Tízhetes jóga kurzuson való részvétel fejleszti a viselkedéses kontrollt és csökkenti a pszichológiai distresszt bebörtönzötteknél
Bilderbeck , A. C., Farias, M., Brazil, I. A., Jakobowitz, S. (2013). Catherine
WikholmParticipation
in a 10-week course of yoga improves behavioural control and decreases psychological distress in a prison
population. Journal of Psychiatric
Research, 47, 1438-1445
Az összefoglalót készítette: Sagmeister Virgínia Evelin
Bevezetés:
Nagy-Britanniában
egyre inkább kezdik felismerni a bebörtönzöttekre jellemző pszichológiai
problémákra (mint pl. stressz, agresszió, antiszociális viselkedés és
szerhasználat) kidolgozott intervenciók szükségességét.
Arra
vonatkozóan már vannak biztató eredmények, hogy a meditáció jobb pszichés
funkcionálást, alacsonyabb visszaesési rátát és csökkent szerhasználatot
eredményezhet a fegyenceknél. Azonban a jóga hatásairól ebben a populációban
még kevés adat van. Az elmúlt évekig a jógának általában véve is kevés
figyelmet szenteltek a kutatók, mivel sokoldalúsága és összetettsége miatt
nehezebben vizsgálható. Az eddigi eredmények alapján a jóga egészséges
személyeknél javítja a hangulatot, az érzelmi funkcionálást és az élettel való
elégedettséget, valamint csökkenti a szorongást, a haragot és az agressziót.
Klinikai mintán is hatásosnak bizonyult depresszió és szorongás ellen. Újabb
kutatási eredmények szerint a jóga a kognitív funkciókra is jótékony hatással
bír: fejleszti a memóriát, a szelektív és a fenntartott figyelmet, segíti a
téri információk felidézését. Egy tanulmány szerint a jógázók kisebb
válaszkészséget mutattak a jobbféltekei dorzolaterális prefrontális kéregben,
így a végrehajtó funkciók és azokon keresztül a viselkedéses kontroll terén
sikeresebbek, mint a nem jógázó emberek. Mivel a bebörtönzöttekre általában
jellemző a végrehajtó funkciók deficitje (mint pl. impulzivitás,
gátlástalanság, rosszabb figyelmi kapacitás), a jóga fontos szerepet tölthet be
azok fejlesztésében.
Jelen
tanulmány szerzői azt vizsgálták, hogy egy 10 hetes jógakurzus milyen
pszichológiai előnyökkel jár fegyenceknél. Feltételezték, hogy a jóga jobb
hangulatot és pszichológiai jóllétet, valamint a végrehajtó funkciók terén
fejlődést, és ezzel magasabb szintű viselkedéses kontrollt eredményez. Ez
utóbbit a Go/No-Go feladattal mérték, melynek teljesítéséhez prepotens
válaszgátlás (a „Go” ingerhez kapcsolódó válasz gátlása „No-Go” inger
megjelenése esetén) szükséges. A Go/No-Go feladat tehát a végrehajtó funkcióknak
főként az impulzivitáshoz köthető aspektusait mérik. Azok, akik ebben a
feladatban gyengén teljesítenek, az erőszakos viselkedést is nehezebben
gátolják.
Módszer:
A
vizsgálatban West Midlands 7 börtönéből vontak be olyanokat, akiknek nem volt
előzetes tapasztalata a jógával kapcsolatban. A végleges minta 100 főből állt
(ebből 45 fő a jóga-, 55 fő a kontrollcsoport tagja, több, mint 90%-uk férfi,
átlagéletkoruk: 38 év) különböző típusú bűncselekmények elkövetői.
A két
óra hosszú jógaórákat képzett oktatók tartották heti rendszerességgel. Minden
alkalom a hatha jóga sztenderd elemeiből állt össze, és az utolsó 10-20 perc
relaxációval telt (pl. légzőgyakorlat). Mindkét csoport tagjai kaptak étkezési
és testmozgás naplót.
A 10 hetes jógakurzus
megkezdése előtt egy héttel, és a vége után egy héttel mindkét csoport
tagjaival kérdőívcsomagot vettek fel (utóbbi alkalommal az kiegészült a
Go/No-Go feladattal). A kérdőívcsomag demográfiai adatokra, impulzivitásra (The
Barratt Impulsiveness Scale, Patton és mtsai., 1995), érzelmekre
(The Positive and Negative Affect Scale, Watson és mtsai., 1988),
stresszre (The Perceived Stress Scale, Cohen és Williamson, 1988) és a
pszichológiai distresszt mértékére (The Brief Symptom Inventory , Derogatis,
1993) kérdezett rá.
A jógatanfolyam utáni méréskor
a résztvevőkkel számítógépen csináltatták meg a Go/No-Go kognitív-viselkedéses
feladatot. A monitoron 100 ms-ig felvillantott „x”, illetve „o” jelentette az
ingert. Amikor „x”-et látott a vizsgálati személy, akkor meg kellett nyomnia a
szóköz billentyűt (Go), amikor „o”-t, akkor pedig semmit nem kellett semmit
megnyomnia (No-Go). Összesen 2-szer 100 ingert kaptak a vizsgálati személyek,
melyeknek 70%-a „Go” inger volt, így a No-Go ingerek megjelenésekor nagyobb
kognitív kapacitásra volt szükség a válaszgátláshoz.
Eredmények:
A két csoport nem tért el
jelentősen a demográfiai adatok tekintetében, és a kísérleti csoportban a jóga
órán kívüli jógázás ideje nem volt több, mint a kontrollcsoport egyéb
testmozgással töltött ideje.
Az első mérési időpontban a két
csoport nem különbözött az átélt érzelmek tekintetében, de a második méréskor a
jógás csoport több pozitív érzelemről számolt be. A negatív érzelmekben nem
mutatkozott változás. Hasonlóan az észlelt stressz és a pszichológiai stressz
mértéke kezdetben hasonló volt a két csoportban, majd a második mérésre
csökkent a jógás csoportban, de nem változott a kontrollcsoportban.
A jógázók csoportja a Go/No-Go
feladatban mindkét ingertípus esetében szignifikánsan jobban teljesített a
kontrollcsoportnál. A vártnak
megfelelően minden bebörtönzöttre jellemző volt, hogy többet hibázott a No-Go
ingereknél (szóköz billentyű téves leütése), mint a Go ingereknél (válasz
elmaradása). A két csoport reakcióidejében nem volt különbség sem a „Go”-ra
adott helyes, sem a „No-Go”-ra adott helytelen válaszok esetében.
Diszkusszió:
A fenti eredmények az első,
nagyobb mintán vizsgált bizonyítékai a jóga jótékony hatásának börtönök
populációjában. Összességében tehát a 10 hetes jógakurzus jobb hangulatot és a
pszichológiai distressz, valamint észlelt stressz csökkenését eredményezte.
Ezenkívül a jógázók a kognitív-viselkedéses feladatban is jobban teljesítettek,
a nem jógázó résztvevőkhöz képest. Ezek alapján arra következtethetünk, hogy a
jóga javítja a szubjektív jóllétet és mentális egészséget, valamint a
kognitív-viselkedéses funkciókat.
A jógázóknál a „Go” ingerekre
adott több jó válasz, arra enged következtetni, hogy a 10 hét alatt fenntartott
figyelmük és koncentrációjuk fejlődött. A „No-Go” ingerekre mutatott jobb
teljesítmény pedig azt mutatja, hogy a jóga segít legátolni a nem kívánt
viselkedést és javítani a kognitív kontrollt. A Go/No-Go feladatban mért
különbség a két csoport között nem magyarázható a résztvevők korával, vagy az
impulzivitás, mint vonás eltérő mértékével, mivel a szerzők ezeket a változókat
mérték, és kontrollálták a kutatás során. Ha a jógagyakorlás segít a
viselkedéses gátlás fejlesztésében, akkor a jógát fel lehet használni a reaktív
agresszió, szerhasználat és antiszociális viselkedés mértékének csökkentésére,
mivel ezekben szerepet játszik a viselkedéses gátlás diszfunciója. Az
eredmények gyakorlati implikációja, hogy a börtönökben megszokott pszichológiai
intervenciók helyett költséghatékonyabb, és szociálisan elfogadottabb lehet egy
olyan viselkedés-fókuszú intervenció, mint pl. a jóga.
A tanulmány erőssége, hogy az
eddigi hasonló témájú kutatásoktól eltérően randomizált kontrollcsoportos
elrendezést alkalmazott, és a nagyszámú minta a börtön típusa, és ebből
kifolyólag az elkövetett bűncselekmény tekintetében is meglehetősen heterogén.
Így az eredmények elég nagy biztonsággal alkalmazhatóak Nagy-Britannia
börtönpopulációjára. A kutatás korlátai közé tartozik, hogy a szerzők nem
tudtak egyénenként információt gyűjteni a bűncselekmény természetéről, a
börtönbüntetés hosszáról, és nem volt lehetőségük A kategóriás (súlyosabb
bűnöket elkövető, akár nemzetbiztonságot is veszélyeztető bűnözőknek
fenntartott) börtönöket bevonni a kutatásba.
Illetve az eredmények felhasználhatóságának korlátot szab, hogy a
kutatók nem tudtak biológiai indikátorokat (mint pl. kortizolszint) mérni.
Mivel ezek az eredmények a jóga
gyakorlás hatásait holisztikusan ismertetik, a jövőben érdemes lenne olyan
kutatások tervezni, melyekben a jóga egyes elemeinek specifikus hatásait mérik.
A szerzők felvetik, hogy jelen eredményeket a jógaórák nem specifikus elemei,
mint pl. a tanár figyelme, vagy a csoportban gyakorlás is eredményezhették.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése