Képes csökkenteni a tanítás előtti fizikai aktivitás a bullying gyakoriságát hátrányos gyerekeknél? Az Active-Start Study.
Hormazábal-Aguayo, I., Fernández-Vergara, O.,
González-Calderón, N., Vicencio-Rojas, F., Russell-Guzmán, J., Chacana-Cañas,
C., ... & García-Hermoso, A. (2019). Can a before-school physical activity
program decrease bullying victimization in disadvantaged children? The
Active-Start Study. International Journal of Clinical and Health Psychology,
19, 237-242
Az összefoglalót
készítette: Stadler Helga
A
tanulmány célja
A
tanulmány célja egy nyolchetes program (Active-Start Study) hatékonyságának
tesztelése, amely csökkentheti az iskolai bullying elszenvedésének gyakoriságát.
Az Active-Start Study alapja a tanítás előtti fizikai aktivitás növelése volt. A
kutatás szociálisan hátrányos gyermekek között zajlott, Chilében.
Elméleti
bevezető
Habár
a fizikai aktivitás jótékony hatásait az élet számos területén igazolták már, a
chilei gyermekeknek nagy része még nem találkozott a testmozgással kapcsolatos
javaslatokkal. Mivel a legtöbb gyermek az ébren töltött órái jelentős részét az
iskolában tölti, az intézmények feladata az olyan preventív intervenciók
megvalósítása, mint például a fizikai aktivitás népszerűsítése. Az iskolában
töltött idő alatt a diákoknak nincsen lehetőségük sportolni, ezért a tanítás
előtt végzett fizikai aktivitás bizonyult egy kivitelezhető megoldásnak a
testmozgás növelésére. Habár számos kutatás megerősítette az iskola előtti
fizikai aktivitás pozitív hatását a gyerekek egészségére és órai viselkedésére,
kevés irodalom értékelte a szociális-viselkedéses kimenetelét ezen
programoknak.
A
bullying nemzetközileg fontos és mindenhol jelenlévő probléma a gyerekek
között. A jelenség megfigyelhető otthon, a munkahelyen, közösségekben, az
elektromos eszközök használata által, és főleg az iskolában. Friss kutatások
igazolják, hogy az áldozatok komoly problémákkal küzdenek mind mentálisan, mind
pedig fizikálisan. A bullying és az fizikai aktivitás kapcsolatát idáig
viszonylag kevesen vizsgálták, ráadásul ezek különböző eredményekkel zárultak.
Továbbá az eddigi kutatások főleg a magas jövedelmű országokban zajlottak, az
alacsony-közepes jövedelmi státuszú nemzetekről viszonylag kevesebbet tudunk.
Azt azonban elmondhatjuk az eddigi eredmények alapján, hogy magasabb jövedelmű
országokban (mint például az USA), az ajánlott fizikai aktivitás növelése a
bullying elszenvedésének alacsonyabb esélyével mutatott összefüggést.
Hipotézis
A
téma szakirodalmi feldolgozása után a kutatás során azt várták, hogy a
megnövekedett testmozgás képes csökkenteni a bullying mértékét. A kutatók
hipotézise az volt, hogy egy 8 hetes tanítás előtti (fizikai aktivitást
megcélzó) programban való részvétel (ami rekreációs és kooperatív aktivitásokon
alapul) csökkenteni fogja az önbeszámolóval mért bullying elnyomást a sebezhető
chilei gyermekek között.
Módszer
Résztvevők
A
vizsgálatban három elnyomott helyzetben lévő iskola tanulói vettek részt. A 198
meghívott gyermekből 170 8-10 éves tanuló vállalta a részvételt. A vizsgálat
végére 146 fiatalnak volt érvényes adata minden mérésből. A gyermekek
csoportokba kerülése random módon történt. Végül a kísérleti csoportba 88 fő
került (41,2% lány), a kontrollcsoportba pedig 58 fő (50,9 % lány). A kizáró kritériumok
az alábbiak voltak: pszichikai patológia, gyógyszeres kontraindikáció a fizikai
gyakorlatokra, illetve tanulási nehézség vagy mentális zavar diagnózisa.
Eljárás
Huszonegy
felkeresett iskolából négy mutatott érdeklődést a kutatás iránt, akiknek
további információkat adtunk. Végül három iskola fogadta el a részvételt,
amelyben öt 4. évfolyamos osztály volt összesen. Ebből három osztály került a
kísérleti csoportba, kettő pedig a kontrollcsoportba, randomizált
kiválasztással. A szülők írásos beleegyezésüket adták, a kísérlettől bármikor
el lehetett állni.
Intervenció
Az
intervenció az Active-Start Study nevet kapta. 2018 tavaszi félévében, nyolc
héten át, heti öt alkalommal tartottak a diákoknak testnevelést, az első
tanítási óra kezdete előtt (8-8:30). Az alkalmak kialakítása a kutatók és egy
sporttudomány területén végzett szakember által történt, aki nem volt
közvetlenül a kutatásba involválva. A program során a gyerekek az életkoruknak
megfelelő sportjátékokat végezhettek, mint például játszótéri játékok, tánc,
illetve egyéb rekreációs és kooperatív aktivitások. Az feladatok mérsékelt-erős
intenzitást igényeltek. Bizonyos aktivitások szociális interakciókat
igényeltek, amik a résztvevők közti interakciókat segítette elő egy-egy alkalom
után levezetésként.
Eszközök
és mérések
Bullying
victimization. A tíz tételt tartalmazó skála a Single
School Wellbeing Questionnaire-CUBE-ban található. Ebben arra kérdeztek rá a
gyerekeknél, hogy milyen gyakran voltak bullying áldozatai az elmúlt 7 napban.
A bullying mindhárom fajtájára kitértek: fizikai, verbális, kapcsolati és
cyberbullying. A résztvevők négypontos Likert skálán jelölhették a válaszaikat:
soha, egyszer, 2-4 alkalommal, többször.
Testsúly
státusz. A tanulók testsúlya és testmagassága egy tizedes
pontossággal le lett mérve. Ezután a testsúly státusz megállapítása az
International Obesity Task Force életkor és nem-specifikus osztályozása alapján
történt.
Biológiai
érettség. Peak Height Velocity (PHV) alapján lett mérve, ami
egy gyakran alkalmazott indikátor a gyermekek és serdülők biológiai
érettségének megállapítására.
Fizikai
aktivitás. Ennek mérésére egy órához hasonló eszközt használtak
(GENEActiv), amely a mérsékelt-erős fizikai aktivitást (MVPA) monitorozta. Az
adatokat 85,7 Hz szívfrekvencia felett kezdte gyűjteni. Ezt a mérőeszközt hét
napon át kellett viselniük a tanulóknak.
Adatelemzés
és eredmények
Korrelációs
elemzéseket teszteltek a bullying elnyomás gyakorisága, életkor, nem, testsúly
státusz, PHV és MVPA között. Az intervenciós hatást lineráris regressziós
modell számításával végezték. Az intervenciós és kontrollcsoport között nem
volt statisztikailag szignifikáns különbség. Pozitív együttjárás mutatkozott a
fizikai és verbális bullying, illetve a testsúly státusz között. Negatív
korrelációt mértek a fizikai és verbális bullying és a PHV között, illetve a
nem és a fizikai bullying között. Végül szignifikáns csökkenés mutatkozott a
fizikai és verbális bullying elszenvedésének valószínűségében a nyolchetes
program végeztével.
Diszkusszió
Az
Active-Start Study egy nyolchetes program, ami a tanítás előtti fizikai
aktivitás növelését célozta meg. Az intervenció a fizikai és verbális bullying
csökkenését eredményezte a résztvevő gyerekek között. Továbbá a tanárok
visszajelzése alapján csökkent az erőszakos viselkedés a diákoknál a program
alatt. Az eredmények limitációja az alacsony elemszám és az általánosíthatóság
nehézsége. Azonban a program egyik jelentős pozitívuma, hogy könnyen, alacsony
költségvetéssel is megismételhető.
Legalább
60 percen át tartó, közepes-erős intenzitású mozgás ajánlott a jobb egészségért
és életminőségért a gyermekek és serdülők körében. Korábbi kutatások azt
találták, hogy az említett fizikai aktivitás elmaradása rizikótényező lehet a
bullying elszenvedéséhez. A testmozgást elősegítő programok hatása megjelenik olyan
szociális készségek és stratégiák fejlődésében, mint a megosztás,
problémamegoldás, konfliktuskezelés. Továbbá javíthatja a megfelelő iskolai
légkör ápolását és bullying csökkentését. Korábbi vizsgálatok kimutatták, hogy
a bullying nem egy egyéni probléma, sokkal inkább reflektál a szociális
légkörre az iskolában. Fontos még kiemelni, hogy a sport nem csupán a
fittségről és készségekről szól, hanem a tudásról, szabálykövetésről, fair
playről, tiszteletről, taktikáról és testtudatosságról. Emellett a személyes
interakciók kapcsolódnak a szociális törekvésekhez, valamint javulnak konfliktuskezelési
és kooperatív készségek a (csapat)játék által. Mindezek pedig részlegesen
magyarázhatják a bullying előfordulásának csökkenését.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése