A dohányzást megcélzó számítógép és internet-alapú intervencióik áttekintése
Walters, T. S
Wright, J. A. Shegog, R. (2006). A review of computer and Internet-based
interventions for smoking behavior. Addictive
Behaviors, 31, 264-277.
Összefoglalót készítette: Soós Emese
Az
áttekintő tanulmány célja, hogy három nagy adatbázisban való keresés angol
nyelvű szakirodalmi cikkeinek szelektálásával megtalálja, és áttekintse azokat
a dohányzással kapcsolatos kutatásokat, és értékelje ezek eredményeit, amelyek
legalább egy vizsgált csoportban a számítógépen alapuló és internetet
felhasználó programok hatékonyságát vizsgálják. Összesen 19, 4 serdülőkkel, és
egy 15 felnőttekkel végzett kutatás eredményeit vizsgálták meg, és
hasonlították össze. Következtetésük, hogy a dohányzás elektronikus médiát
alkalmazó intervenciói jelentős heterogenitást mutatnak. Az eredmények arra
engednek következtetni, hogy a személyre szabott, változás szakaszaihoz
illesztett segédanyagok hatásosabbak, mint a nem személyre szabott anyagok.
További elméleti megalapozottságot (Revere és Dunbar, 2001), és a
hatásvizsgálatok minél körültekintőbb alkalmazását javasolják.
Elméleti
áttekintés
A 19 áttekintett tanulmány célja, hogy a
számítógépre építő, a dohányzás-intervenciós programok hatékonyságát
vizsgálják. Az USA-ban egyre növekvő egészségügyi kiadások csökkentése is
indokolja a dohányzásra vonatkozó intervenciók hatékonyságának növelését. Az
„új generációs” intervenciók lényege, hogy a kliens személyes igényeihez, a
változása szakaszaihoz igazítja az elektronikusan vagy személyesen kapott
segédanyagokat. A szerzők célja, hogy Strecher (1999) korábbi áttekintésének
eredményeit cizellálják – igazolni szeretnék, és pontosítani azokat az
eredményeket (Strecher, 1999), amelyek az intervenciók egyöntetű szignifikánsan
hatásos voltát fejezték ki. A modern módszerek építenek a multimédiás eszközök
pozitív tulajdonságaira, úgy mint, elegánsan prezentálhatók, és gyorsan
átalakíthatók. Ezek mellett az interaktív formák hordozhatják az emberi
kommunikáció jellemzőit (mimika, hangszín, egyéb metakommunikációs jelzések),
továbbá, az elektronikát alkalmazó módszerek ilyen fajtáiban megjelenik a
kommunikáció „adok-kapok” jellege, és emiatt a résztvevők talán jobban
odafigyelnek, mint a passzív anyagokra.
Módszer
Szakirodalom
felkutatása
Három nagy adatbázist, a CINAHL-t,
PsycInfo-t és a Medline-t használtak, amelyekből az 1995 és 2004 augusztusa
között készült angol nyelvű tanulmányokat választották ki. A keresési
kulcsszavaik a következők voltak: ’computer
vagy internet, vagy web és viselkedésváltozás vagy intervenció, vagy kezelés,
vagy terápia és dohányzás vagy dohány’.
Beválasztási
kritériumok
A fenti kritérium figyelembe vételével
két kutató egymástól függetlenül a következő szakirodalmi cikkeket választotta
be.
1. Amelyek, számítógéppel dolgoztak
(web-alapú, szerver-alapú vagy egyedülálló szoftver), mint az intervenció
meghatározó modulja.
2. Legalább egy összehasonlítási vagy
kontroll csoport feltételt tartalmaztak.
3. Legalább egy fontos intervenciós feltétel,
amely jelentős emberi kontaktus nélkül lefolytatható volt (nem tartozik bele a
nem-automatikus e-mail, chatszoba, fórumok vagy közvetlen személyes kapcsolat,
mint elsődleges intervenciós érintkezési formula).
4. Az eredmények közül legalább egy
konstruktum, amely a dohányzásra közvetlenül vonatkozik.
Adatok
elemzése
Az áttekintést követően 199 tanulmányból
19-et találtak a kritériumoknak megfelelőnek. Ebből 4 tanulmány serdülőkkel
dolgozott, 15 felnőttekkel. A résztvevők száma 65-től 8352-ig terjedt, és a
résztvevők életkora 11-65 év, a női résztvevők aránya 40,5 %-tól 100 %-ig
változott. A követési időszakok 1 hónaptól 24 hónapig változtak, és a
résztvevők között kezelést kereső és kezelést nem kereső személyek is voltak.
Serdülők
kutatásai
A kutatások célja: 1, a dohányzás elkezdésének
késleltetése, azok között, akik nem próbálták a cigarettát vagy csak
kísérleteztek vele; 2 vagy a leszokást bátorították a rendszeresen dohányzók
között. Két tanulmány szignifikánsan pozitív kimenetelt eredményezett – a
dohányzás elkezdésére és prevalenciára vonatkozóan- a számítógéppel illesztett
a serdülők otthonába küldött elektronikus anyag segítségével.
Ausems,
Mesters, van Breukelen és De Vries (2002) általános iskolás diákokat random módon sorolt be a
következők szerint: 1, iskolai 7 üléses
program a dohányzással kapcsolatos szociálisan befolyásoló tényezőkről, a
dohányzás testre kifejtett hatásairól szóló edukáció és asszertivitás tréning; 2, három e-mailben küldött személyre
illesztett levél, a dohányzással kapcsolatos hiedelmekről, én-hatékonyságról és
a dohányzás szándékáról; 3, iskolai és e-mailes feltétel; 4, kontroll feltétel.
Eredmény: Hat hónapos követés után, az
e-mailes csoport szignifikánsan később kezdett dohányozni (10,4% vs. 18,1%) és
kevesebben folytatták a dohányzást (13,1% vs. 23,5%) a kontroll csoporthoz
viszonyítva. Ausems, Mesters, van
Breukelen és De Vries (2004): korábbi eredményekkel egybecsengő: az iskolai
csoport a kontrollhoz képest a dohányzás folytatását tekintve (29,4% vs. 42,2%)
12 hónapos követéssel. Az e-mail csoport
a kontrollhoz képest 18 hónapos követéssel: (27,2% vs. 47,9%), de az ’iskola’
csoportot nem követték 18 hónapig.
Ellentmondó
eredmények
Aveyard és mtsai.. (2001) szerint:
iskolai edukáció és az e-mailes csoport között 1-2 éves követés után nem volt
szignifikáns különbség a dohányzásban. Pallonen
és mtsai. (1998): egyszerű, nem illesztett, computeres változás-fókuszú
csoport és a személy aktuális szakaszához illesztett computeres anyag, nem volt különbség 6 hónapos követésben.
Felnőttekkel
végzett kutatások
Mindegyik kutatás a rendszeres
dohányzókra vonatkozott, a kutatások közül 15-ből 7 esetében szignifikáns
eredményeket kaptak a dohányzásról való leszokás tekintetében a leghosszabb
követésben.
Prochaska és kollégái kutatásaikban az
e-mailben küldött anyagok hatékonyságát blokkokban ellenőrizték: Az elsőben (Prochaska, Velicer, Fava, Rossi és Tsoh,
2001), a dohányosokat random módon két csoportba (e-mail és kontroll)
sorolták. A 24 hónapos követésben az ’e-mail’
csoport 26%-a ’aktuális absztinenciát’ (point abstinence) produkált a
’kontrollhoz’ (20%) képest. A második tanulmány (Prochaska, Velicer, Fava, Ruggiero és mtsai., 2001) az e-mail
feltételhez a telefonos tanácsadások sorozatát (3) adták hozzá a hatás
befolyása mérésének érdekében, vagy számítógépes visszajelzést kaptak pluszban.
Az e-mailes csoport mutatta a kontrollhoz képesti legnagyobb ’aktuális
absztinenciát’ (24 hónap) , akik a személyre szabott e-mail tájékoztató mellett
később egy computer általi visszajelzést is kaptak (a telefonos tanácsadásnak
nem volt hozzáadódó hatása).
Curry
és mtsai. (1995) hasonló
additív elrendezéssel dolgoztak, kutatásukban a telefonos tanácsadás (nem e-mailes emlékeztetők) 3 hónapos követésben
eredményeztek a legnagyobb leszokási arányt (11% vs. 4%, 5%, 6%) a tanácsadás,
a visszajelzés, brosúra és kontroll feltételekhez viszonyítva, azonban 12
és 21 hónapos követésben nem voltak szignifikánsak az eredmények.
Etter
és Perneger (2001)
kutatásukban a résztvevőket random módon besorolták ’e-mail’ intervenciós vagy
kontroll csoportokba. A résztvevők 6 hónapos periódusban átlagosan 1,5
alkalommal kaptak a változásuk szakaszához, függőségük mértékéhez,
énhatékonyságuk és más jellemzőikhez illesztett e-mailt. A 7. hónapban az intervenciós csoport tagjai valószínűbben voltak
’aktuálisan absztinensek’, mint a kontroll csoport tagjai (5,8% vs. 2,2%).
A következő tanulmányok a személyre
szabott e-mailban kapott tájékoztatást az általános e-mailes anyagok hatásával
hasonlították össze. Borland, Balmford,
Segan, Livingston és Oven (2003) kutatásukban 1, E-mailes általános
tanácsadás 2, E-mailes személyre szabott tanácsadás 3, E-mail személyre szabott
tanácsadás és telefonos tanácsadás feltételes tanácsadással (Megj:
Érdemes lett volna egy negyedik csoportot alkotni, E-mailes általános
tanácsadás csoporthoz hozzátenni a telefonos a tanácsadást is. ld. 269.o.). A 3. feltétel személyei 3 hónapos
követésben megnövekedett leszokást (21% vs. 12%’aktuális absztinencia’)
mutattak a többi feltételhez képest, de nem 9 és 12 hónapos követések során. Lennox és mtsai. (2001) a személyre
szabott e-mailes, általános e-mailes és kontroll csoportok összehasonlítását
végezték, érdekes eredmény, hogy az erős
dohányosok körében a nem személyre szabott számítógépes visszajelzést kapó
csoport nagyobb leszokási arányt mutatott (4,4% vs. 3,5% vs. 2,6%) a
személyre szabott és kontroll csoporthoz képest.
A következő három tanulmány a
visszajelzések számának variálásával kívánták a dohányzási szokásokat vagy
azzal kapcsolatos szándékokat mérni. Dijkstra,
De Vries, Roijakcers és van Breukelen (1998) azt találták, hogy a többszörös személyre szabott e-mail
nagyobb hatást gyakorol, mint a többszörös általános e-mail vagy az személyre
szabott egyszeri e-mail. Dijkstra, De Vries és Roijackers (1999)
kutatása szerint a mailek a változás szakaszaiban való előrelépésre és a leszokási
szándékra is nagyobb hatást tesznek, de az aktuális leszokási kísérletekre ez
nem vonatkozik. Velicer, Prochaska, Fava,
La Forge és
Rossi (1999) az interaktív és nem interaktív számítógépes jelentéseket
(egy, kettő, három és hat e-mailes kapcsolatfelvétellel kombinálva)
összehasonlítva 18 hónapos követésben azt találták, hogy a változás szakaszaihoz illesztett anyagoknak 30 napos terminusban 18,4%
vs. 13,1%-os hatása volt a nem illesztett
anyagokhoz viszonyítva. Az e-mailes
visszajelzések száma nem fokozta a hatást.
Két tanulmány a számítógép által generált
visszajelzések hatását kombinálta a nikotinpótlásos (nikotin polikrilex rágó
vagy nikotintapasz) terápiával. Shiffman
és mtsai. (2000) kutatásában a nikotinrágó self-medication-t alkalmazó személyeket
random módon sorolták 1, Személyre szabott e-mail; 2, Személyre szabott e-mail
és telefonos tanácsadás; 3, Általános tájékoztatás és hanganyag csoportba. A 2. csoport személyei 12 hetes követésben
(27% vs. 18%) absztinenciás arányt mutattak a kontrollhoz viszonyítva,
telefonhívásnak nem volt hozzáadódó hatása (27%). Shiffman és mtsai. (2001) hasonló feltételekkel (E-mailes személyre
szabott segítő anyag, Standard leszokást támogató információ) nem találtak hatást a két csoport között-
azzal a különbséggel, hogy ezek a résztvevők nikotintapaszt alkalmaztak.
Három másik kutatás a direkt személyes
kapcsolat és az interaktív számítógépes programok hatását hasonlította össze. Lawrence és mtsai. (2003) várandós
anyákat három csoportba soroltak: 1, Szülésznő általi rövid leszokási
tanácsadás; 2, Fokozott szülésznői tanácsadás Transzteoretikus Modell
szellemében, önsegítő anyagok sorozatával; 3, Fokozott szülésznői tanácsadás
Transzteoretikus Modell szerint, önsegítő anyagok, 20 perces számítógépes
program, amely a változás szakaszáról és a dohányzásról általában ad
visszajelzést és információt. Nem
találtak szignifikáns különbséget a csoportok között – 30 hetes várandós és
10 napos szülés utáni felvételi pontokban.
Lenert és mtsai. (2004) automatikus
e-mail rendszer hatását vizsgálták, amely meghatározott időpontban küldött
emlékeztetőket a résztvevőknek. Az első csoport az edukációs honlap egyszeri
meglátogatása során kapott edukációs üzenetet, a második csoport egy kiemelten
edukatív intervenciós honlap megtekintését követően időben meghatározott
kifejezett a leszokás idejére fókuszáló e-maileket kapott. Bár nem random módon
történt a besorolás, a szerzők szerint a két csoport személyei nem különböztek
semmilyen releváns faktor mentén. A 30 napos követésben a második ’kiemelten
edukatív intervenciós’ csoport 97%-a kijelölte a leszokás idejét, a kontroll
csoportban 91% az arány. Az ’intervenciós’
csoportban továbbá a 24 órás (83% vs. 54%) és 30 napos leszokási kísérletek
(13,6% vs. 7,5%) is szignifikánsan nagyobb arányban fordultak elő a kontrollhoz
képest. O’Neill és mtsai. (2000)
egyetemi hallgatókat soroltak be számítógépes leszokásra fókuszáló intervenciós
(leszokás fázisainak megfelelő ülésekből állt- figyelemfelhívás és önvizsgálat,
majd elköteleződés és tervezés) és nem dohányzás fókuszú kontroll csoportba. A hathetes követés végén a résztvevők 48%-a
mutatott előrehaladást, ami a változás szakaszait illeti, míg a kontroll csoportban ez az arány csak 21%.
A héthónapos követésben azonban nem
mutatkozott különbség a leszokási arányokban a csoportok között.
A szerzők (Walters, Wright és Shegog,
2006) kitértek az áttekintő tanulmányuk korlátaira is: egyrészt kiemelik, hogy
a viselkedésváltozásban bonyolult és munkaigényes az eredmények átültetése a
gyakorlatba. Ők három adatbázis angol nyelvű találataiból válogattak, valamint
említik a kutatások alapvető tulajdonságainak heterogenitását, ami nehezíti az
eredmények összehasonlíthatóságát, valamint, hogy a kiválasztott tanulmányokban
számolni kell a kutatók pozitív eredményelvárásával is.
Összefoglalás
A serdülők tekintetében, az áttekintett
négy tanulmány eredményei nem konzisztensek: két kutatás (Ausems, Mesters, van Breukelen
és De Vries, 2002; Mesters, van Breukelen és De Vries, 2004) szignifikánsan
arra az eredményre vezetett, hogy a számítógép alapú intervenciók hatásosabbak,
mint az edukatív iskolai programok. Ezzel ellentétben a másik két kutatás (Aveyard és mtsai., 2001; Pallonen és
mtsai.,1998) összehasonlítva az edukatív iskolai programot, az elektronikussal,
avagy az elektronikus, de általánosított, a személyre szabott elektronikussal,
nem eredményezett a csoportok közti szignifikáns eltérést.
Ehhez hasonlóan a felnőttek kutatásainak
elemzése is inkább az eredmények változatosságát mutatta. A kutatások
középpontjában annak a vizsgálata volt, hogy az e-mailben kapott személyre
szabott vagy általános visszajelzés, vagy ezek kombinációja, esetleg telefonos
tanácsadás sorozattal való kiegészítése milyen mértékben hat a dohányzási
absztinenciára vagy a leszokási szándékra. A kutatások eredményeiben, bizonyos
mértékben jelen van a személyes visszajelzések - a változás szakaszaira való
utalással-, előnye, azonban a kutatásokat áttekintve korántsem egyöntetű az
ilyen eredmény. Bizonyos esetekben a nem személyre szabott e-mailes (Prochaska, Velicer, Fava, Ruggiero és
mtsai., 2001), más kutatók Lennox és
mtsai. (2001) szerint a személyre szabott e-mailben kapott visszajelzés
hatásos. Az eredmények
sokszínűségéhez hozzátéve, Velicer és
mtsai (1999), 8 csoportra osztott mintájuknál azt az eredményt kapták, hogy
az interaktív, változás szakaszaihoz- tehát személyre szólóan -, illesztett
csoport mutatott szignifikánsan kevesebb dohányzást, amelynél a
kapcsolatfelvételek számának növekedése nem emelte a szignifikánsan az
absztinenciát.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése