A közösségi egészségpszichológia queer-elméleti megközelítése
Nic Giolla Easpaig, B.R., Fryer, D.M.,
Linn, S.E., Humphrey, R.H. (2014). A queer-theoretical approach to
community health psychology. Journal of Health Psychology, 9(1),
117-125.
Az összefoglalót
készítette: Csizmadia Ráhel Viktória
A közösségi egészségpszichológia egyes központi témái
– a személy-környezet kapcsolat (person-context), az identitás és a különbözőség
– queer-elméleti szempontból újraértelmezhetők. A cikk ismerteti a performativitás
és a kulturális érthetőség queer-elméleti fogalmait, és felvázolja, hogyan
járulhat hozzá a „queer-tudatosság”[1] a
közösségi egészségpszichológiához.
Queer-elméletről nem lehet beszélni a társas-politikai
kontextus nélkül, amelyben létrejött. Ebből a kontextusból kiemelendő pl. az
„AIDS-krízis”, valamint az identitáskategóriák egyneműsítését célzó politikai
stratégiák elutasítása. A queer-politika a nemek és a szexualitás
kategorizálása, a „gendering” és a heteronormativitás ellen lázadt fel. Új
irányt mutatott: az identitások fragmentáltságát, változékonyságát és
átjárhatóságát hangsúlyozta.
A queer-elmélet a szociológia és a gender studies
területein jól ismert, de pszichológiában való alkalmazása igencsak
korlátozott. Helyenként hatással van a pszichológiai gyakorlatra, ilyen például
az alternatív nemi identitáslehetőségek támogatása. Riggs queer-elméleti
szempontból elemzett esettanulmányok alapján a következtetésre jutott, hogy a
bizonyítékokon alapuló (evidence-based) gyakorlat megerősítheti a kirekesztett
identitások szűklátókörű és előíró értelmezését. Így azt javasolja a gyakorló
klinikusoknak, hogy a kutatási bizonyítékok mellett a társas normákkal és társadalmi
kontextusokkal ugyanúgy számoljanak. Warner egyfajta „queer-tudatos” módon
kutatja a szexualitást: reflektál például arra, miként alkotunk
identitáskategóriákat, és hogyan éljük meg ezeket a mindennapokban.
A cikk különböző elméleti forrásokra támaszkodik:
köztük a posztstrukturális feminizmusra, a foucalult-i kritikai elméletre és a
szerzők sajátos queer-elméleti megközelítésére (sajátos, mert kifejezetten az
egészségpszichológiában releváns részeket hangsúlyozza). Utóbbi megközelítés
Judith Butler posztmodern munkásságán nyugszik. A szerzők Butler alapján
próbálják úraértelmezni a szubjektivitást és a szubjektiváció[2]
folyamatait. A jelenlegi diskurzusban a szubjektivitás a belső folyamatokat és
érzelmi állapotokat jelöli. Modernista keretben ezeket az egyéni ágensnek
tulajdonítják, elkülönítve a kontextusoktól, amelyekben keletkeznek, és amelyek
hatnak rájuk. Posztmodern megközelítésben viszont szerves és ismétlődő társas
folyamatokként tekintünk rájuk, így megszűnik a cselekvő és a környezet
kettőssége.
Számos pszichológiai ágazat elfordulna az olyan
megközelítésektől, amelyek az individuum viselkedését, érzelmeit és
gondolkodását így önmagukban helyezik a fókuszba. Ehelyett nyitnának afelé,
hogy számításba vegyék a társas körülményeket és rendszereket, amelyeknek
része, és amelyek befolyásolják a viselkedés-érzelmek-gondolkodás hármast.
Orford nyomán a közösségi pszichológia egyik kulcsfogalma a személy-környezet
kapcsolat. Eszerint a problémák társas kontextusukban (a mikroszintektől a
makroszintekig, lásd Bronfenbrenner munkásságát) és időbeli beágyazottságukban
értelmezendők. „A közösségi pszichológia a személyek, társadalmak és köztük
húzódó szintek egymástól való függésén alapul.”
Hogyan kapcsolódik ide Butler? Butler szerint a nemi
identitáskategóriák nem természetesek vagy megalapozottak: a diskurzusokban jönnek
létre azáltal, ahogyan testünket performatív módon, ismételten megjelenítjük,
és ahogyan ún. performatív aktusokat hajtunk végre újra meg újra. A nem
„igaziságát” az ismételgetés által nyeri el. Tulajdonképpen szociális identitás,
ami elvileg a biológiai nemből ered. Például azzal, hogy az orvos kijelenti a
csecsemőről, hogy lány, lánnyá teszi, azaz ő maga ruházza fel nemmel. A kijelentés
így tetté válik. A performativitás a folyamat, amin keresztül a személy
megalkotódik, nem pedig valami, amit a személy tesz. A hangsúly tehát lekerül a
szubjektumról, és a szubjektivizáció folyamataira kerül át. A szubjektum stabil
és egységes volta megszűnik: így fragmentáltsága, ellentmondásossága
értelmezhetővé válik; a szubjektum állandóan az alakulás folyamatában van. A
személy-környezet kapcsolat felfogásába tehát a performativitás úgy kapcsolódik
be, hogy a szubjektív létezőre a társas környezet által létrehozottként, és annak
létrehozójaként egyaránt tekint.
Ha a szubjektív létező nem stabil és egységes, akkor a
közösség sem az. A queer-elméleti megközelítés éppen ezért azt javasolja a
közösségi egészségpszichológia számára, hogy kísérje kiemelt figyelemmel a szubjektivizáció
folyamatait a kollektív gyakorlatok vizsgálata során. Ezt a szerzők a következő
kutatással illusztrálják: egy közösség tagjainak csoportját vizsgálták, amiben
a résztvevőknek együtt kellett megnevezniük és megvitatniuk olyan nemi és
szexuális vetületű problémákat, amelyekkel a mindennapi életben valamilyen formában
találkoztak. A résztvevők különböző tapasztalatokkal érkeztek, és a
projektmunka keretében lehetőséget kaptak arra, hogy ezeket megoszthassák
egymással, közösen vizsgálhassák, és visszajelzéseket adhassanak. Ahhoz, hogy a
kollektív élményekben tetten érhetők legyenek a szubjektiváció folyamatai, a
meghatározott témákkal kapcsolatos emlékeket előbb lejegyezték. A lejegyzés
után ugyanis ezek az emlékek a vizsgálat tárgyává váltak: a csoport kollektíven
elemezte őket. Így fedték fel azokat a társas folyamatokat és körülményeket (a
társadalmi pozíciók, szerepek és identitások közti kapcsolatokat), amelyek az
adott emlékek kialakulását lehetővé tették: ahogyan tehát az adott
tapasztalatok szubjektiválódtak. A kutatás alapján arra lehet következtetni,
hogy emlékeinket a kollektív szubjektivitás hatására újraírjuk, például
igazodunk másokhoz. (Stephenson már 2005-ben állította, hogy a különbözőségeket
hajlamosak vagyunk elmosni.) Queer-elméleti szempontból fontosnak tűnik
facilitálni a kollektív munka különböző formáit. A nemmel összefüggő problémás
helyzetek megértéséhez elengedhetetlennek bizonyult a heteronormativitás és a „ciszgenderizmus”[3]
következményeinek megértése: a heteronormativitás a heteroszexuálistól eltérő
szexuális identitással rendelkezők, a „ciszgenderizmus” pedig a nem és
szexualitás bináris kategóriáival nem azonosulók – vagy a kategóriák között
mozgók – hátrányos megkülönböztetését vonja maga után. A résztvevők eltérő véleményekkel
rendelkeztek, így a problémás helyzetek és pl. az előbbi jelenségek vagy
irányzatok közötti összefüggésekkel kapcsolatban sosem alakult ki teljes
egyetértés, újra meg újra kellett vizsgálni őket. A különböző nézőpontok
megjelenése révén a csoport rávilágíthatott a problémák egymást keresztező
voltára.
Az identitás és különbözőség témáját illetően
kétféle megközelítést vizsgálnak és kritizálnak a szerzők. Az egyik a liberális
humanista megközelítés, ami a személyt helyezi a középpontba, és annak ágenciáját
hangsúlyozza. Posztmodern nézőpontok azért kritizálják ezt a megközelítést,
mert leválasztja az individuumot a társas folyamatokról és hatalmi
viszonyokról, így az identitást pl. a társadalmi egyenlőtlenséggel nem
kapcsolja össze. A másik megközelítésben (minoritising megközelítés vagy
etnikai identitás modell) a következők kellenek ahhoz, hogy a társadalmi csoportok
elkülönülhessenek egymástól: egy közösnek vélt identitásdimenzió, és ennek más,
a társadalomban (kulturálisan) meghatározó identitásdimenzióktól való eltérése.
A szóban forgó identitásdimenzióra úgy tekintünk, mint a csoport vonására, pl.
a melegek csoportját az definiálja szemünkben, hogy nem heteroszexuálisok.
Riggs problémásnak tartja e megközelítést, mert könnyedén megerősítheti azt,
hogy egy csoportot egyrészt „másnak”, másrészt homogénnek feltételezünk. Sőt azt
a veszélyt is magában hordozza, hogy az uralkodó csoportra úgy tekintsünk mint „normális”
csoportra. A nagy társadalmi mozgalmak is azért támadják az egységesítő
identitásokat, mert azok egyben kirekesztők is. A „queer-tudatos” álláspont az,
hogy az identitáskategóriákat a társadalom hozza létre és tartja fenn (lásd
performativitás).
A különbözőséget gyakorta valaminek az ellentéteként
értelmezik. A szerzők azonban hangsúlyozzák, hogy a társadalmi egyenlőtlenség
és a kirekesztés sokféle (pl. tiltott gyakorlatokat, rasszt, (mentális)
egészséget érintő) identitáskategóriával kapcsolatban fennáll. Álláspontjuk
szerint a különbözőség az uralkodó csoportokkal van összefüggésben, akik
kiváltságot adnak egyeseknek másokkal szemben. A különbözőség értelmezésében
szerepet kaphat a kulturális érthetőség fogalma: bizonyos tettek vagy
identitások érvényessé, felismerhetővé, így érthetővé válnak az uralkodó
kulturális narratívában, míg ha ezek inkonzisztensek azzal, egyben
érthetetlenek is; vagy éppen különbözőségükben határozzák meg magukat, és akkor
kirekesztődnek. Például transznemű személyek identitását számos intézményben
nem ismerik fel, mert az nem képezi le a nemi binaritást. Amikor csoportok
privilegizálásáról, marginalizálásáról vagy értelmezhetetlenné válásáról
gondolkodunk, fontos tehát az identitás és a különbözőség figyelembevételével
tennünk ezt.
Mi mindennel járulhat tehát hozzá egy „queer-tudatos”
megközelítés a közösségi egészségpszichológiához? A queer álláspont egyedi
szempontot ajánl, de nem esik kívül és nem emelkedik fölé a társadalmi
folyamatoknak. Túllép viszont az identitáskategóriák (és személyek) egyneműként
való definiálásán, ugyanis ezeket átjárhatónak tartja, és figyelmet fordít a társadalmi
hierarchiában való elhelyezkedésükre. A queer álláspont vizsgálja a
marginalizáció és a különbözőség kialakulását: hogyan küzdhetünk meg azokkal a műveletekkel,
amelyeken keresztül identitáskategóriákat konstruálunk, és egyeseket hátrányba
juttatunk? A szubjektivációt a mindenapi élet mikrofolyamatai hozzák létre, és
ezekben leképeződnek a társadalom egyenlőtlenségei – egy „queer-tudatos”
beállítódásban érdemes erre figyelni. A kollektív tapasztalatok közös
vizsgálata lehetővé teszi, hogy a normatív identitásokat, társadalmilag konstruált
kettősségeket fel lehessen bontani, majd újraalkotni.
[1] Az eredeti szövegben queer-informed
approachként és queer-theory-informed approachként emlegetett fogalomra én
„queer-tudatosságként” hivatkozom, mert így az – pl. a queer-elméletekben való
tájékozottság fordítással szemben – kifejezi a szándékot is, hogy alkalmazzuk
az ismereteket.
[2] A szubjektiváció vagy
szubjektivizáció kifejezést Foucault nagyjából abban az értelemben használta,
hogy az egyén a külső körülmények alakulásának tükrében (aszerint, hogy ezekben
hogyan ismer magára) újra meg újra meghatározza önmagát (lásd pl. Foucault, M.
(1999). A szexualitás története. Atlantisz Könyvkiadó, Budapest).
[3] A cisgenderism kifejezésnek nincsen
magyar megfelelője.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése