítógépen mind telefonon hallgatható) is egyre inkább kezdenek
elterjedni a mobiltelefon használók körében.
Korábbi kutatások már
bizonyították, hogy a mobile technológia eredményesen használható az egészséges
testsúly elérésének segítésében. sikeresen használták a mobiltelefonokat diétás
útmutatóként, testsúly önmonitorozására, valamint a korábban szemtől-szembeni
csoportos intervenciók is lettek teljes egészében sms-en keresztül küldve,
illetve az intervenciókban résztvevőknek lehetősége volt az üzenőfalon
keresztül megbeszélni egymással a tapasztalataikat.
Jelen kutatás
kombinálja a podcastok, a mobiltelefonokon keresztül való kommunikáció valamint
a diéta monitorozását mobiltelefonnal annak érdekében, hogy segítse az intervencióban
résztvevőket a súlycsökkentésben.
Módszerek:
Résztvevők:
Túlysúlyos
és kórosan elhízott férfiak és nők vettek részt a vizsgálatban (BMI: 25 és 45
között, életkor 18 és 60 között). Televíziós és emailben való hírdetés által
lettek toborozva egy hat hónapos randomizált vizsgálatra. Számos tényező mentén
kizártak résztvevőket (pl dohányzik, pszichiátriai vagy egészségügyi
megbetegedése van, nincs internet elérhetőség a mobiltelefonján stb.) annak
érdekében, hogy az esetleges zavaró tényezőket kiszűrjék. A résztvevők 20 dollár
ösztönző fizetést kaptak a 3 és 6 hónapos részvételért.
Eszközök:
2010 augusztusától 2011
februárjáig folyt a kutatás 96 személy részvételével.
A
résztvevők kitöltöttek egy online kérdőívet, melyben rákérdeztek a demográfiai
adatokra, két előre meg nem mondott nap (egy hétvége és egy hétköznap)
étrendjére, fizikai aktivitásra, én-hatékonyságra, étkezési szokásokra,
valamint, hogy egy 1-től 7-ig terjedő Likert skálán mennyire érezték támogatva
magukat a 6 hónapos súlycsökkentés alatt.
A
résztvevőket egy csoportos találkozásra hívták be, hogy lemérjék a testsúlyukat
és a testmagasságukat és csak ez után lettek véletlenszerű csoportokba osztva.
Az egyik
csoport (n=49) csak podcastokat kapott, míg a másik csoport (n=47) podcastokat
és mobiltelefonon keresztüli intervenciót. Mindkét csoport 2 podcastot kapott
hetente 3 hónapon keresztül (átlagosan 15percesek) majd a következő 3 hónapban
hetente 2 minipodcastot (átlagosan 5 percesek).
A csak
podcastot kapó csoportnak adtak egy kézikönyvet az ételek kalória és
zsírtartalmáról, hogy követhessék a napi táplálék bevitelüket.
A másik
csoportnak a podcastok mellett le kellett töltenie egy mobil alkalmazást mely
segített nekik számon tartani a napi táplálékbevitelt illetve a fizikai
aktivitást, illetve regisztrálniuk kellett a Twitterre, ahova legalább naponta
egyszer be kellett jelentkezniük. A Twitteren keresztül üzeneteket kaptak a
koordinátoruktól, valamint maguk is írhattak üzeneteket. Twitteren keresztül
11-12fős csoportokba osztották őket, így követhették egymás súlyvesztését
valamint tippeket, ötleteket, recepteket oszthattak meg egymással.
Megbeszélés:
A tanulmány egy 6
hónapos súlycsökkentő program eredményességét vizsgálja, melyben a résztvevők
podcastokon keresztül kapnak információkat, mobiltelefonos alkalmazás
segítségével monitorozzák a napi táplálékbevitelüket és fizikai aktivitásukat,
illetve egy online szociálishálón keresztül kommunikálnak.
Az
eredmények azt mutatják, hogy az ilyen alacsony intenzitású intervenció, ami
csak mobil podcastokon keresztül zajlik, csupán mérsékelt testsúly csökkenéshez
vezet. Ezen az eredményen az sem változtat ha ezt kiegészítjük étrendet
monitorozó mobil alkalmazással és Twitteren való kommunikációval.
A
résztvevők többsége nem érte el az 5%os testsúlycsökkenést, aminek egyik
magyarázó oka lehet az időszak, amikor a kutatás zajlott. A 6 hónapos időszakba
beleesett a Hálaadás ünnepe, Karácsony, Hanukkah és az Új Év is, amikor az
ünnepek miatt rendszerint testsúlynövekedés figyelhető meg az embereknél (USAban
átlagosan 0.4-0.8kg), ez a testsúlynövekedés még fokozott az egyébként is
elhízott személyeknél. Ha figyelembe vesszük, hogy ebben az időszakban
súlygyarapodás a jellemző, illetve hogy ennek fokozottan kitett mintát
vizsgáltak az átlagosan 0.25kg fogyás azt mutatja, hogy ez a módszer
eredményesen megakadályozta az ünnepek alatti testsúlygyarapodást.
Azon
módszereket, melyekkel a személyes csoporttalálkozásokat akarták pótolni
(Twitter, étrend és testmozgás monitorozó alkalmazás) a részvevők csak
szegényesen használták, nem integrálódott kellőképpen a részvevőt életbe.
Azok akik kaptak erre megfelelő mobil alkalmazást
nem számoltak be nagyobb önmonitorozásról, mint azok, akik ehhez nem kaptak
ilyen segítséget, ennek egyik oka az lehet, hogy az a csoport, amelyik nem
kapott külön alkalmazást annak sem volt kizárva az étrend és testmozgás
monitorozásának ezen formája, hiszen szabadon választhattak bármilyen nekik
leginkább tetsző alkalmazást vagy módszert ennek az elvégzésére. Ez alapján
átrendezve a csoportokat azt találták, hogy azok akik valamilyen mobil
alkalmazást használtak a táplálékbevitelük nyomon követésére egy héten belül
kétszer annyi napon tették ezt meg, mint azok akik a hagyományos naplózás alapú
módszert alkalmazták.
A
szociális támogatás kulcsfontosságú lehet súlycsökkentés során, ennek érdekében
hozták létre a Twitter csoportokat, azonban valószínűleg az alacsony aktivitás
miatt itt nem alakult ki megfelelően az internetes szociális támogatás.
Mindkét csoport egyformán érezte magát támogatva,
azonban a csak podcastokat kapó csoport tagjai a barátaikat nevezték meg
szociális támaszként, addig a Twitteren is jelen levő csoport ezt jelölte fő
támaszának.
Összefoglalva: a két csoport között nem volt
szignifikáns eltérés a 6 hónapos súlycsökkenésben. A csak podcastokat kapó
csoport is ugyanannyi monitorozott napról és szociális támogatásról számolt be,
hiszen ők is megteremtették maguknak ezeket a lehetőségeket (monitorozáshoz
alkalmazások letöltése, naplózás, család és barátok, mint szociális támogatás).
A program mindkét csoport esetén sikeresen elért átlagosan 2.7%os
testsúlycsökkenést és eredményes volt az ünnepek alatt jellemző
testsúlygyarapodás megelőzésében.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése