Kognitív faktorok kapcsolata a depresszióval és a szorongással serdülőkorban
Ho, S. M. Y., Dai, D. W. T., Mak, C., & Liu, K. W. K. (2018). Cognitive
factors associated with depression and anxiety in adolescents: A two-year
longitudinal study. International Journal of Clinical and Health Psychology,
18(3), 227–234. https://doi.org/10.1016/j.ijchp.2018.04.001
Az összefoglalót készítette: Kocsondi Gábor
Absztrakt
A kutatók a szorongás-érzékenység és a figyelmi torzítás
szerepét vizsgálták a szorongás és depresszió kialakulásában hong kongi
serdülőknél. A minta 214 diákból állt, akik 7.-től 10. osztályosok voltak. A
tesztcsomaggal felmérték a szorongás-érzékenységet, a szelektív figyelmi
feldolgozást, és a szorongás és a depresszió tüneteit. Az adatfelvétel két
alkalommal, 2016-ban és 2017-ben történt. Az eredmények: A lányok a fiúkhoz
képest több szorongásos tünetet és nagyobb szorongás-érzékenységet mutattak
2016-ban. Szignifikánsan növekedett a depresszió szintjének átlaga 2016 és 2017
között. A regresszió elemzések feltárták, hogy a szorongás-érzékenység fizikai aggodalmaival
kapcsolatos dimenziója, a pozitív figyelmi torzítás, és a kisebb mértékben a
negatív figyelmi torzítás összefüggenek a szorongás és a depresszió tüneteinek
kialakulásával is. A mentális képtelenséggel kapcsolatos félelem előrejelezte a
depressziót, míg a szorongást nem. A konklúzió: Egy szorongás-érzékenység tréninggel
történő intervenció csökkenteni tudja a szomatikus aggodalmakat, valamint a
figyelmi torzítás változása is a pozitív ingerekre történő nagyobb figyelem és
a negatív ingerekre történő kisebb figyelem által csökkenteni tudja a szorongás
és a depresszió tüneteit a középiskolás diákoknál.
Bevezetés
Ez a prospektív kutatás
két kognitív tényezőt, a szorongás-érzékenységet és a figyelmi torzítást
vizsgálta mind a szorongás, mind a depresszió kialakulásában egy éves
utánkövetéssel.
A figyelmi torzítás kérdőív, az Attention to Positive
and Negative Information Scale (APNIS) két dimenzióból tevődik össze: a pozitív
információkra való figyelemből (API) és a negatív információkra való
figyelemből (ANI).
A szorongás-érzékenység (Anxiety sensitivity, a
továbbiakban AS) három faktorból áll: fizikai aggodalom (félelem a fizikai
tünetektől), mentális aggodalom (félelem a mentális képtelenségtől) és
szociális aggodalom (félelem a szociális értékeléstől).
Az AS-t a figyelmi torzítás egy formájának tekintették/tekintik,
mivel az AS-ben magas pontszámot elért személyek jobban figyelnek vagy
fókuszálnak azokra a szorongással kapcsolatos érzésekre, amelyek negatív
következményekkel bírnak.
A szerzők célja a többszörös kognitív sebezhetőség
kapcsolatának vizsgálata a szorongással és a depresszióval serdülőkorban, mivel
korábban nem sok tanulmány vizsgálta ezt a területet. A megfogalmazott
hipotézis, hogy az egy adott időpontban megfigyelt AS és figyelmi torzítás
bejósolják a szorongás és a depresszió tüneteinek a későbbi mértékét a
középiskolás diákoknál.
Módszer
Résztvevők és az eljárás
Az etikai engedélyt a Hong Kongi Egyetem adta ki. 2016
márciusában 216 tanulót vizsgáltak egy hong kongi középiskolában, akik 7-10.
osztályosok voltak, az átlagéletkoruk pedig 14,02 év. (Szórás = 1,19). 2017
márciusában ismét megkérték a diákokat, hogy töltsék ki ugyanazokat a
teszteket. A kutatás céljairól és menetéről levelet küldtek a szülőknek az
iskolán keresztül, körülbelül 3 héttel az adatfelvételek előtt. Azok a diákok,
akik írásos hozzájárulással rendelkeztek a szüleiktől, 20 fős osztálytermekben
töltötték ki a kérdőíveket pszichológiai háttérrel rendelkező kutatási
asszisztensek felügyeletével. A köszönetnyilvánításból kiderül, hogy a diákok a
Hong Kongi Evangélikus Egyház gimnáziumába jártak.
Mérési
eszközök
A szorongás-érzékenységet a gyermekkori szorongás-érzékenységi
index (CASI) kínai változatával mérték. A teszt 18 itemet tartalmaz, mindegyik kérdésnél
három válaszlehetőség közül kell választani: nincs, néhány, sok. 12 item méri a
fizikai aggodalmakat, 3 a mentális, és 3 a szociális aggodalmakat. A kutatók az
Amos szoftverrel megerősítő faktorelemzést végeztek a 2016-os adatokon, és az
illeszkedési statisztikát megfelelőnek találták. De a szociális aggodalmakkal
kapcsolatos faktort kizárták az elemzésből, mert alacsony volt a belső
konzisztenciája.
Az APNIS 40 itemből áll, ebből 18 a negatív, 22 a
pozitív információkra irányuló figyelmet méri. A kutatásban az APNIS-nak egy
korábban, 2011-ben Chan által kidolgozott kínai változatát használták. A
kitöltés során 5 fokú likert skálán kell megválaszolni, hogy mennyire igazak
rájuk az adott állítások.
A depresszió és a szorongás tüneteinek a mérésére a
Revised Child Anxiety and Depression Scale (RCADS) kínai változatát használták.
A teszt 47 itemmel méri a szorongás és a depresszió tüneteit 8-18 éves korú
gyerekeknél. Az RCADS jobban be tudja mutatni a szorongás és a depresszió
közötti komorbiditást, mintha olyan skálákat alkalmaztak volna, amelyeket
külön-külön csak az egyik zavar mérésére fejlesztetek ki. A kitöltőknek 4 fokú
likert skálán kell válaszolniuk, ahol az 1 a sohát jelöli, a 4 pedig azt, hogy
mindig. 10 item méri a major depresszió tüneteit, a maradék 37 item a szorongás
szintjét. Az RCADS összesített pontszámát mind a 47 item összesítésével számolták
ki, ami tehát nem egyenlő arányban veszi számításba a két alskálát.
A demográfiai adatok
közül megkérdezték az életkort, nemet, születési helyet, etnikai hovatartozást
és az első nyelvet is.
Eredmények
A kezdeti 216 tanulóból egy fiú és egy lány évet
ismételt, őket kizárták az elemzésből, így végül 214 diák adatait vizsgálták,
közülük 117 lány (54,7%) és 97 fiú (45,3%) volt. Átlagéletkor 2017-ben 14,68 (a
szórás 1,22, a teljes tartomány 13-18 év). Mindenki kínai volt, 96,3%-nak az
első nyelve is kínai. 2017-ben 75 diák (35,0%) a 8. osztályba, 49-en (22,9%) a
9. osztályba, 55-en (25,7%) a 10. osztályba és 35-en (16,4%) a 11. osztályba
jártak és nem volt szignifikáns különbség a nemek között e tekintetben.
A lányok a fiúkhoz
képest 2016-ban több szorongásos tünetet mutattak (t (212) = 2,07, p <0,05,
Cohen d = 0,29) és 2017-ben pedig több depressziós tünetet (t (212) = 2,10, p
<0,05, Cohen d = 0,29). Emellett 2017-ben az AS fizikai aggodalommal
kapcsolatos alskáláján magasabb pontszámot értek el, mint a fiúk (t (212) =
2,00, p <0,05, Cohen d = 0,16). Más szignifikáns különbséget nem találtak.
Páros t próbával
megnézték a 2016 és 2017 közötti különbségeket, fiúknál és lányoknál külön-külön.
Az egyedüli szignifikáns eredmény az lett, hogy lányoknál az RCADS-depressziós
pontszám emelkedett (t (116) = -2,35, p <0,05, Cohen d = 0,22).
Korrelációk
Külön korrelációs elemzést végeztek 2016-ra és 2017-re
nemek szerint. 2016-ban az életkor pozitívan korrelált a szorongással (r2 =
.03, p < .01) és a depresszióval is
(r2 = .05, p < 0.05), de 2017-ban csak a depresszióval találtak mérsékelt
korrelációt (r2 = .01, p < .05). A többi változó a várt irányt hozta.
Általánosan elmondható, hogy az AS-nél a magasabb fizikai és mentális
aggodalom, valamit az APNIS esetében a negatív figyelmi torzítás összefüggést
mutatott a szorongás és a depresszió aktuálisan magas szintjével. Míg a pozitív
figyelmi torzítás magasabb szintje a pszichopatológia alacsonyabb szintjével
mutatott kapcsolatot. Megjegyzik még, hogy az APNIS két alskálája nem mutatott
egymással kapcsolatot sem 2016-ban, sem 2017-ben, vagyis a negatív ingerekre
való figyelem nem jelenti a pozitív ingerekre való alacsonyabb fogékonyságot,
és fordítva.
Regressziós
elemzés
A kutatók három független
hierarchikus többszörös regressziós elemzéssel vizsgálták a RCADS 2017-es
szorongás, depresszió, illetve teljes pontszámát. Mindegyik regressziós
egyenlet esetében első lépésben az életkort és nemet adták meg, második
lépésben pedig a 2016-os év AS és ASNIP pontszámait. (Az RCADS 2016-os
eredményeit nem vették figyelembe.)
Sem az életkor, sem a nem nem tudta bejósolni a
szorongás szintjét. Az AS fizikai faktora (= 0,45, p <0,001) és a API (=
-0,15, p <0,05) szignifikáns egyéni prediktornak bizonyultak. Tehát a
fizikai aggodalmak magasabb szintje és a kevésbé pozitív figyelmi stílus
kapcsolatot mutattak a magasabb szorongási szintekkel. A negatív figyelmi hatás
nem volt szignifikáns (= 0,12, p <0,06).
A depressziót vizsgálva az API (= -0,34, p <0,001),
valamint az AS fizikai (= 0,24, p <0,001) és a mentális alskálája is (=
0,17, p <0,05) szignifikáns egyéni prediktorok voltak. A negatív információkkal
kapcsolatos figyelem itt sem volt szignifikáns.
A harmadik egyenletben is szignifikáns prediktor volt az
AS fizikai alskálája (= 0,42, p <0,01), és a pozitív figyelmi torzítás (=
-0,20, p <0,01).
Diszkusszió
A szerzők azt írják, hogy a szorongás-érzékenység
fizikai aggodalmakkal kapcsolatos alskálája és a pozitív figyelmi torzítás
mellett kisebb mértékben a negatív figyelmi torzítás, vagyis az ANI is befolyásolja
a szorongás és a depresszió szintjét, holott valójában az ANI nem mutatott
szignifikáns hatást. Itt a kutatók p < 0,06-os szignifikancia szintre
alapoznak, azonban ez is csak az első és a harmadik regressziós egyenletnél
figyelhető meg.
Tehát az eredmények csak
részben támasztják alá a hipotéziseket, hiszen a negatív figyelmi torzítás
egyáltalán nem mutatott szignifikáns hatást, az AS mentális aggodalmakkal
kapcsolatos alskálája pedig csak a depressziót jelezte előre.
Korábban voltak olyan kutatások,
amelyek szerint az AS fizikai alskáláján elért magas pontszám csak a szorongást
erősíti, így ez a mostani kutatás azon tanulmányok számát növeli, amelyek
szerint a depresszióra is hatással. Emellett elmondható, hogy az AS mentális
alskálája a korábbi kutatások szerint is csak a depresszióval mutat
kapcsolatot. Lehetségesnek tartják, hogy a mentális képtelenségtől való félelem
elkerülő viselkedést eredményez, és ezáltal csökkentheti a környezettől érkező
pozitív megerősítést.
Egyik legfontosabb eredménynek
azt tartják, hogy a pozitív figyelmi torzításnak nagyobb szerepe van a
szorongás és a depresszió kialakulásában, mint a negatívnak. Ezért olyan
prevenciós tréningre van szükség, ami a pozitív ingerekre nyitottabbá teszi a
diákokat. Példaként Waters és társai kutatását említik (2015), ahol 31 szorongó
gyereknek csökkent a szorongása egy ilyen tréning hatására a 28 fős
kontrollcsoporthoz képest. Megemlítik, hogy a pozitív pszichológia egyes
technikái, például hálatréning is csökkenti a depressziót és a szorongást
serdülőknél (Joseph, 2015).
Végül a kutatók még
egyszer felhívják a figyelmet a nemek közötti különbségekre, vagyis, hogy a
lányok jobban ki vannak téve annak, hogy a stresszes események hatására
szorongás vagy depresszió jelentkezzen náluk. Ez összhangban áll a korábbi szakirodalommal.
A kutatás korlátjaiként
említik azt, hogy az adatok a serdülők önbevallásán alapultak, kísérleti
feladatot nem alkalmaztak, a viszonylag nagy minta és az ismételt mérés miatt.
Ugyanakkor az APNIS egy validált skála, amit széleskörben használnak nyugaton
és Kínában is. De emellett nem mérték a kétértelmű vagy a semleges eseményekre
történő figyelmet.
Az AS-ból a szociális aggodalmakkal kapcsolatos
alskálát az alacsony belső konzisztencia miatt muszáj volt kizárni, pedig a
serdülőkor egy olyan életszakasz, amikor a kortárs kapcsolatoknak nagy szerepe
van, így további kutatásban érdemes lenne vizsgálni az esetleges
összefüggéseket.
Összegezve a tanulmány
hozzájárul a serdülőkori szorongás és depresszió jobb megértéséhez azáltal,
hogy kiemeli a szomatikus aggodalmak iránti érzékenység és a pozitív figyelmi
elfogultság szerepét mindkét zavar kialakulásának folyamatában.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése