A Tourette-szindrómás gyerekek szülei
és gondozói által átélt mindennapos tapasztalatok, kihívások kvalitatív feltárása
Ludlow, A. K., Brown, R., & Schulz, J. (2016). A
qualitative exploration of the daily experiences and challenges faced by
parents and caregivers of children with Tourette’s syndrome. Journal of Health Psychology, 23(14), 1790–1799.
doi:10.1177/1359105316669878
Az
összefoglalót készítette: Cseterki Tamás
Elméleti háttér
A
Tourette-szindróma (TS) olyan idegrendszeri fejlődéshez kapcsolódó zavar,
melyet eltérő komplexitású vokális, illetve motoros tikkek jellemeznek és amely
rendszerint 18 éves kor alatt jelenik meg, háromszor nagyobb eséllyel fiúk,
mint lányok körében.
A
TS-val diagnosztizált gyerekek szüleinek számos problémával kell megküzdenie,
mivel magukat a gyerekeket is rengeteg viselkedéses (pl. mozgásszervi fájdalmak,
önsértés), szociális-érzelmi (pl. kiközösítés), valamint iskolai
teljesítményhez kapcsolódó (pl. koncentrációs nehézségek) nehézség elé állítja ez
az állapot, valamint megannyi esetben olyan komorbid zavarok is megjelennek,
mint az OCD (Obszesszív-Kompulzív Zavar) vagy az ADHD (Figyelemhiányos
hiperaktivitás-zavar). A szülőknek nem csak a gyermekek állapotával, azok
vonzataival, valamint a tünetek komplexitásából fakadó – mely magába foglalja a
motoros, illetve vokális tikkek kombinációit: előbbi esetében különböző
testrészek rángása, grimaszok, tapintási, illetve szaglási kényszer; utóbbi esetében köhögés, krákogás, magas
hangok adása, önismétlés (palolália), illetve mások ismételgetése (echolália) –
nehézségekkel, hanem azok folytonos változásával, megjósolhatatlanságával is
szembe kell nézniük, rengeteg esetben szűk időbeli, illetve pénzügyi korlátok
között, ami megnövekedett stresszszinttel és fokozódó érzelmi problémákkal
járhat esetükben. Nehezítheti a körülményeket, hogy nem egyszer aluldiagnosztizálják
a gyerekeket, vagy a diagnózis felállításának kritériumaként a nyilvános helyen
való káromkodást jelölik meg.
Egy
másik probléma a megértés, mely olyan tünetek esetén lehet nehezebb például,
amikor a gyerek addig ütögeti a pohárt az asztalhoz, míg a számára megfelelő
érzést nem éli át. A szülőkben a megválaszolatlan kérdések a gyerek
betegségével kapcsolatban azt az érzést kelthetik, hogy rossz szülők, amihez
hozzá adódhat a bűntudat, melyet egy, az erős öröklődési faktorról szóló
információt is érintő diagnózis vonhat maga után.
Módszer
A
kutatás résztvevőit Nagy-Britannia vezető TS kutató és támogató tevékenységet
folytató intézményén, a Tourette’s Action-ön keresztül toborozták, önkéntes
jelentkezés által.
A
vizsgálatban összesen 15 fő vett részt (11 nő - 4 férfi). A minta magába
foglalt három párt, akik gondozói, illetve szülei voltak 7-17 éves kor közötti,
TS-val élő gyerekeknek. Jelen minta esetében 12-ből 9 gyermekre vonatkozóan a
szülők olyan komorbid betegségekről számoltak be, mint az ADHD, ODD (Oppozíciós-zavar),
valamint Autizmus Spektrumzavar.
Interjúfejlesztés és
adatgyűjtés
A
kutatók korábbi, idegrendszeri fejlődési zavarokra (pl. Autizmus Spektrumzavar)
vonatkozó kutatásokra alapozva állítottak össze egy félstrukturált kérdőívet,
melyben a tényszerű kérdések által (Mióta rendelkezik a gyermek diagnózissal; Van
-e kísérő diagnózis?) egyrészt hangsúlyt fektettek a bizalom kiépítésére,
másrészt figyelmet fordítottak a szűlők, valamint a Tourette’s Actions megfogalmazásbeli
kritériumaira.
A fő kérdések:
1. El tudná mondani,
hogy Önnek, mint Tourette-szindrómával élő gyermek szülőjének milyen
kihívásokkal kell szembesülnie?
2. Megosztaná velünk,
hogy milyen támogatásban van része?
3. Mely
támogatásokat, illetve szolgáltatásokat talált hasznosnak?
+1 – Változtak -e a
kihívások, melyekkel szembe kellett néznie, ahogy a gyermeke egyre idősebbé
vált?
A
vizsgálat során a szülők válaszai alapján újonnan felmerült témákat a kutatók
szintén beépítették az interjúba. A kutatás etikai tanúsítványát a Hertfordshire
Egyetem, valamint a British Psychological Society (BPS) biztosította, a
vizsgálatot félstrukturált interjú felvételben tapasztalt kutatók végezték az
alanyok otthonában, akik tájékoztatott beleegyezéssel járultak hozzá a
vizsgálat menetéhez. A kutatás három héten keresztül zajlott, 30-70 perces
szakaszokban.
Tematikus adatelemzés
A
kutatók az interjún elhangzottakat felvették, majd szó szerinti átiratot
készítettek, mely átiratokat tematikus analízis technikájával elemeztek. A szövegeket
teljes egészében elolvasták, majd a szülők által elmondottakat összevetették a
kérdésekben szereplő témákkal, ezt követően az NVivo szoftver segítségével
kódolás és szűkítés után olyan témákat határoztak meg, melyek megfelelően
reprezentálják a szülők által elmondottakat, tekintettel az átfedésekre és az
egyedi megjelenésekre. Az elemzés
szigorúságának biztosítása érdekében a meghatározott témák kiterjedt
felülvizsgálatát úgy végezték el, hogy a témákat iteratív folyamat révén
átnevezték, felosztották, illetve egyesítették. Az végső témák hitelesítését
két független szakértő végezte.
Eredmények
A
kezdeti kódolás 80 kódot eredményezett, melyből 20 altémát hoztak létre, míg
végezetül négy fő témát határoztak meg:
A gyermekek kihívást
jelentő viselkedésével való megküzdés
A
szülőknek olyan, a mindennapi élet minőségét befolyásoló tünetekkel kell
szembenézniük, mint a tikkek, agresszió, illetve dührohamok. A résztvevők nem
csak azért érzik magukat felelősnek, hogy valamilyen módon kezeljék a
tüneteket, hanem a kívülállók reakcióiért is.
15
szülőből 14 úgy nyilatkozott, hogy nehézséget jelent számára megküzdeni azokkal
a tikkekkel, amelyek megjelennek gyermekénél, különösen abban az esetben, ha
durva, veszélyes vagy éppen önsértő tikkekről van szó. A szülők rámutattak,
hogy ezek a tünetek hatással vannak úgy a mindennapi életre, mint a munkához
kapcsolódó elköteleződésre. Beletartoznak ebbe például a munkavállalást
nehezítő komplex gyermekgondozási igények, vagy a tikkek esetleges súlyosbodása
esetén egy bevásárlóegység elhagyásának szükségessége, valamint egy esetleges
nyaralás kevésbé látogatott helyre való szervezése, azonban 15-ből 8 szülő
esetében ide tartoznak az olyan mindennapi tevékenységek is, mint a fogmosás
vagy a fektetés, melyeket nagymértékben képesek megnehezíteni a tikkek. 15-ből
4 szülő olyan problémákról is beszámolt, mely anyagi következményekkel jár:
ilyen az egyik esetben, hogy a szülő a gyermek folyamatos gondozása miatt nem
tud dolgozni, a másik esetben pedig fokozott amortizálódás miatt pótolni kell
az otthoni tárgyakat.
Szakemberek és
közösség – tévhitek, valamint a megértés hiánya
A
TS titokzatosságát sok esetben az orvosoknak sem sikerül megérteniük, nagyon
magas szintű tudáshiány övezi ezt a
komplex állapotot, amit nagymértékben torzít a média által a TS-ról mutatott
kép. A szülők számára ez az állapot okozza a leginkább a tehetetlenség érzését.
15-ből 12 szülő úgy nyilatkozott, hogy amikor először megosztották másokkal,
hogy gyermekük TS-el él, akkor egyből szembe találták magukat a feltevéssel,
hogy a gyermekük kényszeresen káromkodik. Erre orvossal megesett példát is fel
tudtak hozni. 15-ből 6 szülő elmondása alapján a családban is megjelenik a meg
nem értettség, különösen az idősebb generáció részéről.
Gyermekük oktatási
intézményével kapcsolatos negatív tapasztalatok
A
szülők rengeteg frusztrációt fejeztek ki
válaszaikban a mainstream iskolákban jelen levő meg nem értettséggel
kapcsolatban. Gyermekeiknek önmagában az is nagy kihívást jelent, hogy
elnyomják tikkjeiket, amihez hozzáadódnak a koncentrációs nehézségek, valamint
a problémáikra az iskola személyzetétől érkező haszontalan válaszok. 15-ből 2
esetben odáig vezetett a támogatás hiánya, hogy a gyermek már nem ment
iskolába.
Sok
esetben azt tapasztalták, hogy annak ellenére, hogy egyeztettek az iskolával a
gyermek speciális igényeiről, nem voltak megfelelően követve a megbeszéltek,
főleg a kommunikáció hiányából fakadóan a gyermek gondozásában érintett
pedagógusok körében.
A
szülők többsége úgy érzi, hogy az ezen intézményekben való, TS-val kapcsolatos
tudatosság növelésével nagy mértékben javíthatnának az életminőségen.
Ugyanakkor az egyik szülő kiemelt egy pozitív példát, miszerint fia iskolája
rendkívül nagy hangsúlyt fektet gyermeke támogatására (anélkül, hogy túlságosan
másként kezelnék) olyan gyakorlatokkal, mint például egy kártya biztosítása,
melyet felmutathat, amennyiben úgy érzi, hogy ki kell mennie kiélnie tikkjeit,
valamint esetlegesen külön teremben való értékelése.
Támogatás és
szolgáltatások TS-el élő családok számára
15-ből
14 tapasztalat alapján a TS-hoz kapcsolódó szolgáltatások, illetve támogatási
lehetőségek inadekvátak, sőt többen úgy érzik, harcolniuk kell a támogatásért. Egy
anyuka elmondta, hogy az orvos reakciója annyiban kimerült, hogy „Hagyják
annyiban ..”. Ő egy TV műsor alapján döbbent rá, hogy gyermekének TS-ja van,
így felkeresett egy specialistát.
Öt
esetben arról számoltak be, hogy az orvosok trivializálnak, illetve
hallgatólagos megvetéssel vannak a helyzettel szemben („oké volt a gyerek”),
így a szülők azt érzik, mintha ők lennének fontoskodók. 10 szülő arról számolt
be, hogy abban az esetben, mikor speciálisan ide vonatkozó segítő szervezethez
fordultak, akkor ott inkább a komorbid tünetekre fókuszáltak (Asperger, ADHD),
azonban a TS-re vonatkozó útmutatást minimálisnak találták (6 esetben).
Arra
a kérdésre, hogy mi tanácsolnának egy szülőnek, akinek gyermekét frissen
diagnosztizálták, a szülők nagy része a többi szülővel való kapcsolat
kiépítését javasolta.
Diszkusszió
A
megértés hiányából, valamint a tünetek komplexitásából fakadóan a TS-val élő
gyermekek szülei különösen stresszesnek élhetik meg helyzetüket. A válaszok
alapján a tikkek kezelésének mikéntje ugyanúgy jelentős problémát okoz, mint a
tehetetlenség érzése. A válaszok alapján a szülőknek meg kell küzdeniük a napi
szintű gyakorlati nehézségekkel, de kiemelhetjük a diagnosztikus folyamatokkal
kapcsolatos fenntartásokat (harc a diagnózisért, elutasítás), valamint az
orvosok, illetve tanárok, tünetekkel kapcsolatos oktatására mutatkozó igényt,
nem utolsó sorban pedig a tévhitek jelenlétét a betegséggel kapcsolatban.
A
diagnózissal és a tévhitekkel folytatott harc TS-el élő szülők esetében
fokozottan növeli a stresszt, valamint annak érzését, hogy megnehezítik a
gyermekük életét egy amúgy is nehéz időszakban. A szélsőséges (fizikai veszély,
durvaságból fakadó szociális következmények) esetekben a szülőknek egyedi
vonatkozásokkal, következményekkel is meg kell küzdeniük, melyek nagy hatással
vannak az iskolai, szociális életre, illetve a hétköznapokra egyaránt. Ezekben
az esetekben fontos a tudatosság, hogy a szülők megfelelő támogatást kaphassanak.
Ami
az elérhető kezeléseket illeti, ezek inadekvátsága szintén a TS-ra vonatkozó
tudás hiányát jelzi. A hatásosság növeléséhez vezető út a szakemberek, tanárok,
illetve kortársak edukációjánál kezdődik. A szülők tapasztalatai alapján a
gyermek helyzete rosszabb az iskolában, ha a tanárok nem elég felkészültek,
ezért szükséges a megfelelő edukáció. Amennyiben ők maguk felkészültek, úgy
rendkívül fontos, hogy a tünetekre vonatkozó tudást megosszák a diákokkal is,
valamint elősegítsék egy inkluzív környezet megteremtését.
A
tanároknak nyújtott pszichoedukációnak olyan elemeket is érdemes tartalmaznia,
mint például extra idő biztosítása a számonkérések során vagy egy külön hely
biztosítása, ahol a gyerek kiélheti a tikkjeit.
Jelen
kutatásban azok a szülők számoltak be pozitívabb tapasztalatokról, akiknek
lehetőségük adódott magyarázattal szolgálni a többi szülő, valamint kortárs
számára. Korábbi kutatások is rámutattak, hogy nagyban segíti a szülők és
gyerekek helyzetét a támogató csoportok jelenléte, hiszen itt megoszthatják
negatív érzéseiket, közös tapasztalataikat, valamint információt nyújthatnak
egymásnak a kezelésekkel kapcsolatban. A támogató csoportot nem minden szülő
részesíti előnyben, azonban a közösségi támogatás elengedhetetlen a hatékonyabb
megküzdéshez. Továbbá azok a szülők, akik gyermekük teljesítményére, valamint bátorítására fókuszáltak szintén
pozitívabb tapasztalatokról számoltak be.
Korlátok
A
kutatás korlátai közé tartozik azt önkéntes részvételen alapuló minta
használata, mely magába foglalja annak a lehetőségét, hogy azok a szülők,
akiknek negatívabb tapasztalatai vannak inkább szívesen vesznek részt a
kutatásnak. A résztvevők Nagy-Britannia több részéből is érkeztek, ezért
eredményeink tükrözhetik az országszerte elérhető támogatás mértékét. A
tanulmányba bevont gyermekek kora szintén széles skálán mozog.
Valószínűsíthető, hogy a fiatalabb gyermekek szülei által megfogalmazott
aggodalmak eltérnek a serdülők szüleiétől, ezért a jövőben differenciáltabban
érdemes vizsgálni ezt különböző szakaszokra lebontva. Szintén nem vizsgálták az
anyák, illetve apák eltérő tapasztalatait, ami fontos lehet annak tükrében,
hogy azon anyák esetében, akik gyermekei valamilyen fejlődési zavarral
küzdenek, fokozott a fizikai, valamint érzelmi feszültség kockázata.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése