Az e-mailben küldött személyre szabott
visszajelzések hatása a kockázatos alkoholfogyasztásra egyetemi hallgatók
körében
Bryant, Z. E., Henslee,
A. M., & Correia, C. J. (2013). Testing the effects of e-mailed
personalized feedback on risky alcohol use among college students. Addictive Behaviors, 38, 2563-2567.
Az összefoglalót készítette: Kocsel
Natália
Bevezetés:
Az egyetemi hallgatók
alkoholfogyasztása napjainkban komoly népegészségügyi problémát jelent, amely
az alkoholt fogyasztó fiatalok mellett azokra is negatívan hat, akikkel
illuminált állapotban kapcsolatba kerülnek. A tanulmány adatai szerint, még az
amerikai egyetemisták 19 %-a nem fogyaszt alkoholt, 44%-a „nagy ivó-nak”
minősül, és 23%-a már túlzott alkoholfogyasztással jellemezhető. A nagyivásnak,
a különböző egészségügyi kockázatai mellett, számos nem kívánt hatása lehet.
Kimutatták, hogy a túlzott alkoholfogyasztás kapcsolatba hozható a motoros
balesetekkel, testi sértéssel, családon belüli erőszakkal, szexuális bűncselekményekkel,
nem kívánt terhességgel, vandalizmussal, alkoholmérgezéssel, és könnyen
alkoholfüggőséghez vezethet.
Az alkoholfogyasztás megelőzésével kapcsolatban számos olyan
kutatás látott napvilágot, amelyben a fogyasztók számára személyre szabott
visszajelzéseket adtak, alkoholfogyasztásuk gyakoriságáról, a lehetséges káros
következményekről, vagy akár az elfogyasztott kalóriák számáról. Ezeket a
visszajelzéseket továbbították már postai úton is, de leggyakrabban
számítógépes programok, (Alcohol 101
Plus, AlcoholEdu, Alcohol Response-Ability, e-Chug, myStudentBody, The College
Drinker's Check-up, and Under the Influence) és az Internet segítségével
juttatják célba őket. Az ún. „e-beavatkozások” igen hatásosnak bizonyultak,
mivel gyorsan és viszonylag költséghatékony módon érhetőek el a magas rizikójú
csoportok is, mint pl. az első éves egyetemisták. Mindezidáig azonban még egy
kutatás sem vizsgálta, az e-mailben küldött személyes visszajelzések hatásait, annak
ellenére, hogy gyakorlatilag az összes egyetemista rendelkezik e-mail címmel,
és az elektronikus levelezést a legtöbb campuson hivatalos kommunikációs
csatornának tekintik. Ráadásul az ebben a formában elküldött visszajelzések nem
tolakodóak, így valószínűleg a legtöbb diák tetszését elnyerik. Ennek okán,
ebben a tanulmányban arra vállalkoztak, hogy felmérjék a hallgatók
alkoholfogyasztási szokásait, majd a tapasztalatokat egy e-mailben
visszaküldjék számukra. A visszajelzést követő 6. hétben pedig megismételték a
vizsgálatot, azért, hogy felmérjék a beavatkozás hosszabb távú hatásait. A
szerzők alapfeltevése az volt, hogy az elektronikus levélben adott személyre
szabott visszajelzés sokkal inkább mérsékli a kockázatos alkoholfogyasztást,
mint egy általánosabb, nemre vonatkozó visszajelzés.
Módszerek
Résztvevők:
A kutatás első felében 310 pszichológia szakos egyetemi hallgató vett részt, akik extra kreditpontokat kaptak a részvételért. A visszajelzéseket követő, 6-héttel későbbi vizsgálatban azonban már csak 191 fő vett részt (76% nő, többségük kaukázusi (82%)), így az adatok elemzéséből kihagyták a lemorzsolódott, 119 hallgatót. Mindazonáltal figyelemre méltó, hogy akik másodjára már nem töltötték ki a kérdőíveket, gyakrabban fogyasztottak alkoholt, több nagy ivászatot tartottak, többször számoltak be részegségről, mint, akik bent maradtak a vizsgálatban.
A kutatás első felében 310 pszichológia szakos egyetemi hallgató vett részt, akik extra kreditpontokat kaptak a részvételért. A visszajelzéseket követő, 6-héttel későbbi vizsgálatban azonban már csak 191 fő vett részt (76% nő, többségük kaukázusi (82%)), így az adatok elemzéséből kihagyták a lemorzsolódott, 119 hallgatót. Mindazonáltal figyelemre méltó, hogy akik másodjára már nem töltötték ki a kérdőíveket, gyakrabban fogyasztottak alkoholt, több nagy ivászatot tartottak, többször számoltak be részegségről, mint, akik bent maradtak a vizsgálatban.
Eszközök:
A kutatásban önbeszámoló kérdőívek segítségével mérték az
alkoholfogyasztást. Ilyen teszt volt az AUDIT (Alcohol Use Disorder
Identification Test- alkoholfogyasztási zavarokat azonosító teszt), amely az
elfogyasztott alkohol mennyiségére és a fogyasztás gyakoriságára kérdezett rá,
a DDQ (Daily Drinking Questionnaire- napi ivás kérdőív), amely az ivással
töltött órák számával kapcsolatban tartalmazott kérdéseket, és a RAPI (The
Rutgers Alcohol Problem Index- Rutgers Alkoholprobléma Mutató), amely az alkoholfogyasztással
kapcsolatos problémákra kérdezett rá. Mindemellett a kutatók kíváncsiak voltak
arra is, hogy a hallgatók hogyan ítélik meg kortársaik alkoholfogyasztási
gyakoriságát, amelyet egy 0-5-fokú skálán kellett értékelniük.
Eljárás:
Miután a vizsgálati személyek kitöltötték a teszteket,
véletlenszerűen két csoportba sorolták őket. Az egyik csoportba tartozóknak
e-mailben személyre szabott értékeléseket küldtek a tesztek eredményeiről, még
a másik csoportba tartozók általános, gender specifikus statisztikai adatokról
szóló visszajelzést kaptak (pl. az ő korosztályában milyen arányú az
alkoholfogyasztás). A visszajelzések kiküldése után 6 héttel, újból felkérték a
vizsgálati személyeket egy tesztcsomag kitöltésére, amelyre 119 fővel
kevesebben vállalkoztak.
Eredmények:
A résztvevők többsége (67%) számolt be
alkoholfogyasztásról a kitöltést megelőző 30 napban, 47 %-uk pedig legalább egy
„nagyivás”-ról is említést tett. A statisztikai elemzés (t-próba, khi-négyzet
próba) alapján elmondható, hogy a véletlenszerűen felosztott csoportok között
(személyre szabott visszajelzés és gender alapú visszajelzés) nem volt
szignifikáns különbség az első mérési időpontban, egyik alkoholfogyasztási
mutatóban sem.
A 6 héttel későbbi mérési időpontban azonban jelentős
különbségek mutatkoztak a két csoportban, amely egyértelműen a visszajelzés
típusának tudható be. Azok a hallgatók, akik e-mailben személye szabott
visszajelzést kaptak, kevesebb alkoholt fogyasztottak heti és napi szinten is,
illetve kortársaikról is kevesebb alkoholfogyasztást feltételeztek, mint, akik
csak általános visszajelzéseket kaptak.
Diszkusszió:
A kutatás során sikerült alátámasztani a szerzők eredeti hipotéziseit,
miszerint, akik személyre szabott visszajelzést kaptak saját
alkoholfogyasztásukról, jóval kevesebbet ittak a következő 6 hétben, mint, akik
csak gender specifikus visszajelzést kaptak. Valószínű, hogy az e-mailben
kapott személyre szabott visszajelzés nagymértékben segítette abban a
hallgatókat, hogy mérsékelni tudják saját alkoholfogyasztásukat. A kutatás eredményei
közé tartozik, hogy elsőként bizonyította az e-mail-ben közvetített
visszajelzés előnyeit, nevezetesen, hogy egyszerűen kivitelezhető,
költséghatékony és nem utolsó sorban hatásos. Alátámasztást nyert továbbá, hogy
minél személyre szabottabb az üzenet, annál nagyobb mértékben hat kedvezően.
Jelen tanulmány korlátai közé tartozik, hogy nem
tartalmazott valódi kontroll csoportot, tehát olyan fiatalokat, akik egyáltalán
nem kaptak semmilyen visszajelzést. Továbbá az ön-beszámoló jelleg miatt
torzítások is előfordulhattak, és mivel a résztvevők extra kreditpontokat
kaptak, a vizsgálat külső validitása is kétséges lehet. Az eredmények
általánosíthatósága korlátozott, mivel csak főként pszichológia szakos fehér
nők szerepeltek a mintában, illetve hasznos lett volna, ha nemcsak az
intervenciót követő 6 hétben ismétlik meg a vizsgálatot, hanem egy későbbi
időpontban is, a hosszú távú utánkövetés miatt.
A szerzők a cikk zárásaként megjegyzik, hogy a jövőbeli
ilyen irányú kutatásoknak a motivációs tényezőkre is érdemes lenne kitérni,
mivel előfordulhat, hogy minél motiváltabb valaki a viselkedésváltozásra, annál
fogékonyabb lesz a személyre szabott visszajelzésekre is.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése