2019. december 14., szombat


Képes csökkenteni a tanítás előtti fizikai  aktivitás a bullying gyakoriságát hátrányos gyerekeknél? Az Active-Start Study.

Hormazábal-Aguayo, I., Fernández-Vergara, O., González-Calderón, N., Vicencio-Rojas, F., Russell-Guzmán, J., Chacana-Cañas, C., ... & García-Hermoso, A. (2019). Can a before-school physical activity program decrease bullying victimization in disadvantaged children? The Active-Start Study. International Journal of Clinical and Health Psychology, 19, 237-242

Az összefoglalót készítette: Stadler Helga

A tanulmány célja
A tanulmány célja egy nyolchetes program (Active-Start Study) hatékonyságának tesztelése, amely csökkentheti az iskolai bullying elszenvedésének gyakoriságát. Az Active-Start Study alapja a tanítás előtti fizikai aktivitás növelése volt. A kutatás szociálisan hátrányos gyermekek között zajlott, Chilében.
Elméleti bevezető
Habár a fizikai aktivitás jótékony hatásait az élet számos területén igazolták már, a chilei gyermekeknek nagy része még nem találkozott a testmozgással kapcsolatos javaslatokkal. Mivel a legtöbb gyermek az ébren töltött órái jelentős részét az iskolában tölti, az intézmények feladata az olyan preventív intervenciók megvalósítása, mint például a fizikai aktivitás népszerűsítése. Az iskolában töltött idő alatt a diákoknak nincsen lehetőségük sportolni, ezért a tanítás előtt végzett fizikai aktivitás bizonyult egy kivitelezhető megoldásnak a testmozgás növelésére. Habár számos kutatás megerősítette az iskola előtti fizikai aktivitás pozitív hatását a gyerekek egészségére és órai viselkedésére, kevés irodalom értékelte a szociális-viselkedéses kimenetelét ezen programoknak.
A bullying nemzetközileg fontos és mindenhol jelenlévő probléma a gyerekek között. A jelenség megfigyelhető otthon, a munkahelyen, közösségekben, az elektromos eszközök használata által, és főleg az iskolában. Friss kutatások igazolják, hogy az áldozatok komoly problémákkal küzdenek mind mentálisan, mind pedig fizikálisan. A bullying és az fizikai aktivitás kapcsolatát idáig viszonylag kevesen vizsgálták, ráadásul ezek különböző eredményekkel zárultak. Továbbá az eddigi kutatások főleg a magas jövedelmű országokban zajlottak, az alacsony-közepes jövedelmi státuszú nemzetekről viszonylag kevesebbet tudunk. Azt azonban elmondhatjuk az eddigi eredmények alapján, hogy magasabb jövedelmű országokban (mint például az USA), az ajánlott fizikai aktivitás növelése a bullying elszenvedésének alacsonyabb esélyével mutatott összefüggést.
Hipotézis
A téma szakirodalmi feldolgozása után a kutatás során azt várták, hogy a megnövekedett testmozgás képes csökkenteni a bullying mértékét. A kutatók hipotézise az volt, hogy egy 8 hetes tanítás előtti (fizikai aktivitást megcélzó) programban való részvétel (ami rekreációs és kooperatív aktivitásokon alapul) csökkenteni fogja az önbeszámolóval mért bullying elnyomást a sebezhető chilei gyermekek között.
Módszer
Résztvevők
A vizsgálatban három elnyomott helyzetben lévő iskola tanulói vettek részt. A 198 meghívott gyermekből 170 8-10 éves tanuló vállalta a részvételt. A vizsgálat végére 146 fiatalnak volt érvényes adata minden mérésből. A gyermekek csoportokba kerülése random módon történt. Végül a kísérleti csoportba 88 fő került (41,2% lány), a kontrollcsoportba pedig 58 fő (50,9 % lány). A kizáró kritériumok az alábbiak voltak: pszichikai patológia, gyógyszeres kontraindikáció a fizikai gyakorlatokra, illetve tanulási nehézség vagy mentális zavar diagnózisa.
Eljárás
Huszonegy felkeresett iskolából négy mutatott érdeklődést a kutatás iránt, akiknek további információkat adtunk. Végül három iskola fogadta el a részvételt, amelyben öt 4. évfolyamos osztály volt összesen. Ebből három osztály került a kísérleti csoportba, kettő pedig a kontrollcsoportba, randomizált kiválasztással. A szülők írásos beleegyezésüket adták, a kísérlettől bármikor el lehetett állni.
Intervenció
Az intervenció az Active-Start Study nevet kapta. 2018 tavaszi félévében, nyolc héten át, heti öt alkalommal tartottak a diákoknak testnevelést, az első tanítási óra kezdete előtt (8-8:30). Az alkalmak kialakítása a kutatók és egy sporttudomány területén végzett szakember által történt, aki nem volt közvetlenül a kutatásba involválva. A program során a gyerekek az életkoruknak megfelelő sportjátékokat végezhettek, mint például játszótéri játékok, tánc, illetve egyéb rekreációs és kooperatív aktivitások. Az feladatok mérsékelt-erős intenzitást igényeltek. Bizonyos aktivitások szociális interakciókat igényeltek, amik a résztvevők közti interakciókat segítette elő egy-egy alkalom után levezetésként.
Eszközök és mérések
Bullying victimization. A tíz tételt tartalmazó skála a Single School Wellbeing Questionnaire-CUBE-ban található. Ebben arra kérdeztek rá a gyerekeknél, hogy milyen gyakran voltak bullying áldozatai az elmúlt 7 napban. A bullying mindhárom fajtájára kitértek: fizikai, verbális, kapcsolati és cyberbullying. A résztvevők négypontos Likert skálán jelölhették a válaszaikat: soha, egyszer, 2-4 alkalommal, többször.
Testsúly státusz. A tanulók testsúlya és testmagassága egy tizedes pontossággal le lett mérve. Ezután a testsúly státusz megállapítása az International Obesity Task Force életkor és nem-specifikus osztályozása alapján történt.
Biológiai érettség. Peak Height Velocity (PHV) alapján lett mérve, ami egy gyakran alkalmazott indikátor a gyermekek és serdülők biológiai érettségének megállapítására.
Fizikai aktivitás. Ennek mérésére egy órához hasonló eszközt használtak (GENEActiv), amely a mérsékelt-erős fizikai aktivitást (MVPA) monitorozta. Az adatokat 85,7 Hz szívfrekvencia felett kezdte gyűjteni. Ezt a mérőeszközt hét napon át kellett viselniük a tanulóknak.
Adatelemzés és eredmények
Korrelációs elemzéseket teszteltek a bullying elnyomás gyakorisága, életkor, nem, testsúly státusz, PHV és MVPA között. Az intervenciós hatást lineráris regressziós modell számításával végezték. Az intervenciós és kontrollcsoport között nem volt statisztikailag szignifikáns különbség. Pozitív együttjárás mutatkozott a fizikai és verbális bullying, illetve a testsúly státusz között. Negatív korrelációt mértek a fizikai és verbális bullying és a PHV között, illetve a nem és a fizikai bullying között. Végül szignifikáns csökkenés mutatkozott a fizikai és verbális bullying elszenvedésének valószínűségében a nyolchetes program végeztével.
Diszkusszió
Az Active-Start Study egy nyolchetes program, ami a tanítás előtti fizikai aktivitás növelését célozta meg. Az intervenció a fizikai és verbális bullying csökkenését eredményezte a résztvevő gyerekek között. Továbbá a tanárok visszajelzése alapján csökkent az erőszakos viselkedés a diákoknál a program alatt. Az eredmények limitációja az alacsony elemszám és az általánosíthatóság nehézsége. Azonban a program egyik jelentős pozitívuma, hogy könnyen, alacsony költségvetéssel is megismételhető.
Legalább 60 percen át tartó, közepes-erős intenzitású mozgás ajánlott a jobb egészségért és életminőségért a gyermekek és serdülők körében. Korábbi kutatások azt találták, hogy az említett fizikai aktivitás elmaradása rizikótényező lehet a bullying elszenvedéséhez. A testmozgást elősegítő programok hatása megjelenik olyan szociális készségek és stratégiák fejlődésében, mint a megosztás, problémamegoldás, konfliktuskezelés. Továbbá javíthatja a megfelelő iskolai légkör ápolását és bullying csökkentését. Korábbi vizsgálatok kimutatták, hogy a bullying nem egy egyéni probléma, sokkal inkább reflektál a szociális légkörre az iskolában. Fontos még kiemelni, hogy a sport nem csupán a fittségről és készségekről szól, hanem a tudásról, szabálykövetésről, fair playről, tiszteletről, taktikáról és testtudatosságról. Emellett a személyes interakciók kapcsolódnak a szociális törekvésekhez, valamint javulnak konfliktuskezelési és kooperatív készségek a (csapat)játék által. Mindezek pedig részlegesen magyarázhatják a bullying előfordulásának csökkenését.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése