A fiatalok kutatók által megfigyelt dohányzási szokásai vajon összhangban van-e a fiatalok saját maguk által
jellemzett viselkedésükkel?
Chiziumo T.C. Okoli, Pamela A. Ratner, Rebecca J.
Haines, Kelli M. Sullivan, Su-Er Guo, Joy L. Johnson (2009): Do researcher-derived
classifications of youths’ smoking behavior correspond with youths’
charachterizations of their behavior? Addictive
Behaviors, 34 (984-992).
Az összefoglalót készítette: Bíró Mária Boglárka
A kutatók arra voltak kíváncsiak, hogy a számos
serdülőkkel végzett kutatás során keletkezett kategóriákat, melyek a kutatók
által kerültek kialakításra, mennyire lehet megfeleltetni azoknak a dohányzási
kategóriáknak, melyeket a serdülők saját magukról feltételeznek (tehát annak,
hogy a fiatalok milyen dohányzási kategóriába sorolják magukat).
A kutatás két részből tevődött össze. Az első
részben a kutatók kísérletet tesznek arra, hogy a szakirodalom alapján közös
kategóriákat képezzenek a kutatások alapján (ehhez a 2002-2007 között íródott
angol nyelvű cikkeket tekintették át a téma keretein belül).
Bevezetés
A fiatalok dohányzási szokásainak megértéséhez,
fontos elkülönítenünk bizonyos kategóriákat, hogy tisztában lehessünk az adott
személyre jellemző cigaretta használattal. Azonban ameddig számos kategória és
terminológia elterjedt, nehezedik a megértés, hiszen nem egyértelműek a
besorolás határai. Emiatt problémássá válik különböző nemzetközi kutatások
eredményeinek összehasonlítása. Ezért amikor a serdülők dohányzási viselkedésének
osztályozását tanulmányozzuk, átfedő fogalmakkal és átmeneti kategóriákkal is
találkozhatunk. Ez a kultúr-közi vizsgálatok komoly korlátja lehet. A jelen
kutatásban azt feltételezték, hogy a kutatók által alkotott kategóriák (amiket
nem a serdülők definiáltak), melyek a serdülők dohányzási viselkedésére
vonatkoznak nem egyeznek azokkal a kategóriákkal, melyekbe a serdülők magukat
besorolják. Például Leatherdale és McDonald (2006) kutatásában azt találták,
hogy a serdülők 52%-a rendszeresen dohányzik, de a vizsgálatban résztvevő
fiatalok 98%-a, kísérletező kategóriába sorolja magát, tehát nem tekintették
magukat rendszeres dohányosnak. Az ilyen jellegű különbségek (a kutatók és a diákok besorolása között) feltárása fontos, mivel a személyre
szabott leszokás segítése nem valósulhat meg anélkül, hogy tudnánk ki lehet a
célközönség és mely fiatal érzi azt szükségesnek. Jelen tanulmány célja,
átfogóan elemzi a kurrens szakirodalmat azért, hogy le tudja írni a kutatók
által alkalmazott definíciók közti különbségeket és és hogy ezek a kategóriák miben térnek el a
serdülők által készített ön-besorolástól.
Módszer
A tanulmányban kevert módszertant használtak, melyek
két lépcsőben valósítottak meg: az irodalom áttekintésével a kutatók által
használt kategóriákat hoztak létre, majd második lépésként megnézték hogy a
serdülők hogyan sorolják be magukat a dohányzási viselkedésük szempontjából.
Ezeket az adatokat már előzetesen felvett kérdőívekből nyerték a kutatók.
a
kutatások kiválasztása
A tanulmányok kiválasztása úgy zajlott, hogy PubMed
és Science Direct adatbázisokban “fiatalkori dohányzási viselkedés” keresést
indították, majd leszűkítették azokra a cikkekre, melyek az elmúlt 5 évben
íródtak és tartalmazták a “dohányzás” és “serdülő” címkéket. A longitudinális
vizsgálatokat kizárták a mintából. A keresés során összesen 564 cikket
találtak, melyek közül 66 tartozott a keresett kategóriákba. Az áttekintett
irodalmak alapján a kutatás a következő csoportokat tárta fel :
1, soha nem dohányzott / valaha dohányzott (ever
smoker)
2, nemdohányzók, dohányzók
3, nem dohányzók, sosem dohányzott, jelenleg is
dohányzik
4, ex-dohányosok/ korábban dohányzott/ leszokott
5, kísérletezők/ kísérletező dohányosok/ kipróbálók
6, nem rendszeresen dohányzók, rendszeresen
dohányzók/ established smokers
A serdülők által kitöltött kérdőíven , ahol saját
viselkedésüket kellett jellemezniük a következő feladatot kapták: “Hogyan
határoznád meg magad?” és 9 válaszlehetőséget kaptak, melyek a következők
voltak: “Nem vagyok dohányos”, “Alkalmi dohányos vagyok”, “Rendszertelenül
dohányzom”, “Rendszeresen dohányzom”, “Erős dohányos vagyok”, “Társasági
dohányos vagyok”, “Már leszoktam a dohányzásról”, “Pot smoker vagyok”, “Egyéb
kategóia”. Ezek a válaszok leírják az általános egyszerű kategóriákat, továbbá
a komplexebbeket is a dohányzási viselkedésről.
Az irodalmak áttekintésekor 51 dohányzási kategóriát
azonosítottak (pl. napi dohányos, heti dohányos, havi dohányos, soha nem
dohányzott, valaha dohányozott de már nem, 30 napon belül dohányzott, nem
dohányzott 30 napon belül, stb.).
Adatok
elemzése
A kérdőívet 8225 Canadai tanuló töltötte ki, akik
7-12 osztályba jártak, 2004-ben. A tanulók 15,5%-ánál hiányzott vagy
értelmezhetetlen volt a válasz, cigarettamárkát írt be, vagy dupla választ
jelölt, ezért ezeket a tanulókat kizárták a mintából. Így a végső elemzéskor
6950 választ elemeztek, amely az eredeti minta 84,5%-a.
Eredmények
Az áttekintett tanulmányokban voltak átfedő
kategóriák, azonban számos eltérés is mutatkozott, emiatt nehézségekbe ütközhet
a metaelemzések készítése. Ezen felül a kutatók és a serdülők dohányzással
kapcsolatos kategóriái nem egyeznek meg, így az esetleges intervenciók
kialakítása is nehézségekbe ütközhet, vagy nem azokat érinti, akiknek szüksége
lenne rá.
Összefoglalás
A kutatás célja az volt, hogy felhívja a figyelmet a
dohányzás kutatásakor használt kategóriák eltéréseire, ugyanakkor a kutatás nem
vizsgálta a serdülők etnikai hovatartozását, nemét, életkorát, illetve, hogy
használ-e egyéb szert.
Kitekintés
A szerzők szerint a jövőben végzendő kutatásoknál
nagyobb konszenzusra van szükség a kategóriák kialakításakor, valamint a
serdülők véleményét is be kell vonni a kategóriák kialakításakor. A felnőtt
populációnak szervezett, a dohányzásról való leszoktató programok nem mindig
találnak pozitív fogadtatásra, sokszor a dohányosok nem érzik problémának a
dohányzást. Emiatt a kutatók kiemelik, hogy fontos a serdülők bevonása és
informálása, valamint a viselkedésük mozgatórugóinak megértése, ezért különösen
fontos a dohányzási szokásokkal kapcsolatos szakmai konszenzus, amikor
kategóriákat alakítunk ki.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése